Näin palkanlaskijana sitä joskus toivoo...
että aikuiset ihmiset perehtyisivät vähän tarkemmin siihen mistä palkka muodostuu ja mitä palkasta peritään ennen nettoa.
Esim tänään olen kuluttanut kiireellistä työaikaani siihen että olen palkansaajan kanssa vängännyt puhelimessa siitä miksi hänelle ei kuulu maksaa kuukausipalkan päälle lomapalkkaa. Lomaraha totta kai kuuluu mutta ei se lomapalkka mikään exrtapalkka ole mikä tulisi kk-liksan päälle.
Samoin vänkäsin erään kanssa joka ei vaan suostunut tajuamaan että kun tuloraja ylittyy niin pidätetään lisäprosentilla veroa. Hänen mielestään A-verokortissa menee lisäprosentti vasta kun vuosituloraja täyttyy. Ko ihminen uhkasi ottaa yhteyttä esimieheeni :D kunpa tekisikin niin.
t. turhautunut palkanlaskija
Kommentit (91)
ei ymmärretä eikä osata edes itse lukea?
tai jos joutu niitä laskemaan 12h työpäivän päätteeksi kun tiedot lopulta tulevat. Oikeasti itse olen tilitoimistossa töissä ja olen päättänyt että seuraavan kerran kun joku olettaa mun jäävän klo 20 laskemaan palkkoja kun ei olla vaan viitsitty toimittaa aineistoa niin sanon että palkkapäivä siirtyy. t.ap
ja kyllä on olemassa jos jonkinmoista tallukkaa. Yksikin luuli että verot voidaan pidättää edellisen vuoden kortin mukaan "kun en ole viitsinyt vielä tilata uutta ja hukkasin alkuperäisen"....reps!Nosti kaamean metelin kun kerroin että verottajan ohjeen mukaan pidätetään 60%.
keskustelemaan siita, maksetaanko minulle lainkaan palkkaa. Toinen tapaus oli yhdessa suomalaisessa kunnassa. Varmaan vein siella aika paljon kiireista tyoaikaa.
niillä jotka vänkäävät yksinkertaisista ja selkeistä asioista ei ole syytä eikä aihetta. Pitäisi tajuta kunnioittaa toisenkin työtä ja pohtia ihan issekseen myös eikä jatkaa vänkäämistä. Toisaalta sinunkin tapauksessa kenties oli kyse veteen piirretystä viivasta sillä hyvin usein lait ja sopimukset ovat tulkinnan varaisia. t.ap
että palkkakuitti olisi niin selkokielellä ettei tarvisisi aina arvailla mitä ne kaikki koodit ja summat tarkoittaa. Ei tarvitsisi vaivata palkanlaskijaa.
ellei mene sanoma perille kerrasta tai kahdesta niin lopettaisin vaan kohteliaasti puhelun. ei sitä voi loputtomiin jatkaa.
Ne laskelmat mitä minä tuotan niissä on kaikissa palkkalaki sekä selkeällä suomen kielellä mitä palkkaa maksettu :) myös lisätietokenttä on kätevä ja sitä käytän! Valitettavasti vana ihmiset eivät vaivaudu itse aina pohtimaan vaan kysytään jopa että mitä tarkoittaa TYEL! t.ap
soitella jatkuvasti palkanlaskijalle, sillä joka kuukausi oli jotain vikaa. Sittemmin vaihdoin alalle, jonka palkanlasku on ihan hepreaa mulle. Soitin pari ekaa palkkakuittia saatuani palkanlaskijalle ja varasin ajan henkilökohtaiseen neuvontaan. Selvitettiin palkkaus siinä työpöydän ääressä juurta jaksaen ja sen jälkeen olenkin ymmärtänyt mistä palkkani koostuu :)
järjstää jokaiselle henkilökohtaista tapaamista mutta hienoa tietysti olisi jos se olisi mahdollista :D t.ap
eräskin luuli että kun on hautajaiset perheessä niin saa automaattisesti vapaan. Ei tietenkään saa vaan saa sitten jos sattuu hautajaiset työvuorolle. Hän siis luuli että kun vuorolistan mukaisella vapaalla menee hautajaisiin ansaitsee siitä yhden vapaapäivän :D:D:D muistan miten asiaa vängättiin varmaan päivätolkulla ja lopulta hän soitti liittoon ennen kuin uskoi.
hyvin itsevarmoja ja tietäväisiä vaikka oikeasti eivät tajuaisikaan asiasta hölkäsen pöläystä :)
No mulla on satoja palkansaajia joten millään en voi järjstää jokaiselle henkilökohtaista tapaamista mutta hienoa tietysti olisi jos se olisi mahdollista :D t.ap
Tuskin jokainen hänen puheilleen pyrkii, mutta veikkaan, että kun kerran käytti aikaa asian selvittämiseen, säästyy aikaa myöhemmin. Mä esim. osaan vastat joihinkin työkavereiden helppoihin kysymyksiin tuon istunnon perusteella -> palkanlaskijan aikaa säästyy hankalampien asioiden selvitelyyn.
tai jos joutu niitä laskemaan 12h työpäivän päätteeksi kun tiedot lopulta tulevat. Oikeasti itse olen tilitoimistossa töissä ja olen päättänyt että seuraavan kerran kun joku olettaa mun jäävän klo 20 laskemaan palkkoja kun ei olla vaan viitsitty toimittaa aineistoa niin sanon että palkkapäivä siirtyy. t.ap
Lain mukaan palkka on maksettava silloin, kun työsopimuksessa sanotaan.
toimin palkanlaskijana niin en voi laittaa palkkaa maksuun ellen saa aineistoa ja silloin työantaja vastaa siitä jos palkkapäivä siirtyy :) se on vähän eri asia olla tilitoimistossa töissä kun itse asiakkaan yrityksen listoilla nääs.
t.palkanlaskija
asiakasyrityksiä jatkuvasti lisää ja osa vaihtuu niin mun työaikani kuluisi kokonaan selitystapaamisten järjestämiseen jos siihen ryhtyisin :) jäisi siinä kyllä aika monet palkat saamatta. Todellisuudessa on tyonantajan velvollisuus selvittää nämä perusasiat ja palkan muodostuminen. Sen takia ne lait ja tessit tulee olla työntekijän saatavilla siellä työpaikalla t.ap
ja kyllä sielläkin ennen oli palkkakuitit ihan normaaleja. Sitten joku järjestelmä muuttui, ja sen jälkeen ei ole palkkakuitista saanut mitään tolkkua.
Mulle esim voidaan vaan yhden otsikon alla maksaa vaikka monen päivän erilaisia liksoja erilaisista tuntimääristä.
No mutta onneksi tuo on jo seuraavan liksan kohdalla ohi, kun siirryin vakituiseksi.
Niin ja olen muuten itsekin ollut aikanaan opiskelijana palkkatoimistossa kesätöissä. Ja voin sanoa, ettei ne penaalin terävimmät kynät kyllä niistä toimistoista löydy.
mitä se on rahallisesti, jos pitää loman tai ei pidä ja ottaa sen rahana?
Kiitos
seliseliseliseliseliseli