Jos perheessä on vain yksi lapsi
ja äiti kotona,niin miten on mahdollista ettei ehdi tekemään itse vauvalleen ruokia?Mietin ,kun kaupassa käydessä katselen äitejä jotka lappaa kärryt täyteen pilttejä yms.Onko tosiaan niin,että musta tulee samanlainen "kiireinen" kotiäiti,kun tämä vauva syntyy.Olen niin suunnitellut,että teen vauvansoseet itse niin saa ainakin hyvänmakuista ruokaa ihan vauvasta asti.Enhän itsekään syö valmiita mössöjä enkä niitä tarjoa miehellekkään.Kuhan pohdin.
Kommentit (30)
Oma lapseni on nyt n. 9kk. Olen nuori tunnollinen äiti ja ajattelin myös, että teen ainakin suurimman osan lapseni ruuista itse. Ajattelin myös imettäväni häntä mahdollisimman kauan. Huomasin, ettei kaikkea voi suunnitella etukäteen.
Muutamia soseita olen yrittänyt tehdä itse, mutta harvoin vauvalleni kelpaa. Lapsi on myös hyvin huomionhakuinen, eikä anna minun keskittyä kauaa muuhun kuin häneen tai muuten itkee jaloissani kokoajan. Olen myös huomannut, että paljon mieluummin käytän sen ajan ulkona liikkumiseen yhdessä lapseni kanssa. Tykkään mm. kävellä pitkiä vaunulenkkejä ja kun tulemme takaisin sisälle ja lapsi on nälkäinen, on paljon nopeampaa ja täten helpompaa lämmittää se valmis sosepurkki. Ne on muuten yllättävän hyvänmakuisia, syön niitä itsekin. En usko että lapseni niihin kuolee, en ole kuullut että muillekaan olisi sellaista sattunut.
Mietin ,kun kaupassa käydessä katselen äitejä jotka lappaa kärryt täyteen pilttejä yms.
Kuulun juurikin tähän porukkaan ja joka kerta kun ostan lapselleni ruokaa, minusta tuntuu kuin kymmenen silmäparia(muita asiakkaita) vilkuilisivat minua pahasti ostaessani tietyistä syistä korvikkeita ja valmisruokapurkkeja.
Se ei tee mielestäni minusta huonompaa äitiä, jos käytän näitä nimenomaan lapsille tarkoitettuja valmisruokapurkkeja.
Ei se ajasta ole KOSKAAN kiinni, vaan siitä mitä pitää tärkeämä. Meillä on 5 alle kouluikäistä ja käyn kokopäivätöissä. Siitä huolimatta teen soseeti itse, paitsi joskus satunnaiseesti ostan hedelmäsoseen valmiina.
miten sulla on soseikäinen vauva ja neljä muuta pientä ja käyt kokopäivätöissä? Mieskö hoitaa vauvan? Vai kuka? Jos mies, niin eikös sen pitäisi hoitaa ne soseet?
että vauva suostui syömään vain ihan samettista sosetta. Itse tehdyt juuttuivat kurkkuun. Lisäksi joistain aineksista oli kovin vaikea saada tehtyä sosetta. Yksi esimerkki on niinkin tuttu hedelmä kuin omena. Ja maissi toinen, maissinkuoret eivät koskaan muussaantuneet.
Tosin meillä oli vain yksi vanhempi, koko ajan. Henk.koht. minulla on useita rajoituksia ruoka-aineissa. Lapsi sai ekat hampaansa vasta reilusti yli vuoden iässä, joten karkeammat soseet (ne 8kk+ Piltitkin)tulivat saman tien ylös samaa kautta kun menivät alaskin, usein jo parin lusikallisen jälkeen.
En tosiaan tajua, miksi olisin käyttänyt yh:na aikaa ja rahaa "äiskän tekemiin" soseisiin, vaikka toki ymmärrän, että moni muu niin tekee -- riippuu elämäntilanteesta.
Tyytyväinen ja terve lapsi, nykyisin kaikkiruokainen, eikä mitää probleemia tai nirsoilua ole hampaiden tulon jälkeen ollut :)
enkä näe ruokien tekemistä itse tärkeänä. Tässäpä pääsyyt.
Meillä oli helppo vauva (nyt jo melkein 5-vuotias), joka söi ekan vuoden kokonaan soseita. Ja tässä siis vielä syitä lisää:
- en erityisemmin tykkää ruuanlaitosta
- pidän valmiita soseita hyvinä enkä näe niiden syöttämisessä ongelmaa
- halusin keskittyä muihin asioihin, esim. tein väitöskirjaa samalla
- lapsella hampaat tulivat todella hitaasti, 1-vuotissynttäreihin mennessä tullut vasta kaksi alahammasta, joten ei olisi pystynyt edes syömään kovin karkeaa ruokaa
Eli itselläni ainakin arvokysymys, miksi tuhraisin aikaa sellaiseen, jota en näe tärkeänä ja josta en pidä. Jos toisen lapsen saamme, sama systeemi todennäköisesti. 1-vuotiaana siirtyy sitten syömään samaa ruokaa perheen kanssa.
Minulla poika oli "sihtikurkku" noin puolivuotiaasta kymmenkuukautiseksi, vain tietyt tosi sileät kaupan soseet kelpasivat. Sen jälkeen on hyvin kelvannut kaikki kotiruuat. Turha tehdä soseista mitään elämää suurempaa periaatekysymystä. Sitä paitsi tutkimusten mukaanhan alle yksivuotiaat syövät kaikkein terveellisimmin. Kun lapsi siirtyy samaan ruokaan muun perheen kanssa, sen laatu usein heikkenee.
kun ei stressaa ja työllistä itseään turhilla asioilla. Pätee myös isompien lasten kanssa!
vastauksista:) Eli voipi olla ,että tämäkin äiti täyttelee kohta kauppakärryä pilteillä yms.
Kannattaa tsekata hinnat, esim. itse ostin soseet paikallisesta hypermarketista, lähikaupassa samat soseet oli lähes puolet kalliimpia...
jolla on yksi lapsi
ja aikaa OLISI siivota, mutten siivoa kun en pidä siitä. Joten kerran viikossa käy siivooja.
Meilläkin pilttejä syötiin pääasiassa "retkieväänä", mutta myös kotona, sillä aluksi sosetta menee todella vähän. Purkista riittää hyvinkin kolmeksi kerraksi. Tein kyllä myös itse mössöjä.
No nyt olen töissä ja lapsi on taapero. Meillä syödään aina silloin tällöin eineksiä, pinaattilettuja ja liha-perunasoselaatikkoa, jos en ennätä safkaa tehdä tai haluan vaikka viettää iltana lapseni kanssa leikkien.