Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tuoksuyliherkkyydestä kärsivät!, kertokaa kokemuksianne

Vierailija
12.01.2012 |

Kärsin tuosta viheliäisestä vaivasta. Tietyt hajut, kuten jotkut hajuvedet, pesuaineet, savu, ruoankäristys,jotkut ruoat muutenkin, pakokaasut,polttoaineet, kynttilän poltto... aiheuttavat muutamissa sekunneissa kovan päänsäryn, huimausta ja pahoinvointia. Lääkärillä en ole koskaan käynyt, mutta tuskin siitä mainittavaa apua olisikaan. Ei kai tähän ole lääkettäkään avuksi, eikä vaivalla vissiin ole virallista tautiluokitustakaan?

Vaivani puhkesi pahaksi noin 7 vuotta sitten raskauden jälkeen:tuntuu että haistan jokatapauksessa kaiken, ja useissa tapauksissa haju aiheuttaa fyysiset oireet kaupanpäälle. Kaupassakäynnit ja ylipäätään liikenteeseen uskaltautuminen onnistuu vain särkylääke hollilla, ja vieraissa paikoissa haistan mm. homeongelmat välittömästi. Homekodin asukkaan tunnistan vaatteiden hajusta jopa kassajonossa. kotimme on tietenkin puhdistettu kaikesta hajusteellisesta kemikaalista jo aikaa sitten.

Vieraisilla käydessä on vaikea olla loukkaamatta paikan emäntää, joka tietysti pynttäytynyt hajusteellisin tuottein kiireestä kantapäähän, tai jokin leipomus jää syömätä kun mielestäni haisee oudolle. Kotonakin on iso kasa (kelpo)ruokaa lentänyt paska-aholle kun nenäni rekisteröi siinä jotain siihen kuulumatonta hajua. Perheeni vuoksi yritän kuitenkin laittaa myös nitä "käristettäviä" ruokia kun tykkäävät, mutta se tarkoittaa kohdallani valvottua yötä tai ainakin päänsärkyä siihen asti kunnes hajua on huushollista poistunut. Liesituuletinkin vaihdettiin parempaan , mutta ei riitä. VAINUKOIRANA OLO ON KAMALAA.

Nyt tämä asia vielä suunnilleen pysyy hanskassa, kun olen kotiäitinä, mutta pelkään tulevaisuuden työelämää. Koulutukseni on kemian alalle, mutta pahoin pelkään ettei siitä tule tällä nokalla mitään. Vähintäänkin ongelmia tulisivat aiheuttamaan kanssaihmisten hajusteet ja työmatkat pakokaasuineen. Pelkään myös että asiaa ei oteta kovin vakavissaan työssä kuin lääkärilläkään. Alan jo toivoa pysyvää nuhaa tai hajuhermojen tuhoamista, sen verran paljon tämä elämääni vaikuttaa.

Miten selviätte arjesta? Tiedättekö tähän mitään järkevää konstia, joilla asiaan siedättyisi? Onko kukaan saanut tämän vuoksi kuntoutusta/uudelleenkoulutusta?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en saa päänsärkyä pois kuin migreenilääkkeillä. Saan myös ruoka-aineista oireita. Kaupoissa voin olla suht normaalisti, välillä joudun poistumaan äkäseen, mutta voin jatkaa toisessa kaupassa hetken päästä. Kaverit ovat paha juttu. Eivät ymmärrä millään, että kun tulevat meille, niin sohviin ja joka paikkaan jää sitä hajua, josta mä saan oireita monen päivän jälkeenkiin. Mä olen ollut kotona kauan ja juuri ennen taudin puhkeamista (todettiin Tyksissä), harkitsin opiskelemaan lähtöä, mutta en tosiaan tiedä onnistuuko se koskaan. Kirjastossakin joudun aina haistelemaan kirjat, että tiedän pystynkö niitä lukemaan. Miten onnistuu opiskelu ja töissäkäyminen tuoksuvien ihmisten kanssa? Siihen mä en osaa tosiaankaan vastata, toivottavasti joku osaa. Mulla on kesäisin kaikenmaailman siitepölyallergioita ja syön aikaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn antihistamiinia, se helpottaa selvästi myös hajusteallergiaan, mutta en ole vielä löytänyt sellaisia lääkkeitä, jotka eivät väsyttäisi, joten en voi syödä niitä vuoden ympäri.

Vierailija
2/14 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin en olisi niitä voinut viimeisinä vuosina juuri syödäkään, kun olen ollut joko raskaana tai imettänyt. Tulevaisuudessa tosin asia on toinen , kun kakarat saadaan viimein tehtyä! Vielä yksi aikeissa. Mutta ne lääkkeet väsyttävät tosiaan, sen muistan.Kumpi pahempi :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pari viimeistä vuotta on olleet ihan huippuja, ja olen herkistynyt vain lisää, vaikka koetan olla mahdollisimman tuoksuton itse. Se ei vaan enää riitä.

Kaupassakaan en voi olla hengittämätttä koko matkaa pesuainehyllyillä, tai aina valita vieruskumppaniani vanhempainilloissa, jne: jotenkin tämän kanssa olisi pakko oppia elämään ja oireita lievittämään.

On oikeasti inhoittavaa haistaa kaikki: kellä on kuukautiset, kuka kasteli kukkia, kellä on koira, kuka söi äskettäin kanelipullan,kellä on hampaassa reikä...ja vielä toistaiseksi nenäni ei ole erehtynyt.

Olen alkanut nyt epätoivoisena listaamaan kemikaaleja, jotka saattavat olla oireiden syy: esim kaikki deodorantit ei oireita aiheutttaisi , vaikka tuoksutonta käytän silti.Yritän saada selvile, mitkä aineet voisivat olla syypäitä niissä tuoteissa jotka aiheuttavat selkeimmin ongelmia. en ole päässyt vielä kovin pitkäle, kemikaalilista tuntuu loputtomalta, ja tuskinpa saan edes selvyyttä.

Onhan tässä joutunut jo monesta , niin hyvästä kuin pahasta, luopumaan:hiusten värjäys, ravintolailta on mahdottomuus, julkinen liikenne, miehen autosta lensi vunderbaumi kankaalle ihan ensitöiksi, joulukuusta ei sisälle tule, huonekasvit, ja tietysti perheenjäsenetkin joutuvat olemaan aika miedosti tuoksuvia. Kylästä kotiin tullessa vaatteet pitää vaihtaa yleensä heti, kun vaatteisiin tarttuneet hajut alkavat hyppiä nenään kodin tuoksuttomuudessa.Kyllä rasittaa, nyt tytärkin alkaa kapinoida vaivani takia. teini-ikä lähestyy ja meikki/tukkalätryyt alkavat kiinnostaa.

Yhden positiivisen asian keksin tähän: ainakaan kakaroilla ei tule olemaan mitään mahdollisuuksia peitellä tupakka/siiderikokeiluja teineinä, haistan ne vielä ajan päästäkin takuuvarmasti ;D

Vierailija
4/14 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän työpaikalla on monenlaisia homeita ja kemikaaleja ilmassa, jotka ärsyttävät limakalvoja ja hengitysteitä. Aikaisemminkaan en ole pitänyt hajusteista, mutta nyt ne ovat alkaneet todella häiritä. Vaikkei minulla allergioita olekaan (on testattu), allergialääkkeet vähentävät näitä yliherkkyysoireita. Sekä antihistamiini että nenäsuihkeet. Kortisonisuihke toimii hyvin, mutta kuivattaa nenää, ja sitten sitä pitää rasvata. Asiakaspalvelussa kuitenkin voimakkaasti tuoksuvia ihmisiä tulee vastaan, joskus täytyy asiakkaan lähdön jälkeen hetkeksi poistua huoneesta.

Vierailija
5/14 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eika muut ihmiset sita tajua/valita kun eivat siita itse karsi. Se aiheuttaa migreenia, paansarkya ja pahimmillaan hengenahdistusta eli henki ei kulje. Ne jotka kayttavat hajusteita (pesuaineet, puhdistuaineet, hajuvedet, hiustuotteet jne) eivat tajua millaisen hajumaaran itseensa laittavat ja kaikki hajut sekaisin. Ei voi muuta kuin nauraa kun nainen laittaa rexonaa kainaloon ja sitten suihkauttaa hiuslakkaa hiuksiin ja lopuksi suihkauttaa viela hajuvetta ja kaikki ERI HAJUISIA. Joten eikos se ole ihan sama mita hajuvetta ostaa kun muutenkin sekoittaa kaiken maailman hajut :) Jokainen voisi vahan miettia miten paljon hajusteita laittaa koska se voi joillekin aiheuttaa pahimmillaan hengitysvaikeuksia.

Vierailija
6/14 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut melkko herkkä voimakkaille tuoksuille, mutta työssäni olen joutunut viimeisen vuoden aikana tekemisiin jatkuvasti ihmisen kanssa joka asuu selvästi hometalossa :( Haisee niin voimakkaalle ja pahalle, että saan usein allergisia reaktioita, ja haju pistää nenää/koskee päähän jatkuvasti :(

Tuon seurauksena olen herkistynyt entisestään pesuaineille, hajuvesille jne. Viimeisin karsea kokemus oli, kun jouduin istumaan lentokoneessa muutaman tunnin naisen takana jolla oli niin voimakasta hajuvettä, että se aiheutti tolkuttoman pääkivun ja hengen ahdistuksen. Onneksi oli iso huivi jolla pystyin vähän "suodattamaan" hajua, muuten olisin varmaan pyörtynyt tai saanut astmakohtauksen!

