Aloitin kirjoittamaan blogia...
...mutta tarttisin mielipiteitä siitä. Jos siis jaksaisit käydä vilkaisemassa, ja antaisit tänne omat kehitysideasi, olisin kiitollinen. Kaikki häiritsevä pitää mainita, ulkoasuun, tekstiin, aiheeseen ja kuviin liittyen. Positiivista palautetta otan mielelläni myös vastaan, mutta eniten kaipaan nyt rakentavia kommentteja. Olen kirjoittanut vasta tänään kolme postausta, mutta mielummin teen ne parannukset näin alkuvaiheessa kuin vasta myöhemmin. :)
Ja pliis, vaikka joku nyt mut/meidät tunnistaisikin, niin ei jaksais nyt mitään henkilökohtasta haukkumista tms. Kiitos! :)
Kommentit (53)
ulkoasu on helposti lähestyttävä ja ihan suloinenkin, toisaalta vähän liian arkinen, persoonaton. Blogin idea hyvä ja sinänsä mielenkiintoinen (sillä ajatuksella tietysti, että lukija kannattaa samaa sisustustyyliä kanssasi).
Itse menetin mielenkiintoni tekstiin jo viidennen tekstikappaleen kohdalla. Teksti oli liian rönsyilevää ja siitä puuttui ns. punainen lanka. Esittely on esittelyä, ei omien muutosideoiden esille tuomista jo tuossa vaiheessa. Sille voisi olla oma postaus, ja se napakoittaisi kappaleita.
Itse pidän hyvää suomen kieltä tärkeänä seuraamissani blogeissa, en jaksa lueskella puhetyyliin tuotettua tekstiä. Kappalejako on myös hyvä opetella.
Sisustusblogissa hyvät kuvat ova kultaa arvokkaampia! Kannattaa hankkia hyvä kamera ja opetella käyttämään sitä. Kannattaa myös miettiä hyviä kuvakulmia ideoitten esille tuomiseen persoonallisella tavalla.
Kokonaisuudessaan hyvä idea, mutta uhkaa jo olemassa olevilla elementeillään kuoleutua ontuvaan teksitykseen, tusinatavara kuviin ja hukkua persoonattomuudellaan massaan.
En lue blogeja, joissa on isot kuvat eli tuo systeemi on paljon parempi: klikkaa, jos haluat katsoa yksityiskohtia, muuten katso inhimillistä kuvaa.
Teksti on sujuvaa toisin kuin lähes kaikissa muissa blogeissa. Muutaman kielioppivirheen on valmis antamaan anteeksi, kun ei tarvitse sietää ihqutusta ja naminamia.
Ymmärsin, että tuo on vuokratalo eli todennäköisesti lankkulattiaa ei ole tulossa?
Vaikutat mukavalta 'naispuoliselta', mut älä ihmeessä kutsu miestä Murmeliksi! Jack on söpö skidi :D ai niin, 'sekä - että' -rakenteeseen ei tuu pilkkua ennen ettää. Jatka ihmeessä!
Kiitos. Mä en keksi mun miehelle mitään järkevämpää nimitystä, en halua kuitenkaan etunimellä puhutella häntä. Tai en tiedä, ehkä mä neuvottelen tästäkin mun miehen kanssa. :P
Ja eikö muka oikeesti sekä-ettään tuu pilkkua? Liian kauan koulunkäynnistä vissiin, mä vielä korjasin sen oikolukiessa noin. :D
Mutta kirjoittaisin seuraavan virkkeen:
Blogini on pääasiassa sisustukseen keskittyvä, mutta kertoo myös muista onnen aiheistamme perheemme elämässä.
Näin:
Blogini keskittyy pääasiassa sisustukseen, mutta kertoo myös muista perheemme onnen aiheista.
eniten mua arsytti hymiot... Ei niita onneks ihan joka lauseen perassa ollut, mutta musta niita ei tollasessa tekstissa tartteis olla.
Jotkut jutut oli tosiaan kirjotettu aika pitkan kaavan mukaan, eli tiivistaa kannattaa. Ja se miten joku "tuo oman haasteensa" oli liian kaytetty...
mutta olet tosi tutun näköinen. tv:stä tuttu?
Mutta kivoja kuvia, selkeitä. Ja tekstiä niin paljon, että kaikkea en jaksanut lukea. Ihana talo!
ulkoasu on helposti lähestyttävä ja ihan suloinenkin, toisaalta vähän liian arkinen, persoonaton. Blogin idea hyvä ja sinänsä mielenkiintoinen (sillä ajatuksella tietysti, että lukija kannattaa samaa sisustustyyliä kanssasi).
Itse menetin mielenkiintoni tekstiin jo viidennen tekstikappaleen kohdalla. Teksti oli liian rönsyilevää ja siitä puuttui ns. punainen lanka. Esittely on esittelyä, ei omien muutosideoiden esille tuomista jo tuossa vaiheessa. Sille voisi olla oma postaus, ja se napakoittaisi kappaleita.
Itse pidän hyvää suomen kieltä tärkeänä seuraamissani blogeissa, en jaksa lueskella puhetyyliin tuotettua tekstiä. Kappalejako on myös hyvä opetella.
Sisustusblogissa hyvät kuvat ova kultaa arvokkaampia! Kannattaa hankkia hyvä kamera ja opetella käyttämään sitä. Kannattaa myös miettiä hyviä kuvakulmia ideoitten esille tuomiseen persoonallisella tavalla.
Kokonaisuudessaan hyvä idea, mutta uhkaa jo olemassa olevilla elementeillään kuoleutua ontuvaan teksitykseen, tusinatavara kuviin ja hukkua persoonattomuudellaan massaan.
Jälleen totta joka sana, kiitos. :)
tuo on kyllä ihan totta että ois pitänyt pitää tuo tyhjän asunnon esittely ihan vaan sellaisena, mutta mulla on sellainen ärsyttävä tapa, että jos jotain tulee mieleen, haluan kertoa sen heti enkä vasta ensi kerralla. Pitää alkaa karsimaan omia ajatuksiaan.
Kuvien laadusta olen samaa mieltä. Nämä kuvat on kuitenkin otettu tarkalleen 5kk sitten, jolloin mulla ei ollut minkäänlaista aikomusta alkaa pitämään blogia. Jatkossa aion ottaa kuvia ihan vaan blogia varten, joten ne ovatkin sitten myös varmaan enemmän tarkoitustaan palvelevia.
Hehe, en ole tv:stä tuttu, mutta vi olla että tunnet mut tai jomman kumman mun siskoista jotka on aika saman näköisiä. :)
Ok, eli tiivistettynä parannuskohteet on tällä hetkellä:
-taustaa, ja varsinkin värejä pitää muokata ja käyttöliittymää tutkia.
-Parannusta kuviin
-Tiivistystä tekstiin
-Kirjoita ennemmän kirjakielen, kuin puhekielen tyylistä tekstiä.
-Hymiöt pois
-kiinnitä huomiota sanojen ja lausahdusten toistoihin
-Yritä saada blogiin joku kikka tai idea jolla sen saa mielenkiintoisemmaksi.
_Älä kutsu miestäsi isiksi. :D
laitat ensin sellasita verkkoa, mikä pitää matotkin liukumatta lattialla. Sitten pysyy mikä vaan pehmuste ja kkivat tyynyt!
laitat ensin sellasita verkkoa, mikä pitää matotkin liukumatta lattialla. Sitten pysyy mikä vaan pehmuste ja kkivat tyynyt!
Mahtavaa, miksen mä heti keksinyt!! Kiitos sinulle tosi kovasti! :)
Ottakaa jokainen bloggari niin kuin potentiaalisena kirjailijanalkuna ja antakaa kommentteja, mutta eihän sitä ole mitään syytä lytätä näitä alkajia. Jokainen menee tyylillään ja tekee jutustaan semmoisen kun pystyy ja kehittyy - eihän siitä tiedä mitä hienoa tulee. Oletteko ehkä kateellisia jollekin? Ei kannata!
Tässä minun kommenttini, jos nämäkin kelpaisivat!
Yritin laittaa kommenttini blogiin, mutta tekstini oli liian pitkä. Laitan sen tänne siis, vaikka varmaan on toistoa ja muut jo sanoneet kaiken.
Ei se ole kiva, että toiset kertoo nyt sulle mitä kaikkea tänne "korjaisit" tai duunaisit.
Mutta laita, että blogia voi tilata sähköpostilla.
Laittaisin jonkun profiilikuvan tohon "tietoja minusta". Siihenhän sopisi vaikka talonkin kuva! Talon väri sopisi tähän taustatapettiin.
Kaikki kuvat eivät ole edukseen julkaistaessa. Punnitse kuvat tarkoin monilta tahoilta. Vähemmän kuvia, mutta parempia kuvia voisi olla tavoiteltavaa. Jotkut kuvat on tosiaan pakko ottaa pois. Valokuvaaminen ja hyvin valokuvien ottaminen on ihan oma juttunsa. Niissä sommittelukin on tärkeää. Sitten sun tarttee miettiä onks ne kuvat hyvännäköisiä näitä taustoja vastaan mitä sulla on. Tämä vihreä väri on aika erikoinen. Kannattaisiko vaihtaa johonkin muuhun. Onko tämä tapetti jotain sieltä teiltä kotoa? Jos pidät sen niin tämä vihreä ei oikein sovi yhteen tyyliltään eikä väriltään tähän "taustatapettiin". Älä laita lisää juttuja ennen kuin olet saanut nämä perusasiat kuntoon, koska muuten tulee niin paljon kaikkea muutettavaa.
Kuvia voisi olla eri kokoisia ja jos tällä uudella Bloggerillakin pystyy sijoitteleen niitä eri paikkoihin niin olis kivampi kuin pelkkä kuvien lista. Kertokaa miten tämä sijoittelu tapahtuu tässä uudessa Bloggerissa niin minäkin käyttäisin.
Teksteissäkin sulla on vähän hommaa. Yritä kirjoittaa selvemmin. Lue tekstejäsi niin kuin olisit joku ulkopuolinen itse. Ymmärsitkö hyvin? Jos et ymmärrä niin viilaa tekstiä tai harkitse lauseen / koko kohdan poistamista! Käytä pistettä useammin ja suosi siis lyhyempiä lauseita, joissa vähemmän asiaa. Yksi lause mieluiten yhdelle tai parille ajatukselle. Kannattaisiko tehdä yleisölle myös erilaisia mielipidekysymyksiä sen sijaan, että kertoo itse oman mielipiteensä jostain asiasta. Näin saattaisi tulla enemmän keskustelua makuasioista.
Tässä bloggerissa on jotenkin hassusti tämä rivienvaihto. Ovat laittaneet bloggerin uusiksi (Google+) ja siinä tuntuu olevan vikaa rivinvaihdossa. Visuaalisesti ainakin minua häiritsee (ihan omissa teksteissänikin) jos rivinväli ei ole oikea. Siis katso, että tyhjä tila tekstin ja kuvan välillä on aina sama ja sekä kuvan ylä- että alareunassa. Laita myös muut rivinvälit järjestelmällisesti eikä niin että näyttävät tulleen miten sattuu. Se miten sattuu vaikuttaa blogin yleiskuvaan todella paljon. Opettele siirtymään siinä blogitekstisivulla niin että saat tekstin oikeaan paikkaan. Tässä menee kyllä vähän aikaa, mutta se kyllä onnistuu. Itse olen juuri nyt taistellut näiden rivinvälien kanssa, mutta se taitaa siis olla joku ihan vika, että ei aina mene niin kuin itse haluaa. Siitä kannattaisi ihan valittaa Bloggerille. En vain muista teinkö sen jo vai en kun ymmärsin, että vika on jo huomattu.
Hassua, että kutsut miestäsi Murmeliksi. Kannattaisiko vaihtaa. Itse olen Irmeli ja koululaiset täällä Espoossa kutsuvat minuakin Murmeliksi etunimeni vuoksi! Että enpä tiedä onko tuo niin hyvä juttu julkaista ihan yleisesti!
Sun tarttee myös saada tota tapettia vasten näkyvä blogin aloitusteksi ja jotkut jutut sivun alareunassa paljon selvemmiksi. Miten ne näkyvätkin noin huonosti tota tapettia vastaan.
En todellakaan laittaisi kuvatekstejä sulkuihin. Miksi sulkuihin siis? Eihän ihmiset voi arvata mitä niissä kuvissa on.
Blogiarkiston laittaisin semmoiseksi, että se näyttää vanhimman tekstin ensimmäisenä. Itse blogissa tämä on ongelma. Olis varmaan parasta, jos jokainen teksti olisi oma lehtensä, mutta itse en ole sellaista osannut laittaa. Ja tässä on siis jonkinlainen ongelma. Itselläni on näes eräs blogi, josta haluaisin kirjan jälkeen päin. Bloggerilla voi kyllä tehdä kirjan, mutta tämä ongelma ei esiinnykään siinä vaiheessa kun tulostaa valmista kirjaa vaan siinä vaiheessa kun kirjoittaa vielä sitä kirjaa. Pitäisi esimerkiksi saada ujutettua jokunen sivu sinne väliin, mutta se on mahdotonta.
Ehkä voisit esitellä perheenjäsenesi jokaisen ihan erikseen ja laittaa siinä otsikot jokaisen nimellä. Siis tämän voit tietysti tehdä siinä mikä avautuu tosta "Perheestä".
Käytä myös kappalejakoa enemmän teksteissäsi eli kaksi välilyöntiä. Tekstistä tulee helpompi lukea. Kun aihe vaihtuu niin laita uusi kappale. Bloggerissa ei ole mitään rajotusta kuinka paljon tekstiä, mutta kuvien määrälle per päivä saattaa ehkä olla joku rajoitus (olen ehkä nähnyt semmoisen jossain) mutta sehän sitten näkyy kun jostain syystä ei saman päivän tilaan huoli enää lisää kuvia.
Harkitsisin ton tekstin otsikon alla uudestaan. Kerrot siinä asioita, jotka kuuluisivat oikeastaan noihin Perhe ja Koti artikkeleihin.
Kertosin jotain, että pieni perhe Helsingistä pätti muutta isinsä kotikonnuille suureen, tyhjään taloon. Sitten menisin asiaan ja sanoisin jotain että nyt sisustetaan taloa ja tässä blogissa vaihdetaan sisustusideoita ja -vinkkejä. No ei nyt ihan näin, mutta että kerrot mikä tilanne sulla on (pieni perhe ja tyhjä talo maalla) + että mitä tässä blogissa tehdään (muutamalla sanalla, vaihdetaan sisustusideoita ja -vinkkejä). Menisin siis jotenkin suoraan asiaan.
Vinkiksi vaan, että mä olen poistanut mahdollisuuden, että voi laittaa itsensä blogin vakilukijaksi. Blogiin voi näes ilmestyä kaikenlaisia häiriköijiä (eri syistä ja eri motiivilla) ja ne lukijat olivat mulla esim. seksipalveluja tarjoavia. En jaksa taistella sitten Bloggerin kanssa miten sellaiset saan pois. Siellä on mahdollisuus laittaa, että itse seuraa jotain blogia. Sinne voi tietysti laittaa jos itse on interaktiivinen jonkun muun sisustus- tai perhebloggarin kanssa. Ylenpalttisella linkittämisellä toisten blogeihin saattaa saada jotain väkeä blogiin, mutta se on kiellettyä säännöissä. Siinä on sekin puoli, että Googlehaut häirintyy ja alkavat antaakin sitä blogia, joka on tehnyt niitä linkityksiään. Mulla oli yksi, joka linkitti jokaiseen artikkeliinsa mun blogin ja oli syödä näin kaikki blogini googlehaut. Tämmöinen linkitys ei ole sallittua.
Tässä jotain vinkkejä. Toivottavasti näistä oli edes jotain hyötyä. Kysy vaan lisää jotain konkreettista - annan ihan mielelläni jotain mielipiteitäni. Mulla saattaa olla jonkinlaista silmää, mutta minkälaista, sitä taas en osaa sanoa!
Hyvää Uutta Vuotta ja sisustamisen iloa!
mutta siis muista, että aina
alkaa kirjoittaa
alkaa päällystää
aloin tehdä
t. kielipoliisi :)
Mutta ehdottomasti pitää saada pohjapiirustus! Jos sellaista ei ole, piirrä itse.
Ilman pohjapiirustusta on vaikea antaa vinkkejä esim. huonekalujen sijoittelussa.
Lisäksi tekstiä oli hieman liikaa. Tiivistä.
Mä jo odotan niitä sisustuskuvia.
Lisäksi ulkokuvia ois kiva saada
Onneksi eivät ole teidän maulla valitut kun kerran vuokralla olette.
En muutenkaan ymmärrä noita kaksivärisiä keittiöitä. Vaaleat yksiväriset pinnat näyttävät niin paljon paremmilta ja käytönnöllisemmätkin ovat.
Mutta sitä mä kysyisin, että kenelle kirjoitat? Blogisi vaikuttaa ainakin toistaiseksi liian henkilökohtaiselta. Kun pääset käsiksi ajattelemaasi sisustusaiheeseen kunnolla, blogisi on sitten varmaan mielenkiintoisempi.
Tausta saisi kyllä olla joku muu kuin tuollainen tapettimainen.
"Olis varmaan parasta, jos jokainen teksti olisi oma lehtensä, mutta itse en ole sellaista osannut laittaa"
Jos ymmärsin oikein niin haluaisit yhden postauksen aina omalle sivulle. Eli ekalla sivulla postaus, sitten alhaalla "vanhemmat" tms tai nuoli ja siitä pääsisi seuraavaan, joka taas aukeaa omalle sivulle.
Tämän saa määriteltyä bloggerin asetuksissa. Siellä missä sitä templatea ja niitä widgettejä lisätään ja muokataan. Määrittelee vaan niin että 1 postaus näytetään sivulla.
mitä mieltä vuokranantaja on blogista? onko teillä lupa julkaista kuvia ym hänen omaisuudestaan? toivottavasti olet kysynyt asiasta etukäteen.
jos yhdellä sivulla näkyy vain yksi postaus. Perinteinen (esim. 5 tuoreimman) pötkö on kätevämpi.
Haha, mua alkoi melkein ääneen naurattamaan kun luin tämän viestin, koska kaikki nuo kohdat pitivät paikkansa. Kiitos sinullekin siis huomioistasi. :) Tämähän sujuukin hyvin, saan yhdellä kerralla kaikki virheet huomattua, hyvä minä, hyvä te! :)