Sossu ei anna rahaa uuteen pesukoneeseen
Eli tilanne on se, että meillä hajosi pesukone. Meillä on vauva ja leikki-ikäinen lapsi, ja pyykkiä tulee JOKA PÄIVÄ 1-2 koneellista. Vaatteita, kestovaippoja, lakanoita, pyyhkeitä.... Meillä ei ole rahaa ostaa itse uutta konetta, sillä mies on tällä hetkellä sairaslomalla (tippunut Kelan rahoille jokin aika sitten) ja itse olen äitiyslomalla. Sossu ei suostu antamaan rahaa uuteen pesukoneeseen.
Sossun perustelu on se, että meillä on taloyhtiössä pesukone. Sen käyttö vaan maksaa 2 eur /koneellinen. Eli meille tulisi pyykinpesusta kuluja joka kuukausi jopa 90 eur. Se on ihan liikaa, eikä meillä ole varaa siihenkään. Ja pummilla ei voi pestä, kone ei nimittäin pyöri ellei sinne laita rahaa.
Kommentit (176)
Kätevästi ap häipyi jättäen kommentoimatta sen miten eivät voi esim Hobbyhallista tilata osamaksulla tai miksi ylipäänsä kehtaa kerjätä sossusta konetta.
Juu pesukone on välttämätön eikä mikään ylellisyystuote mutta niinpä tosiaan työssäkäyväkin joutuu tekemään oikein töitä rahansa eteen ja miettimään mitä milloinkin ostetaan. Miksi sossun elätin pitäisi saada se ilmaiseksi? Miksi?
Mun mielestä tämä koko aloitus on todella pöyristyttävä kuvaus nykyihmisten röyhkeydestä. Lapsia hankitaan ja sitten ei olekaan vara elättää niitä vaan oletetaan että yhteiskunta hoitaa kaiken pesukonetta myöden.
Tämä on kuitenkin pieni epäkohta verrattuna siihen, että jotkut (onneksi hyvin harvat) jättävät toistuvasti vuokransa maksamatta (käyttävät heille myönnetyn rahan muuhun) ja sitten maksattavat koko vuokran uudelleen sossussa. Tiedän pari perhettä jotka tätä tekevät. Noin kerran vuodessa jättävät vuokran maksamatta, ja sossu aina kiltisti kuittaa sen toistamiseen. Siitä tulee mukava lisä pieneen budjettiin. Tällainen vuokriin liittyvä tukien väärinkäyttö pitäisi estää jotenkin, niin olisi varaa myöntää vaikka kaikille pesukoneet.
Ehkä he joutuvat tekemään niin saadakseen välttämättömät hankinnat, kuten pesukoneen, hommattua? Ehkä tuollainen vähenisi, jos ei sossun kanssa tarvitsisi aina tapella kaikesta. Joskushan ihmisiltä evätään jopa ihan lain mukaan yksiselitteisesti heille kuuluvia rahoja, joita sitten joutuu hakemaan oikaisupyynnön kautta. En tiedä miksi - usein tapaukset ovat niin selkeitä, että vaikutta melkein tarkoitukselliselta kusetusyritykseltä. En ihmettele, jos vastareaktio on se, että asiakkaatkin kusettavat vastavuoroisesti.
Teen töitä ja pitkää päivää ja mun verorahat menevät joiden saatanan sikiävien tyyppien elättämiseen. Vituttaa kuulla tollasista perheistä jotka maksattavat vuokriaan tuplana. Ja menee ne rahat myös dokuille, nisteille, ah niin ihanille manneille ja vielä vankiloissa hyysätänään raiskaaja-pedofiileja. Olen juuri todella onnekkaasti siinä välissä, muka tienaan ok mutta en kuitenkaan - verojen jälkeen.
Mitä helvettiä te itkette jostain pesukoneesta, koska teille sossu maksaa jo muutenkin vaikka mitä.
Mä haluan myös paremman auton, enemmän vaatteita sekä parempaa ruokaa ja tietysti ilmaisen omakotitalon, joten kun saan ne sossusta niin annetaan teille muillekin sitten ne pesukoneet.
ja minulla ei ole ollut YHTÄÄN imetyspaitaa. Ihan olen selvinnyt tavallisilla paidoilla. Nostanut vain helmaa ja ihan sen rinnan olen sieltä saanut kaivettua esille.
Voi voi kun ei opiskelijalle maksettu sossusta imetyspaitojakaan useampaa niin joutui joka päivä sitä pesemään.
Sanoisko jotain vai...ei jaksa.
Ne pyykkitupien koneet on yleensä paljon tavallista suurempia, joten voit käydä kerran viikossa pyykillä ja selviät muutamalla koneellisella. Tai siis tuskin saat edes kuin sen yhden pyykkitupavuoron viikkoon.
Mutta eipä meillä olisi esikoisen vauvavuonna todellakaan riittänyt yksi vuoro /viikko. Onneksi oli oma kone. Se pyöri joka päivä. Vaippojen lisäksi vauvan vaatteita ja myös meidän aikuisten vaatteita. Esim. itselläni oli vain kolme imetyspaitaa. Olin opiskelija, eli rahaa ei olisi ollut ostaa joka viikon päivälle omaa. Enkä maitotahraisessa ( eli maidonhajuisessa) paidassa todellakaan halunnut olla.
Ja toiseksi ei minulla olisi ollut mahdollisuutta pitää mitään pyykkipäivää ja viettää koko päivää jossain pesutuvassa. Kätevämpää, kun sai imetysten ja unien lomassa pestä pyykit omaan tahtiin. En olisi edes saanut meidän talon pesutupaan vauvaa (portaiden takia samaan aikaan pyykkikassien kanssa), eikä oikein olisi viitsinyt yksinkään jättää.
sossu VAATII KUITIN ja harvalta huutonetmyyjältä sellaisia saa! Ettekö te pässit ymmärrä,että se tavara pitää ostaa todistetusti!!??? Ja vielä omalla nimellä,niin että luottotiedottomat älkööt vaivautuko!!
Tähän ketjuun on linkitetty mm. 35 euroa maksava pyykinpesukone sekä ILMAINEN pyykinpesukone. Luulisi että ainakin tuohon jälkimmäiseen Ap:lläkin olisi varaa..
Suurimman osan vaatteista voi pestä 60 asteessa ja se yleensä tekee vaatteille vaan hyvää. Poikkeuksena tietysti villa, silkki, satiini, yms. herkät "juhlavaatteet" ja ulkovaatteet.
saanut minäkään rahaa sossusta pyykkikoneeseen rikkoutuneen tilalle, vaikkei taloyhtiössä edes ollut pesutupaa. Katsoivat ilmeisesti ettei sinkkuihminen tarvitse pyykkikonetta, että on aikaa pestä nyrkkipyykkiä. Onneksi sitten sukulaisilta sain monen kuukauden päästä käytetyn koneen ilmaiseksi. Mutta järjettömiä epäkohtia tullut itsekin huomattua sossun toiminnassa. Ja olen pienituloinen opiskelija, en työtön sossupummi.
Onko nykyään opintotuellisetkin sosiaalitoimiston asiakkaita? Silloin kun mä 2000-luvun alussa opiskelin piti tehdä opiskelun ohessa TÖITÄ. Et sai rahaa pesukoneeseen. Tosin mulla ei todellakaan ollut pesukonetta vaan pesin taloyhtiön pyykkituvassa.
Itse olen ollut toimeentulotukea saava yh-äiti, ja rahat ovat riittäneet uutena samanaikaisesti osamaksuilla ostettuihin tiskikoneeseen ja pyykinpesukoneeseen, sekä opintolainojen maksuun ja valmisruokaan.
Toinen käteni (mm.) meni käyttökelvottomaksi valmistumiseni aikoihin ja olin vuosia pois työmarkkinoilta rankkojen hoitojaksojen takia. En osannut vammaistukia hakea, joten maksoin hankinnat toimeentulotuen perusosistamme.
Minunkin hakemukseni sosiaalitoimisto hylkäsi. Kyllä se harmitti kun kirje tuli, mutta maksamisen jaksoi kun arjessa huomasi miten tarpeellisia hankinnat olivat. Jos minä pärjäsin yksin, yhdellä kädellä ja muutenkin sairaana, niin eiköhän ap:n perhekin pärjää.
Toimeentulotuen määrät muuten nousivat vuodenvaihteessa kymmeniä euroja...
Suurimman osan vaatteista voi pestä 60 asteessa ja se yleensä tekee vaatteille vaan hyvää. Poikkeuksena tietysti villa, silkki, satiini, yms. herkät "juhlavaatteet" ja ulkovaatteet.
Onpas ketju mennytkin eteenpäin. Moni ihmetteli, minne katosin - no, kirjoitin aiemmin, että ketjua on turha jatkaa sen muututtua vähän asiattomaan suuntaan. Itselläni ei ole intressiä aloittaa sen ruotimista, kuinka usein meidän perheemme tai kuka tahansa saa vaihtaa kalsareita, tai mikä on sopiva pesuväli, tai onko pyykit lajiteltu oikein.
Mutta kiitos kaikille kommentoijille vinkeistä/neuvoista ja näkemyksistänne.
Kiitos varsinkin niille, joilta tuli asiallisia kommentteja.
ja minulla ei ole ollut YHTÄÄN imetyspaitaa. Ihan olen selvinnyt tavallisilla paidoilla. Nostanut vain helmaa ja ihan sen rinnan olen sieltä saanut kaivettua esille.
Voi voi kun ei opiskelijalle maksettu sossusta imetyspaitojakaan useampaa niin joutui joka päivä sitä pesemään.
Sanoisko jotain vai...ei jaksa.
onko sinusta imetyspaidoissakin jokin ongelma?
Kun esikoinen syntyi, minulla oli aluksi vain yksi imetyspaita. Kotona yritinkin välillä imettää muiden paitojen kanssa, mutta ainakin aloittelijalle se oli vähän hankalaa: yöpaidan helmaa kannatellessa oli asento aina huono, ja jos yritti kannatella leuan ja rinnan välissä, kipeytyivät lihakset ja helma putoili vauvan kasvoille.
Varsinaiset paidat taas sai rullata kainaloihin asti. Ei sillä lailla voi kyllä koko imetysaikaa elää. Siksi pidin aluksi vaan sitä yhtä, suurimmaksi osaksi maidonhajuista paitaa, kunnes pääsin kauppaan ostamaan muutaman muun. Halusin kuitenkin liikkua myös kodin ulkopuolella, kutsua kotiin vieraita ja myös, että itsellä on mukava olo. En halunnut tehdä imetyksestä hankalaa riesaa, vaan mukavan tapahtuman.
Niin että kyllä ymmärrän ihmisiä, jotka tuntevat tarvitsevansa imetyspaitoja. Kumma, että joku toinen nainen ja äiti tuomitsee toisen sellaisestakin. Mutta meitä on kaikenlaisia...
Onko nykyään opintotuellisetkin sosiaalitoimiston asiakkaita? Silloin kun mä 2000-luvun alussa opiskelin piti tehdä opiskelun ohessa TÖITÄ. Et sai rahaa pesukoneeseen. Tosin mulla ei todellakaan ollut pesukonetta vaan pesin taloyhtiön pyykkituvassa.
Miksi opintotukea saava muka ei olisi oikeutettu toimeentulotukeen? Ja kyllä oli silloin 2000-luvun alussakin, sinä et vaan ollut ottanut asioista selvää. Tässä maassa laki on kaikille sama.
että jotkut urpot käyttää niissä voimakkaasti hajustettuja pesuaineita. On se sitten ihana pistää vauvan pyykit sinne koneeseen, kun ne sen jälkeen tuoksuu ihan parfyymille. Allergiaperheissä varsinkin ihan täysi mahdottomuus. Ja miten muut suhtautuvat siihen, että näissä koneissa pestään kakkavaippoja?
kunhan on ensin nostanut sen opintolainan ihan tappiin?
Toiset rahoittavat opiskelunsa työnteolla. Toiset
taas ottavat maksimiopintolainan (sossustahan ei onneksi mitään saa, enne kuin se on nostettu) ja menevät sen törsättyään vinkumaan sossuun, kun rahat ei riitä ja märssyävät myös sitten, kun sen lainan takaisinmaksu koittaa ja - kas kummaa - taaskaan eivät ne rahat riitä.
Mutta kukin tyylillään.
- ohis
Miksi opintotukea saava muka ei olisi oikeutettu toimeentulotukeen? Ja kyllä oli silloin 2000-luvun alussakin, sinä et vaan ollut ottanut asioista selvää. Tässä maassa laki on kaikille sama.
kunhan on ensin nostanut sen opintolainan ihan tappiin?
