Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pihit edes osallistutte joulupuu-keräykseen?! suurin odotuksin

Vierailija
27.12.2011 |

6v tyttäreni ja minä köyhä yh-opiskelija-äiti odotimme tuota sossusta paljon lupailtua pakettia; no sisältö oli TOSI pettymys, yksi nuhjuinen käytetty silmäpuoli phemolelu ja arkki kiiltokuvia. Kyllä tuli paha mieli.Kummiskin sossu niin etukäteen hehkuti miten saa antaa toiveita ja lahjan maksimi on se 50e. Juu, oiskohan menny kahtakaan euroa "lahjoittajalta" tuohon ;((

Kommentit (255)

Vierailija
221/255 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaakohan teinitytöille kelvata kirja? (Ihan upouusi sellainen siis. Ja tosi hyvä nuortenkirja kyseessä.)

Vierailija
222/255 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 17:26"]En varmaan voi viedä joulupuulahjaani:( esim 140 mukaan.

Ostin teinitytölle dödön, huulikiillon, rannekorun,korvikset ja hiuspinnin (rihkamaa) 

ja lahja on varmaan ihan huono ja liian halpa :( olisin ite 13-17- vuotiaana kyllä tykänny. Mutta näköjään pitäis viedä 70e lahjakortti tai hopeakorusetti ja hajuvesi
[/quote]

Ja siinä taas yksi varsinainen marttyyri!.

Voisitko vielä kertoa missä kohtaa minä sanoin, että lahjojen pitäisi olla kalliita?.
En tasan missään. Päinvastoin itsekkin sanoin ostaneeni omille edullisesti lahjoja alennuksista.
Missään vaiheessa en ole lahjojen hintoihin puuttunut, vaan yrittänyt murtaa tätä "köyhyysmyyttiä", jottei lahjanantajille tulisi niin surku puseroon, kun se oma lahja ei ollutkaan köyhän reppanan ainoa lahja.

Ja mitä omanikin lapset toivoo tänä vuonna on kyniä, tusseja, avaimenperän jne.pikkuroinaa, josta ovat varmasti onnellisia kun saavat.

En edes ymmärrä mistä tämä hintakeskustelu nyt edes juontaa juurensa. Nähdään kaksi eri ääripäätä, joko jotakin hifilaitetta tai sitten risat kalsarit.
10-20e olisi mielestäni hyvä summa joulupuun lahjoille. Tuolla rahalla saa yllättävänkin paljon mukavia ja mieluisia juttuja, kun vähän jaksaa nähdä vaivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/255 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 01:04"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 17:26"]En varmaan voi viedä joulupuulahjaani:( esim 140 mukaan. Ostin teinitytölle dödön, huulikiillon, rannekorun,korvikset ja hiuspinnin (rihkamaa)  ja lahja on varmaan ihan huono ja liian halpa :( olisin ite 13-17- vuotiaana kyllä tykänny. Mutta näköjään pitäis viedä 70e lahjakortti tai hopeakorusetti ja hajuvesi [/quote] Ja siinä taas yksi varsinainen marttyyri!. Voisitko vielä kertoa missä kohtaa minä sanoin, että lahjojen pitäisi olla kalliita?. En tasan missään. Päinvastoin itsekkin sanoin ostaneeni omille edullisesti lahjoja alennuksista. Missään vaiheessa en ole lahjojen hintoihin puuttunut, vaan yrittänyt murtaa tätä "köyhyysmyyttiä", jottei lahjanantajille tulisi niin surku puseroon, kun se oma lahja ei ollutkaan köyhän reppanan ainoa lahja. Ja mitä omanikin lapset toivoo tänä vuonna on kyniä, tusseja, avaimenperän jne.pikkuroinaa, josta ovat varmasti onnellisia kun saavat. En edes ymmärrä mistä tämä hintakeskustelu nyt edes juontaa juurensa. Nähdään kaksi eri ääripäätä, joko jotakin hifilaitetta tai sitten risat kalsarit. 10-20e olisi mielestäni hyvä summa joulupuun lahjoille. Tuolla rahalla saa yllättävänkin paljon mukavia ja mieluisia juttuja, kun vähän jaksaa nähdä vaivaa.

[/quote]

En ajatellutkaan,että olisi ainoa lahja. Saa olla vaikka kolmas, tai viides tain n:näs!

Tässä aiemmin on ollut vaan keskustelua (ja muissa joulupuuketjuissa), että se 20 euroa on liian vähän ja kympillä saa vaan roskaa. Pitäisi olla yhtä hieno ja kallis kun "tavalliset perheet" antavat lapsilleen

Vierailija
224/255 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:56"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:52"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:09"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:05"] [quote author="Vierailija" time="28.12.2011 klo 01:07"]

Helsingissä Joulupuu-keräyksen järjesti Nuorkauppakamari ja sossu sitten jakoi paketit. Missään ei lahjoittajille näkynyt toiveita, ainoastaan esimerkkejä mahdollisista lahjoista ikäryhmän ja sukupuolen mukaan. Olin niin tolkuttoman tyhmä, että menin ostamaan muutaman paketillisen vaatteita tuohon keräykseen. En ole pihi, mutta hyvin pienituloinen opiskelija ja vaatteet etsin joulunalusalesta, sillä ajattelin, että niin saan käytettävissä olevalla rahalla useammalle lapselle paketin. Yhteen lahjaan pyrin kokoamaan vaatteita 10-15 eurolla. Uusia olivat kaikki eikä tuohon keräykseen muuta otettukaan vastaan kuin uutta tai itse neulottua. Ikinä en enää erehdy osallistumaan minkäänlaisiin keräyksiin. Osta lapselles sen toivelelut ja -vaatteet sitten kun sulla on itse niihin rahaa. Vittuako mä pelkästä opintotuesta kuvittelen voivani ketään auttaa noilla onnettomilla paketeillani, sulla on mun tulojen lisäksi lapsilisät, elarit ja koska sossu sulle "lahjan" antoi, myös toimeentulotuki. Koen olevani oikeutettu kirjoittamaan näin sun tekstien perusteella. Raivoa vähän lisää vielä kuitenkin tähänkin.

Mieti onko reilua et toiset saa varakkaan perheen lahjoittaman 50e arvoisen lahjan ja joku toinen jonku sädekehäänsä kiillottamaan pyrkivän opiskelija-pihistelijän 5e arvoisen paketin?EI ole reilua.Osallistu hyväntekeväisyyteen vasta sitten kun sulla on siihen varaa,jooko? tai sitten aloittajan kaltaiset idiootit voisivat opetella säästämään vaikka edes joulua varten sen 50€ että saa sille äpärälleen ostettua sen unelmalahjan. Vittu miten kiittämätöntä porukkaa täällä on.   ei kyllä oo kiittämätöntä, jos on surullinen kun saa risan lelun.
Kiittämätöntä on, kun saa ehjän ja uuden lahjan ja ruikuttaa kuinka paska se on kun ei maksanut 50-100 euroa en pitänytkään sitä kiittämättömänä että on surullinen rikkinäisestä lahjasta, ärsytti lähinnä se että (vaikutti ainakin siltä) ap tuntui odottavan sitä vähintään 50€ maksavaa lahjaa ja muu ei kelpaa. Ja täällä sitten nämä muut jotka ensin vaativat kaikkia osallistumaan vähistäkin rahoistaan hyväntekeväisyyteen yms ja sitten ei kelpaakkaan kun tosiaan osallistuisi sen 10-20€ verran. Uskon että moni lapsi (varsinkin pienet) on onnessaan siitä ihan halpis lelustakin, mutta sitten äidit tulee tänne valittamaan kun ei lapsi saanut merkkilahjaa.

Oon kyllä samaa mieltä, että äidit sen valittamisen keksii! Lapset ilahtuu vähän pienemmästäkin. Ja teinitkin varmasti ottaa niitä pesupakkauksia mieluummin kun on kokonaan ilman lahja.

Ihme moralismia täällä, kun ensin ollaan että pitää osallistua ja sitten haukutaan ja sanotaan että älä osallistu kun et voi antaa kun sen 20e.

Mun mielestä vaatteet on hyvä lahja. Vähävarasella perheellä ei ole varaa ostella niitä koko ajan ja jos on esim mielenterveysongelmia, niin vanhemmat ei ehkä jaksa lähteä kauppaan. Jos haluaa vaatelahjan ihan nappilahjaksi, niin laittaa mukaan vielä pikkulelun kuten lps tai hauskan avaimenperän

Vierailija
225/255 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun luin tämän ketjun. Ajattelin antaa priiman,mutta leikityn shleich-ponin ja heppapiparimuotin, mutta nyt hankin jotain isompaa! Oikeesti aattelin, että toi ois lapsen ainoa lahja ja kyllä siitä ilahdutaan, kun on niin vähissä rahat (kun on niin köyhä niin ei kai enenpää tarvi....). Parempi saada jotain pientä kun ei mitään.  VOI APUA! (olin aika kamala...) 

Nyt mieluummin ilahdutan kunnolla:) käytän ainakin sen 20 euroa, enemmän jos vaan pystyn. Ponin vien varmaan diakoniakerhoon leluksi

Vierailija
226/255 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 23:32"]

Mahtaakohan teinitytöille kelvata kirja? (Ihan upouusi sellainen siis. Ja tosi hyvä nuortenkirja kyseessä.)

[/quote]

Varmasti! Toivotaan että menee lukutoukalle:) ite ainakin ilahduin kirjoista teininä

Vierailija
227/255 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:14"]

Minulla on tuossa odottamassa paketoituna läjä leluja lapsille. Otin muutaman lapun, missä oli toiveita. Meillä on vanhoja leluja tosi paljon ja olen paketoinut niitä toiveiden mukaan. Otin yhden nuoren pojankin toiveen, missä oli toiveena elokuvalippuja, mutta minusta se oli liian kallis toive nuorelle ja laitoin pojan pakettiin mieheni isän jussipaidan, kun se on vielä ihan hyväkuntoinen ja siisti. Tuuletin ja silitin sen höyryn kanssa, niin tuli ihan hyvän näköinen. Nyt kylla alkaa mietityttämään, kun köyhät tuntuu niin nirsoilta, että olis pitänyt löytyä jokaiseen pakettiin parinsadan euron tapletti tai joku läppäri. Taidan minäkin heittää roskiin vaatimattomat lahjani. Olkoot ilman, kun ei kelpaa.

