onko elatusmaksun vähimmäis määrä
tuo kelan maksama elatustuki? Eli joka on ensi vuoden alusta 147,96 euroa /lapsi.
Eli onko minimi mitä etän pitää maksaa tuo 147,96€
Kommentit (16)
on noin vähän? Vai onko isä työtön? (siis toi 20€/kk)
eli 127,96.
yhteensä saat sen kelan minimin.
mutta vain, jos toimitat allekirjoitetun elarisopimuksen kelaan.
Ja rahat ei riitä!!!
Tekis mieli kärrätä mukelot isällensä ja heittää tilille kerran kuussa tuo summa per lapsi.
Hyytyisköhän sitten hymy?
miten on käytännössä mahdollista että etän ei tarvi maksaa kuin vaikka se 20€. (vaikka kelalta tulisikin loput, yhteensä siis se 147,96 euroa )
Mutta miksi etällä on mahdollista maksaa noin vähän?(alle tuo minimi summa)
tuo on se minimi, mitä lähin pitää saada. Jos etä ei sitä pysty maksamaan, niin kelasta tulee osa/koko summa sitten. Onhan niitäkin luusereita jotka ei pysty maksamaan mitään vaan kela maksaa sitten luuserin puolesta.
ja riittävän pienituloinen ei maksa mitään vaan kela kaiken.
Ja rahat ei riitä!!!
Tekis mieli kärrätä mukelot isällensä ja heittää tilille kerran kuussa tuo summa per lapsi.
Elatuksessahan lasketaan isän osuus ja äidin osuus ja lapsilisä. Jos isä pienituloinen niin hänen (ja mahdollisesti kelan) osuus jää siihen n 150 euroon. Päälle lapsilisä ja äidin osuus. Eihän tuolla elareilla olekaan tarkoitus kattaa koko lapsen menoja. Kai nyt ap itsekin jotain tienaa jollei lapset enää kovin pieniä.
niin onko mahdollista että määrätään maksamaan myös enemmän kuin tuo perusmaksu?
Onko kelläkään mitään tietoa tuloista ja sen mukaan määräytyvästä elatusmaksusta?
Esim työtön, joka saa 450€/kk maksaa varmaa sen 20€, ja kela loput.
Mut jos etän palkka vaikka 2000€/kk ni onko elatusmaksun suurus 147,96 euroa vai kenties enämmän tai vähemmän?
Eli miten maksu määräytyy?
ap
mutta maksaa vain vähän, koska se lähiäiti on vielä suurituloisempi ja winnerimpi.
Lasten kulut jaetaan elatuskyvyn suhteessa, tyhmiöt.
Mulle kela maksaa 140,91 e. Juuri tuli postissa ilmoitus aiheesta. Miksi se ei muuten ole sama, kuin Kelan sivuilla oleva minimi, 142, 86 e? Ja mistä toi 147,96 e tulee?
Jos te saatte kelalta jotakin, se on sitten eri juttu.
ei taatusti maksa euroakaan elareita.
Miten paljon vaikuttaa että miehellä on nykyisessä suhteessa lapsia 2kpl.
Vaikuttaako mahdollisesti elatusmaksun määrään edellisen suhteen lapselle joita siis 1kp.
Onko mahdollista hakea muutosta elatusmaksun määrään? Vai tarvitaanko isompia muutoksia?
Miehen exäkin on naimisissa uuden miehen kanssa, joten lasketaanko heidän tulonsa yhteen tuon edellisen lapsen elatuksen kannalta?
Olipas vaikeesti selitetty! :)
-säde
Ja rahat ei riitä!!!
Olen itse ajatellut eroamista miehestäni. Mutta en aio pyytää mitään elareita, sitten ja jos erotaan. Koska pystyn itse elättämään lapseni vaikka tuloni ovat vain 26000 euroa vuodessa. Lapsia tehdessä pitää ajatella onko niihin varaa vai ei. Eipä ollut ennen vanhaan mitään isoja elareita ja lapsilisiä. Lapsilisäkin on tällä hetkellä aivan turha mutta kun se tulee tilille nii laitetaan se vaikka pikkushoppailuun.
Olen itse ajatellut eroamista miehestäni. Mutta en aio pyytää mitään elareita, sitten ja jos erotaan. Koska pystyn itse elättämään lapseni vaikka tuloni ovat vain 26000 euroa vuodessa. Lapsia tehdessä pitää ajatella onko niihin varaa vai ei. Eipä ollut ennen vanhaan mitään isoja elareita ja lapsilisiä. Lapsilisäkin on tällä hetkellä aivan turha mutta kun se tulee tilille nii laitetaan se vaikka pikkushoppailuun.
Ei kai sitä lapsilisää väkisin työnnetä? Soita kelaan ja sano ettet halua lapsilisää.
Eivätkö lapset olekaan miehesi vai miksi hänen ei tarvitse lapsista huolehtia elatusavun muodossa?
[/quote]