Toiset rahoittavat opiskelunsa työnteolla. Toiset
taas ottavat maksimiopintolainan (sossustahan ei onneksi mitään saa, enne kuin se on nostettu) ja menevät sen törsättyään vinkumaan sossuun, kun rahat ei riitä ja märssyävät myös sitten, kun sen lainan takaisinmaksu koittaa ja - kas kummaa - taaskaan eivät ne rahat riitä.
jos ei opintotuki lainoineen riitä, niin pakkohan sitä rahaa on jostain saatava. Aika moni yrittääkin välttää lainaa tekemällä töitä, mutta jos ei töitä jossain vaiheessa olekaan, niin ainakin pk-seudulla saattaa olla ihan välttämätöntä hakea toimeentulotukea. Vuokrat ovat aika korkeat. Jonkun kommuunihuoneen vuokra voi olla 400 eur, yksiön suhteen on onnekas jos saa 500 eurolla - helposti maksaa jo 600 eur. HOASilla olisi halpoja kämppiä, mutta ne eivät kaikille halukkaille riitä.
puuvillaiset nimenomaan kestää hyvin sen 60 astetta ja varsinkin värillisissä vaatteissa värit pysyy hyvinä.
Lastenvaatteissa esim. Tutan vaatteissa pesulämpötilaksi on merkittu tuo 60.
Minä en ole vielä yhtäkään vaatetta saanut pilattua pesemällä 60 asteessa ja melkein kaikki meillä siinä lämpötilassa pestään.
ihan pokkana, että voi olla "vaiheita", jolloin opiskelija ei saa MITÄÄN töitä...?
[/quote]
jos ei opintotuki lainoineen riitä, niin pakkohan sitä rahaa on jostain saatava. Aika moni yrittääkin välttää lainaa tekemällä töitä, mutta jos ei töitä jossain vaiheessa olekaan, niin ainakin pk-seudulla saattaa olla ihan välttämätöntä hakea toimeentulotukea. Vuokrat ovat aika korkeat. Jonkun kommuunihuoneen vuokra voi olla 400 eur, yksiön suhteen on onnekas jos saa 500 eurolla - helposti maksaa jo 600 eur. HOASilla olisi halpoja kämppiä, mutta ne eivät kaikille halukkaille riitä.
[/quote]
ja käsinkin voi pestä :)
3 lasta, taapero ja teinit. 2 vanhinta osaaa itsekin pesaista sukat ja alkkarit ja paidat käsin. Lakanat ym käytän pesulassa.
Ei kai kyse olisi köyhistä, jos olisi varaa ostaa pesukone, edes käytetty sellainen ...
On ihan eri asia olla pari kuukautta pienillä tuloilla kuin todella varaton ja köyhä. Pätee suomessakin. Rasittavaa vihaitkua ihmisiltä, jotka eivät tiedä asiasta yhtään mitään todellista. Joillekin 25 euroa kuussa on iso raha. Uskokaa huviksenne.
Miksei ap mene töihin, jos mies kerran on jo valmiiksi kotona?
Mä en sinänsä viitsi edes sen ihmeemmin kirjoitella näihin, ettei tule sitä sun mielestäsi "vihaitkua". Se vaan käy jurppimaan, että jotkut oikeasti onnistuu hoitamaan asiansa köyhinäkin, ja joillekin ei yhtään mikään riitä. Jotkut ponnistaa eteenpäin ( olen itsekin mennyt töihin kun kuopus oli 5kk, ja kyllä, imetin häntä kuitenkin vuoden) ja jotkut jää vain tuleen makaamaan. Jos on itse ollut se eteenpäin ponnistaja, on aika vaikea sympata sitä, joka ei tee omien asioidensa eteen muuta kuin huutaa, että antakaa mulle, mun kuuluu saada!
Onhan kotona kaksi aikuista ihmistä, joten aikaa pitäisi riittää.
Sinänsä olen tuon yhden kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Tottakai ap on minimipäivärahalla ja mies tosiaan jollain epämääräisellä sairaslomalla. Onneksi sentään kuksia pystyy sairaslomasta huolimatta, niin saa lisää lapsia. Mitään muuta vastuuta ei tietenkään tarvi kantaa. Ap:n tilanteesta en tiedä, mutta samat selitykset näillä pummeilla on aina. Kun ollaan sairaita jne. Todellisuudessa nuo ihmiset ovat nuoresta asti olleet patalaiskoja ja vastuuntunnottomia.
on kyhyt aika elää tt-tuella.Itse elin 10v. ja toiset mokomat menee heittäen.