Ateistit eivät osaa käytöstapoja. Eivätkä ymmärrä miksi käytöstavat alunperin kehitettiin
Käyttäytyminen ennaltaehkäisee veritekoja.
Uskonnoissa on myös hyviä ohjeita elämään.
Kunnioita vanhempiasi ja läheisiäsi.
Ällös anna väärää todhistusta lähimmäisestäsi Ällkös turmele tai lunasta lähimmäisesi omaisuutta. Totisesti ällös himoitse lähimmäisesi omaisuutta.
Buddhalaisuudessa on huono karma. Huono käytös jää kiertämään. Kuseskelu oli paha teko ja jäi kiertämään. Siitä tuli torneido. Suomeksi myrsky, jos osa ei ymmärtänyt mitä torneido tarkoittaa.
Eli jos käyttäytyy pöllösti voi pudota puusta ja katkaista kaulansa. Hyvät käytöstavat annettiin ohjeeksi pitkälle elämälle. Nyt tässä ollaan taas keksimässä pyörää uudestaan vaikka uskonnot antoivat hyvät ohjeet terveelle elämälle.
Kommentit (57)
Siksi sitä on yhteisöissä, simpansseillakin. Moraali murenee uskovillakin, mutta se eri asia.
Moraali viittaa vallitseviin käsityksiin oikeasta ja väärästä (kuvaileva käyttö), siihen mikä on oikein ja väärin (normatiivinen käyttö) sekä etiikkaan eli moraalifilosofiaan.lähde?
Kolmannessa käyttötavassaan moraali on synonyymi "etiikan" kanssa. Etiikka on moraalin systemaattista filosofista tutkimista. Etiikka tutkii, mitä moraalin tulisi olla, käytännön moraaliongelmia, moraalin perustaa, käytännössä ihmisten noudattamaa moraalia sekä moraalin psykologista kehittymistä ja luonnetta.[1]
Sana ”moraali” on johdettu latinan kielen sanasta mos (monikko mores), joka tarkoittaa tapaa, käyttäytymismallia. Sana ”etiikka” tulee kreikan kielen sanasta ethos, joka tarkoittaa 'tottumusta ja tapaa'. Sanalla etiikka viitataan yleiskielessä usein myös itse moraaliin tai eettisiin normeihin eli moraalisääntöihin
Tyypillisesti filosofit ovat korostaneet, että vain tietoinen, järkevä olento pystyy ottamaan toimintansa lähtökohdaksi moraaliset arvot ja säännöt. Tällöin moraali ei ole pelkkä keino selviytyä yhteisössä, väline toteuttaa mahdollisimman hyvin sekä omaa että omaa että ”lauman” etua. Ihmiselle moraali voi olla kaiken muun ylittävä asia. Jos moraali pyritään perustamaan jonkin väitetysti perustavamman asian varaan, se ei enää ole moraalia. Mistä tahansa tosiasiasta, mukaan lukien teot ja käyttäytymistaipumukset, voidaan kysyä, onko se todella oikein. Humen lain mukaan tosiasioista ei voi johtaa arvoja ja normeja. Moraali on ja sen tulee olla itsenäistä suhteessa sen tuottaneeseen evoluutioon ja sitä tukevaan yhteiskuntaan.
Kumma juttu kun minulle opetettiin käytöstapoja lapsena ihan ilman uskonnollista viitekehystä.
Miksi kiitoksen tai anteeksipyynnön esittäminen tarvitsee jotain jössestelyä tuekseen, en ymmärrä.
Nyt on taas keksitty sellaista potaskaa vaiheeksi, että oksat pois :D
siis Uskontojen Uhrit ry on olemassa jos uskovaiset osaavat niin hienosti käyttäytyä?
Ei susta ap filosofiksi ole, saati psykologiksi.. Kirjanoppineeksi sua ei voi erehtyä luulemaan.
Voi sua raukkaa, kun on maailma noin sulta hukassa.
Etiikka (muinaiskreikaksi ????? [?????????], sanasta ????, ?thos, vakiintuneet tavat) on tutkimusala, joka tutkii moraalia ja siihen liittyviä kysymyksiä kuten eettisen toiminnan periaatteita, oikeaa ja väärää, hyvää elämää, sekä arvojen ja eettisten väittämien luonnetta.[1]
Perinteisesti länsimainen etiikka on filosofian osa-alue. Länsimaista etiikkaa ja sen tutkimusta kutsutaan myös nimellä moraalifilosofia, moraalioppi tai filosofinen etiikka. Etiikka on sidoksissa muuhun ajatteluun siinä, että vastaukset eettisiin kysymyksiin riippuvat usein vastauksista todellisuuskäsitystä tai muita ajattelun osa-alueita koskeviin kysymyksiin.[1]
Länsimaisen analyyttisen filosofian piirissä tutkitun etiikan kolme keskeistä osa-aluetta ovat metaetiikka, joka tutkii eettisiä käsitteitä ja moraalisen kielen luonnetta ja perustaa, normatiivinen etiikka, joka määrittää eettisiä normeja eli sääntöjä, sekä soveltava etiikka, joka tutkii eettisten arvojen soveltamista.[2] Etiikan muihin osa-alueisiin kuuluu deskriptiivinen eli kuvaileva etiikka, joka pyrkii selittämään ihmisen toimintaa käytännössä. Arvoteoria tutkii arvojen luonnetta.
Etiikka ja moraali käsitetään usein lähes synonyymeiksi. Ne erotetaan kuitenkin joskus niin, että etiikalla tarkoitetaan kokonaisvaltaista ajattelutapaa, jonka pohjalta ihminen suhtautuu moraalisiin kysymyksiin.[3]
Jos jätetään elämästä uskonto pois, ihmisiltä menee myös syy käyttäytyä hyvin ja kunnioittaa muita.
Ei ihmiset niin fiksuja ole, että ihan huvikseen ja itsekseen tekisivät hyvää. Kyllä oma napa on lähin ja hyvää tehdään vain jos siitä on itselle hyötyä. Ja jos ei ole niin lähimmäistä voi kiusata vaikka kuinka ilman tunnontuskia.
Eipä ole Ateistien uhrit -yhdistystä olemassa.
Jos jätetään elämästä uskonto pois, ihmisiltä menee myös syy käyttäytyä hyvin ja kunnioittaa muita.
Ei ihmiset niin fiksuja ole, että ihan huvikseen ja itsekseen tekisivät hyvää. Kyllä oma napa on lähin ja hyvää tehdään vain jos siitä on itselle hyötyä. Ja jos ei ole niin lähimmäistä voi kiusata vaikka kuinka ilman tunnontuskia.
Minä esim. ateistina koen että kunnioitan ihmisiä paljon enemmän kuin monet uskovat. Esim. ei tulisi mieleenikään haukkua homoja netissä sairaiksi ja perversseiksi ja olla täysin välinpitämätön siitä tosiasiasta, että homojen kohtelu aiheuttaa nuorten homoseksuaalien itsemurhia. Miksiköhän näin ajattelen? Eikö olisi loogista että minä olisin juuri siellä eturivissä huvittelemassa homolle huutelulla?
vaikka saattavat/heistä saatetaan virheellisesti käyttää termiä ateisti.
Ei ihmiset niin fiksuja ole, että ihan huvikseen ja itsekseen tekisivät hyvää. Kyllä oma napa on lähin ja hyvää tehdään vain jos siitä on itselle hyötyä. Ja jos ei ole niin lähimmäistä voi kiusata vaikka kuinka ilman tunnontuskia.Minä esim. ateistina koen että kunnioitan ihmisiä paljon enemmän kuin monet uskovat. Esim. ei tulisi mieleenikään haukkua homoja netissä sairaiksi ja perversseiksi ja olla täysin välinpitämätön siitä tosiasiasta, että homojen kohtelu aiheuttaa nuorten homoseksuaalien itsemurhia. Miksiköhän näin ajattelen? Eikö olisi loogista että minä olisin juuri siellä eturivissä huvittelemassa homolle huutelulla?
Ja pidät itseäsi hirveän hyvänä ihmisenä vaikka tuskin olet. Monilla on suuret luulot itsestään. Joku lähimmäisesi osaisi varmasti kertoa paremmin millainen oikeasti olet.
Mutta uskovaisia sen sijaan tykkäät haukkua.
haukkuvaa ketjua. Enkä ikinä aloita uskovia haukkuvia ketjuja. Mielestäni perusteetonta haukkumista kohtaan saa kuitenkin puolustautua, vrt. tämä ketju.
Kyllähän taas repes huolella :D "ateistit ei osaa käytöstapoja" ::: D Kylläpähän vaan veikkaan et on mussakin "gentlemannin" piirteitä. Huomion kaikki ympärillä olevat, annan vanhemille ihmisille aina paikkani jos esim dösässä olen. Päästän kiireelliset/pienet ostokset tekevän yleensä aina ohi kaupan kassoilla(riippuen omista ostoksista). Pidän ovea auki ihmisille ja kiitän jos joku pitää minulle ovea auki jos tulen vaikka vaunujen kanssa jostain jne
Eli olenko huonotapainen?
Mun mielestä uskonnot on sinäänsä surullisii ku ei voi "kehittää mitään omaa" vaan kaikki käsketään jonkun "satukirjan" perusteella.
Ainoa hyvä puoli uskonnoissa onse että niistä saa kirjoitettua hyviä kappaleiden sanoja ateisitiseen tyyliin :D
Ja valitettavasti siteeraan yhtä kappalettä tähän :D : Profecies were right, judgement day has arrived, stars fall from sky and planet begins to die. Because of human mind, because of Religions. We kill each others. For ideology of utopia
Eli kenellä ne huonot tavat on x)
T. isäpappa 22v
Kyllähän taas repes huolella :D "ateistit ei osaa käytöstapoja" ::: D Kylläpähän vaan veikkaan et on mussakin "gentlemannin" piirteitä. Huomion kaikki ympärillä olevat, annan vanhemille ihmisille aina paikkani jos esim dösässä olen. Päästän kiireelliset/pienet ostokset tekevän yleensä aina ohi kaupan kassoilla(riippuen omista ostoksista). Pidän ovea auki ihmisille ja kiitän jos joku pitää minulle ovea auki jos tulen vaikka vaunujen kanssa jostain jne
Eli olenko huonotapainen?
Mun mielestä uskonnot on sinäänsä surullisii ku ei voi "kehittää mitään omaa" vaan kaikki käsketään jonkun "satukirjan" perusteella.
Ainoa hyvä puoli uskonnoissa onse että niistä saa kirjoitettua hyviä kappaleiden sanoja ateisitiseen tyyliin :D
Ja valitettavasti siteeraan yhtä kappalettä tähän :D : prophecys were right, judgement day has arrived, stars fall from sky and planet begins to die. Because of human mind, because of Religions. We kill each others. For ideology of utopia
Eli kenellä ne huonot tavat on x)
T. isäpappa 22v
etiikka ja moraali.
Miksi ei voisi käyttäytyä huonosti, jos siitä ei kerran mitään huonoa seuraa.
erittäin hyvät ohjeet käytöstapoihin ja muihin ihmissuhteisiin. Uskonnot niitä eivät noudata tai opeta!
NMiksi ei voisi käyttäytyä huonosti, jos siitä ei kerran mitään huonoa seuraa.
Jos täällä vallitsisi anarkia, kaikki voisivat huonosti. Ateistikaan ei kuulkaa ole tyhmiä. Mulla on lapsi joka on kasvatettu täysin ilman mitään jumala rankaisee -uhkailuja, lapsi on alunperinkin ollut hyvin epäilevä uskontoa kohtaan vaikka meillä ei uskonnosta puhuta juuri mitään (siinä mielessä siis että onko ne jutut totta). Päinvastoin olen korostanut lapselle että uskonto on monelle tärkeä asia eikä sitä saa pilkata.
Olen opettanut lapselle muiden huomioonottamisen tärkeyttä ja ihan ilman kiristystä ja uhkailua se on ne asiat sisäistänyt.
etiikka ja moraali.
Miksi ei voisi käyttäytyä huonosti, jos siitä ei kerran mitään huonoa seuraa.
Jos ei kerran ole mitään auktoriteettia johon uskoisi, niin miksi ei voisi käyttäytyä miten huvittaa? Eihän siitä seuraa mitään rangaistusta jos kerran ei usko sellaisiin. Senkun kiusaa ja porskuttaa just niin kuin haluaa. Mä en usko mihinkään ihmisen perimmäiseen hyvyyteen, siitä ei juur ole näyttöä mutta ilkeydestä ja pahuudesta kylläkin löytyy näyttöä vaikka kuinka.
Minulla on järki, kyky ajatella ja vähän filosofioida. Filosofioin, että toisia tulee kunnioittaa. En tarvitse tähän uskontoa. Tosin olen ap:n kanssa samoilla linjoilla, että uskontoa tarvitaan. Toiset kun eivät voi ilmeisesti itsenäisesti päätellä, että toisia tulee kunnioittaa vaan tarvitsevat siihen ylhäältä annetun sanan.