Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MITÄ on suomalaisuus?

12.11.2005 |

siinä se tuli jo. Otsikossa.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kallirhoe:

Minusta ne jotka puhuvat miten työttömien pitäisi milloin mitäkin tehdä ja miten vähävaraiset ovat vain laiskoja ja niin edelleen, keskitettäisiinkö sitten vaikka nämä vähävaraiset leireille jossa he voisivat tehdä yleishyödyllistä työtä jotta saavat nämä " nauttimansa" tuet. Ne jotka puhuvat näin eivät varmaan ole kohdanneet koskaan sitä ahdistusta ja hätää joka on tässä maassa todellista monessa perheessä.

kukaan ei kai vähävaraisten laiskuudesta ole puhunut.

Olisi mielenkiintoista kuulla tosia tarinoita siitä ahdistuksesta ja hädästä.

Itse olen nähnyt vähän liikaa näitä jotka ei vaan viitsi tehdä töitä.

Jos ihminen nauttii työttömyyspäivärahaa ja käy silti rakennuksilla duunissa niin mikä mättää? Jos maahanmuuttaja on asunut Suomessa 4v eikä edelleenkään osaa sanoa kuin " Mitä kuuluu?" eikä ole päivääkään tehnyt töitä tai ylipäätään mitään niin missä vika?

Miksi olisi niin ihmisarvoa alentavaa että pitäisi tehdä vaikka päivä tai kaksi viikossa jotain auttamistyötä? Tuntipalkaksi ei taitaisi paljon minun palkkaani huonompi tulla jos näin korvausta palkkana ajatellen laskettaisiin.

Tai jos todella olisi aktiivinen työnhakija niin riittäisi jonkinmoiset dokumentit työnhausta tms.

Minkälaisessa tilanteessa ollaan taloudellisessa hädässä ja ahdingossa Suomessa sinun mielestäsi? Mikä on hädän ja ahdistuksen raja?

Minusta asiat on taloudellisesti aika hyvin kun on rahaa asumiseen ruokaan ja henkilökohtaiseen hygieniaan (ja lääkkeisiin yms..)

Mutta Suomessahan nyt asiat hoidetaan siihen malliin että halutessaan voi olla tekemättä mitään ja vaikka haluaisi tehdäkin jotain niin se ei aina kannata...

Vierailija
22/52 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kerran kirjoitat suomea hyvin niin varmaan osaat lukeakkin. Eipä tällä palstalla paljon noita kliseisiä Suomi-kuvia olla viljelty:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoat asiat mitä kaipaan ulkomailla ovat: puhdas vesi, puhdas ruoka, ruisleipä, salmiakki!

Ja suomen kieltä, tosin harvemmin.

Mutta muuten ei tule mitään mieleen.

Talvestakaan en välitä, kun olen niin viluinen.

Vierailija
24/52 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen näkökulma sinulla. Ikään kuin maailmassa olisi noita adjektiiveja vain yksi, jonka sitten nopein/paras kansa saa, ja jonka nyt suomalaisten kuvittelet omineen. En huomannut, että kukaan olisi puhunut erilaisuudesta tai siitä, mikä erottaa suomalaiset toisista kansallisuuksista. On vain listattu asioita, joita pitää suomalaisuutena. Ei se, että suomalaiset ovat mielestäni rehellisiä ja auttavaisia, tarkoita sitä, etteivät muut kansat sitä ole.

Kalahtiko kalikka, vai onko sinun kohdallasi, kun kerran suomalaisia et oikein minään pidä, metsä vastannut niinkuin sinne on huudettu?

Vierailija
25/52 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mamadza - olen kirjoittanut muutaman kerran muuten nickisi väärin - mitenköhän niitä pitkäaikaistyöttömiä voisi motivoida?

Kirjoitin ensin pitkän kommentaarin mutta tämä työttömyysasia Suomessa on niin monimutkainen ja moniulotteinen asia ettei sitä voi alkaa tässä purkaa ja keskustella. Köyhistä tulisi pitää kuitenkin huolta. Ja jos kunta palkkaa väkeä ulkoiluttamaan vanhuksia, niin palkatkoon sitten kunnolla eikä niin että töihin tulee työllistettyjä jotka tietävät että se hupi loppuu pian. Eikö työttömyyskorvauksen idea nimenomaan ollut se, että työnhaun ajalla olisi edes pieni toimeentuloturva?

- juuri tämän takia minä säästän rahaa jotta työttömyyden uhatessa on millä elää kun etsii töitä.

Traagista nykymaailman menossa on se, että kun ihminen on oman onnensa seppä eikä enää vanhempien sääty ratkaise onko rikas vai köyhä, niin köyhyyttä voidaankin pitää tyhmyytenä, laiskuutena, huonoutena ja epäonnistumisena.

Ei yhteiskunnan tarvitse kustantaa kaikkea mahdollista. Eiköhän se ole melko selvää ettei tässä vaadita mitään teatterilippuja köyhille.

Vierailija
26/52 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten aktivoida työttömät-tai nimenomaan pitkäaikaistyöttömät. Jokatapauksessa olen sitä että vastikkeetonta rahaa ei pitäisi jakaa. Ihan ihme tapauksia sitä kuulee.

Ekana mielestäni pitäisi olla tiukempi kontrolli. Osoite ja puhelintietojen pitäisi olla ajantasalla. Tapaamisia työkkärissä pitäisi olla useammin. Erilaisiin toimintoihin ja koulutuksiin pitäisi olla osallistumispakko tietyin väliajoin tai postiluukun kolahtaessa. Karsiutuisivat ensin ne huijarit pois. En uskalla edes ajatella minkälainen on se ihmismäärä joka korvauksilla loisii ja hommailee muuta siinä sivussa.

Työttömän taidot voimavarat jne pitäisi ihan oikeasti kartottaa eikä vaan raksi ruutuun ja paperi unohduksiin-tekniikalla. Olisiko ainesta yrittäjäksi (työkkärissä ei edes neuvota aina niistä starttirahoista jne vaikka kysytään!) vai kannattaisiko vaihtaa alaa. Lisäkoulutusta vai kolmannen sektorin käyttöön (palkka/korvaus tietty tilanteen mukaan) . Sitten apua vaihtoehtoisiin juttuihin. Tasokkaassa ohjauksessa löytyisivät myös työkyvyttömät sun muut joiden ei tarvitsisi sitten rumntaa tilastoja.

Visiointi vaan vissiin lienee turhaa eli ei enempää energiaa siihen.

Mikä onkaan se köyhyysraja ja se minimisumma mikä elämiseen pitää jäädä?

Uskoisin muuten että toimeentulotuen saajakin voi käydä teatterissa. Onhan siinä varattu joku summa harrastuksille.

Sosiaalitoimistossa työssä oleva tuttu sanoi että kyllä häntä välillä ärsyttää kirjoittaa niitä päätöksiä kun siellä käydään niistä raivoamassa ja rahaa jää perhettä kohti käteen saman verran kuin päätöksen tekijälläkin...

Vierailija
27/52 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut (suomalaiset) olivat jo tässä rimpsussa kritisoineetkin suomalaisten auttamishalua ja rehellisyyttä... Mutta auta armias, kun saman tekikin joku ulkomaan elävä, siitähän sitten poru syntyi. Että keneenkähän se kalikka sitten kalahtikaan?

Suomalaisten itsetunto-ongelma on aina ollut se, että minkäänlaista kritiikkiä ei osata ottaa vastaan asiallisesti. Shylamin mielipide oli asiallinen ja varmasti syntynyt todellisten, omien (huonojen) kokemusten pohjalta. Ja joutui sitten täälläkin sen tyypillisen suomalaisen reaktion kohteeksi.

Hassua, että minulla, suomalaisena, on sama mielipide kuin shylamilla. Ja minulla on myöskin tapana sanoa mielipiteeni ääneen juuri siinä paikassa missä ne kuuluukin sanoa. Minä en myöskään pidä suomalaisesta kateudesta, selän takana marisemisesta, silmien sulkemisesta toisten hädän hetkellä ja siitä " maailman paras" -kuvittelusta. Mutta ehkäpä tuo kaikki johtuu siitä, että olen nähnyt elämän raadollisuutta vähän liikaakin, ihan jo senkin vuoksi, että olen ainakin joitakuita palstalaisia liki puolet vanhempi. Mutta myös siksi, etten ole koskaan pelännyt riskinottoa ja elämistä, joten monia asioita on tullut siten opeteltua kantapään kautta.

Ja shylamille vielä: pidä lippu korkealla ja asenteesi vahvana, toisten jalkarätiksi ei kannata Suomessa(kaan) ruveta.

Vierailija
28/52 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska en saanut siitä oikein mitään irti? Eihän tällä palstalla olla ihasteltu suomalaisten auttamishalua ja rehellisyyttä tms yleviä luonteenpiirteitä mitenkään suuressa määrin? Tai jos on niin ohi on muuten mennyt sekin.

Eikö se jo kerro jotain palstailijoista että meillä on ulkomaalaiset puolisot? (Hitsi. Nyt menin paljastamaan kaikille ulkopuolisille että palstailijat ei usko suomalaisten ylivertaisuuteen.)

Itse asiaa tulin pohtineeksi juuri siksi että minulle joskus sanotaan että miksi olen hylännyt suomalaisuuden (kummallista) niin halusin miettiä sitä että mitä se itse kullekin merkitsee. Ja ehkä kansallis-identiteetin kannalta asiaa pohdittaessa nousee pinnalle ne positiiviset asiat eikä eukonkannon ämmämit/kuolleet rotat vesitornissa/naapurin Pena hirveessä känässä Kanarialla/se ettei kukaan avaa suutaan ja hymyile kun taivas on harmaampi kuin lyijykynän jälki/...

Vierailija
29/52 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kautta rantain tuli vastaan suomalaisuutta käsitellen nuoruudessakin kuunneltu Murheellisten Laulujen Maa.

Oisko se sitten ehtaa suomalaisuutta?

Täältä voi valita: http://www.lyricsondemand.com/e/eppunormaalilyrics/

Vierailija
30/52 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mamadza:

miten aktivoida työttömät-tai nimenomaan pitkäaikaistyöttömät. Jokatapauksessa olen sitä että vastikkeetonta rahaa ei pitäisi jakaa. Ihan ihme tapauksia sitä kuulee.

Sosiaalitoimistossa työssä oleva tuttu sanoi että kyllä häntä välillä ärsyttää kirjoittaa niitä päätöksiä kun siellä käydään niistä raivoamassa ja rahaa jää perhettä kohti käteen saman verran kuin päätöksen tekijälläkin...

Eiköhän se tuttusi sentään hiukan korkeammalle jopa kunnallisilla palkoilla kuitenkin pääse...

Syrjäytyneiden ja muiden huono-osaisten asioita ja julkista keskustelua työni kautta pitkään seuranneena, en lakkaa ihmettelemästä työläisten kateutta työttömien " tuloista" . Ja mitä paremmat tulot itsellään, sitä enemmän auotaan päätä asioista, joista ei todellisuudessa tiedetä yhtään mitään, eikä välitetä ottaa selvääkään.

Jokainen kadehtija voi paneutua esimerkiksi ttt:n määrään tästä linkistä: http://pre20031103.stm.fi/suomi/pao/toimeentulotuki/liite8.pdf

Kuka sitten mitäkin saa ja millä perusteilla: http://pre20031103.stm.fi/suomi/pao/julkaisut/paosisallys219.htm

Ja Kelan maksamaa työttömyyspäivärahaa voi kadehtia täältä: http://193.209.217.5/in/internet/suomi/suomi.nsf/NET/120202142400EH?ope…

Suurin syy työttömyyteen on työpaikkojen puute tai niiden vähäisyys, just as simple as that. Onko se sitten työttömän vika ellei töitä ole? Ei se työpaikka mistään ilmaannu, vaikka kuinka hakisi, jos ei sitä kerran ole.

Kyllä, systeemiä hyväksikäyttäviä luusereitakin on, mutta miksi kaikki työttömät aina tuupataan niiden luusereitten kanssa samaan kastiin?

Vierailija
31/52 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa äsken irrottelin hiukan tuolla työttömyysaiheella, vaikkei se nyt varsinaisesti aiheena ollut ;)

Mutta sitten varsinaiseen aiheeseen:

mamadza:

koska en saanut siitä oikein mitään irti? Eihän tällä palstalla olla ihasteltu suomalaisten auttamishalua ja rehellisyyttä tms yleviä luonteenpiirteitä mitenkään suuressa määrin? Tai jos on niin ohi on muuten mennyt sekin.

No vähän on ihasteltukin ;) Mut mun pointti olikin se, että sitä jotkut täällä kyl kritisoi vahvastikin ja siihen ei kukaan reagoinut kuin ymmärtävästi. Mutta kun ulkomaalainen esitti saman kritiikin, johan alkoi puolustelu. Eli, miksi sallimme suomalaiselle oikeuden kritisointiin, mutta ulkomaalaisella sitä oikeutta ei ole? Se on yksi niistä suomalaisuuden piirteistä, jotka on aina ärsyttäneet meikäläistä.

Vierailija
32/52 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun sosiaalitoimistollahan on joku minimisumma joka pitää jäädä käteen ihmiselle? Jos ei jää niin silloin pitää saada toimeentulotukea jos sitä hakee. Minusta se ei ollut kyllä mikään vettä ja näkkileipää-summa.

Näiden tietojen valossa ei pitäisi kenenkään kärsimyksessä elää. Mene ja tiedä sitten.

Vierailija
33/52 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mrs_O:

No vähän on ihasteltukin ;) Mut mun pointti olikin se, että sitä jotkut täällä kyl kritisoi vahvastikin ja siihen ei kukaan reagoinut kuin ymmärtävästi. Mutta kun ulkomaalainen esitti saman kritiikin, johan alkoi puolustelu. Eli, miksi sallimme suomalaiselle oikeuden kritisointiin, mutta ulkomaalaisella sitä oikeutta ei ole? Se on yksi niistä suomalaisuuden piirteistä, jotka on aina ärsyttäneet meikäläistä.

kun minulle tuli shylamin viestistä lähinnä sellainen olo että hän kritisoi palstalaisia siitä että täällä on ajateltu suomalaisten olevan jotenkin erilaisia ja ihmeellisiä ja hienoja ja rehellisiä ja niin edelleen.

Mitä en ole huomannut kuin muistaakseni yhdessä viestissä...

Siis tuo älähdys tuli lähinnä siitä (ainakin minulla) että ymmärsin viestin niin että siinä puhuttiin täällä tehdyn jotain mitä ei minun mielestäni olla tehty.

Ei se muuten ole suomalainen piirre:)

Oletkos huomannut vaikka sellaisen asian että itse voi haukkua omia sukulaisiaan mutta annas olla jos joku ulkopuolinen käy sellaiseen. Johan nousee karvat pystyyn! Muistan joskus teini-ikäisenä kun " mutsi oli ihan tyhmä" mutta kun kaveri viittasi äitiini samaan tyyliin niin välit viileni useammaksi viikoksi!

Saman asian olen huomannut esim miehen kotimaassa. Itse voidaan ko maata kritisoida mutta annas olla jos joku ulkomailla asuva ryhtyy siihen. Sitä muistellaan vielä kuukausia tapaamisesta!

Vierailija
34/52 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä muuten mamadza sinun kirjoituksestasi alunperin älähtänytkään, enkä nytkään muista kenen tarkalleen ottaen.

Juu, olen huomannut piirteen muuallakin, eikä se(kään) suinkaan ole suomalaisten yksinoikeus ;) Mutta enemmän sellaisella luonteella varustettuja olen kuitenkin Suomessa tavannut.

Sen verran tuosta toimeentulotuesta vielä, että eipä sillä pröystäillä. Noista linkeistäni tuolla aikaisemmin voi katsella niitä perusosia, mutta ne summathan eivät ole huono-osaisille mitään lisätuloa, vaan se määrä, minkä tarvitsee perustoimeentuloonsa kuukaudessa. Eli melkein kaikki muut tulot lasketaan ensin yhteen, kuin myös menot ja sitten toimeentulon määrä on muista tuloista riippuen korkeintaan tuon taulukon osoittaman summan suuruinen. Yleensä siis jää siitä. Tietyiltä ryhmiltä, esim. turvapaikanhakijat, summasta vielä vähennetään määrätty %. Yksinäinen turvis siis " haalii" itselleen peräti 318¿ 1.kuntaryhmän alueella ja 2.alueella 304¿. Siitä rahasta kun hankit kaiken (Suomen hintatasolla), mitä jo ilmasto-olosuhteidenkin vuoksi tarvitset, on ruoka sitten se, mistä ensimmäiseksi säästetään.

Vierailija
35/52 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mamadza:

mutta kun sosiaalitoimistollahan on joku minimisumma joka pitää jäädä käteen ihmiselle? Jos ei jää niin silloin pitää saada toimeentulotukea jos sitä hakee. Minusta se ei ollut kyllä mikään vettä ja näkkileipää-summa.

Näiden tietojen valossa ei pitäisi kenenkään kärsimyksessä elää. Mene ja tiedä sitten.

Pitääkö köyhän sinusta elää nyky-Suomessa vedellä ja näkkileivällä? perheessäni on ollut rutiköyhä kausi muttei meillä sentään vettä ja näkkileipää vain syöty. Muttei ollut mehua eikä ollut tuoreita vihanneksia. Ei ollut uusia vaatteita eikä mitään muutakaan " luksusta" (<- esim. kerran vuodessa leffaan, tai muuta sellaista jota köyhät eivät saisi harrastaa). Mutta kyllä se oli todella rankkaa. Ehket mamadza, ja jotkut muut jotka ovat nähneet näitä työttömyysrahoilla juhlivia tapauksia, ole kokeneet läheltä sitä toista puolta. Sanonpa vaan ettei se ole herkkua, vaikka sain " jopa" näkkärin lisäksi vaaleaa leipää ja toisinaan liharuokaakin! Huisia. Ehkä olisi pitänyt jättää liha kauppaan ettei naapuria olisi suututtanut että köyhä ostaa lihaa? :)

Niin, te ette ole tajunneet millainen nykymaailma on. Köyhä joskus 100 vuotta sitten, joka tosiaan eli papukeitolla päivästä toiseen, näki toisenlaisen maailman, jossa kuluttaminen ei ollut elämäntapa. Kun nykymaailmassa ihmisen elämästä katkeaa tuo kulutusputki, niin uskokaa pois, se on kova shokki. Enkä tarkoita mitään shoppailuja tai muuta. Turha jeesustella että olisi itse selvinnyt puurolla kolme kuukautta. Köyhyys on todella syvä nöyryytys nykymaailmassa, työttömyydestä puhumattakaan.

Kun tässä nyt puhutaan suomalaisuudesta, niin mikä onkaan suomalaisempaa kuin määritellä itsensä työn kautta. Miten silloin jollekin se voi olla luksusta että on työtön kun koko ympäristö puhuu tuota " mikä olet ammatiltasi" -litaniaa. Ne jotka ovat oppineet nuuhkia helpon rahan perään tuskin siitä kovaan ääneen puhuvat. Sellaisella asenteella (= olen kotona koska Suomen valtio no niin tyhmä että se elättää mua) saa kyllä 100% täyden tuomion. Miten lie musita kulttuureista tulleet kokevat tämän, jossain päin maailmaa kun ajatellaan että tyhmähän se on joka maksaa.

Jos ette tämän selityksen jälkeen tajua mitä tarkoitan, niin ehkä jonain päivänä kun olette köyhiä niin kyllä tiedätte mitä se tarkoittaa. Ja miltä tuntuu kun jos eksyy kauppakeskukseen niin olo on kuin olisi tullut avaruusaluksella vieraalle planeetalle. Toisaalta juuri tästä syystä ihmiset eivät enää nykymaailmassa voi olla vesi ja näkkileipä-linjalla. On jo totuttu parempaan.

Hei, se kulttuuri- yms. rientoihin tarkoitettu raha taisi olla muutaman euron. Oliko se siinä 12 euron pintaan?

Sitten vielä yksi juttu. Puhutaan aina " meidän verorahoista" . No, kaikki jotka asuvat Suomessa maksavat veroa. Myös työttömät. Ruuastakin menee alv. Ja toinen juttu. Se työtön on ehkä joskus ollut töissä ja maksanut silloin veroja. Eikö hänellä silloin olekin oikeus saada työttömyystukea kun tulee äkillinen irtisanominen tms.?

Työttömyystuki ei ole täysin vastikkeetonta. Töistä saa vielä nykyään kylläkin kieltäytyä, ainakin muutaman kuukauden ajan. Kyllä työkkärin alkuinfoon ainakin pitää mennä ettei joudu karenssiin.

Entä tulevaisuus? Tässä olisi kauhukuva:

No, kun nyt tästä on sitten päästy siihen että työttömän on pakko ottaa heti työttömäksi tultuaan vastaan työtä, mitä tahansa, niin seuraavaksi varmaan voidaankin pohtia terveydenhuollon kuluja. Ensin pistetään lihavat maksamaan omat sairaalamaksunsa ja diabetes-vaivansa. Sitten tupakoitsijat. Sen jälkeen katsotaan ketkä ovat enemmän tai vähemmän epänormaaleja henkisesti tai fyysisesti ja pistetään joku haittavero ettei meidän normaalien, terveiden ja hyvien työssäkäyvien kansalaisten veromarkoista kuluisi yhtään ylimääräistä kenenkään laiskan tai luuserin elättämiseen. Vanhuksia pitänee alkaa tappaa vanhainkodissa aktiivisemmin ja vaippojen vaihtoväliä vähentää. Mitä muutakaan voisi käydä? Osmo Soininvaara kun on sanonut pitkään että ollaan junassa joka ajaa koko ajan täysillä päin seinää. Ah, maksakaamme siis 50% veroja ja pelastakaamme hyvinvointiyhteiskunta?

Hei, yksi juttu vielä. Eihän tämä täysin ongelmaton asia ole. Ymmärrän kyllä että se raivostuttaa että toinen saa kotona makaamalla saman ja ehkä enemmänkin kuin toinen töitä tekemällä. Eikö meillä sitä varten pitäisi olla eduskunta joka tekee järkeviä (köhöm) päätöksiä jotta työnteko kannattaisi? Onko pullamössösukupolvi tottunut että joku muu hoitaa kaiken? Rahatkin kotiin? Toivon vaan ettei kirves lennä niitä kohti jotka todella elävät ahdingossa.

Menipä pitkäksi. Mutta kyllä työttömyys on Suomessa arka asia. Se varmaan vaivaa vielä pitkään ja leimaa ehkä tulevaakin?

Vierailija
36/52 |
20.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää olevan lähinnä Amerikan mileistelyä, kielen muuttamista englannin väännöksiksi, oman moraalin puuttumistta= esim kun Amerikka kertoo käyttäneensä napalmiin rinnastettavaa valkoista fosforia, Suomen media ei edes kommentoi vaan ohittaa asian kokonaan. Samoin kun Amerikka ilmoittaa käyttävänsä ja hyväksyvänsä kidutuksen kuulusteluissa ( hei haloo, itse tunnustaisin ihan mitä tahansa jos pelkäisin että perheeseeni kajotaan, tunnustaisin vaikka Hiroshiman atomipommin räjäytyksen vaikken siihen aikaan ollut syntynytkään) eikä tästäkään täällä nouse mitään julkista keskustelua. Sen sijaan jos muutama somalialinen nuori hilluu kaupungissa, alkaa velloa ulkomaalaisvastainen keskustelu jossa kaikki ulkomaalaiset leimataan potentiaalisesti vaarallisiksi. Sotii minun oikeustajuani vastaan täysin. Jos olisimme suoraselkäisiä, arvioisimme kaikkia maita ja omia vähemmistöjämmekin yhtenäisten normien mukaan. Jos olisimme rehellisiä, tunnustaisimme edes oman asenteellisuutemme.

Itse en kuulu mihinkään uskontokuntaan enkä poliittiseen järjestöön, mutta Amnesty international ja muut laillisettavat vaikuttaa maailman tilaan edes pikkuisen ovat lähellä sydäntäni.

Vierailija
37/52 |
20.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kai minä. Eli siis luulen, että shylam tykitti tuon täyslaidallisensa minun viestiini pohjautuen, koska viestissäni oli mainittu tuo rehellisyys ja kaveria ei jätetä -asenne.

Olen kai elänyt jonkinlaisessa lintukodossa, koska pidän noita piirteitä suomalaisuuteen kuuluvina. Mutta. Hyvät naiset ja herrat, se ei tosiaan tarkoita sitä, että nuo attribuutit kuvaavat vain suomalaisia. Senpä takia totesin kalikan kalahtaneen, jos kerran kuvaukseni saa aikaan moisen purkauksen.

Tietääkseni en käyttänyt komparatiiviä missään muodossa, vaan koko lakonisesti kerroin kantani perusmuotoisin adjektiivein. Eli en pidä suomalaisia parempina tai huonompina, pidän meitä vain suomalaisina. Ja se mitä pidän suomalaisuutena, ei valitettavasti ole kaikkien suomalaiseksi luettavien hyve. Mutta siitä huolimatta ne ensimmäisessa viestissäni listaamani asiat ovat mielestäni suomalaisuutta.

Ja mitä ihmeen vikaa on siinä, jos puolustaa a) omaa mielipidettään b) omaa sukuaan ja kansaansa? Tarviiko tässä alkaa heitellä tuhkaa niskaansa, jos joku, ja vallan ihan ulkomaalainen, kertoo oman yksittäisen mielipiteensä asiasta?

Tähän liittyen minua ottaa päähän joka kerran, kun joku naisten- tai iltapäivälehti tuo jonkun ulkomaanpellen kertomaan absoluuttisia totuuksia suomalaisista. Viimeisenä sankarina joku elähtäneen näköinen ruma ranskalaismies kertoi, kuinka suomalaisnaiset antavat itsensä rupsahtaa. Jumankekka, ei saa enää vanheta rauhassa ilman, että rajan tuolta puolelta aletaan huutelemaan.

Vierailija
38/52 |
20.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

zkelvin:

Olen kai elänyt jonkinlaisessa lintukodossa

Tarviiko tässä alkaa heitellä tuhkaa niskaansa, jos joku, ja vallan ihan ulkomaalainen, kertoo oman yksittäisen mielipiteensä asiasta?

jonkun ulkomaanpellen kertomaan absoluuttisia totuuksia suomalaisista

Vierailija
39/52 |
20.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ongelman mahdoinkaan kiteyttää, mrs_O? Näin sumean logiikan edustajana minua suuresti kiinnostaisi, mitä olen kerrankin onnistunut kiteyttämään.

Tuossa aikaisemmin mainittiin jotain suomalaisten kansallisesta itsetunnosta ja siitä, kuinka sitä pitää aina olla pönkittämässä. En tiedä, millaista katharsista tässä pitäisi harrastaa, mutta kyllä minusta huonompaa itsetuntoa osoittaa se, että aina pitää olla hurraamassa muiden ajatuksille, olivat ne mitä hyvänsä.

Kuka sen kissan hännän nostaa jos ei kissa itse. Rinta rottingilla maailmalle, me emme ole yhtään muita huonompia.

Vierailija
40/52 |
21.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kallirhoe:

Toisaalta juuri tästä syystä ihmiset eivät enää nykymaailmassa voi olla vesi ja näkkileipä-linjalla. On jo totuttu parempaan.

mehu on halvempaa kuin maito ja vihanneksia voi ostaa pakasteinakin.

Ihan kokemuksesta tiedän että edelleen tässä maailmassa voi olla vesi ja näkkileipä-linjalla. (no puuroa unohtamatta)

Ehkä siksi minusta tuntui kovin ruhtinaalliselta se kun kahdelle ihmiselle jäi käteen melkein kolmisen sataa kuussa. En kokenut sitä köyhyydeksi niin millään tasolla.

Osaltani päätän tämän tähän. Sovitaan että olen aina elänyt ruhtinaallisen hyvätuloisesti enkä ymmärrä taloudellisten vaikeuksien päälle. Siinä mielessä se varmaan pitää paikkansa sillä en ole koskaan nähnyt nälkää nälkää.