Sossu ei anna rahaa uuteen pesukoneeseen
Eli tilanne on se, että meillä hajosi pesukone. Meillä on vauva ja leikki-ikäinen lapsi, ja pyykkiä tulee JOKA PÄIVÄ 1-2 koneellista. Vaatteita, kestovaippoja, lakanoita, pyyhkeitä.... Meillä ei ole rahaa ostaa itse uutta konetta, sillä mies on tällä hetkellä sairaslomalla (tippunut Kelan rahoille jokin aika sitten) ja itse olen äitiyslomalla. Sossu ei suostu antamaan rahaa uuteen pesukoneeseen.
Sossun perustelu on se, että meillä on taloyhtiössä pesukone. Sen käyttö vaan maksaa 2 eur /koneellinen. Eli meille tulisi pyykinpesusta kuluja joka kuukausi jopa 90 eur. Se on ihan liikaa, eikä meillä ole varaa siihenkään. Ja pummilla ei voi pestä, kone ei nimittäin pyöri ellei sinne laita rahaa.
Kommentit (176)
Miksi pitää lisääntyä, jos ei rahat piisaa edes arjen perusasioihin? Ei ole helppoa aikuisilla, mutta kyllä tuo vaikuttaa lapsiinkin...
Yleensä tarvitaan varaosia ja joskus ei kannata edes korjata, kun joku kohta on tarpeeksi rikki. Aika harva mies tai nainen edes tietää, mitä siellä koneen sisällä on. Tässä olen ap:n puolella. Muuten en hyväksy tuollaista sossun rahoilla elämistä, kun vaivaa näkemällä saisi käytetyn koneen tilalle. Alkaa oma verojen maksaminen ketuttaa.
pitää olla uutta. Etkö ole muka huomannut, että juuri köyhät meuhkaa eniten siitä, kuinka kalliit toppapuvut ja kengät heidän lapsillaan on. Varakkaammille kelpaa käytetty ja käytetyt vaunut. Siksi ollaankin varakkaampia, eikä eletä sossun tuella.
Niitä merkkivaatefriikkejä on kyllä ihan kaikissa tuloluokissa, samoin kuin kirpputori- ja halpishaalarin ostajiakin.
Jos perhe tosiaan voisi rikastua siirtämällä ostoksensa kirpputorille, niin meidän perheen pitäisi olla jo ihan ökyrikkaita.
Mikä teillä muuten on motiivina esittää aina köyhät ja pienituloiset ja varsinkin toimeentulotuen saajat joinain merkki-juppeina? Outoa kyllä, mutta itse olen tavannut noita merkkivaate-ihmisiä enemmän varakkaiden ei-humanistien keskuudessa. Omassa ystäväpiirissäni ihan KAIKKI kierrättävät, ostavat kirpputorilta jne, oli tulotaso sitten mikä tahansa. Kyllä nämä arvot kumpuavat jostain muualta, esim. maailmankatsomuksesta ja arvomaailmasta.
Sossu ei suostu antamaan rahaa uuteen pesukoneeseen.
Onpa hyvä. Kerrankin jotain järkipäätöksiä sieltäkin.
Vaativille maksavat enemmän ja nöyrästi käyttäytyvät eivät saa kuin aivan pakolliset. Sisareni käynyt usein sossussa raivoamassa ja saanut sieltä rahat niin pesukoneeseen kuin lasten harrastuksiinkin. Eli kyllä sieltä jotkut saavat.
Ap, yritä etsiä vaikka käytettyä tai sitten osamaksulla jostakin sillä pesutuvan koneeseen tuolla pesumäärällä teillä uppoaa järjetön summa vuodessa.
Ei kai kyse olisi köyhistä, jos olisi varaa ostaa pesukone, edes käytetty sellainen ...
On ihan eri asia olla pari kuukautta pienillä tuloilla kuin todella varaton ja köyhä. Pätee suomessakin. Rasittavaa vihaitkua ihmisiltä, jotka eivät tiedä asiasta yhtään mitään todellista. Joillekin 25 euroa kuussa on iso raha. Uskokaa huviksenne.
