Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voxra masennukseen?

Vierailija
31.03.2012 |

Onko auttanut ketään?

Bupropioni lisää dopamiinintuotantoa, ja dopamiini aiheuttaa mielihyvän kokemuksia, piristää ja lisää energiaa! Kaipaisin vähän keromuksia kokemuksista, millaiset sivuvaikutukset?

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheuttaa tinnitusta. Ja sehän nyt ei ainakaan masennusta vähennä..

Vierailija
42/88 |
02.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan ok pirin korvike

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin voxran ensimmäisen kerran muutama vuosi sitten. Sain tyypillisiä sivuroireita eli unettomuutta, ruokahaluttomuutta. Jos otin lääkkeen aamupäivällä liian myöhään, en saanut illalla unta, ja jos unohdin ottaa lääkkeen, seuraavana yönä lääkkeen taas otettuani valvoin.

Sitten lopetin lääkkeen syönnin jostain syystä, mutta aloitin sen lopulta uudestaan kaksi vuotta sitten. Nyt mitään uneen tai ruokahaluun liittyviä sivuoireita ei tullut! Itse asiassa milteinpä päinvastoin, tuntuu että nukun kuin tukki ja illalla alkaa jossain vaiheessa väsyttää tolkuttomasti. Olen ajatellut, että se on silloin kun lääkeaine siltä päivältä loppuu.

Viime syksynä söin voxraa 300 mg ja aloin epäillä, että se vaikuttaa unenlaatuuni, koska olin koko ajan väsynyt. Ja lisäksi olin ahdistunut. Ajattelin että annosta voisi pienentää.. Tammikuussa reseptini loppui ja koska lääkärini oli vaihtunut, en saanut hoidettua tapaamista lääkärin kanssa ja hankittua uutta reseptiä, joten lopetin lääkkeen syönnin. Ajattelin, että testataan jos pärjäisi ilman. Meni noin kuukausi, ja puolitoista vuotta poissa olleet masennusajatukset alkoivat hiipiä takaisin!

Eli minulla voxra näyttää pitävän masennusta kurissa ja myös auttavan keskittymiseen. Jopa niin paljon, että olen alkanut miettiä, onko minulla oikeasti jonkinlainen diagnosoimaton ADD, mikä selittäisi monia asioita. Nyt olen kesästä lähtien syönyt taas 150 mg, ja sen vaste olikin pitkään riittävä. Nyt masennus tuntuu taas tulevan takaisin ja pyysin mahdollisuutta nostaa taas 300 mg:aan.

Minua kiinnostaisi tietää, onko muilla sitä kokemusta, että voxra ei vaikutakaan uneen vaan päinvastoin väsyttää iltaisin. Ja minkälaisia kokemuksia ADD-ihmisillä on lääkkeestä.

Ja niin tosiaan, vaikutukset masennukseen ja mielialaan alkoivat todellakin vasta siinä kuuden viikon tienoilla!

Vierailija
44/88 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri sain Voxrareseptin lääkäristä ja varoitteli että menee helposti yli kk ennen kuin rupeaa vaikuttamaan ja sivuoireet helpottamaan., pitää vaan jaksaa tsempata toi alku.

Vierailija
45/88 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syönyt Voxraa lääkärin suosituksesta tupakanvieroitukseen nyt 3 viikkoa. Ekalla viikolla oli päänsärkyä ihan joka päivä, samoin huimausta, pahoinvointia ja epätodellinen olo. Myös unet muuttuivat levottomiksi ja katkonaisiksi. Tupakan jätin pois toisella viikolla, päänsärkyä ei enää ollut. Nyt on siis 3. viikko Voxraa menossa, edelleen on joka päivä pahoinvointia. Odottelen vielä muutaman viikon jos pahoinvointi menisi ohi, toivottavasti menee. Mielialani ei ole piristynyt (päinvastoin) vaikka Voxra masennuslääke onkin.

46/88 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sopinut minulle.Ruokahalu lähti ja päätä alkoi särkeä liikaa.

Vierailija
47/88 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan. Lisää kokemuksia. 

Vierailija
48/88 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon syönyt kuukauden 150mg annoksella. Huomasin jo parin päivän käytön jälkeen, että alkoi yhtäkkiä kiinnostaa muutkin asiat kuin sohvalla makoilu ja telkkarin/kännykän tuijottaminen. Näin sain hoidettua monia asioita, ja aloitin myös mm. lukemaan kirjoja, mitä en ole moneen vuoteen tehnyt. Luulen siis, että se myös parantaa jollain lailla keskittymiskykyä. Edelleen pyörii ne kurjat asiat mielessä, mitkä ylläpitävät masennusta, mutta ainakin tämä lääke on saanut itseni liikkeelle. En todennäköisesti nosta annosta tästä, tämä annos vaikuttaa tarpeeksi positiivisesti enkä halua että se alkaa häiritsemään unta. Nyt nukun tosi hyvin. Mielenkiinnolla odotan, huomaanko muutoksia tulevina viikkoina ja kuukausina, kun moni on kuitenkin kirjoitellut että vaikutus alkaisi vasta myöhemmin.

Vierailija
49/88 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vain mene syömään sitä . Mulle puhkesi punajäkälä tästä lääkkeestä...niin ainakin epäilen todella vahvasti.

Vierailija
50/88 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon nyt pari päivää syönyt voxraa 150mg. Mieliala heittelee ihan miten sattuu, oon äkäinen, itkuinen ja kaikkea mahdollista. Pää ja niska särkee, suu on aika rikki, välillä tärisen. Tänään aiemmin sain jonkunlaisen paniikkikohtauksen.

Masennusta mulla ei ole, mutta väsynyt oon ollut toistakymmentä vuotta, taustalla kilpirauhasen vajaatoiminta, jota ei saada hoitotasapainoon. Lisäksi on jotain ADD:n suuntaista, sitä nyt tutkitaan.

Tässä nyt mietin, että kannattaako tän syömistä jatkaa, koska tänäänkin aamulla oli ihan ok olo, mutta kun olin ottanut voxran niin alko heittelee ihan järjettömän pahasti.

Vierailija
51/88 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anyone?

Vierailija
52/88 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt nyt 7 viikkoa 150 mg/pvä. Samalla lopetettiin kerrasta vuosikausia syömäni ssri, joten vaikea sanoa mikä johtuu nyt sen lopetuksesta ja mikä voxran aloituksesta. Jokatapauksessa pari-kolme ekaa viikkoa meni ilman että huomasin mitään eroa entiseen, mutta sitten alkoi alamäki ja tuntuu että kaikki on mennyt itsellä just päinvastoin, kuin miten voxran kuuluisi vaikuttaa. En todellakaan ole tippaakaan energisempi kuin ennen, päinvastoin. Kotityöt on jääneet tekemättä, joista ennen pidin tosi tunnollisesti kiinni, ja ihmisten ilmoilla en ole käynyt moneen viikkoon. Välillä on päiviä jolloin vaan makaan sängyssä itkemässä ilman erityistä syytä. Olen myös todella ärtyisä ja hermot menee mm. lapsiin todella herkästi. Aiemmin olin ehkä melko passiivinen ja elämä tuntui tasapaksulta ja ilottomalta, mutta näin pohjalla kuin nyt en ole ollut moneen vuoteen (ennen ssri:tä taisin olla juurikin näin huonossa jamassa). Olisko kellään ideoita, vieläkö tässä kannattaa odottaa parannusta, vai onko nyt vaan niin ettei tämä "ihmelääke" tosiaan toimi minulla kuten kuuluisi? Tuntuu että nälän tunnekkin on itsellä vaan lisääntynyt, ssri:llä muuten laihduin 10 kg ekan puolen vuoden aikana, josta nyt toki on jo vuosia aikaa.. vai uskaltaisiko vielä kokeilla jos 300 mg annos alkaisi puremaan, ennen kuin luovutan kokonaan?

Vierailija
53/88 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihtuminen.

Vierailija
54/88 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 51 kommentoija. Lopetin käytön noin kuukauden jälkeen, aloin nukkumaan tosi huonosti ja päivät meni tokkurassa samaan aikaan oudon pirteenä. Vaihdoin toiseen mielialalääkkeeseen ja se on toiminut hyvin.

Vierailija
55/88 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon 51 kommentoija. Lopetin käytön noin kuukauden jälkeen, aloin nukkumaan tosi huonosti ja päivät meni tokkurassa samaan aikaan oudon pirteenä. Vaihdoin toiseen mielialalääkkeeseen ja se on toiminut hyvin.

Mihin vaihdoit?

Vierailija
56/88 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämäkääntieto nyt iha korrekti. Miksei kukaan ihan suoraan kerro että no auttaako se siinä masennuksen hoidossa. Tuletko onnellisemmaksi. Sen kaikki haluaa tietää. Noita lääkkeitä en kyllä tajua yhtään. Tuntuu että jokapaikassa kommentit jotenkin puusta vedettyjä.

Vierailija
57/88 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennusentajua kirjoitti:

Onko tämäkääntieto nyt iha korrekti. Miksei kukaan ihan suoraan kerro että no auttaako se siinä masennuksen hoidossa. Tuletko onnellisemmaksi. Sen kaikki haluaa tietää. Noita lääkkeitä en kyllä tajua yhtään. Tuntuu että jokapaikassa kommentit jotenkin puusta vedettyjä.

Tietoa on kun etsit. Esimerkki https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4837968/

- On hieman parempi kuin plasebo, tästä syystä jopa "superior", koska lähes kaikki muut masennuslääkkeet vastaavat lumelääkkeen tehoa. NNT on 3-5, eli pitää hoitaa 3-5 potilasta jotta tällä lääkkeellä saadaan yksi hoitovaste enemmän kuin lumelääkkeellä.

- Paremmin siedetty kuin muut vastaavat.

- Vähemmän seksuaalisuuteen vaikuttavia haittoja.

- Aiheuttaa yleisemmin painon putoamista kuin lihomista.

- Tutkimusotanta on hyvin lyhyt, pitkäkestoisia vaikutuksia ei tiedetä.

Cochrane, joka on nyt myös korruptoinut laitos, on tarkastellut tämän verran https://www.cochraneprimarycare.org/search/site/Bupropion

ja yleensä puutteena on lyhyet tutkimukset.

Vierailija
58/88 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piristi liikaa eli vei unet multa

Vierailija
59/88 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt Voxraa muutaman vuoden. Päiväannos  300mg.

Silloin alkuun oli jonkinlaisia "sivu"oireita, pääkipua ja pahoivointia. Kestivät viikon pari.

Sivuoireet poistuivat ja meni jokunen viikko ilman tuntuvaa vaikutusta.

Mutta kuukauden jälkeen huomasin nukkuvani huomattavasti vähemmän kuin ennen. Ennen lääkkeen aloitusta nukuin käytännössä suurimman osan vuorokaudesta. 

Päivänukkuminen loppui kokonaan, sille ei ollut enää tarvetta.

Toinen myönteinen vaikutus oli selkeä painon putoaminen, ruokahalu väheni oleellisesti.

Kolmas myönteinen asia on se ettei tämä vaikuta negatiivisesti seksiin, kuten niin monet muut lääkkeet.

Neljä sitten se etten koe zombioloa, kuten muiden kokeilemieni lääkkeiden kanssa.

Mutta onnellisuus?

Ei tämä minua sen onnellisemmaksi ole tehnyt, ehkä kestän hieman paremmin elämän murheita.

Masennus on olemassa edelleen, välillä sen kanssa jaksaa, välillä ei. Masennuksen aikanaan esille tuoneet syyt kun eivät ole mihinkään poistuneet, eivätkä tule poistumaan minun elinaikanani.

Vierailija
60/88 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin Voxran 4 viikkoa sitten vaikean elämäntilanteeni ahdistaessa. En ole huomannut mitään sivuoireita! Itkuisuus ja PMS-oireet (ahdistus, masennus) ovat ainakin nyt minimissä. Olen pirteä enkä nuku päiväunia. Seksi sujuu orgasmeineen (nainen) ja kiinnostaa :)

Aiemmin on ollut käytössä citalopram (sitalopraami), jolloin olin päivisin väsynyt, tunteet olivat tasaisia ja orgasmia oli vaikea saada. Lopettaminen oli vaikeaa, kun lopetusoireina oli viuhahduksia päässä, huimausta, ärtyisyyttä ym. 

Eli kuukauden kokemuksen jälkeen pisteet voxralle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän