Miten selvitä introverttinä asiakaspalvelutyöstä?
Vinkkejä? Hain kauppaan hyllytyämään mutta työ muuttuikin aspa-hommaksi.
Kommentit (14)
Otat käyttöön työminän, joka hymyilee, on iloinen ja juttelee kaikkien kanssa. Jopa äänenkorkeus muuttuu kun ottaa työminän käyttöön (tämä tullut esiin monella työkaverilla myös).
- yli 20 vuotta aspa-työtä tehnyt introvertti -
Onko introverttiys nykyään jokin synonyymi yleiselle avuttomuudelle ja heikolle luonteelle?
Harvassa työssä taitaa nykyään pystyä välttämään asiakaspalvelun. Hain erääseen käsityötä koskevaan ammattiin, jossa introverttina kuvittelin voivani välttää mahdollisimman paljon asiakaspalvelua, mutta työstäni n. puolet on asiakaspalvelua eri muodoissaan. :(
Vierailija kirjoitti:
Onko introverttiys nykyään jokin synonyymi yleiselle avuttomuudelle ja heikolle luonteelle?
Se että haluaa olla mahdollisimman vähän ihmisten kanssa tekemisissä tarkoittaa sinun mielestäsi sitä, että ihminen on heikko ja avuton? Avaatko hieman logiikkaasi tämän johtopäätöksen suhteen?
Ei sopimaton työelämä ole mitään mikä olisi pakko sietää. Jos sopivia töitä ei ole, on OK olla työtönkin, maailma on täynnä ekstrovertteja hinkumassa töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että haluaa olla mahdollisimman vähän ihmisten kanssa tekemisissä tarkoittaa sinun mielestäsi sitä, että ihminen on heikko ja avuton? Avaatko hieman logiikkaasi tämän johtopäätöksen suhteen?
Ihme vinkumista. Ei töihin mennä viihtymään, ja jos pelkästään ihmisten kanssa toimiminen on sinulle lamaannuttavaa niin olet kyllä heikko ja avuton, etkä pelkästään introvertti.
Vierailija kirjoitti:
Ei sopimaton työelämä ole mitään mikä olisi pakko sietää. Jos sopivia töitä ei ole, on OK olla työtönkin, maailma on täynnä ekstrovertteja hinkumassa töihin.
Äläpä omi introverttiyttä omiin nimiisi ja oman laiskuutesi tueksi. Tiedän monta hiljaista jotka ovat jäätävän kovia asiantuntijoita ja kovia tekemään töitä - patalaiskuuteen löytyy muut syyt.
No voi kyynel. Minäkään en pidä työssäni siitä, että joudun käyttämään toimimattomia tietojärjestelmiä ja heräämään seitsemältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme vinkumista. Ei töihin mennä viihtymään, ja jos pelkästään ihmisten kanssa toimiminen on sinulle lamaannuttavaa niin olet kyllä heikko ja avuton, etkä pelkästään introvertti.
Sinulla ei selkeästikään ole minkään maailman ymmärrystä introverttiyden suhteen. Introverttiys ja sosiaalisten tilanteiden pelko ei ole sama asia. Kuulostat kuitenkin niin umpimieliseltä, etten viitsi edes käydä väittelemään kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläpä omi introverttiyttä omiin nimiisi ja oman laiskuutesi tueksi. Tiedän monta hiljaista jotka ovat jäätävän kovia asiantuntijoita ja kovia tekemään töitä - patalaiskuuteen löytyy muut syyt.
Tämä ja vielä kerran tämä! Ai että mua risoo nää tyypit jotka selittelevät laiskuuttaan ja tympeyttään introverttiydellä. Näiden urpojen ansiosta introvertti on sanana muuttumassa vain negatiiviseen suuntaan kuvailemaan hankalaa ja joustamatonta ihmistä.
T. Oikeasti introvertti
En tiedä, tein asiakaspalvelutyötä pakon edestä neljä vuotta enkä ikinä tottunut siihen. Jos tuli jotain uutta tai hankala asiakas menin työvuotena 4 ihan yhtä paniikkiin kuin työvuotena 1.
Kyllä siinä vuoden, pari sinnittelee. Minua ainakin aluksi järkytti ihmisten ilkeys ja huonot käytöstavat. En ollut tottunut huonoon käytökseen aikuisilta ihmisiltä enkä olisi ikinä uskonut miten henkilökohtaisuuksiin jotkut voivat mennä, siis asioissa joissa et asiakaspalvelijana voi yhtään mitään. Itse olen sellainen aika herkkä, joka pahoittaa mielensä ja jää vellomaan asioihin. Siihen kuitenkin tottuu ajan myötä, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Aspatyö on huonosti palkattua, usein vuorotyötä. Asiakkaat odottavat paljon muutakin kuin oman alasi osaamista. Jotkut loukkaantuvat jos sanoo ettei tiedä. Itse introverttina totesin ettei nuo hommat ole minua varten, nykyisin olen muissa hommissa. Jotkut päivät oli kivoja, mutta sitten yksi ääliö asiakas saattoi pilata koko viikon. Kaiken kaikkiaan jatkuva asiakaspalvelu ja tekohymyn vääntäminen alkoi hiipiä vapaa-ajalle ettei iltaisin halunnut enää nähdä ketään. Oho, meni vähän asian vierestä, neuvoja kyselit. Sanoisin, että älä ota asiakkaiden sanomisia henkilökohtaisesti, koita unohtaa työt vuoron jälkeen. Ja ota välillä vapaapäiviä vain sinulle.
Haluatko tehdä työsi hyvin? Jos haluat, sinun täytyy noudattaa tietynlaista käyttäytymiskaavaa eli teeskennellä. Niin me muutkin tehdään: asiakaspalvelussa ei voi olla raivorehellinen vaan työnkuva on asiakkaan miellyttäminen. Täysin riippumatta siitä minkäluontoisia ollaan. Toiset joutuvat hillitsemään itseään jne. Ja hyvä huomio että joka työssä on ikävät puolensa, toisille se on tietokone jota on pakko sietää, toisille ihminen.
Jos sinut on palkattu hyllyttämään, niin onko muka luvallista tehdä noin.