Maksan veroja tuloistani ensi vuonna 21.5%.
Työmatkoihin menee joka kuukausi parisataa euroa ja lisäksi eväät töihin.
Kyllä taas kannattaa tehdä töitä, että saa joku lusmu pestä lapsen paskavaipat koneessa, eikä tarvitse hienoa hipiäänsä liata käsin niitä esiliottamalla etikkavedessä.
Helsingin itäkeskuksessa,en nyt muista mikä liike,oli halvin uusi kone 199€.
Kyllä ihmisillä jotka on lapsia saanut pitää olla aloitekykyä sen verran ettei odota et yhteiskunta maksaa kaiken.
Jos kerta se AP,een "sairas" mies ei voi töitä tehdä niiin pesköön hän käsin päivisin kun AP hoitaa vauvaa.
Se mies on kuitenkin sairauslomalla masennuksen vuoksi,eiks niin.
Eli lapsettomille ei myönnetä pesukonetta, vaikka taloyhtiössäkään ei olisi pesukonetta. Se vasta epäkohta onkin!Niin onkin, tottakai tuo on myös epäkohta. Mutta mahtaako olla laillistakaan? Jos ei oikeasti ole mahdollista pestä pyykkiä missään.
Lisäksi sossu myöntää rahaa niin vähän, että se ei välttämättä riitä uuteen pesukoneeseen (en muista oliko summa 300 vai 400 euroa). Sossusta suosittelevat ostamaan käytetyn pesukoneen.
Me saimme aikoinaan tämän (nyt hajonneen) pesukoneen uutena hintaan 370 eur. Kaupassa olisi ollut myös pari hiukan halvempaa. Ja Gigantissa taitaisi olla vielä halvemmalla. Eli kyllä tuolla summalla luulisi koneen saavan, elleivät hinnat sitten ole nousseet. Mutta ainakin meille kelpaisi sekin, että saisimme osan summasta sossusta ja voisimme maksaa osan itse. Olisihan sekin jo suuri apu.
Tämä on kuitenkin pieni epäkohta verrattuna siihen, että jotkut (onneksi hyvin harvat) jättävät toistuvasti vuokransa maksamatta (käyttävät heille myönnetyn rahan muuhun) ja sitten maksattavat koko vuokran uudelleen sossussa. Tiedän pari perhettä jotka tätä tekevät. Noin kerran vuodessa jättävät vuokran maksamatta, ja sossu aina kiltisti kuittaa sen toistamiseen. Siitä tulee mukava lisä pieneen budjettiin. Tällainen vuokriin liittyvä tukien väärinkäyttö pitäisi estää jotenkin, niin olisi varaa myöntää vaikka kaikille pesukoneet.
Ehkä he joutuvat tekemään niin saadakseen välttämättömät hankinnat, kuten pesukoneen, hommattua? Ehkä tuollainen vähenisi, jos ei sossun kanssa tarvitsisi aina tapella kaikesta. Joskushan ihmisiltä evätään jopa ihan lain mukaan yksiselitteisesti heille kuuluvia rahoja, joita sitten joutuu hakemaan oikaisupyynnön kautta. En tiedä miksi - usein tapaukset ovat niin selkeitä, että vaikutta melkein tarkoitukselliselta kusetusyritykseltä. En ihmettele, jos vastareaktio on se, että asiakkaatkin kusettavat vastavuoroisesti.
:D Voi luoja.. Ihan oikeesti AP hakeudu takaisin yhteiskuntaan, OTA JUMALAUTA ITSE VASTUU ELÄMÄSTÄSI ja lopeta ruikuttaminen siitä miten kaikkea ei tarjoilla sinulle kultavadilla. Meillä on 2työssäkäyvää ja minä lisäksi opiskelen. Pärjätään ihan itse, mutta ei meillä ole repäistä uutta pesukonetta jos vanha menee rikki.
