Kun ei osata käyttäytyä lentokoneessa...
Jos tiskillä sanotaan, että nyt paikat ne ja ne ekaksi niin miksei niin voi tehdä? Sitten seistään siellä typerinä lippu kädessä, kun ei osata lukea edes niiden istuimien yläpuolella olevia merkkejä.
Ja kun se paikka vihdoin tyhmimmällekin löytyy, heitä se takkisi ja muut tavarat heti ylös äläkä länttää persettäsi vain siksi, että nouset minuutin päästä taas ylös.
Ja ihan oikeasti, sen kännykän voi sammuttaa jo lähtöportilla eikä näpytellä siihen koneessa niin, ettei paikalleen kerkiä. Varmasti sinulle tärkeät kontaktit tietävät sinun olevan lentokoneessa, vai?
terveisin useita reittilentoja vuosittain lentävä ulkosuomalainen
Kommentit (29)
noita olisi vielä lisääkin, mutta apn viesti on oikein hyvä alku!
Uusi trendihän on pidemmillä lennoilla ostaa koko perheelle business-luokasta paikat, jolloin leporauhaa ei nykyisin saa enää edes rahalla. Vauvat ja taaperoikäiset voisi huutoineen keskittää tiettyyn osaan turistiluokkaa. Kiitos!
se perseesi siihen penkkiin akaks, jos takanasi on jono. Älä jää vatmomaan takkiasia ja etsimään kamoja laukusta, jos muut joutuu odottamaan. Varsinkin jos koneeseen ei pääse putkea pitkin, vaan jonotetaan ulkona. Nimimerkki viime joulukuussa tuulessa ja -20 asteen pakkasessa koneeseen ulkona kentällä jonottanut.
Aikaa siihen löytyy kun kaikki on koneessa.
Me on lennetty paljon ja molemman tytöt (nyt toinen jo koulussa)ovat käyttäytyneet moitteettomasti yhtä lentoa lukuun ottamatta. Tuolloin 4-kuinen vauva huusi noin 20 minuuttia lentoon lähdettäessä.
Ja eivät muuten juokse käytävillä, eivätkä potki ketään.
Mutta meitä ovat häirinneet ihan aikuiset - yleensä juopuneet - aikuiset.
vaan ihan yleinen muuallakin. Pahimpia tunkijoita ovat kiinalaiset.
Me on lennetty paljon ja molemman tytöt (nyt toinen jo koulussa)ovat käyttäytyneet moitteettomasti yhtä lentoa lukuun ottamatta. Tuolloin 4-kuinen vauva huusi noin 20 minuuttia lentoon lähdettäessä.
Ja eivät muuten juokse käytävillä, eivätkä potki ketään.
Mutta meitä ovat häirinneet ihan aikuiset - yleensä juopuneet - aikuiset.
Mutta kaikki vanhemmatkaan eivät tiedä, miten lapsi TULEE käyttäytymään, saati lentohenkilökunta. Joten sen vuoksi minusta business-paikkoja pitäisi myydä vain ja ainoastaan yli kouluikäisille, joiden käytöstapoihin voi useimmiten luottaa tai he hiljenevät, kun heitä komentaa.
Olen kyllä samaa mieltä siitä, että suuri(n) osa vanhemmista ei saa lapsiaan käyttäytymään hillitysti. Eivät ehkä haluakaan tai välitä?
Mutta silti minua harmittaisi, että heidän takiaan mekään emme pääsisi bisnes-luokkaan. Koska lapsemme tosiaan tottelevat meitä vanhempia. Aina. (Tietysti tämä vatii välillä lahjontaa tai kiristystäkin.) Eivät oikeasti ole koskaan hilluneet ravintoloissa (syödään paljon ulkona), kiukunneet automatkoilla (ajettu ympäri Eurooppaa ilman mitään teknisiä viihdykkeitä) tai kiukutelleet karkkihyllyillä (käydään kaupassa monta kertaa viikossa). Lasten luonteetkin varmaan vaikuttavat, mutta kyllä kasvatuksellakin on vaikutusta. (Eikä me hakata noita tai tehdä muutenkaan mitään ihmeellistä. Asenne on vaan se, että täähän onnistuu ja aikuiset määrää! Plus syödään ajallaan ja terveellisesti ja lapset nukkuu tarpeeksi.)
(Ihme terapeuttinen vuodatus tästäkin tuli, sorry vaan. Vissiin pännii tosiaan nuo häiriköivät lapset ja vanhemmat :)
noustaan siihen käytävälle jonottamaan heti kun laskun jälkeen turvavyövalo sammuu. Mikä helevetin kiire sieltä koneesta on pois. Onkos joku joskus jäänyt sinne lukkojen taakse? Mä en ymmärrä tätä jonotamista. kun tavaroita täytyy kuitenkin sitten odotella.
noustaan siihen käytävälle jonottamaan heti kun laskun jälkeen turvavyövalo sammuu. Mikä helevetin kiire sieltä koneesta on pois. Onkos joku joskus jäänyt sinne lukkojen taakse? Mä en ymmärrä tätä jonotamista. kun tavaroita täytyy kuitenkin sitten odotella.
esim. laivalle oikein jonotetaan että varmaan on ekojen joukossa kun sisään pääsee
ymmärrän esim. noilla Tallinnan laivoilla. Jos laiva on täysi, pitää olla nopea, että saa kivan pöytäpaikan. Varsinkin jos on isompi porukka.
porukalla on kauhea kiire vessaan.
Ensimmäinen vessa joka lentokentällä tulee vastaan on sitten tupaten täynnä näitä hätäilijöitä.
Itse kävelen pienen matkaa ja kas: siinä onkin seuraava wc vailla ruuhkaa.
Sählätkää te juntit vaan, hyvät naurut teistä saa.
Siellä kun kone laskeutuu, ensimmäiset roikkuvat ovenkahvoissa ennenkuin kone on pysähtynyt, hyvä, että renkaat osuvat maahan. Mitään turvavyövaloja ei noudateta, eikä henkilökunta voi asialle mitään. Tungos on kaamea, pienimmät ja heikommat survotaan armotta jalkoihin. Varmaan tällaista on jossain muuallakin, mutta tuo on minulle tuttua.
Tuollaisen jälkeen suomalaisten pini etuilu ja kiirehtiminen on vaan leppoisaa.
"...noustaan siihen käytävälle jonottamaan heti kun laskun jälkeen turvavyövalo sammuu. Mikä helevetin kiire sieltä koneesta on pois. Onkos joku joskus jäänyt sinne lukkojen taakse? Mä en ymmärrä tätä jonotamista. kun tavaroita täytyy kuitenkin sitten odotella."
Ei niitä tavaroita tartte venata, jos ne on kaikki kabiinissa. Mä matkustan usein ilman ruumatavaraa. He-Va:lla hyppään suoraan koneesta kärryyn ja olen jo motarilla ennen kuin ensimmäiset kassit on ehditty heittää liukuhihnallekaan.
Aika harvan viikon matkakamppeet mahtuu lentolaukkuun.
ekan kerran lennät 30 min koneenvaihtoajalla, niin opit tuon jutun ymmärtämään. :)
jonottajat jatkaa jatkolennolla eteenpäin Helsinki-Vantaalta. Kyllä se on vaan junttimainen tapa.
ei sen puoleen, en vaihtaisi noin lyhyellä ajalla missään!
Mutta noita huonosti kasvatettuja juntteja on niin aikuisissa kuin sitten heidän lapsissakin. Eihän se tarvitse mennä kuin lähimarkettiin, niin näitä tunkijoita ja änkijöitä riittää.
Mä inhoan niitä, jotka tunkee itseään ovesta sisälle eikä odota että toiset pääsis ensin ulos. Tai sitten koko nuijalan perhe seisoo 4-rinnan hissin oven edessä kun yrität tulla sieltä pois. Ajattelin joskus vaan jäädä hissiin niiden tukkeeksi, ettei ne pääse sisälle. Yhtä tolloina kuin he itse seisoskelisin siinä oviaukossa.
Ja lentokoneessa nämä huonot käytöstavat tietysti näkyvät tosi hyvin, kun siellä on muutenkin ahtaat tilat. Jos noi saa ruuhkan aikaiseksi isossa marketissa, niin toki myös lentokoneessa. Ja valitettavasti iäkkäimmillä ihmisillä on jotenkin ilmeisesti sellainen tunne, että jäävät koneesta, jos eivät tunge sinne ensimmäisenä.
"Hauskin" on sellainen pappa joka tunkee ensimmäisenä ulos itsensä ja pysähtyy heti oven ulkopuolelle tukkeeksi laittamaan takkia päälle yms. Koko jono pysähtyy papan taakse.
Appiukollani on tällaisia taipumuksia ja sitä saa koko ajan vahtia, ettei se tunge itseään ekaksi ja juutu sitten tukkeeksi. Itse se ei tajua ollenkaan olevansa ongelma.... huoh. Anopinkin se kiilaa pokkana. Onneksi mun mies on huomannut isänsä käytöksen ja huomauttaa kyllä siitä, ettei mun tarvitse. Jos mä olisin anoppi, niin hermostuisin kyllä todella ukon käytöksestä.
- istu paikallesi ja päästä jono ohitsesi, sitten mieti mihin käsimatkatavarasi laitat (ja oikeasti, järkevä määrä niitä käsitavaroita)
- sammuta se pirun kännykkä jo portilla, niin ei tarvitse täydessä koneessa kaivella
- älä kailota vieruskaverin kanssa, eritoten aamu- tai yölennolla
- älä potki selkänojaa
- älä vaivaa matkustamopalveluhlökuntaa turhanpäiten (etenkin lyhyillä lennoilla heillä o oikeasti kiire)
- älä avaa turvavyötä liian aikaisin, koneen rullaus on nykyilmailun vaarallisin vaihe
ja ne penkkejä potkivat kakarat voisi myös pitää kurissa. Yksi sellainen ääliömuksu pilasi oman matkani viimeksi. Meistä moni on vaihtolentojen kautta tulossa Suomeen tai menossa sieltä ja kaivattaisiin lepoa.