Tosi kurjaa tosiana olla tällainen vainukoira :/ Mutta varsinkin kun on allergioita, niin tämä on aivan kamalaa..En tiedä miten selviän keväästä kun allergiat vielä pahentaa oireita, varmaan pakko vaihtaa työpaikkaa, jos en muuten pääse eroon siitä hometalossa asujasta..ja siinäpä se onkin miettiminen missä pystyy työskentelemään.

Vierailija
7/14 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliherkkyys minulla näkyy näin: Jotkut tuoksut saavat aikaan yhtäkkisen pistävän tunteen syvällä nenässä tai poskontelossa tai jossain siellä suunnalla. Alan aivastella taukoamatta ja räkä alkaa vuotaa. Sitten silmä turpoaa ja vuotaa vettä. Tämä reaktio voi kestää jopa päiviä. Vain jotkut tuokstut aiheuttavat tämän ja erityisen herkästi tämä tulee, jos on ollu flunssa äskettäin. Eroaa nuhasta kuitenkin niin, että alkaa rajuna salamannopeasti ja sitten taas äkkiä.

Vierailija
8/14 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tukkoon, joskus taas nenästä alkaa vuotaa kirkasta, välillä tulee hengenahdistusta. Päänsärkyä ei ole toistaiseksi esiintynyt, eikä suoranaisia allergioita ole todettu. Selviän parhaiten nuhalääkkeen ja antihistamiinien avulla. Mutta haistan kaiken ja epämääräiset hajut ovat kamalia, joskus olen mielestäni haistanut joissain tiloissa selvää homeen hajua.

Vierailija
9/14 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n ongelma on luulotauti.

Vierailija
10/14 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrothan tuon luulotautidiagnoosin myös lääkärille, seuraavan kerran kun vaivaan häntä tämän asian tiimoilta. Hän kun on tehnyt ihan vääriä johtopäätöksiä tilastani. Ei ole ymmärtänyt tämän olevan luulotautia.

Vierailija
11/14 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä juttu on jo tuttu koska niin useat ovat tulleet ns. hajuallergisiksi asuttuaan vuosia hometalossa. Kun he muuttavat uuteen asuntoon tilanne vain pahenee koska kaikki materiaalit on kyllästetty kemikaalein ja vie vuosia ennen kuin ne tuulettuvat. Mainonnan seurauksena ihmiset osatavat hajustettuja pesuaineita ja hajustavat vielä varmuudeksi "tuoksuvalla" pyykinhuuhteluaineella. Koko tienoo tuksuu sen jälkeen "raikkaalle" pyykille. Puhdas ei tuksu miltään, se on pettämätön tosiasia! Tämä kammottava taistelu myynnin edistämiseksi on samaa huijausta kuin   ruokien silmitön lisäaineistaminen. Onko se luksusta ja ylellisyyttä että korvataan uusilla hajusteilla se mitä autojen päästörajoituksilla sekä uudella tekniikalla saavutettiin. Nyt kuluttajat maksavat tuoksuttomuudesta enemmän kuin tuoksuvien pesuaineitten tulessa markkinoille tuoksuista. Vaikka itse pitäisitte jostain määrätystä tuoksusta altistatte lapsenne astmalle ja muille keuhko ja ihosairauksille. Monet nenäontelosairaudetkin menevät "sään" tai tautien pikkiin. Hyvässä lykyssä aviopuolionne hakee "hajustamattomon vuoteen" ja siinä sitten nukutte yksin "ylellisesti tuoksuvissa"lakanoissa. Tuoksut ovat rajoitetusti ihania mutta ei pakkosyötössä eikä terveyden uhalla.  

Vierailija
12/14 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajusteyliherkkyys johtuu usein rasittuneesta maksasta. Kannattaa otattaa kattavat maksakokeet ja ultrauttaa vatsa (maksa) kaiken varalta. Suositeltavaa myös tehdä kaikki voitava maksan hyvinvoinnin tukemiseksi. Hiljattain ilmestyi yks kirja, olikohan se nyt Marja Ruutin (?) Terve maksa, tai joku sinne päin, kannattaa lainata kirjastosta.

Vierailija
13/14 |
30.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole tuollaista tuoksuongelmaa. Hajut ei yleensä haittaa. Hajusteet sen sijaan kyllä: saan niistä ihottumaa, jos ne joutuvat iholle kosmetiikan tai esim hajustetulla pesuaineella pyykättyjen tyynynpäällisten kautta.

Vierailija
14/14 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun aloittelijalla taitta olla homealtistus sairaus josta ei parane koskaan täysin. Näitä altisteita, homeisia ja kemikaalipitoisia rakennuksia pitää välttää. Ville Valtonen on professori joka tuntee tämän sairauden ja homepakolaiset sivustolta saa apua ja tietoa. Sairaus on ikävä koska itse sitä sairastan.