Jos joutuisin tähän tilanteeseen niin soittaisin kaikki tutut ja tuttujen tutut läpi ja tiedustelisin jos jollain on vanhaa, tämän jälkeen netti- ilmoitukset ja kierrätys ja ellen vieläkään olisi löytänyt uutta pesukonetta niin soittaisin jollekin kaverille jolla on pesutupa ja käyttäisin niitä. Ne mitkä voin pesisin nyrkkipyykillä kunnes rahat olisi säästetty uuteen koneeseen.
Eihän se kivaa tai helppoa olisi, mutta kuuluu ELÄMÄÄN!!
Lapsilla menee hyvin samat vaatteet 3-4 päivää. Jos tulee ruokatahroja niin niitä voi vähän pyyhkäistä pois. Jos lapset ovat kotona niin se on aika sama, onko paidassa tahra vai ei.
Eikä tässä ole kyse siitä ettei olisi rahaa pestä. Ihan turhaa energian ja vaivan tuhlausta pestä niitä vaatteita koko ajan. Pesussa ne myös kuluvat.
Ulkovaatteistakin saa pahimmat kurat pois suihkulla ja harjalla.
Ei alusvaatteitakaan oikeasti tarvitse päivittäin vaihtaa. Meistä on vain tullut niin saakelin hienohelmoja, että kaiken pitää olla putipuhdasta ja hiki ei saa haista ollenkaan. Tässä voisi alkaa viisastelemaan siitä, mikä kuuluu ihmisen perustoimeentuloon. Pitääkö saada puhtaat vaatteet joka päivä vai vain joka toinen päivä.
Jotenkin siis toimeentulotuki, esimerkkinä tämä optio saada pesukone ilmaiseksi, tuo perheeseen eräänlaisen passiivisuuden perustoimintamallin. Ollaan vaan, ja miksi mitään yritettäisiinkään, kun olemisellakin pärjää ja saman saa kuin jos kävisi töissä ja kustantaisi elämänsä itse.
Mutta, näköjään helposta elämästä maksaa kovaa hintaa, ja lapset myös, ja heidän lapsensa.
Kyllä vähän pitäisi jokaisen joutua yrittämään elämänsä eteen, poislukien joku laitosvanhus tai vakavasti kehitysvammainen.
Tasta on kylla jo aikaa. Pesin sitten miesten housut ja vauvan vaatteet ja kaikki pitkaan kasin amparissa.Levittelin ovien paalle kuivumaan. Mutta onneksi sitten seurakunta lahjoitti mulle kaytetyn koneen.
Se turmelee vähitellen maalipinnan (halkeilua) ja lopulta vääntää oven.
Mutta jos vuokralla asuu, niin mitsä väliä, vai onko?
saanut minäkään rahaa sossusta pyykkikoneeseen rikkoutuneen tilalle, vaikkei taloyhtiössä edes ollut pesutupaa. Katsoivat ilmeisesti ettei sinkkuihminen tarvitse pyykkikonetta, että on aikaa pestä nyrkkipyykkiä. Onneksi sitten sukulaisilta sain monen kuukauden päästä käytetyn koneen ilmaiseksi. Mutta järjettömiä epäkohtia tullut itsekin huomattua sossun toiminnassa. Ja olen pienituloinen opiskelija, en työtön sossupummi.
ap ja miehensä töissä ollessaan keränneet säästöön yhtään rahaa, jolla voisi rahoittaa tällaisia äkillisiä menoja? Ja miksi ap ei voi kommentoida noihin osamaksujuttuihin mitään, ei kai rahat sentään niin tiukilla ole ettei pariakymppiä kuussa saisi maksettua vaikka HobbyHallille koneesta?
Sossu auttaa yleensä työttömiä ja syrjäytyneitä, ei vain raha-asiansa huonosti hoitaneita työpaikan omaavia ihmisiä.
sossunko se pitäs teille maksaa?? ostakaa huuto.netistä. niin muutkin tekee jos ei ole varaa uuteen!!!! perkele
Ne pyykkitupien koneet on yleensä paljon tavallista suurempia, joten voit käydä kerran viikossa pyykillä ja selviät muutamalla koneellisella. Tai siis tuskin saat edes kuin sen yhden pyykkitupavuoron viikkoon.
Jos uuden haluaa, niin osamaksu tai töihin.