Olen käynyt nyt raskaana ollessa perheohjaajan juttusilla.. nyt tuli postista
"kotitehtäviä" seuraavaa kertaa varten. Näissä kysytään esim. Miltä tuntuu kun vauva liikkuu mahassa, tunnetko iloa vai inhoa? Miten vauva reagoi tupakointiin / alkoholiin? Mulla tuli niin huono olo noista kysymyksistä, ikäänkuin niillä haettaisiin että haluan pahaa lapselleni?
En todellakaan ole pyytänyt jutteluapua siksi että mua ahdistais tämä lapsen tulo!!!! Miten ottaisitte asian esille seuraavassa tapaamisessa? Mua muutenki on alkanut ärsyttää se ohjaajan tyyli penkoa "mun asioita" (vaikka naurettavalta se kuulostaakin, mutta siis sellaisia ihan asiaankuulumattomia asioita) ja on niin sopimassa tapaamisia sitten synnytyksen jälkeen...
Tais vielä todeta et jos tunnen itseni väsyneeksi hän mielellään tulee auttamaan... Joo no mulla on kyllä se mieskin apuna vaikka tukiverkkoa ei hirveesti olekaan. Mutta ne tärkeimmät avut on!!
Kommentit (82)
Normaali ihminen ei heitä arvosta, koska ei "apujaan" tarvitsee, vaan kokee tungettelun raskaana.
Sinä olet se luuserivanhempi, jolla on varsin ylimielinen asenne! Jos ei luota mihinkää tai kehenkään, niin ei tarvii ihmetellä jos on yksin ongelmiensa kanssa. Hyvä vanhempi ei pelkää ottaa apua vataan! Enkä ole 34.
jos apua oikeasti haluaa ja tarvitsee, mutta mitä apua siitä on jos kerron esim neuvolassa että meillä ei jakaudu kotityöt tasan niinkun haluaisin, tuleeko sieltä meille siivooja????
tai kerron että olen katkera nuoruudestani äidilleni joka kohteli minua väärin mielestäni, ei ostanut mitä halusin ym.. Pyytääkö ne äidin seuraavalle käynnille mukaan keskustelemaan??
Noi suurin osa kyselyistä on IHAN turhia eikä niitä tarviis kaikille tehdä jos ei oikesti ole avun tarpeessa
Normaali ihminen ei heitä arvosta, koska ei "apujaan" tarvitsee, vaan kokee tungettelun raskaana.
Sinä olet se luuserivanhempi, jolla on varsin ylimielinen asenne! Jos ei luota mihinkää tai kehenkään, niin ei tarvii ihmetellä jos on yksin ongelmiensa kanssa. Hyvä vanhempi ei pelkää ottaa apua vataan! Enkä ole 34.
jos apua oikeasti haluaa ja tarvitsee, mutta mitä apua siitä on jos kerron esim neuvolassa että meillä ei jakaudu kotityöt tasan niinkun haluaisin, tuleeko sieltä meille siivooja????
tai kerron että olen katkera nuoruudestani äidilleni joka kohteli minua väärin mielestäni, ei ostanut mitä halusin ym.. Pyytääkö ne äidin seuraavalle käynnille mukaan keskustelemaan??
Noi suurin osa kyselyistä on IHAN turhia eikä niitä tarviis kaikille tehdä jos ei oikesti ole avun tarpeessa
tuskimpa siitä paljon apua jos joku neuvolan täti sanoo mun miehelle, koitas nyt vähän tiskailla siellä kotona että vaimos jaksaa paremmin. Päinvastoin siinä vois meidän parisuhteen luottamus kärsiä ennemmin jos pyydän oikeen neuvolantätiä komentamaan mun miestä kun en itse siihen pysty.. joku yksityisyys pitää olla
mutta mulle tulee mieleen näistä sossutantta-nimittelijöistä alemman sosiaaliluokan perheet, joilla ihan oikeasti on jonkunnäköistä ongelmaa, kun vastaavat kyselyt ahdistavat. Nuo lomakkeethan ovat ihan rutiinitavaraa, eivät_juuri_teidän perheille suunnattuja (vaikka näiden MINÄMINÄMINÄ MINULLA ON OIKEUS -ihmisien onkin varmasti vaikea uskoa) ja niiden tarkoitus on kartoittaa mahdolliset ongelmat perheessä ja niiden ilmetessä suunnitella avustavia ja TUKEVIA jatkotoimenpiteitä, ei alustaa huostaanottoa.
Mielestäni on hyvä, että odottavan perheen asioista, myös mielenterveyden ja parisuhteen ongelmista ollaan kiinnostuneita ja niihin on tarvittaessa saatavilla apua! Itse kärsin odotusaikana ahdistuksesta, otin tämän omaehtoisesti neuvolassa puheeksi, sain keskusteluapua ja asia helpotti sen myötä. Täysin normaalia, ei tullut mieleenkään pelätä mitään lastensuojelua! :D Tosin meidän perheessä asiat ovatkin hyvin.
Terapioitsija kysyi paperin listan mukaan, että mitä pelkään. Listalla oli mm. alastomat naiset / miehet. Ei ne mua pelottaneet, mutta pelotti ajatus siitä, että ne vois pelottaa.
Toki nyt vanhempana on ihan selvää, miksi sellaista kysyttiin, mutta sillon tuntui oudolta.
Veikkaan siis, että ap on saanut jonkin valmiin lomakkeen, jossa kysymyksiä ei ole juuri hänelle suunnattu. Minulle muuten tuollainen lista olisi ollut todella hyvä, tunsin inhoa lapsen liikkuessa, ja siitä olisi ollut kiva päästä puhumaan, mutta täällä kaikki oletti niin suureen ääneen, että kivaltahan se tuntuu, että pidin suuni kiinni.
Ap on minusta enemmänkin onnekas, kun on noin hyvä työntekijä vastassa. Jolle sitten tosiaan kaivele sitä ls-ilmoitusta tehdäkseen...
johon nokkelat tumpelot sortuu. Kun et mitään tiedä ja haluat olla niin hemmetin fiksu.
Miksi siellä sitten jaelllaan roskapostina niitä lomakkeita? oletko todella niin pöllö, että kuvittelet, että joku seksuaaliseen hyväksikäyttöön syyllistynyt tai lapsensa hakkaaja ruksittaa ne rehellisesti?
Ehei. Niiden kanssa ongelmiin joutuu juurikin naiivi ja ihan viaton ihminen, joka ruksaa turhan rehellisesti jonkin kohdan ja jää "nakeliin".
vaan tämä on tapa saada lastensuojelu paisumaan suuremmaksi kuin Suomen valtio. Virkainotiset neuvolaterkat syytää epäpäteville sosiaalityöntekijöille sitten niitä ilmoituksia ja perheet ravaa virastossa vuoden selittämässä jotain ruksia kartuttaen mappikasaa kolmella uudella mapilla.
Ja koko tämän ajan se oikeaa apua tarvitseva on vailla apua, huostaanotoissa tehdään maailmanennätyksiä ja kansalaiset uupuvat verotaakan alle.
johon nokkelat tumpelot sortuu. Kun et mitään tiedä ja haluat olla niin hemmetin fiksu.
Miksi siellä sitten jaelllaan roskapostina niitä lomakkeita? oletko todella niin pöllö, että kuvittelet, että joku seksuaaliseen hyväksikäyttöön syyllistynyt tai lapsensa hakkaaja ruksittaa ne rehellisesti?
Ehei. Niiden kanssa ongelmiin joutuu juurikin naiivi ja ihan viaton ihminen, joka ruksaa turhan rehellisesti jonkin kohdan ja jää "nakeliin".
hyväuskoiset avoimet ihmiset joutuu silmätikuiks jos jotain kertoo..
onko kukaan jättäny tota lappua täyttämättä tai kieltäytyny puhumasta niistä siellä?
onko teillä tullut mies mukaan sille käynnille kun piti täyttää se vai oletko mennyt yksin?
Ja eikö juuri tuollaiselle ole helppo keskustelu rakentaa? Miksi olet moisessa jutussa mukana, jos et halua yksityiselämästäsi puhua. Sinne valuu valtion rahat.
Kohta ne vaatii sulta jo aborttia tai että lapsi pois ennen kuin olet sen edes synnyttänyt!
Miksi menit mitään apua pyytämään!
Siellä on duunissa täysiä idiootteja!
Kato nyt noita uutisia, missä koko perhe kuollut!
Älä päästä viranomaisia mihinkään! Ovat pelkkää paskaporukkaa!
Ja tämä ketju johtaa vielä siihen, että AP joutuu hoitoon ja / tai tekee itsarin!
JÄTTÄKÄÄ AP RAUHAAN JA OTTAKAA TÄMÄ KETJU POIS!
Miksi menit sen eukon juttusille? Vapaaehtoisestiko vai määrättiinkö sut? Voisitko valottaa hieman?
tapaamiset neuvolantädin kanssa jäi tosi persoonattomiksi ja kylmiksi kun hän piiloutui noiden kyselylomakkeiden taakse. Ei luontevaa keskustelua, vaan paperin läpikäymistä kohta kohdalta.
Ei siinä tuntenut olevansa osa elämää, vaan osa jotain liukuhihnakoneistoa.
ei ainakaan tuolla.
Ennen noita lomakkeita ne tädit otti aina jonkin kohdan hampaisiinsa. Minulta esimerkiksi on kuollut isä kun olin lapsi, joten olen ollut siitä asti "leimattu". Suunnilleen rannemurtumakin johtuu siitä - ja minun täytyy olla jotenkin erikoisen ahdistunut, enkä oikein kelpo vanhemmaksi.
Miehellä ongelmakohta on se, että perhe on muuttanut paljon. Adoptiotäti sylki intona, kun mäyhäsi ja mäyhäsi ja mäyhäsi niittä muuttoja ja miehen "juurettomuutta". Tosiasiassa minulla on paljon vähemmän lapsuudenystäviin yhteyttä, vaikka asuin lapsuuteni pienessä tuppukylässä visusti muuttamatta kertaakaan. Yhdellä pariskunnalla ongelmaa rakennettiin siitä, että vaimolla on paremmat tulot. Sossuneidin mielestä tuon _täytyy_ loukata isän miehisyyttä ja olla ongelma. Ja ei kun neljän kuukauden jauhaminen tästä.
Eli ihan niiden omien tulkintojen pohjalta aletaan rakentaa ongelmaa ja kun sitä tarpeeksi jauhetaan, se kirjautuukin perheen ongelmaksi, vaikka olisi alkujaan ollut lähinnä sen tädin oma ongelma. Ja siihen jähittämiseen ei saa hikeentyä, koska sitten onkin jo mt-ongelmainen.
sanoi noista lomakkeista että niiden tarkoitus on lähinnä saada pari kommunikoimaan keskenään. Saada se äiti ja isä puhumaan mahdollisista ongelmista (edes keskenään), muistuttaa siitä että sinne perheeseen jokainen tuo myös menneisyytensä ja asenteensa/toiveensa siitä millainen perheen pitäisi olla tai ei saisi missään nimessä olla jne. Meillä sen lomakkeen läpikäynti nauvolassa taisi hoitua kysymyksellä "haluatko puhua jostain tähän liittyen?"
Teillä suurimmalla osalla näyttää olevan luurankoja kaapissa. Jos joku saa nyky-yhteiskunnassa apua, ota ihmeessä vastaan.
Ja apua saa vain TOSI pahassa pulassa oleva.
Sitten taivastellaan esim. lastenmurhia. Kaksinaismoralismia. Apua huudetaan mutta siihen ei sitten tartuta...
Hölmöt! Herätkää.
Ensinnäkin, minulta ei ole yksikään lapsi huostaanotettu, vaan olen varmasti hyvä äiti. Meillä on nimenomaan kaikki hyvin, siksi en vainoharhaisesti pelkää sosiaalityöntekijöitä tai terveysalan ammattilaisia. Kerropas nyt, miten yksi pieni lomake saa sut noi tolaltaan? Siihenhän on hyvin helppoa vastata, jos kaikki on hyvin? Ap:n tapauksessa kenkä hiertää jostain kohtaa ja siksi kokee kysymykset loukkaavina/tungettelevina jne. Minä en loukkaannu siitä, jos joku kysyy mun tunteista lapsia kohtaan tai alkoholin käyttöä. On minusta täysin normaalia. Ja jos ei halua kirjoittaa, niin varmasti saa ihan suullisestikin avautua. Jos pelaa avointa ja rehellistä peliä, niin ihan varmasti voi vauhtaa sosiaalityöntekijääkin tarvittaessa, mutta tuollaisella vihamielisella asenteella tuskin kukaan työntekijä pystyy enää paljon hyvää tekemään. Silloin kyse ei ole huonosta sossusta, vaan erittäin vaikeasta asiakkaasta.
muka haravoitaisiin noilla blanketeilla?
Ei noilla mitään apua saa, vaan vaikeuksia.
Ja se apu jää todellakin löytämättä oikeaan osoitteeseen.
Taidat olla itse joku sossun elätti, jota ei yhtään haittaa, että veromiljoonat valuu sinne sossun pohjattomaan kassaan.
vaan kuuden vuoden kokemus sössijöistä. Sitä ennen minäkin olin noin naiivi kuin sinä.
Ongelmia ei ole - kaikista adoptioneuvojien loputtomista ääliömäisistä kaavakemapeista huolimatta.
Ei se ole mitään "apua". Sinultahan vietiin sitäpaitsi lapsi... Mahdat olla loistava arvioija tässä suhteessa. Sinuna olisin aivan helvetin hiljaa.
palstalla on itketty pitkiä rimpsuja. Ja nyt ei sitten taas näköjään apu kelpaa.
Typeriä sutturoita, ei voi muuta sanoa. Lisääntyä kuitenkin on ihan pakko...huoh.....loistavaa geenivarantoa....