Sossu ei anna rahaa uuteen pesukoneeseen
Eli tilanne on se, että meillä hajosi pesukone. Meillä on vauva ja leikki-ikäinen lapsi, ja pyykkiä tulee JOKA PÄIVÄ 1-2 koneellista. Vaatteita, kestovaippoja, lakanoita, pyyhkeitä.... Meillä ei ole rahaa ostaa itse uutta konetta, sillä mies on tällä hetkellä sairaslomalla (tippunut Kelan rahoille jokin aika sitten) ja itse olen äitiyslomalla. Sossu ei suostu antamaan rahaa uuteen pesukoneeseen.
Sossun perustelu on se, että meillä on taloyhtiössä pesukone. Sen käyttö vaan maksaa 2 eur /koneellinen. Eli meille tulisi pyykinpesusta kuluja joka kuukausi jopa 90 eur. Se on ihan liikaa, eikä meillä ole varaa siihenkään. Ja pummilla ei voi pestä, kone ei nimittäin pyöri ellei sinne laita rahaa.
Kommentit (176)
Itselläni kaksi lasta enkä ole kyllä ikinä mitään imetyspaitoja tarvinnut. Siitä huolimatta imetys on ollut mukava tapahtuma ja olen imettänyt pitkään. Se, ettei imetyspaitoja ole ollut, ei ole estänyt mua käymään kodin ulkopuolella tai tapaamasta kavereita. Olen vain nostanut paidan helmaa ja se on ollut siinä. No, kaikkea sitä oppii kun vanhaksi elää. Siis sen, että imetyspaitojakin on oltava.
Sellasta se on.. ei ne sossut oikein noita pesukoneita maksele.. varsinkin jos kotona on joku "täyspäiväisesti" ja taloyhtiössä on pesutupa.. makso se tai ei, laitappa ne menot siihen ttt-hakemukseen ja saat rahat takaisin..
Sossut maksaa pesukoneen vaan:
Opiskelevalle yh-äidille/isälle (Aika ei riitä pesutuvassa käymiseen)
Vanhemmille joiden lapsi kärsii yö/päiväkastelusta (tähän osaan ei lasketa kuivaksi opettelemista)
tai
jos sinun taloyhtiössäsi ei ole pesutupaa/konetta.
Silloinkin kun saat sen, se on halvin mitä löytyy eli erikoisohjelmien unemointi kannattaa unohtaa..
Toimeentulotuki turvaa, mutta ei kata kaikkea. On hyvä, että joudut itse miettimään, mitä voit tehdä perheenne hyväksi. On vaarallista, jos menette tuohon tukiputkeen, näköala normaaliin yhteiskuntakelpoisuuteen katoaa. Jo lapsenne vuoksi ponnistelkaa takaisin! Tuo asenne nimittäin periytyy.
Pesukoneesta: näillä korteilla on nyt mentävä, te ette saa sitä ilmaiseksi. Kyllä te koneen saatte. Kuten teitä on neuvottu, voitte löytää huokean tai ilmaisen käytetyn.
Tai sitten voitte ostaa koneen osamaksulla. Pesukoneeseen kannattanee panostaa. Mikäli olette menettäneet luottotietonne, on teidän toimeentulotuen kautta mahdollista hakea sosiaalista luottoa, jota voitte lyhentää niin hitaasti kuin on tarpeen. Kysykää ja vaatikaa tätä vaihtoehtoa, jos firmojen osamaksusopimukset eivät sovi. Tämä on minusta myös moraalisesti kelpoisa vaihtoehto: otetaan huomioon tiukka budjettinne, saatte haluamanne koneen ja lopulta maksatte sen takaisin kohtuullisen koron kanssa.
mutta siihen oli pettävät perustelut, en meinaan voinut leikkauksen jälkeen kantaa mitään moneen kuukauteen.
Edellisen olin ostanut huutiksesta käytettynä, meni rikki kahden kk käytön jälkeen.... sen verran vanhempi kone ettei edes varaosia olis löytynyt saati osaavaa korjaajaa.
Päätin etten ikinä osta enää käytettyä konetta just ton takia, että niistä ei tiedä.
kun aloituksiin jossa kysytään miten voi käräyttää tukienhuijaajan vastataan 99% ''ei kuulu sulle, miten se on sulta pois'' etc.
Ja sit tän tyyppisiin aloituksiin tullaan karjumaan kuinka ap:n kaltaiset tuhoavat tän maan. Te ootte ristiriitasta kansaa avmammat.
Tiedän erään joka sai sossulta huijattua pesukoneen sanomalla että kun lapsi on keskonen niin ei saa liikkua ulkona (puoli totta). Mies oli töissä ja ihan hyväpalkkasena, mutta sossu makso uuden pesukoneen.
Se tyyli millä kerto tän, siis aarg. Nykyään jengi on vaan niin rahanahneita, jos ilmatteeks saa nii mikäs siinä. Itelle jää enemmän käteen.
Luettele tarkalleen vaate vaatteelta mitä peset noin paljon, jos haluat sympatiaa. Vaikutat uusavuttomalta. Miksi mies ei mene siivoamaan?
Muuta Viroon. Siellä on pienet verot ja samanlaisia kusipäitä kuin sinä. Pysy myös siellä, äläkä tule tänne ruikuttamaan vanhuuden tai muun etuuden turvaa missään vaiheessa elämääsi. Tervemenoa
Eli silloin teillä menisi ehkä 30 €/kk pyykkeihin. Ja jos luovutte noista kestovaipoista, niin pyykinpesurumbanen harvenee pariin kertaan/viiikko, jos käytätte pyykkituvan konetta.
Luettele tarkalleen vaate vaatteelta mitä peset noin paljon, jos haluat sympatiaa. Vaikutat uusavuttomalta. Miksi mies ei mene siivoamaan?
Muuta Viroon. Siellä on pienet verot ja samanlaisia kusipäitä kuin sinä. Pysy myös siellä, äläkä tule tänne ruikuttamaan vanhuuden tai muun etuuden turvaa missään vaiheessa elämääsi. Tervemenoa
Menkää veronmaksajat vain Viroon häiritsemästä meidän sossupummien elämää!
..vaikka ei ollut alkeellisintakaan mahdollisuutta elättää häntä ilman yhteiskunnan tukea!
Häpeä!
minä kirjoitin noista imetyspaidoista. Miksi niiden käyttäminen on teistä outoa/huvittavaa/väärin? En ole hakenut niihin toimeentulotukea, vaan ihan itse ostanut, joten mikä ongelma?
Omat paitani, joita olin käyttänyt ennen raskautta, olivat vielä kasvaneiden rintojen takia niin pienet, etten edes olisi voinut käyttää niitä. Lisäksi olisin tosiaan joutunut rullaamaan ne ihan kainaloon. En käytä mitään isoja telttoja, joiden alle vauvan saa sujautettua, vaan ihan oman kokoisia paitoja.
Jos en olisi käyttänyt imetyspaitoja, olisin joka tapauksessa joutunut ostamaan jotain vaatteita. Järkevämpää oli minusta ostaa imetyspaitoja, koska niiden kanssa imetys on oikeasti PALJON huomaamattomampaa ja ainakin minulle helpompaa.
Olen kaikesta huolimatta aika pienirintainen, eli en olisi voinut mistään parin avatun napin alta kaivaa hinkkiä esiin, vaan olisin joutunut todellakin puoliksi riisuutumaan. Kyllä ainakin minun elämääni imetyspaidat helpottivat.
Kun imetys väheni ja loppui mahtuivat taas omatkin vaatteet. Toki kukin voi tehdä niinkuin haluaa, mutta en todellakaan ymmärrä, MITEN joku voi noin kovasti pilkata niinkin tuiki tavallisen vaatteen kuin imetyspaidan käyttöä.
Moni myös kokee epämiellyttäväksi koko vatsan paljastamisen - ja voihan siinä tietysti tulla kylmäkin. Ja kyllä sitä ehkä pidetäänkin vähän junttimaisena, kun nostaa paidan helman ihan ylös. Imetyspaidan käyttö ei edellytä mitään riisumista. Se on myös muita ihmisiä kohtaan huomaavaista.
Onko teille ihan outo asia se, että kaikkien paidat eivät ole mitään löysiä collareita, joiden helmaa nostamalla voi venähtäneen tissin kiskaista esiin vauvalle? Katsos kaikkien tissitkään eivät ole venyneet miksikään letkuiksi, vaan ovat edelleen ihan kiinteästi siinä paikallaan.
mieleenkään itse aikoinaan opiskelevana äitinä mennä sossuun kerjäämään rahaa imetyspaitaan ja pyykkikoneeseen siksi, että minusta on ikävä nostaa paidan helmaa jos maha näkyy tai aukaista paitapuseron nappia.
Sitä ostaa juuri niitä välineitä, mihin on varaa ja elää sen mukaan, eikä mene sossuun itkemään, että mulla ei ooo tarpeeksi imetyspaitoja, nyyh.
minä kirjoitin noista imetyspaidoista. Miksi niiden käyttäminen on teistä outoa/huvittavaa/väärin? En ole hakenut niihin toimeentulotukea, vaan ihan itse ostanut, joten mikä ongelma?
Omat paitani, joita olin käyttänyt ennen raskautta, olivat vielä kasvaneiden rintojen takia niin pienet, etten edes olisi voinut käyttää niitä. Lisäksi olisin tosiaan joutunut rullaamaan ne ihan kainaloon. En käytä mitään isoja telttoja, joiden alle vauvan saa sujautettua, vaan ihan oman kokoisia paitoja.
Jos en olisi käyttänyt imetyspaitoja, olisin joka tapauksessa joutunut ostamaan jotain vaatteita. Järkevämpää oli minusta ostaa imetyspaitoja, koska niiden kanssa imetys on oikeasti PALJON huomaamattomampaa ja ainakin minulle helpompaa.
Olen kaikesta huolimatta aika pienirintainen, eli en olisi voinut mistään parin avatun napin alta kaivaa hinkkiä esiin, vaan olisin joutunut todellakin puoliksi riisuutumaan. Kyllä ainakin minun elämääni imetyspaidat helpottivat.
Kun imetys väheni ja loppui mahtuivat taas omatkin vaatteet. Toki kukin voi tehdä niinkuin haluaa, mutta en todellakaan ymmärrä, MITEN joku voi noin kovasti pilkata niinkin tuiki tavallisen vaatteen kuin imetyspaidan käyttöä.
Moni myös kokee epämiellyttäväksi koko vatsan paljastamisen - ja voihan siinä tietysti tulla kylmäkin. Ja kyllä sitä ehkä pidetäänkin vähän junttimaisena, kun nostaa paidan helman ihan ylös. Imetyspaidan käyttö ei edellytä mitään riisumista. Se on myös muita ihmisiä kohtaan huomaavaista.
Onko teille ihan outo asia se, että kaikkien paidat eivät ole mitään löysiä collareita, joiden helmaa nostamalla voi venähtäneen tissin kiskaista esiin vauvalle? Katsos kaikkien tissitkään eivät ole venyneet miksikään letkuiksi, vaan ovat edelleen ihan kiinteästi siinä paikallaan.
ihan pokkana, että voi olla "vaiheita", jolloin opiskelija ei saa MITÄÄN töitä...?
Ja vaikka kyse olisikin siitä, että on hakenut töitä valikoiden, kyllä opiskelijalla silti on oikeus toimeentulotukeen.
mieleenkään itse aikoinaan opiskelevana äitinä mennä sossuun kerjäämään rahaa imetyspaitaan ja pyykkikoneeseen siksi, että minusta on ikävä nostaa paidan helmaa jos maha näkyy tai aukaista paitapuseron nappia.
Kuka on tässä ketjussa hakenut sossusta rahaa imetyspaitaan? Ei kukaan.
Mutta silti lain mukaan sossusta on mahdollista saada harkinnanvaraista tukea joskus jopa vaatehankintoihin, jos se katsotaan kohtuulliseksi. Aika harvinaista, mutta mieti asia näin: jos sosiaalityöntekijä asiansa osaavana ja alansa koulutuksen sekä perheen tilanteen tuntevana katsoo perustelluksi myöntää tukea vaikka nyt sitten imetyspaitaan - eikö silloin voida luottaa siihen, että kyseessä on välttämätön hankinta?
Ja mitä pesukoneeseen tulee - ei ole mitenkään tavatonta, että sossu auttaa lapsiperhettä rahallisesti pesukoneen hankinnassa. Niin että ei se nyt kovin röyhkeää ole HAKEA.
Yleensä nyrkkisääntö onkin, että aina kannattaa hakea. Sossussa ei tulla esittelemään, että "lain mukaan teillä olis mahdollisuus tähän tai tähän", joten ihmisten on itse tiedettävä oikeutensa. ja tässäkin voisi ajatella niin, että vaikka av-palstan mukaan toimeentulotuen asiakkailla ei olisi oikeutta yhtään mihinkään - niin jos kuitenkin LAIN mukaan on, niin eikö voitaisi ajatella, että Suomen laki olisi tässä asiassa pätevämpi määrittelijä kuin hysteeristen kotiäitien kansoittama av-palsta?
PS. Ja edelleen haluaisin ihan mielenkiinnosta kuulla, mitä outoa teidän mielestänne imetyspaidassa on? Tuntuuko se liian emansipatoriselta vaatteelta, joten ette siksi voi sitä hyväksyä?
kun nykyajan uusavuton äiti ei osaa aukaista nappeja tavallisesta paidasta tai nostaa t-paidan helmaa. Yhyyy kun elämä on vaikeaa jos ei saa oikeaa imetyspaitaa.
Voi elämänkevät, mihin meikäläisen veroeurot menee.