Vaadinko "liikaa" uudelta mieheltäni?
Hei!
Olin pitkään yksin lasteni kanssa ja vuosi sitten löysin ihanan miehen, jonka kanssa olemme muuttaneet juuri yhteen.
Mies tykkää lapsista ja tulevat hyvin toimeen.
Mutta...minusta tuntuu yhä, että minä olen henkisesti yh. Siis mies kyllä jää lasten kanssa ja voin mennä ja tulla mieleni mukaan, mutta käytännön asiat eivät mielestäni oikein suju.
Esimerkkejä:
-Ruokailu on täysin minun vastuullani. En siis oleta, että mies edes alkaa ruokaa väsäämään, mutta ei varmaan ole liikaa vaadittu, että tarjoaa lapsille välipalaa?
-Harrastukset. Kertaakaan mies ei ole ehdottanut, että voisi viedä lapset, jotta minä saisin levätä. Oikeasti välillä v*tuttaa kun tulen töistä, niin mies on duunin jälkeen päikkäreillä sovalla jonne jää lojumaan kun lähden tukka putkella kuljettamaan lapsia.
Olen sanonut hänelle näistä asioita, mutta ei ainakaan oma aloittesesti ole toimeen alkanut.
Pärjäsin yh:na hyvin, jaksoin kasvattaa lapset jne eli en siinä mielessä tarvitse miestä. Mutta mielestäni jos mies ottaa naisen jolla on lapsia, niin silloin ottaa koko paketin. Isää ei tarvitse leikkiä, mutta kyllä arkeen pitää osallistua.
Mielipiteitä? Vaadinko liikaa?
Kommentit (107)
ja nyt tulee ero.
se on raskasta!!!
Mies ei ole osallistunut lasteni huoltoon millään tavalla, eikä halua osallistua. hän on ollut puolisoni, mutta pysynyt kaukana perhekuvioista eli seurailut sivusta asioita, lähinnä valittanut, jos lapset häiritsevät hänen elämäänsä.
teen myös ruuat miehelleni, mutta ne ovat pääsääntöisesti eri ruuat kuin lapsille. pesen kaikkien pyykit, huollan kodin. omien lasten asiat huollan täysin. miehen lasten asioita huollan silloin kun on tarpeen.
hyvä, että täällä jotkut on sitä miltä, että perheen asiat kuuluvat kaikille. olenkin jo ihmetellyt, voiko tämä olla näin.
alussa sitä jaksaa, loppujen lopuksi osallistuminen lienee ainoa tapa. ainakaan asiat ei toimi, jos lapset ovatkin vain käveleviä mustasukkaisuuden ilmentymiä.
Missään nimessä en ole poistamassa päiväuni-oikeutta mieheltäni :D. Mutta voisitteko ymmärtää, miltä se tuntuu kun kiireessä lähdet töistä ja hoputat sitten lasta lähtemään treeneihinsä ja mies tulee siihen venyttelemään ja haukottelemaan. ap
jonne ei tarvitse kuljettaa kiireellä vaan sitä olisi vain lauantaisin? Silloin kaikki saisivat mitä tahtovat eli mies päiväunensa, nainen kiireettömät harrastuksiinviemiset ja lapset harrastuksensa.
Ai niin, eihän se käy, että nainen ja lapset muuttavat tapojaan, vain miehen tulee muuttua.
Missään nimessä en ole poistamassa päiväuni-oikeutta mieheltäni :D. Mutta voisitteko ymmärtää, miltä se tuntuu kun kiireessä lähdet töistä ja hoputat sitten lasta lähtemään treeneihinsä ja mies tulee siihen venyttelemään ja haukottelemaan. ap
jonne ei tarvitse kuljettaa kiireellä vaan sitä olisi vain lauantaisin? Silloin kaikki saisivat mitä tahtovat eli mies päiväunensa, nainen kiireettömät harrastuksiinviemiset ja lapset harrastuksensa.Ai niin, eihän se käy, että nainen ja lapset muuttavat tapojaan, vain miehen tulee muuttua.
niin lapsen pitää vaihtaa harrastusta, ettei vaan uuden äijän tarvitse jatkossakaan eväänsä liikauttaa. Miltä planeetalta te oikein olette, jotka näin ehdotatte?
tajuat sen vasta nyt.
