Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumistuesta tietävät, apuja.

Vierailija
03.01.2012 |

Onko kelalla joku tietty neliömäärä missä saa aua ja saa tukea? Asun kaksi lapseni kanssa ja neliöitä on 72, onko liikaa neliöitä tuon tuen kannalta?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyy varmaan Kelan sivuilta.

Vierailija
2/7 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli onko jollain tietoa paljonko saa olla 2 hengen asunnossa neliöitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/7 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekin pähkäilin näiden asioiden kanssa vielä syksyllä. Olen siis iloinen, että voi jotakuta kenties auttaa. Tältä palstalta kun olen niin usein saanut asiallista ja asiantuntevaa apua.

Asiantuntija en suinkaan ole mutta omakohtaista kokemusta asumistuesta.

Itse asun "liian suuressa" kodissa lasteni kanssa. Neliöitä Kela hyväksyy vain tietyn enimmäismäärän/ hlö.

Meillä on n. seitsemän neliötä liikaa. Siltä osalta Kela ei hyväksy asumismenojamme.

En nyt muista näitä "neliösääntöjä" mutta esimerkkinä:

Meitä on kolme, minä ja lapset. Asuntomme koko 82m². Kelan mukaan meidän pitäisi asua korkeintaan 75 neliöisessä asunnossa.

Kela laskee tuen sen 75 neliön mukaan. Samaten se laskee ymmärtääkseni jonkinlaisen keskiarvion alueen hintatasosta.

(Joka on todella alhainen).

Meillä vuokra/ neliö/ kk on n. 14€ ja Kela hyväksyy vuokraksi n. 9€/ neliö. Voit siis asua pari neliötä isommassa asunnossa mutta Kela ei hyväksy niitä ylimeneviä summia. Asuntotuki lasketaan vain näiden heidän määrittelemiensä kustannusten mukaan.

Mainitsemani summat ovat nyt n. summamutikassa kun en ulkoa muista, mutta tätä luokkaa ja vaihtelevatkin paikkakunnittain.

Toivottavasti tästä oli jotain apua ja pystyin yhtään selventämään.

Laita hakemus ja muista tehdä se pian, sillä ainoastaan hakemuskuukautta edellinen asumiskulu huomioidaan takautuvasti.

Vierailija
6/7 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme siis lapsen kanssa kaksi 72neliön asunnossa ja maksimi hyväksyttävä näyttää olevan 57 eli 15 neliötä liikaa. Mutta siis kela ei vain maksa noilta 15 ylimenevältä neliöltä tukea, eikö näin? Pitääkö muuten noi kelan laskurit hyvin paikkansa?

Hakemusta en voi vielä laittaa, koska saan ehkä eläkkeen saajan asumistukea mikä on parempi, eläkepäätöstä odottelen...

ap

Vierailija
7/7 |
04.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi myös KELAn sivuilta asumistukilaskuri. Naputa se sana Googleen, löytyy varmaan helpommin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme