Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämä on ... Tarinaa meidän parisuhteesta

Vierailija
04.01.2012 |

Muutimme avomieheni kanssa saman katon alle, reilu vuosi sitten; jo ensimmäisen viikon aikana mies raivostui jostakin asiasta minulle ja huusi suoraa huutoa "Mä lähden ja jätän sut" Sen jälkeen joka ikisessä riitatilanteessa mies uhkaa samalla asialla. Minulle tuo uhkaus on tehnyt sen että en luota enää parisuhteemme pysyvyyteen.

Alusta lähtien mieheni on osoitellut sormella tekemättömiä töitä minulle, piirtää esim. viivan teeveen ruutuun ja sanoo että tuonkin voisit pyyhkiä, osoittaa roskia sohvalla ja kysyy koska ajattelin imuroida sen, käskee minun tuoda itselleen sitä ja tätä vaikka on itse ko. tavaroiden vieressä.

Mieheni on erittäin kontrolloivatyyppi, hän tarkastaa kaikki tekemisemme, (minulla on edellisestä avioliitosta 2lasta) Moittii minua huonosti(väärin) täytetystä astianpesukoneesta, väärin naulakkoon pistetyistä vaatteista, vääränlaisesta äänensävystä kun puhun hänelle, melusta kun hän yrittää nukkua (itse meluaa ja rymisee, sytyttää kattovalot keskellä yötä, tulee herättämään minut 01 yöllä ja kertoo kuinka poikani on jättänyt kengät väärin eteiseen tai tyttäreni pusero on jäänyt lattialle, tai haluaa muuten vain haukkua työkaverinsa minulle, tai muut sosiaalitapaukset, yksinhuoltajat yms sosiaalipummit)

Uuden vuoden aattona asiat kärjistyi, olin juuri nostanut uunista pellin pois ja mies alkoi huutaan minulle, että tuokin pelti on tuossa maanut viikkoja, eikö sitä voi viedä jonnekin. Sanoin että hän sekoilee ja että juuri nostin sen uunista. Seuraavaksi hän haukkui sukulaiseni ja lapseni ja hyökkäsi tyttäreni kimppuun huutaen kuin tämäkään ei arvista häntä ja että tyttö on yksi vi**upää jota hän ei enää jaksa katsella.

Yritimme puhua asiasta seuraavana päivänä, mutta asiat kääntyi niin että minä olen kaikkeen syypää ja kärsin taatusti kestopms-vaivoista, olen vi**tumainen ja vääntelen naamaani typerästi kun hän puhuu minulle.

En jaksa enää, välillä tuntuu että voisin vain nousta junaan tai lentokoneeseen ja häipyä.

Minun itsetunto on polettu ihan lokaan.

Kommentit (107)

Vierailija
1/107 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut samassa tilanteessa, ex-mieheni oli samanlainen. Tunnen valtavaa empatiaa sinua kohtaan.

Tiedän, että tuntuu täysin mahdottomalle saada mies lähtemään asunnosta, ennemmin lähdet itse. Kannattaisiko kuitenkin ensin soittaa asuntosihteerille ja kysyä neuvoa? He ovat nähneet monenlaisia tilanteita ja osaavat ehkä sanoa, miten sinun kannattaisi toimia, jotta saat miehen helpoiten ulos asunnosta. Tiedän, että se voi tilanteena tuntua kauhistuttavalta. Saisitko jonkun vahvaluonteisen sukulaisesi tai ystäväsi tueksesi ero- ja muuttoprosessin ajaksi?

Saat kyllä vielä itsetuntosi ja elämänilosi takaisin, niin sain minäkin. Aika henkisesti sairaan miehen kanssa on vain hämärä muisto nyt kun erosta on aikaa 10 vuotta. Kokemus opetti tutustumaan ihmisiin paremmin ennen yhteenmuuttoa - minäkin muutin tämän sairaan yksilön kanssa yhteen jo pari kuukautta tutustumisen jälkeen, ja hänen oikea luonteensa alkoi paljastua vasta pikkuhiljaa muuton jälkeen.