Niin on käynyt muillekin.
jonne ei tarvitse kuljettaa kiireellä vaan sitä olisi vain lauantaisin? Silloin kaikki saisivat mitä tahtovat eli mies päiväunensa, nainen kiireettömät harrastuksiinviemiset ja lapset harrastuksensa. Ai niin, eihän se käy, että nainen ja lapset muuttavat tapojaan, vain miehen tulee muuttua.
niin lapsen pitää vaihtaa harrastusta, ettei vaan uuden äijän tarvitse jatkossakaan eväänsä liikauttaa. Miltä planeetalta te oikein olette, jotka näin ehdotatte?
vain mieheltä vaaditaan muuttumista. Minusta ei ihan reilua!
miten vaikuttaisi lasten suhtautumiseen mieheen, jos miehen takia heidän pitäisi oitis vaihtaa harrastusta?
Siis ei välttämättä ole ok, että miehen pitää kuskauksia hoitaa, mutta ehkäpä harrastusten vaihtaminen ei ole se ratkaisu.
jonne ei tarvitse kuljettaa kiireellä vaan sitä olisi vain lauantaisin? Silloin kaikki saisivat mitä tahtovat eli mies päiväunensa, nainen kiireettömät harrastuksiinviemiset ja lapset harrastuksensa. Ai niin, eihän se käy, että nainen ja lapset muuttavat tapojaan, vain miehen tulee muuttua.
Ap:han sanoi yhtenä esimerkkinä, että mies voisi vaikka käydä kaupassa yksistään, joko samaan aikaan kun ap kuskaa lapsia tai sitten sen jälkeen. Ei se mieskään voi vaatia ap:ta osallistumaan kaikkeen, mitä itse tekee.
Olemme parisuhteessa, mies pääsee pari tuntia ennen minua töistä. Minun pitää siis peräsuoli pitkällä pakertaa töistä kotiin ja mies "ottaa päikkärit" sillä aikaa. Ja kun tulen heittämästä lapsia, niin kysyy, että "mentäisiinkö kauppaan". Eikö aikuinen mies pääse edes kauppaan sillä välin kun minä ajan pää punaisena autolla :D. Saattaa olla, että tohvelisankari tämä mies on. Ihanan rauhallinen ja lempeä kyllä. Mutta kun on kerran eronnut, niin en todellakaan ota miestä vain sen takia, että "on mies" :)
Tarviiko tämän uuden miehen leikkiä uutta isää lapsillesi ? Mä en ainakaan kuskais toisen penskoja ainakaan omilla bensoilla. Lastenhoito kuuluu lasten omille vanhimmille ja joskus tietty voi joustaa.Jos koko paketti, niin osa elareista kuuluu sitten uuden miehen tilille ???
Kotitöistä sen verran, että mä en itse suostuis olemaan mikään kotitalouskone. Meillä ainakin molemmat tekevät ruokaa, kumpikin pesee omat pyykkinsä jne... Sitä saa mitä tilaa. EI MIEHIÄ PIDÄ PASSATA PILOILLE, tosin monet mammat hemmottelevat omat pojat ja sitten heistä tulee uusavuttomia miehiä.
Kiitos oikein hyvistä huomioista mitä olette tuoneet esiin :).
Tajusin, että mies osallistuu jo tosi paljon. Minä vaan haluaisin kaiken ;). Eli peiliin katsomisen paikka.
Ja mitä tulee lasten harrastusten muuttamiseksi vain lauantaille, niin ehdotus oli lähinnä hupaisa :D. Mies tiesi millaista rumbaa pyöritän vapaa-ajalla.
Se, että isot lapset eivät ota itse välipalaa. Kyse on siis siitä, että eivät malta ottaa. En itsekkään haluaisi jättää kivaa pihapeliä kesken jonkun typerän syömisen takia. Mutta kun illalla on menossa harrastamaan, niin aikuisen tehtävä on muistuttaa, että nyt pitää syödä :).
Siitä olen täysin eri mieltä, ettei miehen pitäisi osallistua mihinkään, koska lapset ovat MINUN. Jos menee yhteen lapsellisen ihmisen kanssa, niin ei se voi niin mennä, että voi jatkaa sitä omaa sinkkuelämää ja toinen hoitaa kaiken :). Jollekin tämä voi sopia, mutta itse en moiseen suostu.
Hyvää uutta vuotta kaikille !
ap
Ehkä miestä ärsyttää suunnattomasti se, että ap riuhtoo ympäriinsä lapsia harrastuksiin sen sijaan että keskisttyisi tärkeimpään eli mieheen
Keskittyisi tärkeimpään, eli mieheen..?!? Toki lapset joustavat, että tärkein (=MIES) saa nauttia olostaan ja perheen äidin palveluksista. Voi luoja, ei mikään ihme, että yksinäisten miesten määrä kasvaa koko ajan, jos tämä on käsitys parisuhteesta!
Onneksi minulla lapset kuitenkin menevät miehen edelle :DD. Ja kyllä tuo mies tyytyväinen on, minun hurjista vaatimuksistani huolimatta ;)
ap
Tarviiko tämän uuden miehen leikkiä uutta isää lapsillesi ? Mä en ainakaan kuskais toisen penskoja ainakaan omilla bensoilla. Lastenhoito kuuluu lasten omille vanhimmille ja joskus tietty voi joustaa.Jos koko paketti, niin osa elareista kuuluu sitten uuden miehen tilille ???
Kotitöistä sen verran, että mä en itse suostuis olemaan mikään kotitalouskone. Meillä ainakin molemmat tekevät ruokaa, kumpikin pesee omat pyykkinsä jne... Sitä saa mitä tilaa. EI MIEHIÄ PIDÄ PASSATA PILOILLE, tosin monet mammat hemmottelevat omat pojat ja sitten heistä tulee uusavuttomia miehiä.
Elarit kuuluvat lapsille, niillä katetaan lasten elatusta. Ei ne ole mitään äidin shoppailurahoja, jotka voi jakaa uuden kumppanin kanssa. Sinulla tuntuu olevan aika erikoinen käsitys parisuhteesta ja perhe-elämästä muutenkin. Oletko kovin nuori? Ei se ole uuden isän leikkimistä, jos hoitaa osansa kotitöistä ja arjesta. Lapsiperheen arjessa siihen kuuluvat myös lapsiin liittyvät työt, olivat lapset sitten biologisia, adoptoituja, hoidossa, kylässä tai puolison lapsia!
Eli omista lapsistasi vastaat itse. Puolisosi osallistuu niin paljon kuin kokee luontevaksi, mutta hänellä ei ole oikeuksia ikä velvollisuuksia lapsistasi.
Riskinä tuossa on tietenkin se, että jos saatte yhteisiä lapsia, mies jää edelleen sohvalle eikä opi laittamaan välipalaa vaikka vastuun pitäisi olla jo yhteinen.
Toinen yh, jolla seurustelu vasta alussa. Tosin sanoin miehelle jo kun kuittasi nappaavansa kameran käteen ja lähtevänsä kävelylle jos lapset alkavat ottaa hermoille, että minun lapseni kiukutteluista ei ole vastuussa, mutta yrittäköökin ottaa tuon asenteen jos haluaa yhteisiä lapsia...
Eihän se mies ole lasten isä! En minäkään alkaisi miesystävän lapsia hoitamaan. Hyvänen aika sentään!
Riittää, että hoidan omat lapseni ja jos olisin sinkku, en edes sellaista miestä huolisi, jolla jo on lapsia.
Onko ne tosiaan mahdottomat ponnistukset mitä ap pyytää?
Että mies antaa välipalaa ennen treenejä, jos on kotona ja ehkä heittää joskus harrastuksiin.
Minun mielestäni ei.
Jos olette kerran muuttaneet yhteen "perheeksi", niin silloin mies osallistuu myös lasten hoitamiseen. Jos hän ei halua sitä tehdä, voitte muuttaa erilleen ja jatkaa suhdetta siltä pohjalta.
Omituista, jos mies muuttaa talouteen, mutta ei osallistu talouden asioihin.
Tosin, jos muutto on ollut vasta, niin meneehän siinä varmasti aikaa miehelläkin sopeutua ja oppia ottamaan vastuunsa.
Syksyllä itse muutin miesystäväni kanssa yhteen 3 vuoden seurustelun jälkeen. Tein selväksi alkuvaikeuksien jälkeen että mies ei voi saada vain minua- ei voi asua itsenäisenä yksilönä samassa asunnossa jossa minä muodostan lasteni kanssa perheen. Kämppismeininki ei toimi. Perhe on se johon kaikki osallistuvat. Tein myös selväksi että hän on taloudessa aikuinen-täytyy komentaa, auttaa ja osallistua. Mutta isäksi ei tartte alkaa, lapsilla on sellainen.
Nyt meillä toimii alun keskustelun jälkeen yhdessäasuminen hyvin. Mieheni on myös vähän tuollainen tossukka, mutta sopii minulle: minä olen harvinaisen eläväinen ja potkin sitten tarvittaessa miestä persauksille. Tämä sopii meille molemmille. Mies myös tasapainottaa ja rauhottaa minua.
Ja miehet eivätvälttämättä ajattele noita välipala ym asioita. Se ei ole mikään maailmanloppu jos itse vinkkaat lähtiessäsi että lasten pitäisi syödä sitä ja sitä siihen aikaan.
Olen hämmästynyt.
Tässä ketjussa on valtava joukko vastaajia, jotka tuomitsevat selväsanaisesti ap:n. Siis juma**ta, jos yhdessä asutaan, niin ei kai perheessä mitään vapaamatkustajia kaivata?? Jos pelkkä vapaamatkustus kiinnostaa, niin sitten on parempi asua erillään, yksinkertaista ainakin minulle!
Jos mies on päättänyt ap:n kanssa yhteen muuttaa, niin kai hänellä nyt JOTAIN velvollisuuksia on myös ap:n lapsista? Eihän tuossa mitkään parikymppiset sinkut ole muuttaneet yhteen, vaan mies on ap:n ja hänen lastensa kanssa päättänyt saman katon alle muuttaa. Ei voi ottaa vain ap:ta, ja olla kuin lapsia ei olisikaan. Eihän ap pyydä on kuin ihan pieniä perusjuttuja, joiden pitäisi olla itsestään selviä jokaiselle. Jos saman katon alla asutaan, niin totta kai aikuisen tulee huolehtia lapsista. Tietenkin ap:lla äitinä on ehdoton päävastuu, eikä ap sitä olekaan miehelle antamassa tai häneltä vaatimassa.
Onko ne tosiaan mahdottomat ponnistukset mitä ap pyytää?
Että mies antaa välipalaa ennen treenejä, jos on kotona ja ehkä heittää joskus harrastuksiin.
Minun mielestäni ei.
vaan hän pyytää miestä ottamaan vastuuta toisen miehen lapsista. Se on aika paljon isompi asia.
Koska en itsekään olisi halukas ottamaan mitään vastuuta toisen ihmisen lapsista, en osaa vaatia sitä muiltakaan. Ja jos ap:n lapset ovat jo niin isoja, niin miksei ap käske lapsiaan laittamaan itse itselleen välipalaa! Kyllähän jo vähintään 8 vuotiaina tuollainen pitää osata muutenkin.
Missään nimessä en ole poistamassa päiväuni-oikeutta mieheltäni :D. Mutta voisitteko ymmärtää, miltä se tuntuu kun kiireessä lähdet töistä ja hoputat sitten lasta lähtemään treeneihinsä ja mies tulee siihen venyttelemään ja haukottelemaan.
ap