Sossu ei anna rahaa uuteen pesukoneeseen
Eli tilanne on se, että meillä hajosi pesukone. Meillä on vauva ja leikki-ikäinen lapsi, ja pyykkiä tulee JOKA PÄIVÄ 1-2 koneellista. Vaatteita, kestovaippoja, lakanoita, pyyhkeitä.... Meillä ei ole rahaa ostaa itse uutta konetta, sillä mies on tällä hetkellä sairaslomalla (tippunut Kelan rahoille jokin aika sitten) ja itse olen äitiyslomalla. Sossu ei suostu antamaan rahaa uuteen pesukoneeseen.
Sossun perustelu on se, että meillä on taloyhtiössä pesukone. Sen käyttö vaan maksaa 2 eur /koneellinen. Eli meille tulisi pyykinpesusta kuluja joka kuukausi jopa 90 eur. Se on ihan liikaa, eikä meillä ole varaa siihenkään. Ja pummilla ei voi pestä, kone ei nimittäin pyöri ellei sinne laita rahaa.
Kommentit (176)
Vai onko se sitten niin että ruikutetaan pinnasänkyyn tai pyykkikoneeseen se pari-kolme sataa euroa ja sen jälkeen mennään kirpparille ja ostetaan se kahdellakympillä.
Sossulla on tietyt kriteerit, joiden mukaan rahaa myönnetään tai ei myönnetä, joten kysessä tuskin on ihmisille kuuluvan rahan evääminen. Mutta monestihan ihmiselle omasta mielestään kuuluu vaikka mitä...
Ei se sossukaan kuule aina niin rehellisesti ja lainmukaisesti toimi. Minulta joskus evättiin toimeentulotuki kuukausia aiemmin saatujen palkkojen "ylijäämän" perusteella, vaikka kyseessä oli se summa, joka minulle lain mukaan pitikin jäädä palkasta käteen. Ja tällöin toinen sosiaalityöntekijä oli käsitellyt jo asiani.
Samoin minulle on joskus mielivaltaisesti vyörytetty joku veronpalautus huhtikuulle - vaikka joku sossu oli joulukuussa kirjannut, että jättää veronpalautuksen huomioimatta.
Lisäksi sain opiskeluaikana aina väitellä siitä, voiko sossu vähentää toimeentulotukeani PELKÄN OLETUKSEN PERUSTEELLA - hänen mukaansa "saat kyllä varmasti vanhemmiltakin jotain". Tämä silti, vaikka tiliotteellani ei ollut MITÄÄN rahaliikennettä vanhempien ja minun välillä!
ja joskus ei meinattu korvata terveyskeskuslääkärin määräämiä lääkkeitä, koska toimitin edellisen kuun lopussa määrätyn lääkekuitin vasta seuraavan kuun puolivälissä uuden hakemuksen yhteydessä.
Näihin kaikkiin olen saanut oikaisun, mutta olen joutunut tekemään asiasta valituksen.
Itse olen saanut aina puhelinsoitolla tai uudella hakemuksella asiat selvitettyä, jos on tullut perusteeton hylkäys. Kerran meille tuli päätös "pinnasänkyä ei myönnetä, koska hakijat eivät perustelleet pinnasangyn tarpeellisuutta" kun meille oli juuri syntynyt vauva. Mutta sain uuden päätöksen uudella hakemuksella, kun ensin soitin sosuun, että "tarvitseeko teille oikeasti perustella, mihin lapsi tarvitsee sängyn".
Joo, joskus asia hoituu noin. Mutta kyllähän tuokin kuulostaa siltä, että ovat ensin kokeilleet, tyydyttekö ja myönnyttekö kielteiseen päätökseen. Moni lannistuu, varsinkin jos ei tunne oikeuksiaan eikä tiedä olevansa oikeutettu vaatimaan niitä. Usein sossu tuntuukin "kokeilevan kepillä jäätä" ja testaa, lähteekö toinen peräämään oikeuksiaan. Joskus sossu kokeilee ensin väsytystaktiikkaa, mutta kun toinen ei uuvukaan, niin yht'äkkiä kielteinen päätös pyörretään.
Tämänkaltainen toiminta on todella huonoa esim. sairaiden tai vaikka ylistressaantuneiden kohdalla. Moni ei vaan jaksa lähteä taistelemaan, jos on samaan aikaan muutenkin rankka elämäntilanne.
Näin saat yhden koneellisen päivässä kasaan, kun peset vauvanvaatteet muiden seassa, toki vaaleat ja tummat erillään. Talonyhtiön koneet on isoja, saa enemmän pestyä kerralla
Vauvan vaatteita voi toki pestäkin muiden saeassa, mutta suurin pyykkimäärä tuleekin niistä kestovaipoista. Usein laitamme niiden kanssa myös vauvan vaatteita, jotka voi pestä 60 asteessa. Tavalliset käyttövaatteethan pestään 40 asteessa.
Ja vaikka voisimme vähän venyttää meidän aikuisten vaatteiden pesuväliä, niin ne vaipat ja lasten vaatteet on kyllä pestävä usein. Tai muuten ne kyllä loppuvat kesken.
Vaipat voit pestä lavuaarissa käsin.
Onko miehes ihan uuno kun ei osaa edes katsoa sitä konetta. Mikä siinä miehessä muka on kun pitää sairaslomalla olla.
toi lapsi, jos tulee koneellinen paskapyykkiä joka päivä.
Kun yhteiskunnan elättejä ollaan, niin sitten siirryttävä kertakäyttövaippoihin, jos se on edullisempaa.
Vai onko se sitten niin että ruikutetaan pinnasänkyyn tai pyykkikoneeseen se pari-kolme sataa euroa ja sen jälkeen mennään kirpparille ja ostetaan se kahdellakympillä.
Ei sitä rahaa noin vaan saa. Sen saa joko jälkikäteen kuittia vastaan, maksusitoumuksella liikkeeseen tai sitten saa rahan, mutta jos ei esitä kuittia, jossa sovittu summa, niin silloin se raha vähennetään seuraavan kuun tuesta.
Vaipat voit pestä lavuaarissa käsin.Onko miehes ihan uuno kun ei osaa edes katsoa sitä konetta. Mikä siinä miehessä muka on kun pitää sairaslomalla olla.
Sinä taidat olla se sama tyyppi, jolla oli joku idea siivouksesta?
eli paljon suurempia kuin kotikoneet. Ai niin, mutta teillähän LAJITELLAAN pyykit ja joka päivä siis täytyy pestä:
Kestovaipat
Lakanat
Pyyhkeet
Äidin tummat
Äidin vaaleat
Isän tummat
Isän vaaleat
Vauvan tummat
Vauvan vaaleat
Muut, jotka eivär asetu mihinkään edellä mainittuun kategoriaan.
Eli 9 koneellista päivässä. Ja joka päivä siis on nuo pestävä, koska mitään säilytystilaa ei likaiselle pyykille ole, jotta saisi sen suuren koneen kerättyä täyteen!
Muut
En sossuna minäkään antaisi teille pesukoneeseen rahaa. Sillä kahdella eurolla nimittäin kyllä pesee aika ison kasan pyykkiä.
kahdella eurolla pesee YHDEN KONEELLISEN. Ja jos vaippoja tulee yksi koneellinen joka päivä, se on jo 60 eur. Lisäksi pestään lakanoita vaikka kahdesti kuukaudessa, pyyhkeitä samoin. Ja sitten meidän aikuisten ja isomman lapsen käyttövaatteet. Eli eipä sillä kahdella eurolla kyllä kovin paljon pestä. Sinun pitäisi myös tietää, ettei kaikkia pyykkejä voi pestä samassa, esim. vaippoja ja 40-asteen vaatteita. Eikä sinne koneeseenkaan lopuuttomia määriä mahdu. Eivät ne taloyhtiöidenkään koneet mitään teollisuuskoneita ole.
Aika epäinhimillinen sossu olisit sitten sinäkin.
Kun yhteiskunnan elättejä ollaan, niin sitten siirryttävä kertakäyttövaippoihin, jos se on edullisempaa.
Vaikka vauva kakkaisi vaan kerran päivässä, niin pitäähän se vaippa silti useammin vaihtaa. Vai piditkö itse omia lapsiasi tuntikausia märissä vaipoissa? Ja lisäksihän tulee harsoja, porkuhousuja, yms.
AP:lle luulisi tulevan halvemmaksi käyttää kestoja, jos ne on peritty isommalta sisarukselta. Itse laskin, että kestovaipat tulivat kaiken kaikkiaan vähän halvemmaksi kuin kertakäyttövaipat.
eli paljon suurempia kuin kotikoneet. Ai niin, mutta teillähän LAJITELLAAN pyykit ja joka päivä siis täytyy pestä:
Kestovaipat
Lakanat
Pyyhkeet
Äidin tummat
Äidin vaaleat
Isän tummat
Isän vaaleat
Vauvan tummat
Vauvan vaaleat
Eli 9 koneellista päivässä. Ja joka päivä siis on nuo pestävä, koska mitään säilytystilaa ei likaiselle pyykille ole, jotta saisi sen suuren koneen kerättyä täyteen!Muut
En sossuna minäkään antaisi teille pesukoneeseen rahaa. Sillä kahdella eurolla nimittäin kyllä pesee aika ison kasan pyykkiä.
kahdella eurolla pesee YHDEN KONEELLISEN. Ja jos vaippoja tulee yksi koneellinen joka päivä, se on jo 60 eur. Lisäksi pestään lakanoita vaikka kahdesti kuukaudessa, pyyhkeitä samoin. Ja sitten meidän aikuisten ja isomman lapsen käyttövaatteet. Eli eipä sillä kahdella eurolla kyllä kovin paljon pestä. Sinun pitäisi myös tietää, ettei kaikkia pyykkejä voi pestä samassa, esim. vaippoja ja 40-asteen vaatteita. Eikä sinne koneeseenkaan lopuuttomia määriä mahdu. Eivät ne taloyhtiöidenkään koneet mitään teollisuuskoneita ole.
Aika epäinhimillinen sossu olisit sitten sinäkin.
Vai ettekö vaihda alusvaatteita päivittäin???
Ja mites syyskeleillä likaantuneet haalarit. Ei mekään niitä nyt joka kurakelin jälkeen tokikaan pestä, mutta aika hurja ajatus, ettei kuukauteen.
Siis voitko avata, miten tämä voi olla mahdollista ja eikös kaikki ruokatahrat jo pintykin niin, etteivät enää lähdekään vaatteista vai syökö lapsenne niin siististi, ettei sellaisia tulekaan?
Kestovaipat
Lakanat
Pyyhkeet
Äidin tummat
Äidin vaaleat
Isän tummat
Isän vaaleat
Vauvan tummat
Vauvan vaaleat
Eli 9 koneellista päivässä. Ja joka päivä siis on nuo pestävä, koska mitään säilytystilaa ei likaiselle pyykille ole, jotta saisi sen suuren koneen kerättyä täyteen!
keskustelu on mennyt ihan asiattomaksi. Ei ole ehkä järkeä jatkaa.
Vaikka jotkut vihatyypit olivatkin ihan hauskoja, varsinkin se, jonka mielestä MIEHEN pitäisi katsoa pesukonetta (taitaa olla henkilöllä tarkat sukupuoliroolit omassa taloudessa ja kirjoittelee hellan ja nyrkin välistä). Myös nämä nyrkkipyykki-ihmiset olivat ihan vitsikkäitä. Mutta taidan silti poistua, koska ei tällaisesta ketjusta ole mitään hyötyä kenellekään.
t. ap
Miksi persaukiset lisääntyy?!?
siinä sinulla miettimistä illaksi.
Opiskelijana joutui kituuttamaan paljon enemmän, kun sossu ei maksanutkaan enää lääkärikäyntejä, lääkkeitä, sähkölaskua, kotivakuutusta ymv. Kela kun hyväksyi asumismenoiksi vaan n. 250 euron vuokran (ja tuolla hinnalla et asuntoa saa, et välttämättä edes solua jos se on tarpeeksi hyvällä paikalla kävelymatkan päässä oppilaitoksesta, se bussilippukin kun maksaa), sähkö ja kotivakuutus piti maksaa itse. Sossun rahoilla ollessani asuin yksin isossa kaksiossa ja rahaa riitti isompiinkin hankintoihin, kunhan vaan jonkun aikaa eli kaurapuurolla ja makaronilla.
Opiskeluaikana en sitten muuta kotona syönytkään ja rahat ei silti riittäneet, töihin oli mentävä.
Opiskelijat sentään yrittää tehdä jotain että olisivat joskus yhteiskuntakelpoisia, sossupummit välttämättä ei. Ja siitä sossupummeudesta on vaikea päästä pois, kun pienikin tulo rokottaa sitä tukea. Eikä mikään hanttihomma kannata, koska tuki on niin iso.
Miksi sossun pitäisi maksaa pesukoneenne. Ihan itse mekin sen maksoimme ja vähän aikaa sitten korjauksen.
Jos ei ole varaa maksaa kerralla, sitten maksetaan osissa tai sitten säästetään / lainataan kavereilta.
Jotenkin outoa, että tulee mielee edes pyytää jostain sossusta. Me tarvitsemme välttämättä auton (kun vanha hajosi) ja tässä nyt kuumeisesti mietimme eri vaihtoehtoja rahoittaa se. Mut hei, pitäiskö pyytää sossusta?? Tilanne tosiaan se, että töihin ei päästä ilman. ei kyllä toi vaihtoehto käyny mielessä. Mä olen hoitovapaalla. Pitäiskö hei?
sossusta sai rahaa 500mk käytettyyn pesukoneeseen.
pitää olla uutta. Etkö ole muka huomannut, että juuri köyhät meuhkaa eniten siitä, kuinka kalliit toppapuvut ja kengät heidän lapsillaan on. Varakkaammille kelpaa käytetty ja käytetyt vaunut. Siksi ollaankin varakkaampia, eikä eletä sossun tuella.
""pinnasänkyä ei myönnetä, koska hakijat eivät perustelleet pinnasangyn tarpeellisuutta" kun meille oli juuri syntynyt vauva. Mutta sain uuden päätöksen uudella hakemuksella, kun ensin soitin sosuun, että "tarvitseeko teille oikeasti perustella, mihin lapsi tarvitsee sängyn""
Ei nyt millään pahalla, mutta en ymmärrä miten ihmiset jaksaa ruikuttaa tällaisia juttuja sossusta. Mistä tahansa kirpparilta löytää uuden veroisia pinnasänkyjä 10-20 €. Jotenkin itsestäni tuntuisi helpommalta hakea kirpparilta kuin soittaa jotain ruikutuspuheluita. Miksi kaiken pitää olla uutta? Itselläni ei edes ole mitenkään tiukkaa taloudellisesti ja silti ostan käytettynä kaiken minkä voi, ihan vaan periaatteesta. Joku pinnasänkykään nyt ei mene käytössä yhtään miksikään.
Vaikka vauva kakkaisi vaan kerran päivässä, niin pitäähän se vaippa silti useammin vaihtaa. Vai piditkö itse omia lapsiasi tuntikausia märissä vaipoissa? Ja lisäksihän tulee harsoja, porkuhousuja, yms.
AP:lle luulisi tulevan halvemmaksi käyttää kestoja, jos ne on peritty isommalta sisarukselta. Itse laskin, että kestovaipat tulivat kaiken kaikkiaan vähän halvemmaksi kuin kertakäyttövaipat.
Ja tuohon kerran päivässä kone pyörimään. Taloudellinen mamma esipesee nyrkillä nämä pissa ja ennenkaikkea kakkavaipat ja kerää kahden päivän pyykit sinne taloyhtiön koneelle. Ja heti puolittuu kulut.
Mutta kuten ap sanoi, turha tästä kiistellä, ap haki sympatiaa ja sitä ei kaikilta saanut.
Gigantista saa uuden pesukoneen 199 eurolla.
Minä kun pyysin sossulta apua sähkölaskun maaksuun päätös EI