Taas kaveriasiaa; koulumatkojen kulkemisesta
Naapurissa asuu pari tyttäreni luokkakaveria ja olisi luontevaa, että kaikki kolme kulkisivat koulumatkat yhdessä. Nyt on kuitenkin niin, että tyttäreni todella ahdistuu ajatuksesta, että hänen pitää kulkea X:n kanssa kun hän haluaisi kulkea Y:n kanssa kahdestaan. Ollaan puhuttu, että eihän se niin kamalaa ole koulumatkaa kulkea kun koulussa on sitten muut kaverit kummallakin. Tyttärelleni se on kuitenkin suorastaan painajaista ja maanantai aamuna X:n äiti soitti mulle ja sanoi, että kyllä X pitää myös ottaa mukaan kulkemaan. Olen samaa mieltä, mutta pakottaa en voi ja ymmärrän tytärtäni koska X on tehnyt tytölleni sen verran monta oharia ( esim. Uuden vuoden aattona tyttöni, X ja pari muuta tyttöä leikkivät koko päivän meillä kunnes klo 18 muut ilmoittivat, etteivät enää halua olla tyttöni kanssa. Yritin "pakottaa" heitä mutta eihän se auttanut).Tänään tyttöni jopa sanoi, ettei halua lähteä kouluun koska X on siellä. Yritin ehdottaa, että kysyisi kauempana asuvia kavereita koulumatkalle kulkemaan mutta mieluummin menee yksin. Huoh, kyse on ekaluokkalaisista.
Kommentit (39)
Eli tytölläni, X:lla ja parilla muulla tytöllä oli yhteen aikaan tapana olla usein yökylässä. Useimmiten olivat meillä koska meille aina pääsi kaikki kerralla. No, kerran sitten minä sanoin, että nyt ei meille voi tulla. Niinpä nämä kaksi muuta pääsivät X:lle mutta tyttöni ei. Kun kysyin X:n äidiltä, että mikä juttu tää oli niin hän vain kohautti olikaan ja tuumasi, että "ai, olisko se ollut tulossa". Joten, nyt mielipiteitä, kiitos: onko oikein jos en pakota tyttöäni kulkemaan X:n kanssa jos ovat jo ehtineet Y:n kanssa sopia, että kulkevat.
mutta ei voi myöskään estää y:tä kulkemasta x:n kanssa.
Ihmettelen, miten ekaluokkalaisen elämään on mahtunut jo noin paljon yökyläilyjä ja perheen ulkopuolisia menoja, eipä ihme jos vedätetään. Ihmettelen myös, miten ekaluokkalainen päästettäisiin yksin ulos katselemaan raketteja.
eli miten hän käyttäytyy? onko lojaalli molemmille tytöille ?
haluaako leikki sun tytö kanssa, vai onko tyttösi hänelle se varareikä kun x ei ole paikalla???
eli edelleen itse yrittäisin saada kolmea tyttöä oppimaan yhdessä oloa ! se olisi kuitenkin lopulta kaikkien kolmen tytön omaksi parhaaksi.
olkaa itse ystävällisä ja toimikaa oikein, ohjatkaa sitä x tyttöä yhdessä y tytön kanssa ja hänen vanhempiensa kanssa.
jsoksu voi tehdä tietty hyvää, jos x joutuisi kokemaan itse oharit
eli onko näin käynty ???
mutta ei voi myöskään estää y:tä kulkemasta x:n kanssa. Ihmettelen, miten ekaluokkalaisen elämään on mahtunut jo noin paljon yökyläilyjä ja perheen ulkopuolisia menoja, eipä ihme jos vedätetään. Ihmettelen myös, miten ekaluokkalainen päästettäisiin yksin ulos katselemaan raketteja.
mutta ei voi myöskään estää y:tä kulkemasta x:n kanssa.
Ihmettelen, miten ekaluokkalaisen elämään on mahtunut jo noin paljon yökyläilyjä ja perheen ulkopuolisia menoja, eipä ihme jos vedätetään. Ihmettelen myös, miten ekaluokkalainen päästettäisiin yksin ulos katselemaan raketteja.
Mutta vain näiden neljän tytön kesken. Muita perheen ulkopuolisia menoja ei juuri ole ollut, mitä nyt mummolassa tai enolla hoidossa 1-2 kertaa vuodessa. Mitä rakettien katseluun tulee, niin asumme rivitaloyhteisössä, jossa neljä rivitaloa muodostavat keskelleen turvallisen sisäpihan. Raketit ammuttiin läheisellä täyttömäellä, josta ne hyvin pihaan näkyivät. Lisäksi pihalla olimme välillä me tai muiden lasten vanhemmat ja lapsiin näköyhteys. Mutta tytöstäni ei ollut kiva katsella kun kaverit kauempana ilakoivat keskenään ja hän ei siitä ilosta päässyt osalliseksi. Että siinäpä rautalangasta väännettyä. Tila kun on rajallinen, niin en viitsisi ihan kaikkia yksityiskohtia vääntää. Mutta ehkä se on sitten niin, että lapsemme kokee turvattomuutta ja siksi hänestä on tulossa kiusaaja.T.ap
Tietenkin vanhemmat voivat olla lastensa tukena tuossa vaiheessa ystävyyssuhteissa. Ne eivät ole aina ihan helppoja meille aikuisillekkaan. Ehdotan, että puhutte asioista avoimesti kaikkien kanssa ja teette selväksi, että kaikki 3 tyttöä kohtelee toisiaan vain ystävällisesti. POrkkanaksi voitte laittaa vaikka jonkun kivan jutun, yhteisen leffaillan tms.Jos yrityksestä huolimatta ystävyys ei lähde luistamaan on parempi valita ystäviksi sellaisia, joiden kanssa asiat sujuvat. Kukin vanhempi huolehtikoon, että oma lapsiu käyttäytyy toisia kohtaan kauniisti.
Hän lupaa kulkea aina sen kanssa, kumpi ensin ehtii kysyä. Joskus hän itse kysyy jompaa kumpaa (suhteessa 50/50). Vääntöä käydään nyt X:n ja mun tytön välillä. Varsinaisia ohareita ei X ole tietääkseni kokenut, mutta ilmaisee mielipahansa siitä, kun mun tyttö pyytää muita luokkakavereita kylään. Ennen kun tyttöni aina kysyi ensin häntä ja vasta sitten muita. Tämä Y ei vapaa-ajalla leiki oikeastaan kummankaan kanssa vaan hänellä on ihan muut kaverit, vain koulumatkat kulkevat yhdessä. T.ap
mutta ei voi myöskään estää y:tä kulkemasta x:n kanssa. Ihmettelen, miten ekaluokkalaisen elämään on mahtunut jo noin paljon yökyläilyjä ja perheen ulkopuolisia menoja, eipä ihme jos vedätetään. Ihmettelen myös, miten ekaluokkalainen päästettäisiin yksin ulos katselemaan raketteja.
Mutta vain näiden neljän tytön kesken. Muita perheen ulkopuolisia menoja ei juuri ole ollut, mitä nyt mummolassa tai enolla hoidossa 1-2 kertaa vuodessa. Mitä rakettien katseluun tulee, niin asumme rivitaloyhteisössä, jossa neljä rivitaloa muodostavat keskelleen turvallisen sisäpihan. Raketit ammuttiin läheisellä täyttömäellä, josta ne hyvin pihaan näkyivät. Lisäksi pihalla olimme välillä me tai muiden lasten vanhemmat ja lapsiin näköyhteys. Mutta tytöstäni ei ollut kiva katsella kun kaverit kauempana ilakoivat keskenään ja hän ei siitä ilosta päässyt osalliseksi. Että siinäpä rautalangasta väännettyä. Tila kun on rajallinen, niin en viitsisi ihan kaikkia yksityiskohtia vääntää. Mutta ehkä se on sitten niin, että lapsemme kokee turvattomuutta ja siksi hänestä on tulossa kiusaaja.T.ap
vittuilemaan ihmisille, jotka kyseenalaistavat tarinaasi. Jos se on teillä normaalia toimintaa, niin en ihmettele jatkuvia vaikeuksia.
ellette sitten sattamalta muuta tytönne samanhenkisen ystävän naapuriin. Kannattaa nyt tyttönne vaan ottaa välimatkaa tuohon toiseen tyttöön ja hankkia leikkiseuraa muualta, jos hän ei käyttäydy lastasi kohtaan reilusti.
kun kuulostaa tutulta. Yksi meidän tytön luokkakavereista on pomottaja, joka ei haluaisi meidän tytön kävelevän kenenkään muun kuin hänen kanssaan, muita ei huolittaisi mukaan. Silti saattaa tehdä meidän tytölle oharit koska vaan, vaikka olisi jo sovittu yhdessä kävelemisestä.
Mä oon niin kyllästynyt noihin kolmiodraamoihin ja ketkuiluun. Mistä noin pienet, eka-tokaluokkalaiset, oikein oppivatkin tuollaisen kieroilun? Miksei kolme tyttöä tai vaikka isompikin porukka vaan pysty kävelemään yhtä matkaa kouluun?
sanoi ulos haettaessa, että haluaisin kyllä leikkiä nyt X:n kanssa. Sanottiin sitten tytölle päin naamaa että onko meidän lapsi sitten vain varakaveri, ja puhuttiin tämän vanhempienkin kanssa asiasta. Vähiin on toisen lapsen osalta yhteydenpito jäänyt, mutta varakaveriksi ei kannata heittäytyä.
Kiitos kaikille vastauksista; tunnistan kyllä itseni aika monesta luonnehdinnasta? Olen melko kärkäs, niin kuin joku sanoi. Haluan vaan kuitenkin kaikkien tietävän, ettei yökyläilyissä ja ulkona oloissa ole kyse siitä, ettei lasta valvottaisi. Seuraamme lapsemme puuhia, kyselemme kuulumisia ja tarvittaessa puutumme asioihin; joskus liian kärkkäästi. Täytyy vaan yrittää kannustaa tyttöä kestämään koulumatkat ja kertomaan jos tulee selkeitä ohareita tai kiusaamista. Kavereita olemme kannustaneet tähän saakka hankkimaan myös pihapiirin ulkopuolelta ja kuskaamme mielellämme sinne, minne ei itse pääse. Mutta silti on taas tällä hetkellä X:n luona leikkimässä. Taitaa olla niin kuin joku sanoi: tänään riidoissa, huomenna ystävät ja sille ei mitään voi. Se on elämää.
omaan arvoonsa, eli kulkee silloin yksin, kun ei voi sietää äksää, ja kun kykenee, menevät kimpassa.
että se oman pulmusen kertomus ei aina ole se ainoa oikea.
Monesti kun olen kysellyt tarkemmin, on selvinnyt, että kyllä se oma pulmunenkin on kaikkea muuta kuin säälittävä syrjäänheitetty. Ekaluokalla varsinkin vielä ovat niin massahenkeä, että se säälittävä kiusattu saattaa olla seuraavana päivänä se kaikkein suurin hirviö kun pääsee niskan päälle.
Oman kokemuksen mukaan pahin aika alkaa nelosluokalta kun vanhat kaverisuhteet menevät poikki ja osa tulee murkkuun aiemmin ja osa alkaa juosta poikien perässä.
Tuosta yökylähommasta en ymmärrä, miksi vedit herneet nenään. X.n äitihän sanoi, että olisiko se tyttösikin ollut tulossa. Miten niin tämä äiti ei tiennyt? Eikö nämä hommat hoideta vanhempien kesken vielä tuossa iässä?
Toisaalta, en itse kokenut mitenkään tärkeäksi tuon ikäisten yökyläilyjä vielä.
Oletko varma, että ne kaikki tyttösi puheet on ihan oikeasti totta ja tyttösi tässä se syrjitty?
Eli tytölläni, X:lla ja parilla muulla tytöllä oli yhteen aikaan tapana olla usein yökylässä. Useimmiten olivat meillä koska meille aina pääsi kaikki kerralla. No, kerran sitten minä sanoin, että nyt ei meille voi tulla. Niinpä nämä kaksi muuta pääsivät X:lle mutta tyttöni ei. Kun kysyin X:n äidiltä, että mikä juttu tää oli niin hän vain kohautti olikaan ja tuumasi, että "ai, olisko se ollut tulossa". Joten, nyt mielipiteitä, kiitos: onko oikein jos en pakota tyttöäni kulkemaan X:n kanssa jos ovat jo ehtineet Y:n kanssa sopia, että kulkevat.
viime syksystä ja lopulta päätin, ettei omankaan tyttöni tarvitse tietyille kavereille olla lojaali, sen verran ikäviä juttuja eräs "X" harrastaa (juurikin tekstiviestejä, toisten yllyttämistä puhumaan pahaa, valehtelua ym.).
Periaatteessa kaikki pitäisi ottaa mukaan, mutta koska meillä tämä oli vain yhdensuuntaista, pakko oli omaakin lasta evästää toisin, ettei ihan kynnysmatoksi joudu. Valitettavasti.
Eli tässä tapauksessa olen kyllä ap:n linjoilla ja samaa mieltä.
Hän lupaa kulkea aina sen kanssa, kumpi ensin ehtii kysyä. Joskus hän itse kysyy jompaa kumpaa (suhteessa 50/50). Vääntöä käydään nyt X:n ja mun tytön välillä. Varsinaisia ohareita ei X ole tietääkseni kokenut, mutta ilmaisee mielipahansa siitä, kun mun tyttö pyytää muita luokkakavereita kylään. Ennen kun tyttöni aina kysyi ensin häntä ja vasta sitten muita. Tämä Y ei vapaa-ajalla leiki oikeastaan kummankaan kanssa vaan hänellä on ihan muut kaverit, vain koulumatkat kulkevat yhdessä. T.ap
Kun kolmikolla ei ole muuta yhteistä kuin koulumatkat, niin vanhempien kesken sopimus että menevät yhdessä ja jos tyttösi ei halua niin sitten kulkee yksin.
Muissa "ohareissa" olen sitten ehkä enemmän puolellasi. Ikävää tuo käytös jättää tyttöäsi ulkopuolelle. Tyttösi voi sitten muina aikoina olla ottamatta tuota ikävää tyttöä mukaan, mutta koulumatkat ovat osaltaan turvallisuusasia ja hyvä sopia myös vanhempien kesken. Lisäksi ne voi mieltää kuuluvaksi osaksi koulua, jossa myös usein sääntöjä tuosta että kaikki otettava mukaan.
Arvottavan kavereita erilaisten ominaisuuksien perusteella, esim. Siitä en tykkää kun se kikattaa niin ärsyttävästi. Tähän olen sanonut, ettei toisen ihmisen ominaisuuksien pidä antaa vaikuttaa ystävyyteen. Kaikissa ihmisissä on jotain ärsyttäviä piirteitä ja jos niiden antaa häiritä, on kohta kokonaan ilman kaveria.
Tuo syrjintä taas on sellainen juttu, jota en hyvällä katso. Olen sitä mieltä, että aina ei tarvitse kaikkia ottaa leikkiin mukaan mutta jos on jo leikki yhdessä aloitettu, ei yhtä saa lempata ulos. Joo, ja yökyläilyjä ei aina sovita vanhempien kesken. X oli kysynyt pääseekö heille yöksi ja äiti oli vastannut yksi pääsee. Jolloin tytöt olivat mankuneet myös toisen mutta mun tytön tulosta ei kukaan puhunut mitään vaikka hänkin olisi halunnut.
Ai kaikki haluaa vain tyttöjä, eikä poikia.
Onneksi mulla on vain 2 poikaa ja kaikki 3 kaverusta mahtuu samaan paikkaan.
Toi tyttöjen sosiaaliset kuviot on mulle liian vaikeaa.
En saa antaa neuvoja, kun musta kaikissa 3 tytössä on vikaa.
Myös siinä yhdessä, joka lähtee toisen mukaan.
Mun poika 7v. sanoo etten voi tulla teille, kun olen luvannut olla y kanssa.
Kaveri ei siis pyydä y mukaan, kun eivät tunne toisiansa.
Mun poika uskoo, että kavereita ei lempata.