Hyväksytkö ajatuksen, että ensimmäiseltä sairaslomapäivältä ei maksettaisi palkkaa
Kommentit (87)
ja vaikka tuntuu ikävältä, että päivän palkka menee, jos joskus sairastuu eikä pääse töihin, niin sehän on kuitenkin vain yhden päivän palkka, kyllä sen verran voi itsekin kärsiä taloudellista menetystä sairaudesta, miksi työnantajan pitäisi olla ainoa, joka siitä kärsii? Jotain vastuuta ihmiselle itselleenkin voi jättää, vaikka se ikävää toki onkin.
Eihän se tarkoita, että sairaana tarvitsisi mennä töihin! Ei tarvitse, siltä poissaolopäivältä ei vaan saisi palkkaa.
Mutta monella on rahat erittäin tiukalla eikä ole varaa jäädä kotiin vaikka vähän sairas olisikin, jos se tietää palkatonta päivää. Tämä taas vaan eriarvoistaisi ihmisiä entisestään, varakas voisi jäädä kotiin sairaana kuten ennenkin ilman ongelmia, tiukilla oleva ei.
En siis itse kannata tätä. Omassa duunissa (teknisenä asiantuntijana) en ymmärrä ollenkaan tarvetta tälle. Meillä saa olla 3 pv pois ilman mitään muuta kuin oma ilmoitus lähimmälle esimiehelle. Ei täällä silti paljoa poissaoloja ole, kun nimittäin ne työt odottavat sen saikun jälkeen kasaantuneena ja entistä kiireisempinä, ei niitä kukaan sillä välillä pois tee. Olisi se nyt syvältä jos sairasloman takia joutuisi sekä tekemään kiinni saikun aikana tekemättä jääneet kiinni että ei edes saisi siitä palkkaa.
Hyväksyisin esim 50 % palkalla olemisen sairausloman ajalta.
Mutta sekin pitäisi suhteuttaa sairausloman määrään ja syyhyn. Esim kroonisesti pitkäaikaissairas, ei kohtuullista ollenkaan. Parin päivän flunssa, kuume, vatsatauti tms. Hyväksyisin ehdottomasti.
Mutta ajatelkaapa esim jos sairaustuisitte syöpään. Sairauslomalle pituus olisi about 6 kk-1v tai pidempäänkin. Siinäkö oikeasti tyytyväisenä olisitte ilman palkkaa? toki työnantajan ei muutenkaan niin pitkältä sairauslomalta maksaisi palkkaan vaan jäisi kelan päivärahoille/ tai liiton mutta silti, aikas hurja ajatus.
mistä ihminen saisi sitten rahat elämämiseen.. esim 2 kk ajaksi? yhteiskunta elättäisi sitten, eli tulisiko se oikeasti halvemmaksi yhteiskunnalle??
on AINA niin että 1 päivä menee palkatta??? On vuokratyöfirmalla töissä, ollut samassa työpaikassa toukokuusta asti.
Osaako kukaan sanoa???
että voin sitten sulkea aamulla puhelimen ja sairastaa. Joku muu siirtelee mun asiakastapaamiset pois siksi aikaa kun olen sairaana ja sairastan rauhassa sen aikaa kunnes olen terve.
En lue sähköpostia, en huolehdi deadlineja, en vastaa asiakkaille vaan edellytän että pomo hoitaa nämä.
Silloin kun olen töistä pois sairauden vuoksi, olen niin kipeä, että olisin sen vaikka palkattomana, mutta sitten vaadin että kaikki työhön liittyvä on pyyhittävä siltä päivältä pois.
Esim. nyt joudun sairaana aamulla tsekkaamaan kalenterini ja hoitamaan mm. mahdollisten palaverien siirrot ihan itse ja delegoimaan polttavat deadlinet jollekin toiselle itse ja soittelemaan useita puheluita ja laittamaan sähköpostiin lomavastaajan ja myös vastaamaan puhelimeen tai soittamaan takaisin herättyäni jos olen nukkunut ja kyseessä on joku kiireellinen asia.
työnantaja ei voi pakottaa pois töistä. Eli tulen töihin oksentelevana, selkäkipuisena yms. Sanon vain, että en pysty töitä tekemään, mutta tulin töihin kun ei ole varaa sairastaa.
Pois suostun lähtemään vasta kun työnantaja suostuu maksamaan palkan. Muuten voin oksennella töissä iltaan asti ihan rauhassa.
Mutta toki voin tulla sitten sairaana töihin ja sairastuttaa muutkin.
Sairaudesta tulee muutenkin kuluja, ja se iskisi jo lyötyä. Itse olen laittanut varmaan liki tuhat euroa 3 kuukauden aikana sairauteni hoitoon, poissa olen ollut 3 päivää.