[/quote]

Miksi otit lappuja, jos et halua antaa, mitä toivovat? Saat hyvän mielen, kun viet tavarat pelastusarmeijalle tai uffille:)

Saako muuten valita, millaisen lahjan toteuttaa? Vai saako vaan valita iän ja sukupuolen ja pisteellä annetaan joku toive?????????????? (jos on siis sellainen, jossa toiveet on annettu)

Pystyisin just hankkimaan esim toilettipaketin tai parit leffaliput, mutta en pleikkaria tai pleikkapeliä, kun osa on niin kalliita, enkä varmaan osaisi oikeata ostaa!

Aika typerää, jos ei itse voi vaikuttaa. Saat lapun, jossa lukee baby born. Sinulla ei ole varaa niin kalliiseen lahjaan -> viet lapset baby bornin sijasta Jos olisit saanut lapun, jossa lukee Nälkäpeli-kirja -> ostat toivotun kirjan

Vierailija
228/255 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just näin. Olisin kiitollinen esim ruoka-avusta ja esiteinit vaatekaupan, Glitterin tmv lahjakortista. Pienemmiläkin ihan tietyt lahjatoiveet. Mutta en haluaisi ottaa vastaan esim käytettyjä leluja, koska me hukumme leluihin ja tavaraan. Ollaan toimittu tämmöisenä "kaatopaikkana" jolle aina lahjoitetaan kaikkea ja nyt elämänlaatua huonontaa pahasti tavarakaaos. En aio enää ottaa mitään vastaan, vaikka joku siitä saattaa loukkaantua. Vaatteita olen vienyt kassikaupalla keräykseen ja leluja lahjoittanut päiväkotiin. Silti lapsille on tärkeää saada juuri toivomansa juttu ja oman tyylisiään vaatteita. Eihän toi aikuisillakaan mene niin että jos pienituloisena olis tarvetta kahvinkeittimelle niin ottaisit kiitollisena vastaan toisen leivänpaahtimen. Tai tarvitset siistit housut niin otat mielelläsi vastaan bändihupparin. Tai koko kassillisen vaatteita joita et tarvitse tai jotka ihan väärää tyyliä ( klassisesti pukeutuvana esim revityt kimallefarkut vaikka olis uudet, kalliit ja kuinka makeet vaan).  

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 11:29"]

Minusta näissä keräyksissä on otettu väärä asenne.
Ajatellaan, että meillä suomessa on yhtä köyhiä kuin afrikan maissa, ja luullaan, että lahjat menee perheille, jotka nuolee kengänpohjia elääkseen. Hyvin harvoin tälläistä tilannetta suomessa kuitenkaan on.
Ja sanon näin, vaikka yllättävän käänteen vuoksi elämässä, oma talouteni romahti, niin, etten syönyt moneen kuukauteen juurikaan mitään ja laihduin 7kg (olin ennestäänkin jo laiha). Minullakin paperilla olisi ollut varaa elättää itseni ja perheeni, muttakun tilanne on se, että aikaisempi elintaso romahti täysin, niin sitä ei kerennyt suhteuttaa heti uusiin tuloihin. Nyt alkaa olla parempaan päin.
Mutta silti, minäkin olen ostanut lapsille joululahjoja. Ja aika paljonkin. Olen useampana kuukautena jo etsinyt nettialennuksia ja kaupoissa pitänyt silmällä alennuksia. Ja hyvin vähäisellä rahalla, olen saanut isojakin lahjoja, jotka ovat varmasti mieluisia. Lisäksi lapset saavat lahjoja isovanhemmaltaan jonkun verran.
Eli meidän perhe voisi vallan hyvin olla tuollainen joulupuun asiakas, todennäköisesti olisin saanut toimeentulotukea, mutten halunnut sitä hakea, vaan selvittää tilanteeni itse.
Kiitollinen olisin ollut lahjoista, mutta toki olisin sanonut, ettemme tarvitse niitä, jos joku tarvitsisi enemmän.

Ja monesti myös unohdetaan, että tosiaan, suomessa harvemmin ne "vain köyhän" lapset jäävät lahjatta jouluna. Varmaan suurin tarve lahjoille olisi niillä, joiden vanhemmat ei välitä ostaa lahjoja. Ja heitä on myös hyvätuloisia ja keskituloisia. On alkoholisteja ja muita ongelmia. Eli näennäisesti hyvätuloisen perheeseen mennyt lahja, voisi olla juuri se kaikista tarvituin.

Eli monesti lahjoittajilla on liian dramaattinen ajatus köyhyydestä, suomen köyhyys on eri asia kuin köyhien maan köyhyys. Ja petytään sitten, kun kuullaan lahjan menneenkin jollekkin "tuttava" perheellä, jolla näennäisesti menee hyvin. Samoiten täytyy muistaa, että köyhät eivät ole eri ihmisrotu. Köyhän lapsilla on aivan samanlaiset toiveet ja halut, kuin rikkaidenkin lapsilla. Eli keräykseen en osallistuisi sillä ajatuksella, että nyt jokin reppana pieni laiheliini saa vähän lämmitettä päälleen ja hienon pikkuauton, vaan lahjat yrittäisi ostaa vaikka sitten omien lapsien mielenkiinnon mukaan.
Ja myös se, että kaikki lapset eivät ole samanlaisia. Meilläkin on koululainen tyttö, jonka kaverit on "prinsessaiässä" ja leikkivät kovin tyttöjenjutuilla. Tyttöni on aina ollut "poikatyttö" ja varmasti jäisi prinsessajutut leikeistä pois, jos niistä paketista tulisi. Toki ei niistä valittaisi, mutta eivät ne mieleisiäkään olisi.

Tähän lahjoitukseen osallistuminen pitäisi tehdä ihan omasta halusta, ei velvollisuudentunteesta.
Ja ainakin minulle riittäisi se ajatus, että paketti _ehkä_voisi olla jollekkin lapselle se mieluinen lahja ja nostattaa sen hymyn huulille, vaikka olisi lahjoja muutenkin. Tai sitten se menee perheeseen, jossa ei sitä tarvita, eikä osu ollenkaan lahjansaajan makuun ja silloin asialle ei voi mitään.

Jotenkihan näitä pitäisi yrittää kohdistaa, ettei tuota hukkatavaraa olisi niin paljon. Miksei vaikka korttiin lisättäisi lahjansaajan muutama toive?.

[/quote]

Vierailija
229/255 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 09:00"]

Just näin. Olisin kiitollinen esim ruoka-avusta ja esiteinit vaatekaupan, Glitterin tmv lahjakortista. Pienemmiläkin ihan tietyt lahjatoiveet. Mutta en haluaisi ottaa vastaan esim käytettyjä leluja, koska me hukumme leluihin ja tavaraan. Ollaan toimittu tämmöisenä "kaatopaikkana" jolle aina lahjoitetaan kaikkea ja nyt elämänlaatua huonontaa pahasti tavarakaaos. En aio enää ottaa mitään vastaan, vaikka joku siitä saattaa loukkaantua. Vaatteita olen vienyt kassikaupalla keräykseen ja leluja lahjoittanut päiväkotiin. Silti lapsille on tärkeää saada juuri toivomansa juttu ja oman tyylisiään vaatteita. Eihän toi aikuisillakaan mene niin että jos pienituloisena olis tarvetta kahvinkeittimelle niin ottaisit kiitollisena vastaan toisen leivänpaahtimen. Tai tarvitset siistit housut niin otat mielelläsi vastaan bändihupparin. Tai koko kassillisen vaatteita joita et tarvitse tai jotka ihan väärää tyyliä ( klassisesti pukeutuvana esim revityt kimallefarkut vaikka olis uudet, kalliit ja kuinka makeet vaan).  

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 11:29"]

Minusta näissä keräyksissä on otettu väärä asenne.
Ajatellaan, että meillä suomessa on yhtä köyhiä kuin afrikan maissa, ja luullaan, että lahjat menee perheille, jotka nuolee kengänpohjia elääkseen. Hyvin harvoin tälläistä tilannetta suomessa kuitenkaan on.
Ja sanon näin, vaikka yllättävän käänteen vuoksi elämässä, oma talouteni romahti, niin, etten syönyt moneen kuukauteen juurikaan mitään ja laihduin 7kg (olin ennestäänkin jo laiha). Minullakin paperilla olisi ollut varaa elättää itseni ja perheeni, muttakun tilanne on se, että aikaisempi elintaso romahti täysin, niin sitä ei kerennyt suhteuttaa heti uusiin tuloihin. Nyt alkaa olla parempaan päin.
Mutta silti, minäkin olen ostanut lapsille joululahjoja. Ja aika paljonkin. Olen useampana kuukautena jo etsinyt nettialennuksia ja kaupoissa pitänyt silmällä alennuksia. Ja hyvin vähäisellä rahalla, olen saanut isojakin lahjoja, jotka ovat varmasti mieluisia. Lisäksi lapset saavat lahjoja isovanhemmaltaan jonkun verran.
Eli meidän perhe voisi vallan hyvin olla tuollainen joulupuun asiakas, todennäköisesti olisin saanut toimeentulotukea, mutten halunnut sitä hakea, vaan selvittää tilanteeni itse.
Kiitollinen olisin ollut lahjoista, mutta toki olisin sanonut, ettemme tarvitse niitä, jos joku tarvitsisi enemmän.

