Sossu ei anna rahaa uuteen pesukoneeseen
Eli tilanne on se, että meillä hajosi pesukone. Meillä on vauva ja leikki-ikäinen lapsi, ja pyykkiä tulee JOKA PÄIVÄ 1-2 koneellista. Vaatteita, kestovaippoja, lakanoita, pyyhkeitä.... Meillä ei ole rahaa ostaa itse uutta konetta, sillä mies on tällä hetkellä sairaslomalla (tippunut Kelan rahoille jokin aika sitten) ja itse olen äitiyslomalla. Sossu ei suostu antamaan rahaa uuteen pesukoneeseen.
Sossun perustelu on se, että meillä on taloyhtiössä pesukone. Sen käyttö vaan maksaa 2 eur /koneellinen. Eli meille tulisi pyykinpesusta kuluja joka kuukausi jopa 90 eur. Se on ihan liikaa, eikä meillä ole varaa siihenkään. Ja pummilla ei voi pestä, kone ei nimittäin pyöri ellei sinne laita rahaa.
Kommentit (176)
kestovaipoista tulee hirvittävä määrä pyykkiä. Siis ei pelkästään siitä, että pitää pestä ne vaipat, vaan se ohi ja läpivuoto pyykki. Me kokeiltiin alkuun kestiksiä, mutta kun sai sen vaipan lisäksi vaihtaa aina ne kastuneet tai kakkaset vaatteetkin niin totesin että ei kiitos, liian työlästä hommaa enkä tykkää lasta pissasissa vaatteissa pitää.
isoja, eli ei tarvi kovin monesti pestä. Sitä paitsi se omakin kone kuluttaa sähköä aika paljon. Ja voittehan käydä pesemässä nyrkkipyykkiä pesutuvassa, se on varmaan ilmaista eikä kulu omaa vettäkään.
Luettele tarkalleen vaate vaatteelta mitä peset noin paljon, jos haluat sympatiaa. Vaikutat uusavuttomalta. Miksi mies ei mene siivoamaan?
Käytetty kone kelpaa kyllä.
Mutta mielestäni tämä pesukoneeseen liittyvä "pykälä" on kyllä melkoinen epäkohta, sillä se asettaa ihmiset täysin eriarvoiseen asemaan: Ne, joilla ei ole taloyhtiössä konetta, saavat sossusta uuden ilmaiseksi. Ne taas, joilla on taloyhtiössä kone, eivät saa - mutta joutuvat maksamaan monta kymppiä kuukaudessa pesutuvan käytöstä. Pahimmillaan olen kuullut koneellisen jossain maksavan jopa 4 euroa, ja se on jo aika paljon köyhälle lapsiperheelle.
Ja tosiaan, miksi tulee paljon pyykkiä... No samasta syystä mitä moni kirjoittikin. Pelkästään vauvan pyykkiä pyörii päivässä koneellinen - siinä on kestovaippojen lisäksi usein myös vauvan vaatteita, rättejä, lakanoita yms. Ja meidän muiden (3 hlöä) pyykkiä tulee suunnilleen joka toinen päivä.
Luettele tarkalleen vaate vaatteelta mitä peset noin paljon, jos haluat sympatiaa. Vaikutat uusavuttomalta. Miksi mies ei mene siivoamaan?
Siis MITÄ miehen pitäisi mennä siivoamaan?
t. ap
teillä varaa pestä taloyhtiön koneella, eihän teidän tarvitse ostaa niitä vaippojakaan kun käytätte kestoja! Säästät sen rahan jostakin muusta, niin se vaan menee. Ei se omalla koneellakaan peseminen ole ilmaista, se kuluttaa sähköä ja vettä.
sossu ottaakin huomioon, maksullinen pesukonekin pitäisi.
teillä varaa pestä taloyhtiön koneella, eihän teidän tarvitse ostaa niitä vaippojakaan kun käytätte kestoja! Säästät sen rahan jostakin muusta, niin se vaan menee. Ei se omalla koneellakaan peseminen ole ilmaista, se kuluttaa sähköä ja vettä.
kun saimme miehen kanssa esikoisen. Olimme opiskelijoita ja asuimme omakotitalon ullakkohuoneessa. Siellä keitin veden liedellä ja pesin vauvan harsot ja meidän kaikkien vaatteet käsin.
Vai vielä sossu antaa lusmuperheille uuden pyykkikoneen. Hohhoijaa. Kun sun miehes on kotona, ota jotain työtä itse vastaan.
Taloyhtiön koneet isoja, eli ei tarvi kovin monesti pestä. Sitä paitsi se omakin kone kuluttaa sähköä aika paljon. Ja voittehan käydä pesemässä nyrkkipyykkiä pesutuvassa, se on varmaan ilmaista eikä kulu omaa vettäkään.
Mutta ei nyrkkipyykillä voi pestä kuin ihan pieniä vaatteita. Niihin jää helposti pesuainejäämiä. Ja vauvaperheelle nyrkkipyykin ehdottaminen on ihan sadistista. Ilman pesukonetta (jossa oli käsinpesuohjelma) olisi itselläni ainakin jäänyt KAIKKI käsinpestävät vaatteet pyykkikorin pohjalle muhimaan vauva-aikana - ei todellakaan ollut aikaa mihinkään ylimääräiseen nyhräämiseen!
Eikä nyrkkipyykillä voi edes mitään kestovaippoja pestä. Älytön ajatuskin. En myöskään lähtisi vauvan vaatteita tai lakanoita pesemään käsin, juuri pesuainejäämien vuoksi.
Ja mitä tulee pyykinpesutahtiin noin muuten - meillä on 3-henkinen perhe, ja pestään kyllä 2 tai 3 päivän välein. Meillä loppuisi muuten vaatteetkin kesken. 3-vuotiaan lapsen paita vaihdetaan joskus jopa kesken päivän vesiväri- ja ruokatahrojen takia. Aikaisemmin (kun käytti vielä vaippoja) saattoi tosiaan vaatteet mennä pissavahinkojenkin takia vaihtoon, samoin lakanat.
"Mutta mielestäni tämä pesukoneeseen liittyvä "pykälä" on kyllä melkoinen epäkohta, sillä se asettaa ihmiset täysin eriarvoiseen asemaan: Ne, joilla ei ole taloyhtiössä konetta, saavat sossusta uuden ilmaiseksi. Ne taas, joilla on taloyhtiössä kone, eivät saa - mutta joutuvat maksamaan monta kymppiä kuukaudessa pesutuvan käytöstä."
Meidän kunnassa menee näin.
1. Pitää olla lapsiperhe, muuten ei saa pesukonetta sossusta.
2. Taloyhtiössä ei saa olla pesukonetta.
Eli lapsettomille ei myönnetä pesukonetta, vaikka taloyhtiössäkään ei olisi pesukonetta. Se vasta epäkohta onkin! Lisäksi sossu myöntää rahaa niin vähän, että se ei välttämättä riitä uuteen pesukoneeseen (en muista oliko summa 300 vai 400 euroa). Sossusta suosittelevat ostamaan käytetyn pesukoneen.
Tämä on kuitenkin pieni epäkohta verrattuna siihen, että jotkut (onneksi hyvin harvat) jättävät toistuvasti vuokransa maksamatta (käyttävät heille myönnetyn rahan muuhun) ja sitten maksattavat koko vuokran uudelleen sossussa. Tiedän pari perhettä jotka tätä tekevät. Noin kerran vuodessa jättävät vuokran maksamatta, ja sossu aina kiltisti kuittaa sen toistamiseen. Siitä tulee mukava lisä pieneen budjettiin. Tällainen vuokriin liittyvä tukien väärinkäyttö pitäisi estää jotenkin, niin olisi varaa myöntää vaikka kaikille pesukoneet.
Ehkä jollain naapurilla lojuu sellainen häkkikomerossa. Ehdotan, että laitat lapun taloyhtiön ilmoitustaululle.
"Otetaan vastaan toimiva pesukone" tms.
Moni ostaa uuden pesukoneen, vaikka vanha on vielä toimintakunnossa.
Onnea matkaan! :)
Minä pesin käsin aikoinaan harsot ja muut kun saimme miehen kanssa esikoisen. Olimme opiskelijoita ja asuimme omakotitalon ullakkohuoneessa. Siellä keitin veden liedellä ja pesin vauvan harsot ja meidän kaikkien vaatteet käsin.
sitten varmaan tiedätkin, miten rankkaa se on? Ihme, että tuo on sinusta jotenkin ok elintaso nykyaikaiselle lapsiperheelle. Ainakin kaikki tuntemani sukulaiset ovat ihastelleet, miten helppoja nykyiset kestovaipat ovat - omassa muistissaan kun ovat ne ajat, kun ovat kuolemanväsyneinä keitelleet harsoja. KUKAAN heistä ei toivoisi kenenkään joutuvan enää elämään niin askeettisesti. Ja onhan sellainen rankkaa - eikä siitä oikeasti mitään sankarin sädekehää saa ;)
Vai vielä sossu antaa lusmuperheille uuden pyykkikoneen. Hohhoijaa. Kun sun miehes on kotona, ota jotain työtä itse vastaan.
En ole ap, mutta itse en olisi ainakaan lapsivuodeaikana voinut ottaa mitään työtä vastaan. Olin myös aika kiinni vauvan imetyksessä monta monta kuukautta. Mutta sinun mielestäsi tietysti "voi ihan hyvin lopettaa imetyksen ja antaa korviketta, niinhän silloin sinunkin aikanasi ennen vanhaan tehtiin - ja sankarin sädekehä sykkii taas".
Siis MITÄ miehen pitäisi mennä siivoamaan?
t. ap
Älä kiertele. Miehesi ei ole oikeasti sairas vaan laiska.
Meiltä hajosi kone ja tiedettiin edullinen korjaaja, sai koneen kuntoon 140 eurolla (iskarit uusittiin ja poistovesipumppu plus muuta korjattavaa mikä ei kuitenkaan vaatinut muita vara-osia). Ollaan sitä mieltä, että korjaus kannatti, kun uusi yhtä laadukas kone olisi maksanut vähintään 600 €.
johdot poikki ap:ta tai mieheltä, ettei tule lisää noita rahareikiä perheeseen.
30 päivää 90 euroa, eli kolme koneellista päivässä ap:n ilmoittamalla hinnalla.
Jos tämä aloitus ei ollut provo, niin juuri nämä sossu ei anna minulle sitä ja tätä kommentit syövät uskoa sosiaaliturvaan.
Työssäkäyvät joutuvat noita miettimään ihan sen kannalta että onko varaa.
ostin aikoinaan käytetyn vaikka vanha oli vielä ehjä.Etsin kauppojen ilmoitustauluilta myytäviä koneita,ja sellainen sopuhintainen löytyikin.
Huutonetin ongelma on etäisyydet,ei ole järkeä lähettää helsinkiin konetta rovaniemeltä.
Meillä mahtuisi taloyhtiön koneeseen lähes kaikki omat ja pojan vaatteet. Tarvii ihmetellä tuota tahtia, jolla ap:n perheessä vaatetta vaihdetaan!
johdot poikki ap:ta tai mieheltä, ettei tule lisää noita rahareikiä perheeseen.
30 päivää 90 euroa, eli kolme koneellista päivässä ap:n ilmoittamalla hinnalla.
Jos tämä aloitus ei ollut provo, niin juuri nämä sossu ei anna minulle sitä ja tätä kommentit syövät uskoa sosiaaliturvaan.
Työssäkäyvät joutuvat noita miettimään ihan sen kannalta että onko varaa.
Kokeilitteko korjauttaa sitä hajonnutta konetta? Usein pesukoneesta menee vain joku osa, jonka vaihtaminen ei välttämättä ole kallista. Kannattaa ainakin kysyä.
Ja käytettyjä koneita on tosiaan aika paljon saatavilla. Kannattaa ehkä opetella pois tuosta asenteesta, että kaiken pitäisi tippua valmiina taivaasta kuin Manulle illallinen. Tulee vähemmän pettymyksiä, kun ymmärtää että yleensä kaikesta joutuu itse maksamaan. Jos joku saa uuden pesukoneen sossusta, niin hyvä hänelle, mutta ei se nyt varsinaisesti mikään kansalaisoikeus ole, jonka vuoksi lähtisin barrikadeille. Mielummin huutaisin käytetyn koneen huutiksesta ja lakkaisin tuntemasta itseni jotenkin kaltoinkohdelluksi tuollaisen asian vuoksi.
"Luettele mitä peset"
Mutta ihan vain tiedoksi: pyykit yleensä lajitellaan. Ei kannata laittaa valkoisia (60 tai 95 asteessa pestäviä) kestovaippoja samaan pesukoneeseen taaperon mustien/tummansinisten velourhousujen kanssa (jotka kestävät vain 40 asteen hienopesun).
Itse en pese esim. ulkovaatteita ja lakanoita samassa koneessa. Enkä valkoisia pikkuhousuja mustien sukkien kanssa.
Jos yhtään käyttää järkeä, pystyy itsekin kuvittelemaan, miten tuollainen määrä pyykkiä syntyy perheessä, jossa vauvan kestovaipoissa ja taapero opettelee kuivaksi ja syömään itse.
lapsiperheessä etenkin jos useampi lapsi. Vaikeuttaisi elämää suunnattomasti jollei olisi tai pitäisi vaikka edes taloyhtiön konetta käyttää. Ihme touhua ettei tuota makseta sillä monia toisarvoisempiakin menoeriä sieltä korvataan.