Hyväksytkö ajatuksen, että ensimmäiseltä sairaslomapäivältä ei maksettaisi palkkaa
Kommentit (87)
Suurempi ongelma on sairaana työskentely, jolloin tartuttaa muut. Itse saan aina tartunnan ja tulee poskiontelo ja/tai keuhkoputkentulehdus jälkitautina ja saikkua yli viikko. Ihan sen itsekeskeisen tartuttajan takia, joka luulee olevansa korvaamaton.
niillä on se, 4päivää kk ilman ilmoitusta vai miten se meni ja se kuulemma aika tarkkaan käytetään olipa tarvis tai ei
palkkaa sairasloma-ajalta.
Siihenkö ollaan hivuttautumassa.
Tuo on myös huono, että pitää olla omasta työterveydestä todistus. Siellä ajetaan työnantajan etua yleensä. Sen lauluja laulat, jonka palkkaa nautit.
Isoisäni aikoinaan sai rajun flunssan ja jälkitautina keuhkokuumeen. Kuume oli 39 ja työ fyysinen ja erittäin raskas. Työpaikkalääkäri ei laittanut ollenkaan sairaslomaa, vaikka olisi vielä silloinkin ollut palkaton. Ajatellaan, että laukaisi leukemian, johon kuoli.
Tällaiseen ei pidä enää mennä.
Meillä on töissä tosi paljon näitä migreeni iski perjantaiksi, mahatauti maanantaiksi jne, että nämä varmaan vähenisi tuntuvasti, jos joutuisivat "potemaan" palkatta.
Omat poissaolonikin ovat mahataudin ja flunssan takia, mutta yksi palkaton päivä ei taloutta kaataisi.
Ainakin mukasairastelut loppuisi.
Kun olen pois, olen usein pois juuri vain yhden päivän ja se sairastelu oli siinä. Jos tuollainen käytäntö tulisi, olisin sitten saman tien pois enemmän kun kerran pois joutuu olemaan.
Tämä on taas niin sitä, että työntekijöitä rangaistaan itsestään huolehtimisesta. Usein esim. alkava flunssa helpottaa jo päivän levolla ja sitten on taas työkuntoinen.
Tämä aiheuttaa vain sen, että teen aina sairaana töitä. Ja uuvun ja sairastan aina vaan enemmän.
Olen yleensä sen päivän pois ja sitten menen töihin, vaikka oireet jatkuvatkin 3 päivää. (Eka päivä on pahin)
Jos tulisi tämä yksi palkaton sairaspäivä, olisin kyllä sen 3 päivää kotona. En menisi kurjassa olossa sinne kitumaan enää.
olen harvoin sairas ja yleensä sen yhden päivän pois töistä, eli minun pitäisi olla sitten muutama ylimääräinen päivä saikulla, jotta saisin sen palkanmenetyksen aiheuttaman mielipahan kuitattua.
Se on jokaisen etu. Tietysti omassa työssä kukaan ei tee tehtäviäni vaan ne jäävät rästiin, jolloin niiden tekemisestä ylitöinä pitää maksaa korvaus.
palkaton, niin takuulla olen sitten just niin kauan, että tauti on täysin poissa. Samaa mieltä aiemman kanssa, että niin saan mielipahan kuitattua.
töitäni työhön palattuani. Tekisin töitä samalla tahdilla kuin ennenkin ja sanoisin esimiehelle, että olisi hankkinut sijaisen tekemään mulle kertyneitä töitä.
Ei niitä kertyneitä töitä kuulu sairaan tai työkavereiden tehdä. Palkatkoon sijaisen.
Yllä tullut jo hyviä perusteluja. Minulla sama juttu kuin monella, että kukaan ei tee töitä kun olen poissa. Ja usein kokouksia, sovittuja tapaamisia ym. joten olen todella kipeä jos olen sairauslomalla.
Lisään näihin perusteluihin vielä sen, että jos eka päivä olis palkaton, moni sinnittelis töissä liian pitkään, tulis kipeenä töihin ja sairastuttais flunssaan ym. muutkin työntekijät. Sekö sitten olis järkevää?
Taas kerran rangaistaan kunnon ihmisiä lusmujen kustannuksella. Ei ole reilua.
Kroonisia sairauksia sairastavana ei kannata. En lintsaa vaan olen aiheesta pois. On työturvallisuusriski olla sairaana töissä. Riitää, että joudun toimittamaan joka ikisestä sairaspäivästä saikkulapun ja lintsarit ei tarvitse.
Kroonisia sairauksia sairastavana (astma, ms-tauti ja reuma) sairastun tartuntatauteihin helposti, ja ne pahentavat perussairauksien oireita.
En todellakaan halua työkavereita sairaana töihin, sillä yritän pysyä terveenä parhaani mukaan.
Todennäköisesti tuommoinen sääntö jouduttaisi perussairauksieni etenemistä, ja niiden hoitaminen (sairaalahoidot, lääkitykset, kuntoutukset) on yhteiskunnalle todella kallista.
töitäni työhön palattuani. Tekisin töitä samalla tahdilla kuin ennenkin ja sanoisin esimiehelle, että olisi hankkinut sijaisen tekemään mulle kertyneitä töitä. Ei niitä kertyneitä töitä kuulu sairaan tai työkavereiden tehdä. Palkatkoon sijaisen.
Monella työpaikalla ei ole mahdollista tehdä sairaslomalaisen töitä koska muut ei osaa. Meillä toimistossa jokaisella on oma vastuualueensa jonka hoitaa. Jos mä olen poissa, ei tääll kukaan osaa eläkeasioita neuvoa tai vuosilomia tarkistaa järjestelmistä. Tai vastaavasti en minä osaa maksaa laskuja, jos naapurihuoneen työntekijä on poissa.
Eri asia esim. opettajilla, myyjillä, keittäjillä ym. Lapsista on huolehdittava, jonkun on oltava kassalla, jonkun on tehtävä sopat päiväkodin lapsille. Ei niitä töitä voikaan siirtää seuraavaan päivään.
Se on jokaisen etu. Tietysti omassa työssä kukaan ei tee tehtäviäni vaan ne jäävät rästiin, jolloin niiden tekemisestä ylitöinä pitää maksaa korvaus.
Lapsi sairas ja äiti jää kotiin = palkaton päivä. Kahden lapsen kanssa päiviä jo useita vuodessa ja omat sairaslomat päälle.
Jokaisen etu eli työnantajan etu joiden edustaja tätä haluaa. Seuraavaksi voidaankin sitten lyhentää vaikka vuosilomia. Aluksi esimerkiksi viikolla.
ehdottomasti. Itse en juurikaan sairastete, mutta vaikka sairastelisin, olisin samaa mieltä.
-etästyöläiset pystyvät olemaan sairaana töissä. eli hävijiä ovat matalapalkka-alat siivoojat, hoitajat
-Voiko työnantaja kieltää työskentelyn esim. sairalassa, jos tulee sairaana töihin?
-voiko työnantaja pakottaa lääkäriin jos selkeästi on sairaaana töissä?
-mikä vastuu on lääkärillä jos työntekijä kieltäytyy sairaslomasta ja menee töihin?
-ryhtyvätkö ihmiset itse lääkitsemään sairauksia, koska eivät halua lääkäriltä saikkua
-Mitenhän työtapaturman vastuut menevät, jos on sairaana töissä
tämä asia ei ole niin yksinkertainen kuin kuvitttelisi.
vaikka varmasti sitä tarvitsisin.
Tällä hetkellä olen jaksotyössä ja sapettaa ihan törkeesti se, että menetän tasoitusvapaat jos sairastan. Mielestäni niiden pitäisi siirtyä jos jään sairaslomalla. Olen kuitenkin tehnyt pitkää päivää ja ansainnut korvauksen.
Lintsareille tuo kai toimii mutta on väärin, että kaikki kärsivät siitä.
Itsekin teen silloin harvoin kuin saikulla olen töitä jonkin verran kotoa käsin. Ja sitten tosiaan saikulta tultua pitää kiriä kiinni tekemättömät hommat ja usein menee ylihommiksi, joista ei saa mitään korvausta. Vain pieni osa hommista on sellaisia, että ne voi sairasloman aikana jättää muille tai jäävät tekemättä.
Ei kyllä motivoisi yhtään venymään ylimääräistä, jos sen vielä joutuisi tekemään palkatta.