Ja monesti myös unohdetaan, että tosiaan, suomessa harvemmin ne "vain köyhän" lapset jäävät lahjatta jouluna. Varmaan suurin tarve lahjoille olisi niillä, joiden vanhemmat ei välitä ostaa lahjoja. Ja heitä on myös hyvätuloisia ja keskituloisia. On alkoholisteja ja muita ongelmia. Eli näennäisesti hyvätuloisen perheeseen mennyt lahja, voisi olla juuri se kaikista tarvituin.

Eli monesti lahjoittajilla on liian dramaattinen ajatus köyhyydestä, suomen köyhyys on eri asia kuin köyhien maan köyhyys. Ja petytään sitten, kun kuullaan lahjan menneenkin jollekkin "tuttava" perheellä, jolla näennäisesti menee hyvin. Samoiten täytyy muistaa, että köyhät eivät ole eri ihmisrotu. Köyhän lapsilla on aivan samanlaiset toiveet ja halut, kuin rikkaidenkin lapsilla. Eli keräykseen en osallistuisi sillä ajatuksella, että nyt jokin reppana pieni laiheliini saa vähän lämmitettä päälleen ja hienon pikkuauton, vaan lahjat yrittäisi ostaa vaikka sitten omien lapsien mielenkiinnon mukaan.
Ja myös se, että kaikki lapset eivät ole samanlaisia. Meilläkin on koululainen tyttö, jonka kaverit on "prinsessaiässä" ja leikkivät kovin tyttöjenjutuilla. Tyttöni on aina ollut "poikatyttö" ja varmasti jäisi prinsessajutut leikeistä pois, jos niistä paketista tulisi. Toki ei niistä valittaisi, mutta eivät ne mieleisiäkään olisi.

Tähän lahjoitukseen osallistuminen pitäisi tehdä ihan omasta halusta, ei velvollisuudentunteesta.
Ja ainakin minulle riittäisi se ajatus, että paketti _ehkä_voisi olla jollekkin lapselle se mieluinen lahja ja nostattaa sen hymyn huulille, vaikka olisi lahjoja muutenkin. Tai sitten se menee perheeseen, jossa ei sitä tarvita, eikä osu ollenkaan lahjansaajan makuun ja silloin asialle ei voi mitään.

Jotenkihan näitä pitäisi yrittää kohdistaa, ettei tuota hukkatavaraa olisi niin paljon. Miksei vaikka korttiin lisättäisi lahjansaajan muutama toive?.

[/quote]

[/quote]

Oisi hyvä, kun siinä olisi pari toivetta siinä paketissa. Esim jos joku toivoo baby bornia ja ostajalla ei siihen oel varaa (tai maailmankatsomus sotii vastaan tms tms), voi toteuttaa toisen toiveen shelly-barbista. Lapsi saisi ainakin jonkun mieleisen lahjan, eikä vaan jotain baby bornin tilalle, kuten villasukkia tai jotain

Vierailija
230/255 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hetkinen, en nyt oikein ymmärrä. Jossakin on lappu jonka joku ottaa, lapussa lukee "leffalippuja, poika 15v" . Ihminen ottaa lapun ja paketoi pakettiin villasukat. ??? . Ei siinä mitään, villasukat on kelpo lahja ja erittäin käytännölliset, mutta miksi ihminen ei vaihda sitä lappua tai laita lappua takaisin ja vie villasukka pakettia kerääjälle ja kirjoita siihen korttia että "villasukat, koko 36-38" ja keräyksen pitäjä etsii villasukille kohteen.

Vierailija
231/255 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 00:22"]

[quote author="Vierailija" time="28.12.2011 klo 01:07"]

Helsingissä Joulupuu-keräyksen järjesti Nuorkauppakamari ja sossu sitten jakoi paketit. Missään ei lahjoittajille näkynyt toiveita, ainoastaan esimerkkejä mahdollisista lahjoista ikäryhmän ja sukupuolen mukaan. Olin niin tolkuttoman tyhmä, että menin ostamaan muutaman paketillisen vaatteita tuohon keräykseen. En ole pihi, mutta hyvin pienituloinen opiskelija ja vaatteet etsin joulunalusalesta, sillä ajattelin, että niin saan käytettävissä olevalla rahalla useammalle lapselle paketin. Yhteen lahjaan pyrin kokoamaan vaatteita 10-15 eurolla. Uusia olivat kaikki eikä tuohon keräykseen muuta otettukaan vastaan kuin uutta tai itse neulottua. Ikinä en enää erehdy osallistumaan minkäänlaisiin keräyksiin. Osta lapselles sen toivelelut ja -vaatteet sitten kun sulla on itse niihin rahaa. Vittuako mä pelkästä opintotuesta kuvittelen voivani ketään auttaa noilla onnettomilla paketeillani, sulla on mun tulojen lisäksi lapsilisät, elarit ja koska sossu sulle "lahjan" antoi, myös toimeentulotuki. Koen olevani oikeutettu kirjoittamaan näin sun tekstien perusteella. Raivoa vähän lisää vielä kuitenkin tähänkin.

Mieti onko reilua et toiset saa varakkaan perheen lahjoittaman 50e arvoisen lahjan ja joku toinen jonku sädekehäänsä kiillottamaan pyrkivän opiskelija-pihistelijän 5e arvoisen paketin?EI ole reilua.Osallistu hyväntekeväisyyteen vasta sitten kun sulla on siihen varaa,jooko?

Pöyristyttävää! Sehän on paljon arvokkaampaa ideana, että joku antaa vähästään ja yrittää. Tuo opiskelija on huomattavasti minua jalomielisempi, sillä en koskaan kuvittele lahjoittavani tuntemattomalle mitään. Mieluummin Kallion spurgulle kaljaan 2 euroa, kuin minnekään tekoköyhiin lapsiperheisiin. Koko 7  vuoden opintoaikanani en saanut mistään mitään, sossusta tai työttömältä ja nyt eläköityneeltä äidiltänikään. Itse kävin töissä ja säästin säästämistäni. Lapsiperheet, myös yh:t, saavat paljon enemmän rahaa kuin opiskelija (kaikki mukaan lukien vuokra tulisi maksaa n. 450 eurolla ja saa sitten ottaa lainaakin pari sataa siihen päälle niin voi oppikirjat kustantaa). Ettei kannata arvostella, kyseinen opiskelija oli ihmisenä jalo. Tekisi mieleni sanoa,  että johan me työssä käyvän veroina maksamme kuussa useita satoja tai tuhansia että saate ne lahjat lapsosillenne ja koulun ja päiväkodin. Vielä lisää pitäisi. 

Olen samaa mieltä. Toisaalta ikävää että joidenkin lapset eivät saa pahemmin mitään jos vanhemmat laittavat kaikki rahansa muuhun turhaan, mutta vanhempien vastuulla lapset kuitenkin ovat ja Suomessa kyllä saa toimeentulotukea ja sitäkin rahaa voi käyttää säästeliäästi. Mun mielestä pitäisi huomioida keräyksissä myös opiskelijat, yksinäiset ja eläkeläiset, he ovat kaikki pienempituloisia kuin lapsiperheet joille on kaikki tuet saatavilla. Muutenkin moni toimeentulotuella elävä elää paremmin kuin työssäkäyvä, koska työssäkäyvällä voi olla pieni palkka, matkakustannukset ja joutuu maksamaan silmälasinsa, lääkärimaksut, tv-luvat jne itse. Ei monella tule edes lehtiä, mutta toimeentulotuki kattaa lehtitilauksenkin. On ihan ok että työkyvytön tai jostain oikeasti hyvästä syystä työelämästä poissa oleva saa myös elämisen arvoisen elämän rahallisesti, mutta kyllä työn pitäisi olla kannattavampaa, ei voi olla reilua että työssäkäyvä voi saada saman tai vähemmän kuin se joka istuu kotona.

Olen itse perheestä jossa ei tosiaan mitään kovin "ihmeellisiä" lahjoja tullut saatua eikä toivottua, tuli toppatakkia, tossut, kylpytakki ja lastenleffoja ja sellaista, siis eri jouluina. Silti minulla oli kaikki mitä tarvitsin ja tykkäsin niistä lahjoista, en kaivannut pelikonsolia tms. Opiskeluaikoinani en saanut kuin kelan tukea ja muutamaksi kesäkuukaudeksi toimeentulotukea, siitä toimeentulotuesta olin niin kiitollinen ja sain siitä jopa hyvin säästöön, opiskelija eli sillä herroiksi sen aikaa kun taas syksy tuli ja en hakenut enää tukea (pakko oli kesällä kun ei saanut kesätöitä eikä kelasta penniäkään).

Jotenkin tympii monien valitukset rahan puutteesta, kun moni sitä saa kuitenkin enemmän kuin mitä esim. itse opiskelijana tai työttömänä ollessani sen työmarkkinatuen, saati eläkeläiset ja yksinäiset. Olen huomannut tutuistani, että yksi valittaa ettei ole varaa syödä terveellisesti mutta laittaa joka viikonloppu paljon rahaa baareihin ja takseihin, tupakkaan ja ostaa jostain ärrältä kahvia. Eräs lapsiperhe myös valittaa miten ei ole varaa ja joutuvat lainailemaan perheeltään, vaikka asuvat omakotitalossa joka täynnä kaikkea tavaraa mitä voisi myydä ja tulonsa ovat lasten myötä paljon enemmän kuin esim. itselläni oli työttömänä se 500€. Taitaa se köyhyys ja varattomuus olla aika suhteellista. Mun mielestä vaan jokaisen on hyvä oppia, että jos tuloja ei ole niin ei voi elää kuin kroisos ja pitää itse nähdä vaivaa sen eteen, että saa säästettyä ja ostaa sieltä mistä halvimmalla saadaan. Tuntuu että ihmisillä pitää nykyään olla kaikki, vaikka monella työssäkäyvälläkään ei ole.

Eräässä sisustus/huonekaluliikkeessä kerran joku mies osti baarituolin sossun rahoilla (oli saanut valita kaiketi sängyn ja tuolin) ja sillä miehellä oli aika kivat vaatteet ja joku 600-800€ puhelin. En minä työssäkäyvänä laita puhelimeen koskaan noin paljon rahaa ja ihmetyttää että miksi sossun asiakkaalle ei kelpaisi kirpparilta tai edes ikeasta ostettava tuoli. Minulla oli nuorena kotoa saadut hieman kälyiset huonekalut, mutta ne meni ja vähän niin kuin kuuluivat asiaan, ei nuorella tarvitsekaan olla kaikki uutta ja upeaa, tai kymmenen vuotta sitten ei tarvinnut... Opiskelija kuitenkin opiskelee eli tekee pitkää päivää, toisin kuin moni muu, olisi reilua että sitä rahaa jäisi tasavertaisemmin, eikä niin että toiset saavat ökyliikkeistä tuotteita joita ei edes työssäkäyvät osta ja opiskelijat voidaan laittaa joihinkin soluasuntoihin.

Vierailija
232/255 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme myös saaneet muutama vuonna paketit sossun kautta.

Ekana vuonna (viisi vuotta sitten) poika sai itsetehdyn slipoverin ja kaulaliinan. Valitettavasti poika oli ikäisiään isokokoisempi joten slipoveri jäi käyttämättä, kaulaliina on itse asiassa edelleen käytössä, tosin pikkusiskolla. Vaatteiden kanssa on nimenomaan se ongelma, että lapset ovat eri kokoisia joten vaate ei sitten välttämättä ole sopiva päälle. Ja toisaalta leikki-ikäinen ei välttämättä kauheasti innostu niistä jos se ei ole oma toive (vaikkapa sitten Hämissukat tms).  Nykyään se slipoveri on muuten  siskonpojalla. Käyttöön päätyi kuitenkin muutaman vuoden jälkeen. En malttanut laittaa sitä eteenpäin kun oli minusta sen verran hieno.

Toisena vuonna (neljä vuotta sitten) poika sai pehmolelun ja suklaalevyn. Kyllä lapsi ilahtui niistä tosi paljon. Nyt jo tokaluokkalainen poikani ei enää nykyään pehmoleluista välitä, joten se lahjaksi saatu nalle on päätynyt siskonpojan hoiviin myöskin. Kovasti sitä aina halaillaan kun käydään siellä =)

Tuolloin tyttö oli ihan vauva ja paketista löytyi pieni Nalle Puh-pehmolelu. Sekin edelleen tallessa ja leikeissä mukana.

Noista ajoista oma tilannekin on parantunut ja juuri viime viikolla käytiin ostamassa pari pakettia Joulupuukeräykseen. Viime vuonna laitoin 30e:n lahjakortin Hennesille (teinipojalle) koska en tosiaan uskaltaisi ostaa vaatteita pelkän iän perusteella, oli kyseessä sitten taapero tai teini. Tänä vuonna lapset saivat valita ikätovereilleen lahjat. Tyttö (4v) halusi pakettiin prinsessapalapelin sekä Fröbelin Palikoiden dvd:n. Poika (8v.) taasen valitsi 30e:n legopaketin. Luulisi olevan mieleiset saajille, ainakin toivon niin.

Vierailija
233/255 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 17:26"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2011 klo 23:48"]

silmäpuolesta koiranresusta. Köyhän äitin lapsi kun on. Miks siinä, mutta vituttaa että etukäteen lupailtiin niin suuria. Ja lapsi pettyi, kun on ollut "kiltti" ja muka toiveitakin ihan kysyttiin.ap

miksi sinun lapsesi pitää säästää pettymyksiltä?

Meille syntyi lapsia vasta siinä vaiheessa, kun isä ja äiti oli jo töissä. Lapset on siksi saaneet lahjoja joka joulu.

Toivottavasti tämän vastaajan perheessä eivät äiti ja isä ole sittemmin joutuneet työttömiksi ja eronneet. Olisihan se kovin noloa.

Juuri näin. Itsekin aikoinaan olen jäänyt työttömäksi äitiysloman aikaan joulun alla, eikä mitään yt-neuvotteluja, konkurssin yhteydessä voi käydä niinkin, että heippa, voitte pakata tavaranne tänään. Ei meille ongelmaa tullut, mutta siinä firmassa oli töissä pariskuntiakin. Sairastuakin tai onnettomuuteen voi joutua ihan kuka tahansa, vaikka eläisi kuinka terveellisesti ja olisi kuinka varovainen.

Te, jotka haluatta näpäyttää antamalla ilkeitä lahjoja. Toivotaan, että sukunne näpäyttää teitä ihan vaan siksi, kun olette ilkeitä ihmisiä. Ei ne lapset täällä kommentoi, vaan provoilijat ja vanhemmat. Te olette yläastetasoisia koulukiusaajia, jotka etsivät kiusattavakseen sen kaikkein heikoimman. Ehkä sen teidän näpäytyslahjanne saa joku ikänsä sijaiskodissa asunut nuori, joka ei ole koskaan saanut yhtään lahjaa. Ei ne kaikki lapset ole köyhistä perheistä, vaan monella ei ole sitä perhettä ollenkaan! Itse tunnen lapsen, jolta isä kuoli täysin yllättäen ja äiti sairastui vakavasti (ihan fyysisesti) lähes samaan aikaan. Onneksi hänellä on välittävä suku ympärillään. Mutta jollain toisella ei ole. Tunnen myös ihmisen, nyt jo aikuisen, joka on menettänyt molemmat vanhempansa kolarissa. Taustalla on monia tarinoita, miettikää sitä, te puusilmäiset tolllot.

Elämää on kiva suunnitelma, mutta silloin tällöin tulee asioita, että suunnitelmat on jouduttava uusimaan alusta alkaen. 

Hyvää joulua kaikille auttajille, mutta tahallaan ilkeitä lahjoja antaville toivon, että koette saman. Jos saatte epämieluisia lahjoja, olette ne ansainneet. 

Vierailija
234/255 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 18:53"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 18:50"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 18:46"]

Taidan viedä noi matkapelit kuitenkin diakoniatyölle, jos pieniä lahjoja tulee noin paljon! 

Teinkö pahan virheen kun vein teinipojalle 15 euron arvoisen poikakosmetiikkapaketin? :((

[/quote]

Voi mikä martyyri, kyynel

[/quote]

No ilmeisesti täytyy ostaa KALLIS että kelpaa. Toivottavasti saaja on kuitenkin iloinen

[/quote]

Mietipä uudestaan.Jos joku äiti on pahoillaan, kun lapsi sai resun silmäpuolipehmon ja arkin kiiltokuvia, sinä olet marttyyrina nyyhkimässä, että heitän kyllä roskiin 15 euron toilettipaketin teinipojalle. Voi nyyh. Mieti ihan oikeasti, kuinka lapselliselta kuulostat.

Vierailija
235/255 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä paikoissa, jossa lapun mukaan lahjat hankitaan, ei pitäisi tulla liikaa lahjoja.

Musta tuntuu aika kummalliselta, että pitäis olla hintavia nää lahjat. En itse saanut ainakaan lapsena niin kalliita lahjoja. Ymmärrän kyllä, että halutaan tarjota jotain, mitä omat vanhemmat ei voi tarjota, mutta kuiteksi... tuo palapeli-astiasetti kuulostaa kivalta minusta!!!:) vaikka joku aattelee että liian halpa.

Voiskohan joku lahjan saaja heittää arvion, mikä olisi sopiva hinta/lahja?

Vierailija
236/255 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti onko reilua et toiset saa varakkaan perheen lahjoittaman 50e arvoisen lahjan ja joku toinen jonku sädekehäänsä kiillottamaan pyrkivän opiskelija-pihistelijän 5e arvoisen paketin?EI ole reilua.Osallistu hyväntekeväisyyteen vasta sitten kun sulla on siihen varaa,jooko?

tai sitten aloittajan kaltaiset idiootit voisivat opetella säästämään vaikka edes joulua varten sen 50€ että saa sille äpärälleen ostettua sen unelmalahjan. Vittu miten kiittämätöntä porukkaa täällä on.

Vierailija
237/255 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no tässä yksi esimerkki että ei kannata noita pikkulahjoja antaa

Vierailija
238/255 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmeisestikään

Vierailija
239/255 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:05"]

Mieti onko reilua et toiset saa varakkaan perheen lahjoittaman 50e arvoisen lahjan ja joku toinen jonku sädekehäänsä kiillottamaan pyrkivän opiskelija-pihistelijän 5e arvoisen paketin?EI ole reilua.Osallistu hyväntekeväisyyteen vasta sitten kun sulla on siihen varaa,jooko? tai sitten aloittajan kaltaiset idiootit voisivat opetella säästämään vaikka edes joulua varten sen 50€ että saa sille äpärälleen ostettua sen unelmalahjan. Vittu miten kiittämätöntä porukkaa täällä on.

ei kyllä oo kiittämätöntä, jos on surullinen kun saa risan lelun.
Kiittämätöntä on, kun saa ehjän ja uuden lahjan ja ruikuttaa kuinka paska se on kun ei maksanut 50-100 euroa

Vierailija
240/255 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuossa odottamassa paketoituna läjä leluja lapsille. Otin muutaman lapun, missä oli toiveita. Meillä on vanhoja leluja tosi paljon ja olen paketoinut niitä toiveiden mukaan. Otin yhden nuoren pojankin toiveen, missä oli toiveena elokuvalippuja, mutta minusta se oli liian kallis toive nuorelle ja laitoin pojan pakettiin mieheni isän jussipaidan, kun se on vielä ihan hyväkuntoinen ja siisti. Tuuletin ja silitin sen höyryn kanssa, niin tuli ihan hyvän näköinen. Nyt kylla alkaa mietityttämään, kun köyhät tuntuu niin nirsoilta, että olis pitänyt löytyä jokaiseen pakettiin parinsadan euron tapletti tai joku läppäri. Taidan minäkin heittää roskiin vaatimattomat lahjani. Olkoot ilman, kun ei kelpaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi