Huutia karppaajille, nyt on uudet trendituulet: "Gluteeniton ruokavalio on seuraava suosikki"
Kommentit (125)
mä olen vhh, karppaaja, kivikautisen ruokavalion kannattaja ja kaikkia niitä.
ooon niin kiukkunen koska en oo karpannu kuukauteen tietoisen valinnan takia ja mun on paska olla henkisesti ja fyysisesti. sitä ennen karppasin menestyksekkäästi puoli vuotta. siskoki sano että iho on harmaantunu nyt kk aikana. ja oon huonon näkönen.. ennen mä hehkuin.. ihan sama. ei kiinnosta.
mä en haluu et kukaan on musta huolissaan?
tuntuu melkein samalta kun menis vakuuttelee lääkärille et on hullu ja haluu kellokoskelle mut ei pääse koska sanoo sen. jos ei sanois ni pääsis.
PRKL :D
Osuit asian ytimeen olen parikymppinen. en ole kuolematon, mutten pelkää kuolemaa, koska uskon ettei sen jälkeen olla olemassa joten en tiedä sitä joten so what. Nyt voin hyvin ja olen 10kg laihempi. kiitos karppauksen.
Jos sulla oikeasti on keliakia ja olet sössinyt vakavasti asiat piittaamattomuudellasi, voi harmittaa aika paljon.
uskot tohon suolinukka juttuun koska joku rofessori on niin sanonut.
mun suoli on liukas ja toimii säännöllisesti karpatessa ja nyt on kiero ku korkkiruuuvvi ku en oo karpannu..
mä en oo yrittänyt ketään käännyttää. itseasiassa toivon et voitte pahoin koko loppu elämänne ja kyllä sit vituttaa ku ois voinu voida hyvin. :)
Viljaton ruokavalio on täysin eri asia kuin gluteeniton ruokavalio! Gluteenia sisältää monissa ruoka-aineissa, jotka eivät ole nähnykkään viljaa. Esim. suklaa, jäätelö, lihaliemikuutiot, paahdettu sipuli, salaatinkastikkeet,salsakastike, paahdetut, pähkinät, jugurtit, valmiit marinadit ym ym ym ym.
Totta. Karpit eivät olekaan viljattomalla ruokavaliolla keliakian vaan viljojen aiheuttamien muiden oireiden vuoksi ja myös siitä syystä, että esim täysjyväruisleivällä on korkea glykeeminen indeksi, tuollaisia tuotteita muuten viralliset ravitsemussuositukset kehottavat välttämään.
Oletteko muuten tulleet ajatelleeksi, miksi jäätelössä ja jugurtissa (ei turkkilaisessa, joten sitä vaan keliaakikoille) yleensä on gluteenia? Toinen kysymys, oletteko koskaan nähneet lihavaa keliaakikkoa? Mikä se lihottikaan, leipä vai päälliset?
mä meen sit lääkärille kertoo et mul on ehkä keliakia..ja sitä kiinnostaa ku kilopaskaa.
ette te ymmärrä, enkä mä osaa selittää..
oon nuori joo, mut niin ootte tekin ollu, ihan samanlaisia räkänokkia. mutta en kai mä karppais jos se pahalta tuntuis,.
nähnyt montakin lihavaa keliaakikkoa. Oma keliaakikkopuolisokin on ylipainoinen, vaikka vain lievästi. Hyvin monella keliaakikolla ilmenee paino-ongelma, kun suolinukka saadaan ehjäksi, siinä kuin muillakin "tervemahaisilla".
mun suoli on liukas ja toimii säännöllisesti karpatessa ja nyt on kiero ku korkkiruuuvvi ku en oo karpannu..
mä en oo yrittänyt ketään käännyttää. itseasiassa toivon et voitte pahoin koko loppu elämänne ja kyllä sit vituttaa ku ois voinu voida hyvin. :)
on koulussa opetettu olemaan kriittinen, myös asiantuntijoita kohtaan.
ja mun äiti joka on koht 50 niin on onnellinen mun puolesta koska olen löytänyt "valon" :D
ei se ikä vaan se näkö
Toinen on hoikka, mutta sen mieskin on hoikka vaikka ei ole keliaakikko. Liittynee muuten elintapoihin.
mä meen sit lääkärille kertoo et mul on ehkä keliakia..ja sitä kiinnostaa ku kilopaskaa.
ette te ymmärrä, enkä mä osaa selittää..
oon nuori joo, mut niin ootte tekin ollu, ihan samanlaisia räkänokkia. mutta en kai mä karppais jos se pahalta tuntuis,.
kai lääkäri ottaa sellaisen epäilyksen tosissaan, jos sinulla oireita on.
Voisit mielestäni tietoisesti syödä nyt jotain gluteenipitoista jokusen viikon ja hakea apteekista suuntaa-antavan verikoetestin, jonka voi itse kotona tehdä. Muista kuitenkin että se on sama systeemi kuin raskaustestissa: positiivinen tulos on varma, negatiiviseen ei voi kybällä luottaa. Keliakia voi olla, vaikka vasta-aineita ei veressä näy.
Sitten on olemassa myös paljon sellaisia karppaajia, jotka ei voi syödä edes gluteenitonta ruokaa, vaan sen täytyy olla täysin viljatonta, kun jo riisistä ja maissistakin saa oireita. Ja voin sanoa, että keliakia kokeet on otettu ja tutkittu meillä monella, mutta kun asia sattuu olemaan niin, että keliakin on vain yksi sadasta sairaudesta, joka johtuu viljoista, mutta ainoa mitä tutkitaan Suomessa. Että äläpäs lähde noin heppoisin perustein pätemään ja karppaajista puhumaan.
Oikeat karppaajat ovat täysin tai lähestäysin viljattomia, huuhaakarppaajat eivät ja he vain laihduttavat.
Tarkoitukseni olikin lähinnä jakaa tietoa keliakiasta eikä arvostella karppausta, sillä siitä minulla ei ole riittävästi tietoa. Tässä ketjussa on tullut useita viitteitä siitä, että gluteeni aiheuttaa muitakin sairauksia/oireita kuin keliakiaa ja tämä oli minulle uutta tietoa.
Uskon kyllä, että "tosikarppaajat" ovat oikeasti valveutuneita terveytensä suhteen eivätkä vaan tuijota vyötärönympärystään. Mutta kun "kaikki" karppaavat nykyään on siis paljon "valekarppaajia" myös liikkeellä.
Se, joka puhui kivikautisdieetistä, keliakiahan on pohjimmiltaan samankaltainen tila kuin laktoosi-intoleranssi joten asia voi hyvinkin olla niin. Laktoosia sietävillä ihmisillähän on käsittääkseni geenimutaatio ja laktoosi-intolerantikoilla sitten ne alkuperäiset geenit. Sama voi hyvinkin olla keliakian kohdalla, asiaa ei vain olla tutkittu tarpeeksi.
20v
äkkipikaisuuteni ja tempperamenttisuuteni on peritty ominaisuus.
täti ja isä ja pappa ei oo vieläkää rauhottunu :(
mun vyötärön ympärys kapeni 16cm 3kk aikana kun karppasin.. kiloja lähti kymmenen. tarkat mitat: 20vuotta ikää, 158cm pituutta, 60 painokiloa...
enempää en kerro ku kohta tunnistatte.
nyt senkin teille kertoa, että esimerkiksi virossa maito ei aiheuta intolerantikolle oireita. menkää vaikka kokeilemaan. se on vaan se kun suomessa tungetaan teollisuusputken läpi kaikkea sontaa ja poistetaan kaikki elintärkeet jutut ja lisätään taas samat jutut keinotekoisesti ja saadaan tätä huippu bisnes idea PLUSSA maitoa :D::D::D
mua säälittää ne jotka juo sitä. mä joisin mielelläni lehmän tissistä suoraan. se on luonnollisin tapa. äidinmaitokin sisältää 4,5% tyydyttynytttä rasvaa.. ihme ettei vauvat kuole.. mut heti pitää alottaa rasvattoman maidon juottaminen. käyttäkää vähän päätänne ja ajatelkaa.
anteeks kun mun kirjotukset on tälläsiä. mut pohjimmiltani olen hyvin tietoinen valinnastani ja ympärillä tapahtuvista asioista
Keliakiahan todetaan lopuksi tähystyksellä ei minulla on jopa kuvamateriaalia todistusaineistona tuhoutuneesta suolestani ;)
Ja siis kysehän on juuri siitä, että karppaaminen varmasti lievittää oireita myös keliaakikolla MUTTA ei paranna varsinaista sairautta. Ja suurin osa keliaakikoista on joko vähäoireisia tai jopa oireettomia. Ja useilla oireet ovat epätyypillisiä eli vatsa voi toimia hyvin.
Karppauksesta on tosiaan tullut uskonto joillekin. Huh huijaa, sanon minä.
alkaa vissiin juurta jaksain selostamaan.
maanviljely tuli 10 000 vuotta sitten aasiassa. täällä se on uudempaa n. 4000vuotta vanha.. ihmisen elinkaari on pitkä, aasiassa jossa viljat on kuulunut ruokavalioon pidempään, on elimistö sopeutunut perimältään paremmin altistumaan noille viljoille. täälläpäin se luonnollinen tila on ettei ihmisen ruokavalioon kuulunut viljat alunperin ihmisen kehittyessä. 4000 vuodessa ei ole tarpeeksi montaa sukupolvea jotta elimistö olisi tarpeeksi sopeutunut kestämään näitä. osalla geeniperimä on sopeutunut jo paremmin osalla ei. viljojen sopimattomuus on siis alunperin ihmisen tila. johon on sitten osa jo sopeutunut paremmin. osa ei ja niille se aiheuttaa mm. tätä suolen tuhoutumista
tätä ennemmin elämänkatsomukseksi kun uskonnoksi.
mulla ei ole mtn tähän liittyviä riittejä ym
Mun lähipiirissä on myös noita karppihihhuleita. Olen kyllä kuullut luennot alkuperäisestä ruokavaliosta jne. Mutta mun mielestä tuollainen alkaa lähestyä sairautta. Tiedätkö, että sellainenkin syömishäiriö on olemassa kuin ortoreksia? Joidenkin karppien elämä pyörii niin täysin sen ruoan ympärillä ettei se vaikuta ihan terveeltä. En tosin väitä että sulla olisi näin, mutta kuulostat vähän sellaiselta. :)
Oletko missä määrin tietoinen siitä, mihin kaikkiin tuotteisiin yleensä gluteenipitoisia viljoja käytetään? :)