Voimia! Olet äiti ja tiedät mitä pitää tehdä.

Oikeasti on aika vaikeaa saada mies lähtemään jos tämä ei halua vapaaehtoisesti lähteä, tarvin käräjäoikeuden päätöksen jossa parisuhteen päättymisen takia haen miehelle häätöä. Kuulosti helpommalta muuttaa itse pois ja irtisanoa samantien tämä asunto.

Koti on siellä missä minä ja lapset olemme, tämä on vain asunto. Ihmiset tekee kodin.

Ap

Vierailija
2/107 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehes sanoo että tuossa on pölyä niin tottakai sä vastaat että herra on sitten hyvä ja pyyhkii ne pölyt?

Kun tiskikone on "väärin" täytetty niin kai sä sanot että Herra on hyvä ja täyttää sitten itse sen tiskikoneen?

JA kun miehes uhkailee jättävänsä niin kai sä sanot että herra on hyvä ja lähtee sitten?

Sormellaan virheitäni asioita... no, asiat etenee onneksi.

Joku kyseli onko miespuolisia sukulaisia, ei ole. Mutta virka-apua saa jos tilanne käy pahaksi. Mies lähtee onneksemme pääkaupunkiseudulle vierailemaan ja saamme olla kolmin lasten kanssa

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/107 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakko kysyä miksi sinä sallit tuollaisen miehen olla lastesi lähellä? Eikö sun ensisijainen tehtäväsi ole suojella lapsiasi ja avittaa heitä hyvään elämän alkuun? Silti sinä surkuttelet vain itseäsi!

Voi lapsiparat!

Vierailija
4/107 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tutustuu uuteen ihmiseen, ei häntä voi heti tuntea läpikotaisin. Aika pitkään kaikissa suhteissa on jonkinlainen päälikuori esille, ja vasta ajan kanssa alkaa tulla se pohjimmainen ihminen tutuksi. Näin on aina.

Väkivaltaisenkin ihmisen kanssa ei jokainen hetki ole kamala, vaan niitä hyviäkin on. Ei ap:n mies varmasti päästä suustaan vain ja ainoastaan moitteita, vaan myös kaikkea ihanaa ja rakkaudellista. Jälkikäteen koottuna ne näyttävät selkeästi narsistisilta ja kamalilta, mutta eivät varmasti ole ainoa piirre tuossa miehessä. Siksi ap on halunnut antaa tilanteelle aikaa ja miehelle mahdollisuuksia - kun niitä hienojakin hetkiä on.

On helppo tulla jossittelemaan mitä itse tekisi ja mitä itse huomaisi heti. Mutta vaikeampi se on oikeassa elämässä tehdä. Toista ei vaan voi tuntea heti.

Mutta ap, jätä se mies. Saat paremman, ja yksinäisyyskin on parempaa kuin tuollainen epätasa-arvoinen ja epäkunnoittava suhde. Siinä kärsivät erityisesti lapsesi.

Vierailija
5/107 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siten että vien heidät pois miehen lähettyviltä, muutamme mahdollisimman pian pois ko. ihmisen läheisyydestä.

Varmaan olen ollut huonoäiti, monenkin mielestä. Lasten takia olen yrittänyt välttää riitelyä ja olen hyssytellyt ja hyvitellyt miestä että hän olisi lapsille kiltti. Nyt vasta tajuan kuinka väärin olen toiminut kokoajan.

Koitan parantaa tilanteen ja auttaa lapsiani.

Varmaan on helppoa sanoa ulkopuolisena mitä joku toinen on tehnyt väärin, olisin vain toivonut että omat läheiseni ja ystäväni olisi sanoneet suoraan minulle että koko elämämme on väärin. Eivätkä olisi vain kadonneet elämästämme

Ap

Vierailija
6/107 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tutustuu uuteen ihmiseen, ei häntä voi heti tuntea läpikotaisin. Aika pitkään kaikissa suhteissa on jonkinlainen päälikuori esille, ja vasta ajan kanssa alkaa tulla se pohjimmainen ihminen tutuksi. Näin on aina.

Väkivaltaisenkin ihmisen kanssa ei jokainen hetki ole kamala, vaan niitä hyviäkin on. Ei ap:n mies varmasti päästä suustaan vain ja ainoastaan moitteita, vaan myös kaikkea ihanaa ja rakkaudellista. Jälkikäteen koottuna ne näyttävät selkeästi narsistisilta ja kamalilta, mutta eivät varmasti ole ainoa piirre tuossa miehessä. Siksi ap on halunnut antaa tilanteelle aikaa ja miehelle mahdollisuuksia - kun niitä hienojakin hetkiä on.

On helppo tulla jossittelemaan mitä itse tekisi ja mitä itse huomaisi heti. Mutta vaikeampi se on oikeassa elämässä tehdä. Toista ei vaan voi tuntea heti.

Mutta ap, jätä se mies. Saat paremman, ja yksinäisyyskin on parempaa kuin tuollainen epätasa-arvoinen ja epäkunnoittava suhde. Siinä kärsivät erityisesti lapsesi.

Hyviä hetkiä ja mies oli aina hyvin hellä ja lohduttava, kun oli ensin kiusannut minua ja saanut minut tolaltani. Nykyään vain ilkeys on joka päiväistä ja en enää suostu tuohon lepertelyyn ilkeyksien ja loukkauksien jälkeen vaan vetäydyn pois tilanteesta.

Ap

Vierailija
7/107 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluan vielä sanoa sulle ap, että punnitse tilanteesi tarkkaan.

On totta, että yhden nettikeskustelun jälkeen emme voi tehdä diagnoosia narsismista täällä av:lla. mutta ne ihmiset jotka käskevät sun vaan "nakata ukko pihalle" eivät selvästi ole olleet tekemisissä persoonallisuushäiriöisen miehen kanssa. Persoonallisuushäiriöinen ihminen on aina vaarallinen erotilanteessa. Omaa käytöstä kontrolloimalla ei voi kontrolloida tilannetta ja toisen käytöstä.

Sulla on enemmän havaintomateriaalia kuin meillä. Käytä miehesi poissaoloaika siihen että käyt uudelleen läpi esim. juuri tuota narsistien tuki ry:n sivustoa. On tosi kylmäävä tunne lukea kuvausta joka sopii täysin omaan elämään. Tiedät itse jos näin on.

Oletko miettinyt miehen luoksesi muuttoa? Olisiko hänellä voinut olla vastaava tilanne edellisellä paikkakunnallaan kun niin äkkiä tarvitsi uuden paikan? Paljonko tiedät miehen aiemmasta elämästä? Onko sinulla hänen entiseten ystäviensä tai exiensä yhteystietoja jotta voisit kysyä onko tällaista ollut ennen? Onko miehellä rikosrekisteriä aiemmista väkivaltaisuuksista?

Muistathan, että jos kyse olisi "normaalista" paskiaisesta, olisi hänellä kuitenkin joukko entisiä ystäviä joita sinäkin olisit tavannut välimatkoista huolimatta.

Itseltäni meni pitkään eron jälkeen miettiä mikä oikeastaan oli totta ja mikä ei. Oli ihana, juuri tällainen "liian hyvä ollakseen totta" puoli, ja sitten tämä toinen, ihan hullu puoli. Sellainen, että jos niistä tapahtumista puhuisi ääneen, kaikki ihmettelisivät että miten et pahvi ole tajunnut mitään!?!. Mutta en tajunnut. Aina selittelin miehen käytöstä jollain. Halusin uskoa. Halusin, että se hyvä ja sadunomainen oli totta. Halusin uskoa siihen Narkissoksen kauniiseen heijastukseen vedenpinnassa, en nähnyt totuutta.

Haluan varoittaa nyt vielä kerran, että _mikäli_ miehesi on persoonallisuushäiriöinen, saattaa joku riidoista mennä erittäin rumaksi. sairaat ihmiset ovat kykeneviä sellaiseen pahuuteen että terveen mielikuvitus ei siihen riitä.

Onko tilanteesi pahentunut pikkuhiljaa? Onko miehen käytös jatkuvasti uhkaavampaa ja kummallisempaa? Jos näin on, pelkään että on vain ajan kysymys koska saat nyrkista. Tai pahempaa. Pahoinpitelystä paranee, murtuneet luut korjaantuu. Mutta on asioita joita toiselle voi tehdä, joista jää ikuiset henkiset arvet. Minä tiedän.

Anteeksi tämä pessimismi. Itse vain ajattelen, että jos saan sinut heräämään ja säikähtämään sen verran että vältyt näiltä kokemuksilta, oma helvettini ei ole sitten mennyt täysin hukkaan. Muista, että tilastollisesti joka neljäs nainen on kokenut väkivaltaa parisuhteessa. Kerro kuulumisia kun olet tehnyt päätöksiä.

Vierailija
8/107 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että olet ruvennut irtautumaan miehestä! Jatka samalla mallilla, kuulostat järkevältä naiselta jolla on ollut paska mäihä.

Vierailija
9/107 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se tulisi muistaa. Miehen käytös on todella huonoa ja epätervettä. Kuitenkin tulee mieleeni, että teksti on kirjoitettu vain ap:n näkemyksestä. Mikähän olisi miehen tarina? Ap kuvaili, että mihessä oli, ainakin alkuun, myös paljon hyviä ominaisuuksia. Onhan tuollainen kielenkäyttö, todella ikävää... mutta kuinkahan paljon sitä kuitenkin tapahtuu arjessa, ihan tavallisille ihmisille, jotka ovat stressaantuneita. Miehen pitäisi hake apua. Mutta ap ei tietenkään ole se jonka vastuulla miehen mielenterveys on. Halusin kuitenkin sanoa, että parisuhdeasiat harvoin ovat ihan noin mustavalkoisia.

Vierailija
10/107 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tama niille, jotka pitavat kiinni ap:n oikeudesta asuntoonsa. Ero on vaikea, kannattaa tehda se siten, mika helpoimmalta tuntuu. Suosittelen jarjestamaan asiat valmiiksi, valitsemaan muuttopaivan siten, ettei mies ole kotona ja ottamaan tukijoukkoja mukaan. Sitten heti muuton jalkeen haatopaatos miehelle (ettei ap:lle tule esim. korvausvelvollisuuksia, jos mies riehuu asunnossa), vuokrasopimuksen irtisanominen, jne.

Vierailija
11/107 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rauhoittaisit nyt lastesi lapsuuden, etkä enää toisi heidän riesakseen samaan talouteen kusipäisiä isäpuolia?

Olisiko mahdollista?

Vierailija
12/107 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit irtisanoa asuntosi kuukautta ennen, ettet joudu maksamaan kahden asunnon vuokria yhtä aikaa.

Et vaan kerro sitä miehelle, että olet niin tehnyt.

Vierailija
13/107 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse reagoinut, jos ystäväsi olisivat sinulle miestäsi "haukkuneet" ( = eli kertoneet totuuden)? Mä voin ihan omasta kokemuksesta sanoa, että siinä ei todellakaan sanota, että ok, taidat olla oikeassa, vaan sitä omaa miestä aletaan puolustella, yleensä kaltaisesi nainen vielä kertoo miehellekin, jolloin mies kertoo, että " joo se lissu yritti iskeä mua ja on vain kateellinen", ja sitten välit on lopullisesti pilalla.

