Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sossu ei anna rahaa uuteen pesukoneeseen

Vierailija
09.01.2012 |

Eli tilanne on se, että meillä hajosi pesukone. Meillä on vauva ja leikki-ikäinen lapsi, ja pyykkiä tulee JOKA PÄIVÄ 1-2 koneellista. Vaatteita, kestovaippoja, lakanoita, pyyhkeitä.... Meillä ei ole rahaa ostaa itse uutta konetta, sillä mies on tällä hetkellä sairaslomalla (tippunut Kelan rahoille jokin aika sitten) ja itse olen äitiyslomalla. Sossu ei suostu antamaan rahaa uuteen pesukoneeseen.

Sossun perustelu on se, että meillä on taloyhtiössä pesukone. Sen käyttö vaan maksaa 2 eur /koneellinen. Eli meille tulisi pyykinpesusta kuluja joka kuukausi jopa 90 eur. Se on ihan liikaa, eikä meillä ole varaa siihenkään. Ja pummilla ei voi pestä, kone ei nimittäin pyöri ellei sinne laita rahaa.

Kommentit (176)

Vierailija
101/176 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se turmelee vähitellen maalipinnan (halkeilua) ja lopulta vääntää oven. Mutta jos vuokralla asuu, niin mitsä väliä, vai onko?

Oven joutuu korvaamaa jos se on mennyt pilalle käyttövirheen takia.

Vierailija
102/176 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme ostaneet pyykki- sekä tiskikoneet käytettynä. 50 eurolla saa hyviä.

Mikä siinä on, että köyhän pitää aina muka saada parasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/176 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
104/176 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijana joutui kituuttamaan paljon enemmän, kun sossu ei maksanutkaan enää lääkärikäyntejä, lääkkeitä, sähkölaskua, kotivakuutusta ymv. Kela kun hyväksyi asumismenoiksi vaan n. 250 euron vuokran (ja tuolla hinnalla et asuntoa saa, et välttämättä edes solua jos se on tarpeeksi hyvällä paikalla kävelymatkan päässä oppilaitoksesta, se bussilippukin kun maksaa), sähkö ja kotivakuutus piti maksaa itse. Sossun rahoilla ollessani asuin yksin isossa kaksiossa ja rahaa riitti isompiinkin hankintoihin, kunhan vaan jonkun aikaa eli kaurapuurolla ja makaronilla.

Opiskeluaikana en sitten muuta kotona syönytkään ja rahat ei silti riittäneet, töihin oli mentävä.

Opiskelijat sentään yrittää tehdä jotain että olisivat joskus yhteiskuntakelpoisia, sossupummit välttämättä ei. Ja siitä sossupummeudesta on vaikea päästä pois, kun pienikin tulo rokottaa sitä tukea. Eikä mikään hanttihomma kannata, koska tuki on niin iso.

jos on opiskelija (eli yrittää eteenpäin) JA samaan aikaan saa myös toimeentulotukea? Eli on opiskeleva sossupummi. Nimittäin oikeus toimeentulotukeen syntyy heti, jos vuokran jälkeen ei niistä tuloista (opintoraha, asumislisä, opintolaina) jää käteen sitä toimeentulotukilaissa säädettyä summaa.

Ja kun sinullakin näyttää olevan tosiasiat hakusessa, niin kerrataanpa vielä: yllättävän iso osa toimeentulotuen saajista itse asiassa KÄY TÖISSÄ. Joko palkka on vain niin pieni tai kyseessä on osa-aikainen työ - tai esim. vaihtelevat tulot syystä tai toisesta. Ja vain pieni osa on työttömiä tai varsinkaan elämäntapatyöttömiä. Suurin osa toimeentulotuen asiakkaista joko käy töissä tai opiskelee, tai sitten on vaikka eläkkeellä, sairaana, äitiyslomalla, tms.

Vierailija
105/176 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D Voi luoja.. Ihan oikeesti AP hakeudu takaisin yhteiskuntaan, OTA JUMALAUTA ITSE VASTUU ELÄMÄSTÄSI ja lopeta ruikuttaminen siitä miten kaikkea ei tarjoilla sinulle kultavadilla. Meillä on 2työssäkäyvää ja minä lisäksi opiskelen. Pärjätään ihan itse, mutta ei meillä ole repäistä uutta pesukonetta jos vanha menee rikki.

Jos joutuisin tähän tilanteeseen niin soittaisin kaikki tutut ja tuttujen tutut läpi ja tiedustelisin jos jollain on vanhaa, tämän jälkeen netti- ilmoitukset ja kierrätys ja ellen vieläkään olisi löytänyt uutta pesukonetta niin soittaisin jollekin kaverille jolla on pesutupa ja käyttäisin niitä. Ne mitkä voin pesisin nyrkkipyykillä kunnes rahat olisi säästetty uuteen koneeseen.

Eihän se kivaa tai helppoa olisi, mutta kuuluu ELÄMÄÄN!!

mutta jos lain mukaan sossusta voi hakea tukea pesukoneeseen, niin miksi on niin suuri rikos hakea sitä? Jos kuitenkin kone tulee tarpeeseen, esim. vauvaperheeseen.

Vierailija
106/176 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hajosi kone. Mies avasi sen, otti magneettiventtiilin irti, kun olin netistä lukenut, että on yleisin ríkki mennyt osa. Se kädessä minä menin varaosaliikkeeseen, ostin osan, mies asensi sen ja kone toimii kuin uusi! Hinta 40 €.

Vierailija
107/176 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sossunko se pitäs teille maksaa?? ostakaa huuto.netistä. niin muutkin tekee jos ei ole varaa uuteen!!!! perkele

En ole ap, mutta kyllä me ainakin aikoinaan saimme toimeentulotukea pesukoneeseen. Sosiaalityöntekijä totesi, että he katsovat pesukoneen olevan välttämätön lapsiperheessä.

Kyseenalaistatte ilmeisesti sosiaaliviraston toiminnan?

Vierailija
108/176 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D Voi luoja.. Ihan oikeesti AP hakeudu takaisin yhteiskuntaan, OTA JUMALAUTA ITSE VASTUU ELÄMÄSTÄSI ja lopeta ruikuttaminen siitä miten kaikkea ei tarjoilla sinulle kultavadilla. Meillä on 2työssäkäyvää ja minä lisäksi opiskelen. Pärjätään ihan itse, mutta ei meillä ole repäistä uutta pesukonetta jos vanha menee rikki.

Jos joutuisin tähän tilanteeseen niin soittaisin kaikki tutut ja tuttujen tutut läpi ja tiedustelisin jos jollain on vanhaa, tämän jälkeen netti- ilmoitukset ja kierrätys ja ellen vieläkään olisi löytänyt uutta pesukonetta niin soittaisin jollekin kaverille jolla on pesutupa ja käyttäisin niitä. Ne mitkä voin pesisin nyrkkipyykillä kunnes rahat olisi säästetty uuteen koneeseen.

Eihän se kivaa tai helppoa olisi, mutta kuuluu ELÄMÄÄN!!

mutta jos lain mukaan sossusta voi hakea tukea pesukoneeseen, niin miksi on niin suuri rikos hakea sitä? Jos kuitenkin kone tulee tarpeeseen, esim. vauvaperheeseen.

KUN SE KONE ON MUN VERORAHOISTA POIS,NIH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
109/176 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis sekä sairauspäiväkorvaus, että äitiysraha ovat tulosidonnaisia. Eli ihan heti ei pitäisi tulot tippua "todella paljon".

Itse ainakin yllätyin kuinka paljon kela maksaa äitiyspäivärahaa ja vanhempainrahaa. Melkein kuin palkkaa saisi. Ja samoissa rajoissa kai mennään tuon sairaudenkin kanssa ainakin alussa.

Jos siis ollaan toimeentulotuella heti, kun toinen sairas ja toinen äitiysrahalla, niin ehkä tulot eivät alunperinkään riittäneet siihen uusimpaan lapseen? Vai miten voi olla noin tiukilla? siis vilpittömästi ihmettelen.

Jos taas on hoitovapaalla, niin sitten varmaan kannattaisi painella töihin, koska ilmeisesti hoitovapaaseen ei ole rahaa. Äitiysloma kun ei oikeen mitenkään voi olla ongelma tulojen suhteen, ku se on ihan kohtuullinen verrattuna tuloihin. Minimi toki pieni, mutta jos saa minimiä, niin on sitä ennenki tulot ollut pienet. Eli logiikka ei petä siinäkään tilanteessa.

Vierailija
110/176 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni tähän ketjuun kirjoittanut on koskaan joutunut toimeentulotuelle?

Tällä hetkellä toimeentulotuki laahaa 44% todellista tarvetta jäljessä!

Toimeentulotuki ei ole noussut vuoden 1995 jälkeen vastamaan elinkustannuksia, ollen tällä hetkellä 1970 luvun vaatimattomalla tasolla!

KEHOTTAISIN VAKAVASTI tarkistuttamaan mielenterveytensä, jos on toimeentulotuella elävälle perheelle noinkin kateellinen, kuin mitä te suurin osa olette tässä keskusteluketjussa ilmaisseet!

AP:lle sen verran, että jos sossu ei sitä pesukonetta myönnä, tee valitus. Päätöksessä tulee valitusosoite mukana. Koita saada pesulakulut sossusta, jos et saa, valita siitä.

Koita sitten saada sosiaalista luottoa? Olisiko mahdollisuus.

Ennenvanhaan sosiaalista on saanut pesukoneen, jos ehdotat sossulle, että osamaksulla maksat, ja ottaisivat sitten huomioon laskelmassa. Jos sinulla ei ole luotot kunnossa, ilmoita heille ja puhu/kirjoita siitä sosiaalisesta luotosta!

Harmittaa puolestasi ja toivon jonkinlaista ratkaisua tilanteeseesi!

Vierailija
111/176 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta melko tiukkaan sävyyn tuonne aiemmin jo kirjoitin, koska itseäni ärsyttää tässä(kin) ketjussa se, että AP:lle ei kelpaa mikään muu kuin yksi ratkaisu. Että sossu ostaisi pesukoneen. AP ei ole millään tavalla perustellut heidän perheensä HUIKEAA pyykkimäärää (paitsi kestovaippojen käyttämisellä, mitä taas moni kestovaippailija ei allekirjoita), mikä muka estää taloyhtiön pesukoneen käyttämisen. Juuri mitään taustoja perheen pienituloisuudelle ei ole myöskään annettu (paitsi isän sairausloma). Mikään ehdotus ei kelpaa, ei huutonetit eikä muut palstat. Sossusta vaan pitäisi saada sitä rahaa.

Mutta niinhän se on näissä köyhyysketjuissa aina, tilannetta ruikutetaan, mutta neuvot eivät kelpaa, aina löytyy tuhat syytä, miksi mitään ohjetta ei voi noudattaa ja lopulta vedetään herne nenään ja kieltäydytään kokonaan kommentoimasta. Ilmeisesti ainoa hyväksyttävä vastaus olisi kertoa joku osoite, josta jaetaan ihmisille ilmaista, vastikkeetonta rahaa aina tarpeen tullen, eikä kyseenalaisteta yhtään köyhän perheen valintaa.

Miksi se olisi niin paha asia tai täysin väärin, jos köyhä lapsiperhe saisi sossuta pyykkikoneen?

Että näin se köyhä lapsiperhe passivoituu eikä loppujenlopuksi osaa hoitaa asioitaan yhtään itse. Ja periaatteesta, meillä ihan oikeasti makaa vanhuksia paskavaipoissa, silloin itsestään huolehtimaan kykenevien tulisi näin tehdä eikä ruikuttaa kun kaikkea ei hoideta valmiiksi eikä mikään saisi olla vähääkään epämiellyttävää.

Vierailija
112/176 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan veroja tuloistani ensi vuonna 21.5%.

Työmatkoihin menee joka kuukausi parisataa euroa ja lisäksi eväät töihin.

Kyllä taas kannattaa tehdä töitä, että saa joku lusmu pestä lapsen paskavaipat koneessa, eikä tarvitse hienoa hipiäänsä liata käsin niitä esiliottamalla etikkavedessä.

20 prossaa äippärahasta.

Vierailija
113/176 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että näin se köyhä lapsiperhe passivoituu eikä loppujenlopuksi osaa hoitaa asioitaan yhtään itse. Ja periaatteesta, meillä ihan oikeasti makaa vanhuksia paskavaipoissa, silloin itsestään huolehtimaan kykenevien tulisi näin tehdä eikä ruikuttaa kun kaikkea ei hoideta valmiiksi eikä mikään saisi olla vähääkään epämiellyttävää.

Se, että saa tarpeeseen pesukoneen ei kyllä vielä kuulosta kovin passivoivalta. En näe, millä lailla vauvaperheen asioiden hankaloittaminen aktivoi ihmisiä. Äitiysloma on väliaikainen olotila - mistä sitä tietää, onko ap työssäkäyvä vai opiskelija. Ja sairaslomakin yleensä on väliaikainen olotila - ja jos ei ole, niin eipä silloin yksi pesukone varmasti ole se, joka mahdollisen passivoitumisen aiheuttaisi.

Pikemminkin sanoisin, että katkeruus passivoi. Ei ihmistä huvita tehdä mitään sellaisen yhteiskunnan eteen, josta kokee, ettei yhteiskuntakaan auta silloin kun on tarve. Mutta jos ihminen kokee, että yhteiskunta tukee ja välittää, hänellä on kenties isompi motiivi olla osa sitä yhteiskuntaa ja tehdä jotain sen hyväksi.

Säästö yhden perheen pesukoneen kohdalla ei muuten tuo vanhuksille yhtään lisää vaippoja. Ja tuollainen eri ihmisryhmien, eri syistä hätää kärsivien, asettaminen vastakkain on perinteinen porvarien keino: kun saadaan heikossa asemassa olevat tappelemaan keskenään, voivat yhteiskunnan vahvimmat porskuttaa eteenpäin niiden kaikkien kustannuksella.

Vierailija
114/176 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri nyt on ollut hyviä tarjouksiakin, eli olisi hyvä aika ostaa uusi. Voi saada osamaksullakin... ja jos maksuerä on vähemmän kuin mitä menisi kuukaudessa taloyhtiön koneeseen, niin kyllähän se kannattaisi ostaa. Mutta olisi sossun hyvä osallistua hankintahintaan kuitenkin.

Vierailija
115/176 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai muuta satunnaista hanttihommaa. Saisi kasaan pyykkikonerahat äkkiä.

eihän ne rahat jäisi ap:lle, vaan ne vähennettäisiin toimeentulotuesta.

Vierailija
116/176 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla menee hyvin samat vaatteet 3-4 päivää. Jos tulee ruokatahroja niin niitä voi vähän pyyhkäistä pois. Jos lapset ovat kotona niin se on aika sama, onko paidassa tahra vai ei.

Ei alusvaatteitakaan oikeasti tarvitse päivittäin vaihtaa. Meistä on vain tullut niin saakelin hienohelmoja, että kaiken pitää olla putipuhdasta ja hiki ei saa haista ollenkaan. Tässä voisi alkaa viisastelemaan siitä, mikä kuuluu ihmisen perustoimeentuloon. Pitääkö saada puhtaat vaatteet joka päivä vai vain joka toinen päivä.

Ja sitten kun noin tehdään, tullaan haukkumaan, että köyhätlapset on likaisia ja haisevia

Vierailija
117/176 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ap ilmoitti jo avauksessa, ettei pesutuvassa voi pestä pummilla... Mua kävi raivostuttamaan toi! Asiaa oli siis mietitty... argh!

Minä kuulun myös niihin "porvareihin", joiden mielestä sossun ei kuulu automaattisesti ostaa pesukonetta kenellekään!

Huh!

... ja sitten avasin kirjekuoren, joka sisälsi verokortin... ja suutuin vielä enemmän!

Vierailija
118/176 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni tähän ketjuun kirjoittanut on koskaan joutunut toimeentulotuelle?

Tällä hetkellä toimeentulotuki laahaa 44% todellista tarvetta jäljessä!

Toimeentulotuki ei ole noussut vuoden 1995 jälkeen vastamaan elinkustannuksia, ollen tällä hetkellä 1970 luvun vaatimattomalla tasolla!

KEHOTTAISIN VAKAVASTI tarkistuttamaan mielenterveytensä, jos on toimeentulotuella elävälle perheelle noinkin kateellinen, kuin mitä te suurin osa olette tässä keskusteluketjussa ilmaisseet!

AP:lle sen verran, että jos sossu ei sitä pesukonetta myönnä, tee valitus. Päätöksessä tulee valitusosoite mukana. Koita saada pesulakulut sossusta, jos et saa, valita siitä.

Koita sitten saada sosiaalista luottoa? Olisiko mahdollisuus.

Ennenvanhaan sosiaalista on saanut pesukoneen, jos ehdotat sossulle, että osamaksulla maksat, ja ottaisivat sitten huomioon laskelmassa. Jos sinulla ei ole luotot kunnossa, ilmoita heille ja puhu/kirjoita siitä sosiaalisesta luotosta!

Harmittaa puolestasi ja toivon jonkinlaista ratkaisua tilanteeseesi!

mistä sä keksit että ap elää toimeentulotuella?? Mä sain käsityksen että kummallakin on ihan työpaikka, mies sairaslomalla ja nainen äitiyslomalla. Ja kuten tossa joku mainitsikin, näistä yleensä maksetaan tulosidonnaista rahaa, eli tuloja pitäis kyllä olla yli minimin. Jos ei ole työssäoloaikana saanut säästettyä sen vertaa vararahastoa, että pystyy sijoittamaan 200€ pesukoneeseen (tai vaihtoehtoisesti ostamaan osamaksulla) niin silloin on rahasuunnittelu perheessä mennyt pahasti pieleen.

Vierailija
119/176 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes TAJUNNUT että sossu maksaa pesukoneet ja pinnasängyt!! Me ollaan akateeminen työssäkäyvä pariskunta ja ekan lapsen syntyessä rahat oli tosi tiukassa. Kaikkii vauvantarvikkeet ostettiin käytettynä ja pesukone oli joku mummolta peritty parikyt vuotta vanha joka ei edes lingonnut kunnolla.

Pk seudulla lisäksi elinkustannukset on tosi kovat. En tajunnut että jollekin ostetaan kaikki uutena kun soittaa vaan!

Vierailija
120/176 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairauspvärahalla, ollut jo 4kk ja minä saan vielä vanhempainrahaa. Ei olla kumpikaan isotuloisia kun töissä käymme. Esim. mun äitiysraha on laskettu 1900e bruttotuloista.

Mutta SILTI pärjäämme ihan kohtuullisesti. Eikä tee edes tiukkaa laittaa 50e-100e kuussa sivuun juuri näitä yllättäviä menoja varten.

Joten ap:lle sanoisin, että nyt katsomaan esim. kauppojen ilmoitustauluja.Käytettyjä pesukoneita saa alle satasella. Tai jos jommalla kummalla (!) sattuu luottotiedot olemaan kunnossa, Hobby Hallista vaan pesukonetta tilaamaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan