Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näin palkanlaskijana sitä joskus toivoo...

Vierailija
12.01.2012 |

että aikuiset ihmiset perehtyisivät vähän tarkemmin siihen mistä palkka muodostuu ja mitä palkasta peritään ennen nettoa.

Esim tänään olen kuluttanut kiireellistä työaikaani siihen että olen palkansaajan kanssa vängännyt puhelimessa siitä miksi hänelle ei kuulu maksaa kuukausipalkan päälle lomapalkkaa. Lomaraha totta kai kuuluu mutta ei se lomapalkka mikään exrtapalkka ole mikä tulisi kk-liksan päälle.

Samoin vänkäsin erään kanssa joka ei vaan suostunut tajuamaan että kun tuloraja ylittyy niin pidätetään lisäprosentilla veroa. Hänen mielestään A-verokortissa menee lisäprosentti vasta kun vuosituloraja täyttyy. Ko ihminen uhkasi ottaa yhteyttä esimieheeni :D kunpa tekisikin niin.

t. turhautunut palkanlaskija

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko sinusta oikein että huomenna maksettavissa palkoissa ei ole mukana uusia lisiä, mm. sitä 150€ kertalisää?

Selityksenä se, että palkanlaskija ei ole ehtinyt.

Miten niin ei ehtinyt? Eihän nuo lisät yllätyksenä tule. Kyllä minä ainakin jo marraskuussa niistä kuulin....

Kyseessä kunta-ala.

Vierailija
42/91 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin saat kuukausipalkan lisäksi lomakorvauksen joka lasketaan kaavalla kk/25=lomapäivän palkka. Lomapäivän palkka kerrotaan lomapäivien lukumäärällä.

Jos pidät lomaa niin saat normaalin kk-palkan summan ja lomapalkasta 50% (lomaraha)

Toisaalta työnantajan ei ole mikään pakko antaa lomaa korvauksena paitsi jos et ehdi pitää lomaa esim työsuhteen päättyessä.

t.ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiakasyrityksiä jatkuvasti lisää ja osa vaihtuu niin mun työaikani kuluisi kokonaan selitystapaamisten järjestämiseen jos siihen ryhtyisin :) jäisi siinä kyllä aika monet palkat saamatta. Todellisuudessa on tyonantajan velvollisuus selvittää nämä perusasiat ja palkan muodostuminen. Sen takia ne lait ja tessit tulee olla työntekijän saatavilla siellä työpaikalla t.ap

Vierailija
44/91 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee aina ensin asiakasyritukseltä eli niitä ei voi tilitoimistossa työskentelä laskija laittaa maksuun ellei määräystä tule. Mutta jos palkanlaskija on yrityksen palkkalistoilla niin varmasti on oikeutettu maksamaan ilman erillistä määräystä nämä korvaukset ja siihen tiliin mihin se on määrätty maksettavaksi. Me ainakin teemme näissä tapauksissa lisäajon minkä toki laskutamme sitten asiakkaalta eli työnantajalta. t.ap

Vierailija
45/91 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinäkin tiedät oikeasti mistä puhut :) t.ap

Vierailija
46/91 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinäkin tiedät oikeasti mistä puhut :) t.ap

Vierailija
47/91 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä pitää osata priorisoida ja asettaa ne rajat. t.ap

Vierailija
48/91 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä pitää osata priorisoida ja asettaa ne rajat. t.ap

Ehkä suakin onni lykästää!

Vierailija
49/91 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mielestä nyt jokaiseen asiantuntijatyöhön kuuluu se, että osaa sen osaamisalueen asiat selittää ja neuvoa toisille. Jos puhelimessa kuluu liikaa aikaa, niin kannattaa panostaa kirjalliseen ohjeistukseen, esimiesten koulutuksiin ja vaikka ihan tietoiskuihin.

Viestin perillemeno on aina puhujan vastuulla.

Minusta ei ole ollenkaan erikoista, että muiden alojen asiantuntijat eivät tiedä palkkahallinnon kiemuroita. Minä en esimiehenä kaikkea tiedä, vaan joudun tarkistamaan. Onneksi meidän firman HR on ymmärtänyt olevansa liiketoiminnan tukifunktio eikä jumalasta seuraava hallintobyrokraatti.

Vierailija
50/91 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lomarahana (50% loma-ajan palkasta).

Esim. työsuhteen päättyessä kannattaa "pitää lomaa" vaikka jo aloittaisikin seuraavassa työsuhteessa. Silloin saa palkan puolitoistakertaisena noiden lomarahojen ansiosta.

Mutta, tämähän edellyttää että ajoitukset osuvat nappiin ja sopiville lomakausille...

Työsuhteen jatkuessahan ei muuten sitten voi ihan tuosta vaan vaihtaa lomiaan rahaksi. Lomat on pidettävä lomina, ennemmin tai myöhemmin. Ainoastaan työsuhteen päättyessä pitämättömät lomat maksetaan pois.