Koska mä en ainakaan voi antaa ystävälleni anteeksi sitä, että väitti mua valehtelijaksi, eikä koskaan edes pyytänyt anteeksi, kun totuus lopulta paljastui.

Nyt kun ystäväsi ovat vain kaikonneet, heidät saa vielä takaisin. Sun on ihan turha olla heille vihainen omista virheistäsi. Ei ystäväkään pysty joka tilanteessa olemaan rinnalla, kun toinen ei selvästikään kaipaa apua/ osaa sitä ottaa vastaan. Veikkaan että kun ilmoitat erosta, saat valtavasti tukea osaksesi.

Vierailija
14/107 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta, varmista ensin muutto niin, että mies ei pääse tekemään mitään pahaa sinulle tai lapsille. Nyt on ollut niin monta 'pimahdusta' viimeaikoina, että kannattaa olla varuillaan vaikka ukko ei olisi väkivaltaiselta vaikuttanut. Yleensä tommoset kontrollifriikit juuri voivat reagoida tilanteeseen ihan miten vaan. Ajattele sitä harmia kun ei olekkaan ketään ketä 'syyttää' paskasta elämästä. Hyvää elämää sinulle ja lapsillesi ja muista olla varovainen tommosten kanssa !!

Vierailija
15/107 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhde narsistin kanssa alkaa usein upeasti.

”Pian hän alkoi vakavissaan puhua kauniisti suurista tunteistaan minua kohtaan, siitä kuinka oli jo ensi näkemältä ’iskenyt silmänsä minuun’ ja puhunut myös kavereilleen, että ’tuon naisen minä haluan ja aion saada’. Oi, mikä määrätietoisuus, olin aivan sulaa vahaa.” – Ajattara

Narsistin uhriin ihailu ja intensiivinen läsnäolo menevät täydestä, koska hänellä on suuri rakkaudennälkä. Ennen pitkää kuitenkin tapahtuu jotain outoa. Unelmien prinssi tai prinsessa muuttuu mielivaltaiseksi, jopa väkivaltaiseksi hirviöksi.

Riidat ja kriisit menevät toki ohi myös narsistin kanssa ja usein yhtä äkkiä kuin ovat alkaneetkin, mutta ilman, että niitä todella käsitellään. Narsisti saattaa pyytää anteeksi ja pahoitella, jopa hyvitellä ja luvata, ettei sitä tapahdu ”enää koskaan”. Hetken aikaa yhteiselo on hehkeää, ja toivo paremmasta herää. Kaikki tämä on vain pintaa ja manipulointia, sillä todellista katumusta narsisti ei tunne. Usein purkauksen uhri päätyy pyytelemään anteeksi.

http://www.kirkkojakaupunki.fi/arkisto/paakirjoitus-ja-kolumnit/6457/

Vierailija
16/107 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tulevaisuutta muutenkin ap:lle ja hänen lapsilleen! Nauttikaa ja olkaa onnellisia!

Vierailija
17/107 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti, ota lapsesi, tavarasi ja juokse. Ansaitset parempaa, ja vielä enemmän lapsesi ansaitsevat.

Vierailija
18/107 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ja tee päätös paremmasta elämästä tänään. Itses ja lasten takia varsinkin. Parempi sulla on ilman tuollaista "miestä", jos häntä voi mieheksi kutsua. Kauhealta kuulostaa teidän olo kotona joka pitäisi olla ihmisen turvapaikka, hyvä paikka kaikkien olla. Ota ja lähde tänään!

Vierailija
19/107 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo! Tuo mitään rakkautta ole. Olet sekopään kanssa, joka ei rakastamalla hyväksi muutu. Jos itseäsi et ajattele, niin ajattele edes lapsiasi.

Vierailija
20/107 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänään käydä asuntosihteerin luona kysymässä vapaista asunnoista.

En jaksa enää taistella ja kuunnella jatkuvaa valitusta kaikesta, mitä me teemme.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi