Sossu ei anna rahaa uuteen pesukoneeseen
Eli tilanne on se, että meillä hajosi pesukone. Meillä on vauva ja leikki-ikäinen lapsi, ja pyykkiä tulee JOKA PÄIVÄ 1-2 koneellista. Vaatteita, kestovaippoja, lakanoita, pyyhkeitä.... Meillä ei ole rahaa ostaa itse uutta konetta, sillä mies on tällä hetkellä sairaslomalla (tippunut Kelan rahoille jokin aika sitten) ja itse olen äitiyslomalla. Sossu ei suostu antamaan rahaa uuteen pesukoneeseen.
Sossun perustelu on se, että meillä on taloyhtiössä pesukone. Sen käyttö vaan maksaa 2 eur /koneellinen. Eli meille tulisi pyykinpesusta kuluja joka kuukausi jopa 90 eur. Se on ihan liikaa, eikä meillä ole varaa siihenkään. Ja pummilla ei voi pestä, kone ei nimittäin pyöri ellei sinne laita rahaa.
Kommentit (176)
Ei tuo nyt niin suuri ihme ole. Riippuu koneen koosta. Meillä on pieni kone, kolme tai neljä kiloa vissiin. Sinne menee kerralla esim. parisängyn lakana, yksi pussilakana ja pari tyynyliinaa. Toisen pussilakanan jos tukkii, niin alkaa olemaan jo niin täynnä että ei huuhtoudu kunnolla. Jotkut koneet nyt vaan on pieniä.
asiat itse ja laskemaan, mihin on varaa missäkin kuussa. Pienituloisilla ei ole varaa tuosta noin vain mennä ostamaan pyykkikonetta.
Mutta sossuperhe odottaa, että heidän pitäisi saada se markkinoiden kallein heti.
Ei ole olemassa nykyajan lapsiperhettä. On niitä, jotka ovat oman onnensa seppiä ja pyrkivät korkeammalle. Tai niitä, jotka lusmuilevat sossun varoilla kitisemässä kun kaikkea ei tule ilmaiseksi.
Taidankin äänestää kokoomusta seuraavaksi niin pienentäisivät näiden lusmujen tukia lisää. Ei ole muka varaa käydä pyykkituvassa. Voi vittu. Toivottavasti piuhat on pantu poikki.
Minä pesin käsin aikoinaan harsot ja muut kun saimme miehen kanssa esikoisen. Olimme opiskelijoita ja asuimme omakotitalon ullakkohuoneessa. Siellä keitin veden liedellä ja pesin vauvan harsot ja meidän kaikkien vaatteet käsin.
sitten varmaan tiedätkin, miten rankkaa se on? Ihme, että tuo on sinusta jotenkin ok elintaso nykyaikaiselle lapsiperheelle. Ainakin kaikki tuntemani sukulaiset ovat ihastelleet, miten helppoja nykyiset kestovaipat ovat - omassa muistissaan kun ovat ne ajat, kun ovat kuolemanväsyneinä keitelleet harsoja. KUKAAN heistä ei toivoisi kenenkään joutuvan enää elämään niin askeettisesti. Ja onhan sellainen rankkaa - eikä siitä oikeasti mitään sankarin sädekehää saa ;)
Vai vielä sossu antaa lusmuperheille uuden pyykkikoneen. Hohhoijaa. Kun sun miehes on kotona, ota jotain työtä itse vastaan.
En ole ap, mutta itse en olisi ainakaan lapsivuodeaikana voinut ottaa mitään työtä vastaan. Olin myös aika kiinni vauvan imetyksessä monta monta kuukautta. Mutta sinun mielestäsi tietysti "voi ihan hyvin lopettaa imetyksen ja antaa korviketta, niinhän silloin sinunkin aikanasi ennen vanhaan tehtiin - ja sankarin sädekehä sykkii taas".
vähävaraiset käyvät vaan reippaasti ostamassa sen pesukoneen. itsekin yhden lapsen yh:na aikoinaan kun opiskelin vielä ostin osamaksulla netanttilasta halvimman pesukoneen mikä löytyi, kun sossu ei auttanut,vaikka talossa ei pyykkitupaakaan. (viereisessä talossa(matkaa 300m) oli, mutta raahaappa sinne talvella lapsi, pyykit ja pesuaineet pari kertaa viikossa.) ostin 300e pyykinpesukoneen. ja kotiinkuljetuksineen se tais olla 350e, tuli 2 vkon sisällä ja maksoin sitä ensin pari kkk osamaksulla ja sitten sain jo säästöön sen verran rahaa kun oikein pihistelin, että maksoin loputkin pois. kannattava ostos, säästyi monet eurot taloyhtiön koneelta ja korotkin jäi vähäiseksi kun hetken pihistelee. sitä paitsi tuosta nyt railu 4 vuotta ja kone toimii yhä loistavasti. tosin tällä kertaa olen edeltä viisas ja pidän hätärahastoa toista samanlaista tilannetta varten, jos nyt sattuis hajoamaan
Näin saat yhden koneellisen päivässä kasaan, kun peset vauvanvaatteet muiden seassa, toki vaaleat ja tummat erillään. Talonyhtiön koneet on isoja, saa enemmän pestyä kerralla
Älä kiertele. Miehesi ei ole oikeasti sairas vaan laiska.
Pesukone on silti rikki.
kysyä jokin korjaaja katsomaan konetta. Voi olla ettei maksa paljoa korjata tai sitten jos ei pysty korjata niin hän kirjoittaa teille todistuksen siitä ja laitatte kotivakuutukseen!
Omavastuu usein se 150 € mutta saatte uuden toimivan koneen tai sitten saatte vanhan korjautettua kuitenkin edullisemmin.
Meillä neljä henkeä.. kaksi aikuista, 3v ja 7v.. En pese päivittäin pyykkiä, mutta sellainen 6-8 koneellista, 7 kg rummulla, tulee viikossa.
Lisäksi sitten jos lakanat vaihdetaan niin siihen pari koneellista menee myös.
Meillä ilmainen pesutupa, siellä käyn lakanat, pyyhkeet usein pesemässä..
Osamaksulla pyykinpesukone tai sitten käytettynä esim juuri huuto.netistä.. Lisäksi nyt on alet menossa, juuri tänään oli Gigantin(?) mainos jossa höyrytoiminnolla oleva LG:n kone oli 200 €. Ei todellakaan pahan hintainen laadukkaasta koneesta..
Tai muuta satunnaista hanttihommaa. Saisi kasaan pyykkikonerahat äkkiä.
Mutta kun pitää se kallein ja hienoin saada ilmaiseksi, että saa pestä sukkiset eri kerralla kuin vauvan potkarin. Saahan sitä näin äkkiä kymmenen koneellista päivässä.
Minä pesin käsin aikoinaan harsot ja muut kun saimme miehen kanssa esikoisen. Olimme opiskelijoita ja asuimme omakotitalon ullakkohuoneessa. Siellä keitin veden liedellä ja pesin vauvan harsot ja meidän kaikkien vaatteet käsin.
sitten varmaan tiedätkin, miten rankkaa se on? Ihme, että tuo on sinusta jotenkin ok elintaso nykyaikaiselle lapsiperheelle. Ainakin kaikki tuntemani sukulaiset ovat ihastelleet, miten helppoja nykyiset kestovaipat ovat - omassa muistissaan kun ovat ne ajat, kun ovat kuolemanväsyneinä keitelleet harsoja. KUKAAN heistä ei toivoisi kenenkään joutuvan enää elämään niin askeettisesti. Ja onhan sellainen rankkaa - eikä siitä oikeasti mitään sankarin sädekehää saa ;)
Vai vielä sossu antaa lusmuperheille uuden pyykkikoneen. Hohhoijaa. Kun sun miehes on kotona, ota jotain työtä itse vastaan.