Vierailija
51/91 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko sinusta oikein että huomenna maksettavissa palkoissa ei ole mukana uusia lisiä, mm. sitä 150€ kertalisää? Selityksenä se, että palkanlaskija ei ole ehtinyt. Miten niin ei ehtinyt? Eihän nuo lisät yllätyksenä tule. Kyllä minä ainakin jo marraskuussa niistä kuulin.... Kyseessä kunta-ala.

Palkkalaskennasta täytyy lähettää raportteja verottajalle ja muille viranomaisille. Täsmäyttää päättynyttä vuotta ja lisätä uusia tietoja järjestelmiin uudelle vuodelle.

Näitä hommia ei voi aina tehdä etukäteen, vaan vasta vuoden vaihteen jälkeen kun on saatu edellinen vuosi kokonaan suljettua.

Siksi saattaa tulla kommenttia "ei ole ehtinyt".

t. ei ap vaan joku toinen alaa tunteva.

Vierailija
52/91 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t: kahden viikon talvilomalla, kesällä kuusi

Vierailija
53/91 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai jos joutu niitä laskemaan 12h työpäivän päätteeksi kun tiedot lopulta tulevat. Oikeasti itse olen tilitoimistossa töissä ja olen päättänyt että seuraavan kerran kun joku olettaa mun jäävän klo 20 laskemaan palkkoja kun ei olla vaan viitsitty toimittaa aineistoa niin sanon että palkkapäivä siirtyy. t.ap

Lain mukaan palkka on maksettava silloin, kun työsopimuksessa sanotaan.

Jos tiedot lisistä myöhästyy, maksetaan vain peruspalkka ja lisät tulevat vasta seuraavassa ajossa. Se on voi voi, jos ei niitä huolehdi ajoissa laskennalle. Lisit täytyy maksaa kohtuullisessa ajassa, eli käytännössä voidaan siirtää seuraavalle kuulle.

Vierailija
54/91 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis järkevintähän on vaihtaa lomat vapaiksi. t: kahden viikon talvilomalla, kesällä kuusi

Vierailija
55/91 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis järkevintähän on ottaa lomat loma-ajan palkkana ja lomarahana (50% loma-ajan palkasta).

Esim. työsuhteen päättyessä kannattaa "pitää lomaa" vaikka jo aloittaisikin seuraavassa työsuhteessa. Silloin saa palkan puolitoistakertaisena noiden lomarahojen ansiosta.

Mutta, tämähän edellyttää että ajoitukset osuvat nappiin ja sopiville lomakausille...

Työsuhteen jatkuessahan ei muuten sitten voi ihan tuosta vaan vaihtaa lomiaan rahaksi. Lomat on pidettävä lomina, ennemmin tai myöhemmin. Ainoastaan työsuhteen päättyessä pitämättömät lomat maksetaan pois.

Vierailija
56/91 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hävitä kolmen viikon palkka

Kyllä se palkka silti tulee... Siinä ei häviä mitään, ainoastaan voittaa.

Vierailija
57/91 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä palkka? Puhut siis lomarahasta?

ja hävitä kolmen viikon palkka

Kyllä se palkka silti tulee... Siinä ei häviä mitään, ainoastaan voittaa.

lomarahan sä saat joka tapauksessa (kolmen viikon palkka) kun sä oot lomalla, sen edestä, niin sinä aikana sulle ei makseta palkkaa, joten tavallaan sä oot palkatta lomalla sen kolme viikkoa.

Vierailija
58/91 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin vänkäsin erään kanssa joka ei vaan suostunut tajuamaan että kun tuloraja ylittyy niin pidätetään lisäprosentilla veroa. Hänen mielestään A-verokortissa menee lisäprosentti vasta kun vuosituloraja täyttyy.

Siis meneekö lisäveroprosentti, jos yhtenä kuukautena menee yli kuukausitulorajan ja kaikkina muina jaa useamman satasen vajaaksi?

En ole nimittäin moista huomannut aikaisempien vuosien verotuksessa.

Vierailija
59/91 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lomarahan sä saat joka tapauksessa (kolmen viikon palkka) kun sä oot lomalla, sen edestä, niin sinä aikana sulle ei makseta palkkaa, joten tavallaan sä oot palkatta lomalla sen kolme viikkoa.

Mikä vaihdetaan vapaaksi? Lomaraha, lomapalkka?

Vierailija
60/91 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pidä lomaa ollenkaan? Tai jos pitää vaan osan ansaitusta lomasta esim. vain 5 päivää vaikka olisi ansainnut 28 lomapäivää?

Eli menettääkö siinä jotain rahaa, jos ei pidä ollenkaan lomaa, vaan tekee putkeen verrattuna siihen, jos pitäisi sanotaan nyt vaikka tuon 5 pivää lomaa?

Lomarahaa kertyy joka tapauksessa piti lomia tai ei. On kuitenkin yrityksen asia maksetaanko tämmöisiä eli siis mitä työehtosopimusta noudattaa.

Ei yrittäjän tarvitse maksella mitään lomarahoja itselleen sitä kun voi päättää palkkamäärän itse.