Ottaako OIKEASTI jonkun isovanhemmat isompia lapsia yökylään?
olen niin kade kun ystävä sai vauvan ja kaksi isompaa (2 ja 5v) ovat yökylässä mummolassa PARI yötä. Onko tuo yleistäkin??
Kommentit (45)
Meillä on 1v ja 3v. satunnaisesti mummulassa yökylässä. Itse olin myös teini-ikäisenä. En itsekään luottaisi 13-16v. yksin vielä yöksi kotiin, joten tarpeen vaatiessa ottavat varmasti tuonkin ikäisenä yökylään. Ihmettelen jos eivät ottaisi, koska omat vanhempani laittoivat myös meidät tuon ikäisenä yökylään isovanhemmille tarpeen tullen.
Äitini jaksaa ja haluaa käydä lasten kanssa shoppailemassa ja leffassa, isäni tekee heidän kanssaan puutöitä, rassaa pojan kanssa mopa ja autoa :)
Pienin 3v haluaa aina mennä mukaan ja usein meillä on miehen kanssa vapaita viikonloppuja.
ovat pienestä käyneet suht'säännöllisesti, pienempää mummi haki tarhasta ja ala-asteeltakin, nyt jos mummi jotain apua / seuraa kaipaa niin kumpikin poika menee mielellään yhdeksi tai kahdeksi yöksi "hemmoteltavaksi".
ja käyn vielä mummillani joskus yökylässä. Omat muksut jo niin isoja että pärjäilevät isänsäkin kanssa. Vietetään ilta saunoen, herkutellen ja turisten kuulumisia..
Minun vanhemmilleni, jotka asuvat kaukana, menemme sitten kesälomilla koko perhe useiksi viikoiksi kerrallaan.
viime viikollakin tulivat vartavasten kylään ja sitten ruinasivat pojan kahdeksi yöksi heille. Äitini ei ole töissä joten hänen on helppo olla pojan kanssa päivälläkin :)
Kuukauden päästä seuraava sovittu "keikka" kun poika menee 2-3 yöksi muuton alta hoitoon. Olen onnellinne kun poika on kaikki kaikessa molemmille isovanhemmille, miehen vanhemmat ovat vielä työelämässä ja asuvat kauempana joten heille ei vielä voi viedä, mutta kesälomilla meinasivat hakea lapsen pariksi yöksi yökylään :)
koska se on heistä (sekä isovanhemmista että lapisista) kivaa.
Pojat ovat vanhemmillani aina silloin tällöin 1-3 yötä yökylässä, joskus enemmän ja joskus vähemmän.
on mummolassa 1 vkl/kk niin, että mummo hakee tarhasta perjantaina ja vie sitten sinne maanantaina josta minä haen tytöt töiden jälkeen.
Kesällä lapsi oli mummolassa 2vkoa putkeen.
Sopii minulle enemmänkuin hyvin.
Ja en ole tosiaan pyytänyt lapselle hoitajaa näin usein, itse ehdotti tätä järjestelyä.
Hänelle voin myös soittaa, jos menee ylitöiksi. Hakee lapsen tarhasta ja tulevat meille kunnes pääsen töistä.
Ihana mummu ja minun ex anoppini :)
Me saadaan tästä ylellisyydestä nauttia muutaman kerran vuodessa, ehkä 4-5 kertaa, yksi yö kerrallaan.
Ja keväällä minä ja mies päästään kaksin matkalle, saadaan lapsen kahdeksi yöksi mummolaan!
(lapset 7v ja 11v)
Ja koska olen yh, minulla on paljon yh-ystäviä, joiden kanssa on todella toimiva hoitorinki. Ottavat vaikka viikonlopuksikin, silti maks. kerran kuussa pistän yökylään vaikka lapsi on jo tokalla luokalla.
Jos isovanhemmat ei ota, olisiko jotain toista lapsiperhettä, jonka kanssa välillä vaihtaa?
Meillä neljö tervettä alle 65 v isovanhempaa, eläkkeellä. Koskaan ei ole kuaan hoitanut sekuntiakaan, ei päivällä, ei yöllä. Oma äiini ei ole nuorinta lastani edes nähnyt ikinä, ei ole jaksanut tulla yksiinkään ristiäisiin. Anoppi taas hyysää kälyn perhettä.
Surkeata on täälläkin eli ei tukiverkkoja
Nimim. Ei koskaan kahdenkeskistä aikaa sitten esikoisen syntymän: )
on ihan yleinen tapa, että lapset - niin pienet kuin "isot" - vierailevat mummilassa säännöllisen epäsäännöllisesti. Ja tunnen kuitenkin varmaan ainakin kolme-neljäkymmentä lapsiperhettä.
Tietenkään isovanhemmilla ei ole mitään hoitovastuuta tai velvollisuutta, mutta aika moni isovanhempi tuntuu nauttivan ajasta lastenlasten kanssa. Meidän 11-vuotiaskin käy silloin tällöin yökylässä, viikonloppukylässä tai jopa muutamien päivien reissuissa isovanhempien kanssa; ja molemmat osapuolet (niin lapsi kuin isovanhemmat) tykkää kovasti.
Harmi, etteivät teidän vanhempanne ole kiinnostuneita ajasta lastenlasten kanssa (se on toki heidän oikeutensa, eivät kaikki tykkää viettää aikaa lasten kanssa), mutta miten sinulle voi olla YLLÄTYS, että tuo on ihan yleistä ja normaalia?!?
asuu parin talon päässä, ja isommat lapset 6v ja 4v ovat usein yökylässä :). Pienin eli 2v myös silloin, kun käydään reissussa isompien lasten kanssa.
Äitini on eläkkeellä ja ollut osa lastemme elämää heti näiden synnyttyä. omat isovanhempani olivat mulle mielettömän tärkeitä ihmisiä ja olen todella iloinen siitä, että äitini on myös kiinteä osa mun lasten elämää :)
Myös omat vanhempani ovat kutsuneet oman, nyt 11-vuotiaan muutamaksi yöksi, jotta tekisivät kaikkea kivaa yhdessä ja läheinen suhde säilyisi.
ONko se muka epänormaalia jotenkin????Huh!
Mun vanhemmille ei voi viedä, kun ovat alkoholisteja.
Miehen vanhemmat on ottaneet lapsia nyt parin vuoden ajan yökylään, alkoi kun esikoinen oli 6v. Tuolloin hän pääsi ekan kerran ja on sen jälkeen ollut säännöllisen epäsäännöllisesti. Nyt oli juuri 3 yötä (ikää nyt 8v.) kun koulusta lomaa ja me vanhemmat töissä. Kuopus 5v. on päässyt kahdesti isoveljen kanssa, ekan kerran pääsi 4-vuotiaana.
Mutta noin pienenä (2v. ja 5v.)ei mitään jakoa, en olisi tosin uskaltanut edes päästääkään ;)
viikoksi hoitoon että päästään miehen kanssa lomailemaan kahdestaan. Lapset nyt iältään 5v-12v (5kpl) ja ekaa kertaa otti kaksi vuotta sitten. Sitä ennen tietysti on aina välillä ottanut lyhyemmäksi aikaa.
Myös miehen äiti ottaa välillä kolme isompaa hoitoon muutamaksi päiväksi, esim. nyt joululomalla. Pienempiä ei jaksa hoitaa kun on sen verran vanhempi kuin oma äitini.
Olen kyllä kiitollinen tästä ja tajuan että kaikilla ei ole yhtä onnekasta. Lisäksi lähellä meitä asuu siskoni jonka kanssa aina tarpeen tullen vahditaan toistemme lapsia esim. leffaillan tai hotelliyön ajan :)
LAPSIPERHEEN KANSSA! Maailma on täynnä perheitä, jotka kaipaisivat yhden yön rauhaa ja vaihtamalla se onnistuu. Tekee hyvää parisuhteellekin...
t. se yh
ainakin mitä ystävien kanssa tulee turistua aiheesta.
Meillä 3 lasta (3v, 7v ja 9v) ja anoppini ottaa mielellään lapsiamme yökylään luokseen.
Joitakin kertoja ollaan tehty myös niin (lähinnä pidennettyjen viikonloppureissujen ajan), että anoppi on tullut tänne meille kotiin hoivaamaan lapsia.
Omat vanhempani eivät hoida lapsiamme, eikä ole muitakaan paikkoja mihin lapsia saadaan hoitoon.
Eikä meillä ole aina edes todellista hoidon tarvetta, mutta enpä viitsi estelläkään, kun mummi toivoo lapsia luokseen, ja kun tahtovat mennä, niin mikäs siinä ;)
Joskus vaan ollaan kaksistaan kotona, tai käydään leffassa, tai mitä ikinä keksitäänkään.
Kaikki ovat tyytyväisiä, eli mummi :), lapset :) :) :) ja me vanhemmat :) :).
että miehen isovanhemmat olivat jo kuolleet, kun meille syntyi lapsia joten eivät voineet ottaa.