En ole ap, mutta itse en olisi ainakaan lapsivuodeaikana voinut ottaa mitään työtä vastaan. Olin myös aika kiinni vauvan imetyksessä monta monta kuukautta. Mutta sinun mielestäsi tietysti "voi ihan hyvin lopettaa imetyksen ja antaa korviketta, niinhän silloin sinunkin aikanasi ennen vanhaan tehtiin - ja sankarin sädekehä sykkii taas".
Näin saat yhden koneellisen päivässä kasaan, kun peset vauvanvaatteet muiden seassa, toki vaaleat ja tummat erillään. Talonyhtiön koneet on isoja, saa enemmän pestyä kerralla
pesee niinkuin minä kaikkien pyykit erikseen.En voisi pestä samassa,esim miehen housujen kanssa vauvanvaatteita,yök.
Mutta sossuperhe odottaa, että heidän pitäisi saada se markkinoiden kallein heti.
Voisitko näyttää ihan vaikka sormella osoittamalla, missä viestissä joku on toivonut tai vaatinut itselleen markkinoiden kalleinta konetta?
Ei ole muka varaa käydä pyykkituvassa. Voi vittu. Toivottavasti piuhat on pantu poikki.
No kyllä melkein satanen kuussa pyykkihuoltoon on aika iso raha lapsiperheessä.
Ja kuukausierä n. 25€ pitäisi löytyä ap:n taloudestakin tai jotain on tosi pahasti persiillään.
En sossuna minäkään antaisi teille pesukoneeseen rahaa. Sillä kahdella eurolla nimittäin kyllä pesee aika ison kasan pyykkiä.
Vauvan vaatteita voi toki pestäkin muiden saeassa, mutta suurin pyykkimäärä tuleekin niistä kestovaipoista. Usein laitamme niiden kanssa myös vauvan vaatteita, jotka voi pestä 60 asteessa. Tavalliset käyttövaatteethan pestään 40 asteessa.
Ja vaikka voisimme vähän venyttää meidän aikuisten vaatteiden pesuväliä, niin ne vaipat ja lasten vaatteet on kyllä pestävä usein. Tai muuten ne kyllä loppuvat kesken.
juttu että sossu ei anna rahaa moiseen!
Jos ei ole rahaa uuteen, ostetaan käytetty.
Miten edes kehdataan valittaa moisesta, en tajua.
"Ehkä he joutuvat tekemään niin saadakseen välttämättömät hankinnat, kuten pesukoneen, hommattua? Ehkä tuollainen vähenisi, jos ei sossun kanssa tarvitsisi aina tapella kaikesta. Joskushan ihmisiltä evätään jopa ihan lain mukaan yksiselitteisesti heille kuuluvia rahoja, joita sitten joutuu hakemaan oikaisupyynnön kautta. En tiedä miksi - usein tapaukset ovat niin selkeitä, että vaikutta melkein tarkoitukselliselta kusetusyritykseltä. En ihmettele, jos vastareaktio on se, että asiakkaatkin kusettavat vastavuoroisesti."
Itse on saatu toimeentulotukea yhtäjaksoisesti viimeiset 6 vuotta. Enää ei saada. Tiedän siis hyvin, miten sossussa toimitaan. Ja itse on säästetty oma pesukoneemme (taloyhtiössä pesukone). Sossulla on tietyt kriteerit, joiden mukaan rahaa myönnetään tai ei myönnetä, joten kysessä tuskin on ihmisille kuuluvan rahan evääminen. Mutta monestihan ihmiselle omasta mielestään kuuluu vaikka mitä... Itse olen saanut aina puhelinsoitolla tai uudella hakemuksella asiat selvitettyä, jos on tullut perusteeton hylkäys. Kerran meille tuli päätös "pinnasänkyä ei myönnetä, koska hakijat eivät perustelleet pinnasangyn tarpeellisuutta" kun meille oli juuri syntynyt vauva. Mutta sain uuden päätöksen uudella hakemuksella, kun ensin soitin sosuun, että "tarvitseeko teille oikeasti perustella, mihin lapsi tarvitsee sängyn".
kai teillä sen verran luottoa sukulaisiltanne on??
Tai tilaat ens viikolla, eräpäivä ajoittuu lapsilisäpäivään.
En sossuna minäkään antaisi teille pesukoneeseen rahaa. Sillä kahdella eurolla nimittäin kyllä pesee aika ison kasan pyykkiä.
kahdella eurolla pesee YHDEN KONEELLISEN. Ja jos vaippoja tulee yksi koneellinen joka päivä, se on jo 60 eur. Lisäksi pestään lakanoita vaikka kahdesti kuukaudessa, pyyhkeitä samoin. Ja sitten meidän aikuisten ja isomman lapsen käyttövaatteet. Eli eipä sillä kahdella eurolla kyllä kovin paljon pestä. Sinun pitäisi myös tietää, ettei kaikkia pyykkejä voi pestä samassa, esim. vaippoja ja 40-asteen vaatteita. Eikä sinne koneeseenkaan lopuuttomia määriä mahdu. Eivät ne taloyhtiöidenkään koneet mitään teollisuuskoneita ole.
Aika epäinhimillinen sossu olisit sitten sinäkin.
""pinnasänkyä ei myönnetä, koska hakijat eivät perustelleet pinnasangyn tarpeellisuutta" kun meille oli juuri syntynyt vauva. Mutta sain uuden päätöksen uudella hakemuksella, kun ensin soitin sosuun, että "tarvitseeko teille oikeasti perustella, mihin lapsi tarvitsee sängyn""
Ei nyt millään pahalla, mutta en ymmärrä miten ihmiset jaksaa ruikuttaa tällaisia juttuja sossusta. Mistä tahansa kirpparilta löytää uuden veroisia pinnasänkyjä 10-20 €. Jotenkin itsestäni tuntuisi helpommalta hakea kirpparilta kuin soittaa jotain ruikutuspuheluita. Miksi kaiken pitää olla uutta? Itselläni ei edes ole mitenkään tiukkaa taloudellisesti ja silti ostan käytettynä kaiken minkä voi, ihan vaan periaatteesta. Joku pinnasänkykään nyt ei mene käytössä yhtään miksikään.
Aika epäinhimillinen sossu olisit sitten sinäkin.
olisin sitten täysi natsi...
Ettäs kehtaan vaatia yhteiskunnalta uutta konetta. Jos sinulla ei ole moiseen rahaa niin olet ilman tai ostat käytetyn.
Selitys/itku/valituslitania ei kiinnosta tippaakaan.
Niin onkin, tottakai tuo on myös epäkohta. Mutta mahtaako olla laillistakaan? Jos ei oikeasti ole mahdollista pestä pyykkiä missään.
Me saimme aikoinaan tämän (nyt hajonneen) pesukoneen uutena hintaan 370 eur. Kaupassa olisi ollut myös pari hiukan halvempaa. Ja Gigantissa taitaisi olla vielä halvemmalla. Eli kyllä tuolla summalla luulisi koneen saavan, elleivät hinnat sitten ole nousseet. Mutta ainakin meille kelpaisi sekin, että saisimme osan summasta sossusta ja voisimme maksaa osan itse. Olisihan sekin jo suuri apu.
Ehkä he joutuvat tekemään niin saadakseen välttämättömät hankinnat, kuten pesukoneen, hommattua? Ehkä tuollainen vähenisi, jos ei sossun kanssa tarvitsisi aina tapella kaikesta. Joskushan ihmisiltä evätään jopa ihan lain mukaan yksiselitteisesti heille kuuluvia rahoja, joita sitten joutuu hakemaan oikaisupyynnön kautta. En tiedä miksi - usein tapaukset ovat niin selkeitä, että vaikutta melkein tarkoitukselliselta kusetusyritykseltä. En ihmettele, jos vastareaktio on se, että asiakkaatkin kusettavat vastavuoroisesti.