Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huutia karppaajille, nyt on uudet trendituulet: "Gluteeniton ruokavalio on seuraava suosikki"

Vierailija
12.01.2012 |

Kertoo Hesari.

Kommentit (125)

Vierailija
21/125 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku puhuu järkeä!!!

ja oikeesti musta tuntuu että nää asiantuntijat haluu ihmiset tahallaan pois päiviltä ennen aikojaan, ehkä ne ei ite tiedä tekevänsä niin koska tekee niin koska joku on niille sanonu ehkä se amerikkalainen professori.

Elintarvikkeethan on ihan älytön bisnes ja menoerä.

tottakai ne on huolissaan jos jengi ei enää osta ku aitoja elintarvikkeita eikä jotain jatkettuja kanannahkalihapullia.

mun mies lopetti tupakanpolton sähkötupakan avulla viimesyksynä. heti oli lehdet täynnä kirjotuksia kuinka vaarallista sähkötupakka voi olla jne :D turkissa ym. on polteltu vesipiippua iät ja ajat. ei se ainakaan niin vaarallista oo ku tupakka. tupakastakin saa aikapaljon verorahoja.

Vierailija
22/125 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pystyn elelemään karpaten hyvillä mielin ilman että menen kuuntelemaan näitä "asiantuntijoita" jotka saa provikat läääkefirmoilta. Sillä kehoani kuuntelemalla tiedän mikä keholleni on parasta.

Ja mikä parasta tämä ruokavalio sopii yhteen koko maailmankuvani kannalta, koska olen ehdoton evoluution kannattaja, enkä mikään tavis piereskelijä joka ei koskaan ajattele mtn syvällistä vaan tekee kaiken niinkun muutkin.

täysin läpällä sanonkin että mulla on "lievä keliakia" tottakai tiedän ettei sellaista ole olemassakaan. mutta hyvät kansalaiset jättäkää nyt karppaajat rauhaan. ootteko niin kateellisia hyvästä olosta koska itsellänne on ehkä huono olo?

Mulla ainakin loppu esim ilmavaivat the day ONE. jne. itse en ole ottanut karppaukseeni mukaan gluteenittomia tuotteita. mut haloo, kansa uskoo iltasanomiin idiootteina ja aina jos samassa lauseessa mainitaan amerikkalainen professori blaablaa sanoo sitä sun tätä. niin tyypit vaan nyökyttelee. GOOOOD pliiiis help...BB-terhin sanoja lainatakseni: jättäkää mut rauhaan :D:D:D:D

Ok, melkoista hapatusta. Karppaa vaan, ei se ketään haittaa. Minä sen sijaan noudatan gluteenitonta ruokavaliota keliakiani takia ja voin hyvin. Saanpa vielä 252 euroa vuodessa valtiolta hyvitystäkin. :) Pieruja tulee todella harvoin ja nekin pyrin ajoittamaan vessakäynneille. :)

Pointtini on, että jos minulla ei olisi todettu keliakiaa, saattaisin itsekin karpata, jotta voisin paremmin. Olen kuitenkin iloinen, että tiedän, mikä minua vaivaa.

Sitä paitsi keliakian toteaminen ei auta mitään lääkefirmoja, sillä tähän sairauteen ei ole (ainakaan vielä) kehitetty lääkettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/125 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en pelkää sairastuvani suolistosyöpään 10 vuoden kuluttua, koska voin niin hyvin ja eritoten mun suolisto voi hyvin. sano mikä tutkimus mitä tahansa niin mä uskon kehoani. ja jos sairastun 10 vuoden kuluttua syöpään tämän takia. niin ainakin mä saan elää nämä 10 vuotta sillain että mun olo on hyvä!

Vierailija
24/125 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai mä sit meen lääkäriin niin mä saanki lääkkeet siihen ummetukseen ensi. sit piereskelyyn. sit väsymykseen. sit masennukseen. sit migreeniin... voinki syödä muroja aamiaispöydässä.. tosin murojen tilalla on lääkkeet..

Vierailija
25/125 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ton 200e vuodessa sillä etten kuulu kirkooon. ihan kuule sama joku 200e sinne tänne

Vierailija
26/125 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko teksti. -keliaakikko-

Tässäpä oli erinomainen kirjoitus josta on helppo olla samaa mieltä.

Karpin näkökulmasta lisäisin vielä paria asiaa. Viljojen proteiinit eli gluteeni aiheuttaa myös paljon muita sairauksia ja ongelmia elimistössä kuin keliakia. Näistä voidaan puhua yleisesti yliherkkyytenä viljojen proteiineille. Ongelma on kuitnekin se että lääketiede ei tunne tätä yhteyttä. Suomessa on n 30 000 diagnosoitua keliaakikkoa ja on esitetty arvio, että jokaista diagnosoitua kohti on 8 diagnosoimatonta. Suomessa tämä tarkoittaisi 240 000 tautia tietämättään sairastavaa.

Viljojen jättäminen pois ruokavaliosta on tuonut monelle helpotusta pitkäaikaisiin vaivoihin ja on suorastaan pöyristyttävää, että asiantuntija taholta syyllistetään ihmisiä siitä, että ovat ruokavaliomuutoksella parantaneet oloaan. Suomessa keksityt ja markkinoinnin apuna käytetyt viljojen terveysvaikutukset on EU tasolla kumottu niiden paikkaansa pitämättömyyden vuoksi. Jättämällä viljat ruokavaliostaan ihminen ei menetä mitään sellaista, jota ei voisi muusta ravinnosta saada. Huonon olon hän tosin saattaa menettää. Suosittelen viljattoman ruokavalion kokeilemista kaikille, se saattaa tuoda mukanaan positiivisen yllätyksen.

yli vuosi jo ilman täysin mitään viljatuotteita (paleo). Ei käytetä edes kaupan gluteenittomia jauhoja ym, vaan käytössä on kookos- ja mantelijauhot, jos leipoa pitää. Kaupassa katsotaan tarkasti, mitä mikäkin tuote sisältää ja silloin vasta havahduttiin siihen, että viljaa on tungettu lähes kaikkeen. Olo on nyt oikeasti hyvä, kun ei enää maha turpoa viljoista ym ja näin tullaan jatkamaan loppuun asti. Tuon muutoksen myötä myös ollaan alettu syömään paljon monipuolisemmin kuin mitä ennen tehtiin.

Moni ei tätä ehkä usko, mutta se olkoot heidän oma ongelmansa..me eletään niin kuten itse parhaaksi näemme ja koemme. Viljattomuutemme tuntui aluksi olevan monelle tutulle jo ajatuksena ongelma, mutta nyt he ovat jo asiaan tottuneet. Moni on jopa tullut kertomaan, että he ovat kokeilleet samaa ja eivät enää viljoihin palaa, kun ovat tätä kokeilleet.

Vierailija
27/125 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pystyn elelemään karpaten hyvillä mielin ilman että menen kuuntelemaan näitä "asiantuntijoita" jotka saa provikat läääkefirmoilta. Sillä kehoani kuuntelemalla tiedän mikä keholleni on parasta.

Ja mikä parasta tämä ruokavalio sopii yhteen koko maailmankuvani kannalta, koska olen ehdoton evoluution kannattaja, enkä mikään tavis piereskelijä joka ei koskaan ajattele mtn syvällistä vaan tekee kaiken niinkun muutkin.

täysin läpällä sanonkin että mulla on "lievä keliakia" tottakai tiedän ettei sellaista ole olemassakaan. mutta hyvät kansalaiset jättäkää nyt karppaajat rauhaan. ootteko niin kateellisia hyvästä olosta koska itsellänne on ehkä huono olo?

Mulla ainakin loppu esim ilmavaivat the day ONE. jne. itse en ole ottanut karppaukseeni mukaan gluteenittomia tuotteita. mut haloo, kansa uskoo iltasanomiin idiootteina ja aina jos samassa lauseessa mainitaan amerikkalainen professori blaablaa sanoo sitä sun tätä. niin tyypit vaan nyökyttelee. GOOOOD pliiiis help...BB-terhin sanoja lainatakseni: jättäkää mut rauhaan :D:D:D:D

Jos perehtyisin aiheeseen, tietäisit, että keliakian ainoa lääke on elinikäinen ja täysin gluteeniton ruokavalio. Eli keliakian kohdalla tuskin kovin moni lääkefirma on kiinnostunut maksamaan lääkärille provikkaa.

Ja ei, en ole kateellinen sinulle hyvästä olostasi. Minun oloni on erinomainen gluteenittomalla ruokavaliolla ja voin nukkua yöni rauhassa kun tiedän, että minulla ei ole enää kohonnutta riskiä kuolla ohutsuolensyöpään.

Vierailija
28/125 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ton 200e vuodessa sillä etten kuulu kirkooon. ihan kuule sama joku 200e sinne tänne

Hah, minäkään en kuulu kirkkoon ja olen diagnosoitu keliaakikko. Tuplasäästö! :D

Vierailija
29/125 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiilihydraatiton, proteiiniton, gluteeniton, rasvaton. En ole koskaan elämässäni voinut näin hyvin, suosittelen kaikille!!!

Vierailija
30/125 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

opetelkaa karppaajat oikeat termit ettette tee itsestänne naurettavia. Se on gluteeniton ruokavalio - ei gluteiiniton. Kirjoitin tuonne hesarin kommenttipalstallekin jo mielipiteeni tästä asiasta. Tuo gluteenittoman ruokavalion yleistyminen on keliaakikolle kaksipiippuinen juttu. Toisaalta on hyvä, että kauppojen gluteenittominen ruokien valikoima todennäköisesti paranee. Mutta... Nämä ns. huvikseen gluteenittomalla ruokavaliolla elävät karppaajat eivät varmastikaan ymmärrä, mitä elämä todella gluteenittomalla ruokavaliolla tarkoittaa. Keliaakikko ei voi syödä edes yhtä leivänmurusta ja joutuu sen vuoksi käyttämään mm. eri voipakettia, leikkuulautaa ja leivänpaahdinta kuin muu perhe. Ei myöskään tavallisia kaurahiutaleita tai tattarijauhoja, koska samassa tuotantoketjussa on saatettu kuljettaa samoissa tiloissa muita viljoja. Eikä keliaakikko voi juoda edes sitä satunnaista yhtä tai kahta olutta saati maistaa puraisua pullasta. Tämä käsitteiden väärinkäyttö voi johtaa siihen, että keliaakikolle tarjotaan gluteenittomana sellaisia ruokia, joita ei oikeasti olla valmistettu keliaakikon ruokavaliota edellyttämällä tavalla. Kun siihen ruokaan on eksynyt se pari leivänmurusta, niin keliaakikko kärsii siitä pahimmillaan viikkokausia oireita ja menettää suolinukkansa. Täysin gluteeniton elinikäinen ruokavalio kun on keliakian ainoa lääke, ei valinta. Sitten on tämä näiden karppaajien näkökulma, jotka saavat gluteenista oireita. Gluteenitonta ruokavaliota ei koskaan saisi aloittaa omin päin koska kyse voi olla diagnosoimattomasta keliakiasta. Henkilön oireet voivat helpottua tai parantua, mutta suolinukan vauriot saattavat pysyä jos ruokavalio ei ole puhtaasti gluteeniton. Ja tämä lisää merkittävästi ohutsuolensyövän riskiä. Lisäksi keliakian diagnosointi vaikeutuu jos gluteenitonta ruokavaliota kokeillaan ennen taudin määrittämistä. Keliakia on vakava sairaus ja toivoisin, että jokainen, joka kokee saavansa gluteenista oireita, hakeutuu asianmukaisiin tutkimuksiin ja hoitoon. Tässä liikutaan vaarallisilla vesillä mielestäni. Tietenkin toivotan kaikki uudet gluteenittomat herkut kauppojen hyllyille lämpimästi tervetulleeksi. -keliaakikko-

Sitten on olemassa myös paljon sellaisia karppaajia, jotka ei voi syödä edes gluteenitonta ruokaa, vaan sen täytyy olla täysin viljatonta, kun jo riisistä ja maissistakin saa oireita. Ja voin sanoa, että keliakia kokeet on otettu ja tutkittu meillä monella, mutta kun asia sattuu olemaan niin, että keliakin on vain yksi sadasta sairaudesta, joka johtuu viljoista, mutta ainoa mitä tutkitaan Suomessa. Että äläpäs lähde noin heppoisin perustein pätemään ja karppaajista puhumaan.

Oikeat karppaajat ovat täysin tai lähestäysin viljattomia, huuhaakarppaajat eivät ja he vain laihduttavat.

Vierailija
31/125 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko teksti. -keliaakikko-

Tässäpä oli erinomainen kirjoitus josta on helppo olla samaa mieltä.

Karpin näkökulmasta lisäisin vielä paria asiaa. Viljojen proteiinit eli gluteeni aiheuttaa myös paljon muita sairauksia ja ongelmia elimistössä kuin keliakia. Näistä voidaan puhua yleisesti yliherkkyytenä viljojen proteiineille. Ongelma on kuitnekin se että lääketiede ei tunne tätä yhteyttä. Suomessa on n 30 000 diagnosoitua keliaakikkoa ja on esitetty arvio, että jokaista diagnosoitua kohti on 8 diagnosoimatonta. Suomessa tämä tarkoittaisi 240 000 tautia tietämättään sairastavaa.

Viljojen jättäminen pois ruokavaliosta on tuonut monelle helpotusta pitkäaikaisiin vaivoihin ja on suorastaan pöyristyttävää, että asiantuntija taholta syyllistetään ihmisiä siitä, että ovat ruokavaliomuutoksella parantaneet oloaan. Suomessa keksityt ja markkinoinnin apuna käytetyt viljojen terveysvaikutukset on EU tasolla kumottu niiden paikkaansa pitämättömyyden vuoksi. Jättämällä viljat ruokavaliostaan ihminen ei menetä mitään sellaista, jota ei voisi muusta ravinnosta saada. Huonon olon hän tosin saattaa menettää. Suosittelen viljattoman ruokavalion kokeilemista kaikille, se saattaa tuoda mukanaan positiivisen yllätyksen.

Viljaton ruokavalio on täysin eri asia kuin gluteeniton ruokavalio!

Gluteenia sisältää monissa ruoka-aineissa, jotka eivät ole nähnykkään viljaa. Esim. suklaa, jäätelö, lihaliemikuutiot, paahdettu sipuli, salaatinkastikkeet,salsakastike, paahdetut, pähkinät, jugurtit, valmiit marinadit ym ym ym ym.

Vierailija
32/125 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pois täältä.

uskokaa tai älkää mä sain avun moneen vaivaan vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. mä siis siedän jonkun verran viljoja. eli en ole keliaakikko.

heihei.. ja oottepa katkeroituneita ku ette oo onnellisia toisten hyvästä olosta.

Vierailija
33/125 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en pelkää sairastuvani suolistosyöpään 10 vuoden kuluttua, koska voin niin hyvin ja eritoten mun suolisto voi hyvin. sano mikä tutkimus mitä tahansa niin mä uskon kehoani. ja jos sairastun 10 vuoden kuluttua syöpään tämän takia. niin ainakin mä saan elää nämä 10 vuotta sillain että mun olo on hyvä!

Näin nelikymppisen näkökulmasta sanon, että tässä iässä sitä rupeaa arvostamaan elimistöään. Olisin itsekin voinut kirjoittaa jotain tollaista "kuolemattomana" parikymppisenä.

Vierailija
34/125 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan ole katkeroitunut. Huolissaan vain sinun terveydestäsi. Taidat olla itsekin, loppujen lopuksi, kun noin kovasti suutuit.

Vierailija
35/125 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vittuilettekste noin paljon jos joku noudattaa kasvisruokavaliota. Ootte ilkeitä!!! HYI teitä!!!!

harmi mut teiän takia mua nolottaa karpata julkisesti. mut ei ihan niin paljon ku päästellä tuhnuja julkisesti

Vierailija
36/125 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

epäilen sen olevan ihmisen oikea, luontainen tila samoin kuin laktoosi-intoleranssi aikuisilla. Eivät nuo ainekset alunperin ole kuuluneet ihmisen ruokavalioon, joten ei suolisto niihin ole tottunut.

T: kivikautisdieetin kannattaja

Vierailija
37/125 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

KEliaakikiden on turha pelätä että karpit veisivät gluteenittomat tuotteet. Eivät vie, ne karpit, jotka viljoja haluavat ja pystyvät syömään, käyttävät ihan normileipää, ei gluteenittomia tuotteita. Ja kannattaa yhä muistaa, että keliakia on vain yksi sairaus, jonka gluteeni aiheuttaa, karpit saavat apua näihin muihin oireisiin eikä siinä keliakia-diagnoosia tarvita. Sitä en tosin ymmärrä, mihin keliaakikot tarvitsevat gluteenittomia tuotteita, silloin kun puhutaan jostain leivän tai pullan korvikkeesta? Ilmankin voi olla eikä tule liian kalliiksi. Toki sen ymmärrän, että keliaakikon ruokaan ei vahingossakaan saa joutua gluteenia.

Vierailija
38/125 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osuit asian ytimeen olen parikymppinen. en ole kuolematon, mutten pelkää kuolemaa, koska uskon ettei sen jälkeen olla olemassa joten en tiedä sitä joten so what. Nyt voin hyvin ja olen 10kg laihempi. kiitos karppauksen.

Vierailija
39/125 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pois täältä.

uskokaa tai älkää mä sain avun moneen vaivaan vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. mä siis siedän jonkun verran viljoja. eli en ole keliaakikko.

heihei.. ja oottepa katkeroituneita ku ette oo onnellisia toisten hyvästä olosta.

Byhyy, netissä vieraat ihmiset ei hihku ilosta, kun mulla on hyvä olo, ja suollan sen takia jotain lääkefirmashaibaa näppäimistöstäni ja provoillakseni puhun "lievästä keliakiasta". Äiti, ne on ilkeitä, kun tuovat toisia näkökulmia keskusteluun!

Ei mutta oikeesti, hienoa, jos voit hyvin. Anna muidenkin voida hyvin omalla tavallaan. :)

Vierailija
40/125 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta on hyvä muistaa, että keliakiaa esiintyy myös oireettomana jolloin suolinukan tuhoutuminen tapahtuu huomaamatta ja lopulta sairastuu syöpään. Keliakiadiagnoosi päin vastoin parantaa oloa, ei huononna. Voi toki olla vaikeaa "niellä" diagnoosi ja myöntää itselleen ettei olekaan perusterve.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi