Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyväksytkö ajatuksen, että ensimmäiseltä sairaslomapäivältä ei maksettaisi palkkaa

Vierailija
12.01.2012 |

Ruotsissa auttanut lintsaamiseen.

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerralla ettei karenssipäivää niin usein. Osa taas tulisi sairaana töihin jos vain suinkin kykenisivät. Tottakai työnantajan kannalta hyvä asia ja myös perusterveelle työntekijälle kohtuu sama. Pienten lasten vanhemmat eli käytännössä useimmiten äidit kärsisivät muutoksesta.

Työpaikallani etenkin lyhyiden sairaslomien määrä putosi huomattavasti kun siirryttiin käytäntöön että heti ekana päivänä oli sairaslomatodistus vietävä. Hieman myöhemmin tuli toinen sääntö jonka mukaan omaa työterveyttä oli käytettävä aina kun mahdollista mikä myös auttoi asiaa.

Mitä tulee palkattomaan 1. sairaslomapäivään niin sellainen on jo käytössä omalla työpaikallani. Vasta kun on ollut vuoden töissä ei enää mene palkatonta.

Vierailija
62/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin mallista, en voi uskoa, että sellaiseen keskiaikaiseen orjuuttamiseen ollaan taas menossa.

Minäkin olen tehnyt etänä sairaana töitä ja kirinyt loput sitten kiinni tervehdyttyäni. Mutta jos tämä käytäntö tulee, niin haen sitten lääkäriltä saikkua ja kunnolla, enkä vilkaisekaan tietokonetta/kännykkää ennen kuin olen täysin tervehtynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa muistaa, että se terveys ei ole pysyvä olotila tästä hautaan asti.

Oletteko siis ihan varmoja että olette yhtä terveitä vielä kymmenen, kahdenkymmenet vuoden kuluttua?

Vierailija
64/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan. Itse hälytetty niin monta kertaa töihin kun joku on "kipeänä". Ja ei, nuha, yskä tai "vetämätön olo" ei ole mun kirjoissani sairaus. Kunnolla kuumetta, raaja poikki, vatsatauti tmv. lasketaan.

Varsinkin nyt, kun olen itse työnantaja, kannatan entistä enemmän. Toisaalta minulla on niin tunnollisia työntekijöitä, etten ole esim. kahden päivän poissaolosta vaatinut lääkärintodistusta. Uskon kyllä, jos yh-nainen sanoo, että pojallaan on korvatulehdus.

Vierailija
65/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnantaja maksaa poissaolijalle ylityönä tehdyt työt erikseen, kun tekee omia sairasrästejään.

Yleensä on vähänkin isompaan firmaan järkevää palkata sijaistaja, jolle opetetaan monipuolinen tehtäväkenttä ja hän tekee sairaiden sijaistukset.

Älkää suostuko tekemään sairaspäivienne töitä lisätöinä. Se on kohtuutonta. Työnne on mitoitettu tehtäväksi kaikkina päivinä. Tuosta ei muuta kuin kuormitu, jos sairaana työt kertyy (ja lomilla). Sitten tuleekin se burn out ja vähän pitempi loma.

Tuttuni ollut työssä loppuunpalamisen vuoksi sairaslomalla jo lähes vuoden.

Työhyvinvointi vaikuttaa erittäin positiivisesti tuottavuuteen. (Olen muuten opiskellut aiheesta yliopistossa 40 opintopistettä.)

Vierailija
66/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastenhoitaja tulee flunssassa tarhaan hoitamaan lapsia tai sairaanhoitaja lievässä vatsataudissa leikkaussaliin tai kassaneiti nuhanenää pyyhkien siirtelee teidän ostoksia hihnalla?

Vierailija
67/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-etästyöläiset pystyvät olemaan sairaana töissä. eli hävijiä ovat matalapalkka-alat siivoojat, hoitajat -Voiko työnantaja kieltää työskentelyn esim. sairalassa, jos tulee sairaana töihin? -voiko työnantaja pakottaa lääkäriin jos selkeästi on sairaaana töissä? -mikä vastuu on lääkärillä jos työntekijä kieltäytyy sairaslomasta ja menee töihin? -ryhtyvätkö ihmiset itse lääkitsemään sairauksia, koska eivät halua lääkäriltä saikkua -Mitenhän työtapaturman vastuut menevät, jos on sairaana töissä tämä asia ei ole niin yksinkertainen kuin kuvitttelisi.

niin vakuutukset on ihan samalla tavalla kunnossa kuin terveillä, ei ongelmia.

Vierailija
68/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tuotava lääkärintodistus. Sairaanhoitajan antama ei kelpaa, puhelimitse annettu loma ei kelpaa, jälkikäteen annettu todistus ei kelpaa. Poikkeuksia ovat tilanteet, joissa on joutunut sairaalaan esim. onnettomuuden tai infarktin takia, muuten on tuotava ensimmäisenä sairauspäivänä se todistus. Muuten päivä tulkitaan palkattomaksi eli omalla ilmoituksella ei sairasteta yhtään.

Esimerkiksi pahaa päänsärkyä poteva on saanut lepäillä työterveydessä pari tuntia parasta shoppailuaikaa, ihmeesti siitä oppii, että vain oikeasti sairas saa palkkaa sairastaessaan.

Vierailija
69/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ripulikäsin niitä leikkausvälineitä ojentele. Hoitaja on saanut flunssansa lapsilta.

Vierailija
70/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimii monessa maassa. Mitä tulee pelkän työterveyden käyttöön niin ei se peikko ole ollut vaikka aluksi sitä ajateltiin. Lääkärit ohjaavat kiireesti erikoislääkäreille jos heillä ei tietotaito riitä. Ajan saa samalle päivälle hoitajalle ja lääkärille viimeistään seuraavalle päivälle. Ja tietenkin jos työntekijä on pitkämatkalainen tai muuten työterveyden käyttö liian hankalaa niin silloin käydään muualla.

Vierailija
71/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairasta henkilökuntaa sairaalassa. Potilas, joka yleensä on heikossa kunnossa (kun on sairaalassa) saa tartunnan ja voi kuolla tai saada suuria ongelmia tartunnasta.

Vaikka leikkaussalin sairaanhoitaja mahataudissa. Järkyttävää, jos leikattu sitten saa sen mahataudin, kun pitäisi toipua.

Törkeää, jos vanhainkodin asukas saa flunssaiselta hoitsulta flunssan ja päälle tulee keuhkokuume. On siinä henki höllässä.

Flunssainen kassaneiti on mulle kauhistus. Tampereella kerran yhdessä suurehkossa halpakaupassa omistaja oli (poikkeuksellisesti) kassalla. Räkä valui kirjaimellisesti nenästä. Huusi henkilökuntaa tuomaan nenäliinaa. "Tuokaa räkärätti". Siinä se veteli pitkät tovit limaa paperiin ja sitten se koski kaikkiin ostoksiini. En ole sen jälkeen siinä liikkeessä käynyt. Inhotti niin.

Vierailija
72/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keskimäärin kaksi päivää vuodessa pois töistä ja silloin olen todella sairas, tyyliin oksennan solkenaan. Muuten olen pikemminkin liiankin huonossa kunnossa töistä. Toisin sanoen mikään pikkuflunssa ei minua nujerra. Kyllä lintsausongelma pitää kyetä ratkaisemaan jotenkin muutoin.

Vierailija
73/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit ovat yhteiskunnan kalliisti kouluttamia asiantuntijoita, joita ei riitä edes kaikille oikeasti tarvitseville tarpeeksi nopeasti.

Todella hullua, että lääkärillä käyvät selvät tapaukset, jotka hoitajakin voisi hoitaa. Tämä ihan vaan työnantajan vuoksi. Ei potilaan terveyden vuoksi.

Vierailija
74/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei maksettu työntekijöille palkkaa lainkaan, jos oli sairaana. Tällöin myös raskaus ja synnytys oli palkatonta ja lomaa sille ajalle oli hyvin vähän.

Valtiolla oli hiukan paremmat ehdot, mutta yksityisillä nämä.

Vierailija
75/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuka hänen työnsä hoitaa, minä! Kannatan hyvin lämpimästi tätä ajatusta

Vierailija
76/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä itsekin flunssaisena ja pienessä kuumeessa tulisi töihin puolitehoisena istuksimaan, jos vaihtoehto pienentäisi tilipussia. Marisisin kaikille kavereille ja väkisinkin pöpöt leviäisi.

En tiedä kenen etu se sitten olisi. Meillä siis ei tule mitään sijaista, koska minun työni on minun hommani ja se on tehtävä joka tapauksessa.

Vierailija
77/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit ovat yhteiskunnan kalliisti kouluttamia asiantuntijoita, joita ei riitä edes kaikille oikeasti tarvitseville tarpeeksi nopeasti. Todella hullua, että lääkärillä käyvät selvät tapaukset, jotka hoitajakin voisi hoitaa. Tämä ihan vaan työnantajan vuoksi. Ei potilaan terveyden vuoksi.

Eli jos pelkkä terveydenhoitajan ohje riittää, ei asiakas ole sairas.

Vierailija
78/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos pelkkä terveydenhoitajan ohje riittää, ei asiakas ole sairas.

Jos ihminen on kuumeessa ja köhässä, ei töihin ole asiaa. Ei normaalin nuha-kuumeen toteamiseen kuitenkaan lääkäriä tarvita.

Vierailija
79/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se tarkoita, että sairaana tarvitsisi mennä töihin! Ei tarvitse, siltä poissaolopäivältä ei vaan saisi palkkaa.

Vierailija
80/87 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se tarkoita, että sairaana tarvitsisi mennä töihin! Ei tarvitse, siltä poissaolopäivältä ei vaan saisi palkkaa.

Ei kukaan jäisi sairastamaan jos ei palkkaa saisi. Paitsi tietysti jos on kuoleman kielissä mutta onko sitten se parempi, että ihmiset vetävät itsensä piippuun töissä ja sitten ovat jo niin sairaita, että täyttävät sairaalat.

No työnantajien perimmäinen ajatushan onkin, että ihmiset kuolkoot sitten pois kun eivät enää kykene töitä tekemään.