Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvan saamisesta

Vierailija
26.12.2011 |

Ärsyttää!

Olemme yrittäneet mieheni kanssa lasta, tosin vasta ensimmäinen kierto nyt menossa. Ja jo nyt ystäväni alkaa käydä sietämättömäksi..

Hänen vauvansa on 4kk, joten mistään kokeneesta äidistä ei voida puhua, jolla olisi vuosien kokemus..

Tyhmää kun kaikki pitää kyseenalaistaa! "oletko nyt ihan varma.. olette tunteneet niin kovin vähän aikaa.. lapsen kanssa yksin voi olla rankkaa.. et voi olla varma että se on tyttö vaikka kuinka tähtäisit ovulaatio-ajoituksia.. siihen uppoaa paljon rahaa vielä synnytyksen jälkeenkin.. typerää ostaa tonnin vaunut.."

Ja PALJON muuta. Tässä vain pintaraapaisu.. Todella risoo, kun eiköhän se ole kuitenkin jokaisen oma ratkaisu lisääntyä.

Joo, olemme olleet lyhyen aikaa yhdessä, 5kk, mutta ei tämä ystävänikään ollut nykyisen miehensä kanssa ollut kuin 1½vuotta kun alkoivat vauvaa yrittämään. Loppupeleissä ero ei kovin suuri ole. Ja mitä sitten jos haluan ostaa tonnin vaunut? Ja tiedän kyllä että ne vaipatkin maksaa, mutta mitä olen laskenut, suurin menoerä on kyllä ensimmäiset hankinnat (sänky, sitteri jne..)

Tosi ärsyttävää kun koko ajan viisastelee vaikken neuvoa kysyä.. Kyllä me lapsettomatkin katsokaas osataan käyttää niitä aivojamme.

Kommentit (198)

Vierailija
101/198 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka pisti että samaa mieltä ap: n kans, että ihan eri tyyppi, mutta samat ajatukset. :)

Vierailija
102/198 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi blogi oli tosi hyvä idea :DD Oot kerännyt nyt jo mielettömän suuren lukijakunnan ennen kuin edes olet alkanut kirjoittamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/198 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän voin vaan todeta viisaan sanonnan: Kyllä elämä opettaa, jos ei muuta, niin hiljaa kulkemaan.

Vierailija
104/198 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..Mitä tieto taitoa AP:lla.. Ap voi sit myös kirjoittaa kirjan, kuinka se täydellinen lapsi kasvatetaan! Eikä äiti väsy, ja kaikki toimii täydellisesti!?

Toki osa noista jutuista voi toimiakin.. mutta moni asia riippuu täysin lapsen tempperamentista. Toiset kaipaavat läheisyyttä ja syliä enemmän kuin toiset. Toisille tulee vahva vierastus, jolloin ei oikeasti kelpaa muut kuin äiti. Ei välttämättä edes se isä, vaikka kuinka olisitte 50-50 koittaneet vauvan hoitaa. Toiset vauvat eivät viihdy kertakaikkiaan hetkeäkään sillä jumppamatolla. Toiset nukkuvat todella huonosti eikä siinä auta mitkään "itsenäistämiset".. Se on kuitenkin VAUVA!! eikä mikään itsenäisyyttä opetteleva taapero!

Kaikkea vaan ei voi etukäteen suunnitella.. Ymmärtäisit Ap edes sen!! Elämä ei välttämättä menekään niinkuin sinä sen täydelliseksi kuvittelet!

Ja itsellä alatie synnytys oli helppo. Ei repeämiä ei mitään! Ei kipuja jälkeenpäin! Olin heti pystyssä, eikä tarvinnut parannella mitään sektio haavoja! Joten tosiaan yksilöllistä tämäkin! Toisilla ne sektiohaavat taas tulehtuvat ja paranevat huonosti.. Ei ole vain yhtä oikeaa vastausta tuohonkaan asiaan!

Vierailija
105/198 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyseenalaistaessaan... Miettikää vielä ensi vuosi.

Vierailija
106/198 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole vielä työpaikkaa, etsii sitä koko ajan. Eli ei aio jäädä lusmuilemaan.

Koska kyseessä kuitenkin tärkeä ystävä, haluan että on joku jolle puhua ja jännittää odotusta.

Ihan niinkuin hän puhui minulle aikanaan.

-ap

no onko oleskelulupa kunnossa?

Vierailija
107/198 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että odottaisin vauvan hankintaa vielä useamman vuoden. Sinulla on hyvin aikaa, kun olet vasta noin nuori.

Vierailija
108/198 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aika typerää alkaa yrittää lasta 5 kk seurustelun jälkeen. Mutta en mä sitä kyllä ehkä suoraan kehtaisi kaverilleni sanoa.

... ja tulla raskaaksi heti perään? ;) Me nimittäin teimme näin silloin aikoinaan. Ollaan edelleen onnellisina naimisissa, meillä on ihania lapsia ja elämä hymyilee. Jos oltaisiin jääty seukkailemaan vuosikausiksi, niin mitähän siitäkin olisi tullut :)

Vierailija
109/198 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä on kaikkitietävät mammat vauhkonneet koko yön:) En ole sanonut että miehen jääminen suhteeseen olisi yhdentekevää, vaan että pärjäisin ilman häntäkin. Edelleen on ne MLL hoitajatkin olemassa. En oleta että elämäni oli täydellistä ja ongelmatonta, tottakai vauvan kanssa on välillä vaikeaakin. Mutta moneen asiaan olisi myös ratkaisu, jota nämä marttyyri äidit kieltäytyvät käyttämästä, koska eiväthän he silloin olisi täydellisiä äitejä. Edelleen, minulla ei ole lapsia vielä, mutta monet teistä tuntuvat silti liioittelevat lapsen tuomaa raskautta jne, jos se todella olisi niin vaativaa ja väsyttävää, tuskin kukaan sitten toista enää tekisi;) -ap

Kukaan ei liioittele. Asia on vain niin, että lapsen tuomaa vastuuta ja työmäärää ei kukaan pysty ennakolta ymmärtämään, edes osittain. Lapsen saaminen on aikuiselämän suurin muutos ja se kyllä näkyy jokaisella elämän osa-alueella.

Vierailija
110/198 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunpa saisit haastavan vauvan, siinä olisikin sinulle ihmettelemistä, kun kaikki onkin erilaista mitä SINÄ luulit. Mutta tod.näk.saat ns. "helpon"vauvan ja jatkat itsekästä vaahtoamistasi myös lapsettomille tai lapsellisille ystävillesi. Ja tietenkin luulet, että on SINUN ansiotasi, että vauvasi on helppo.

Vierailija
111/198 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä sitten taas yrität epätoivoisesti tyttövauvaa muutaman kuukauden seurustelun jälkeen... ensimmäinen kierto menossa ja tärkeintä on nyt mielestäsi ostaa ne hienot vaunut ja tytönvaatteita. Voi jestas, kasva aikuiseksi.

Lapsia saadaan, ei tehdä.

Tytöt ja pojat ovat tasan yhtä ihania.

Lapselle olisi hyvä tarjota myös turvallinen lapsuus, siis parisuhde vakaalla pohjalla.... jne...

Vierailija
112/198 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen edelleen alatiesynnytystä ( molemmat yli 4kg ja mun sokerit oli priimat) . Toinen oli täysimetetty ja toinen pullovauva. Ja jos kolmas joskus tulisi, haluaisin EHDOTTOMASTI imettää - oli se niin paljon helpompaa ja palkitsevampaa. Vihasin sitä pullosirkusta!

Vierailija
113/198 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehen jääminen suhteeseen on yhdentekevää?

Vierailija
114/198 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ihmetyttää, miten niin moni on jaksanut vastata tälle selvästikin trollailevalle. Huono trolli vielä, kun on niin ilmiselvä.

Vierailija
115/198 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka puhuit että saan varmaan helpon vauvan. En usko että on olemassa helppoja tai vaikeita vauvoja, vaan kyse on vanhempien kasvatuksesta ja vuorovaikutuksesta. Jos saan helpon vauvan, tiedän onnistuneemme, jos saan vaikean vauvan, tiedän että jotain meidän pitäisi tehdä toisin.

-ap

Vierailija
116/198 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi omista vauvahaaveista ja raskautumisyrityksistä pitäisi edes kuulutella etukäteen? Edes raskautta ei pitäisi julkistaa heti kaikille, koska siitä ei seuraa mitään muuta kuin jatkuvaa utelua ja neuvoja neuvon perään...

Vierailija
117/198 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähän vastaan mielelläni.

- en halua synnyttää alakautta, koska ihan rehellisesti en halua tuhota alapäätäni. Ja näitä tarinoita on paljon kun on revetty suolta myöten jne. Moni toipuu sektiosta myös nopeammin, ystäväni oli ainakin kolmantena päivänä jo todella hyvä vointinen, eikä hänelle jäänyt negatiivista kuvaa sektiosta vaikka sitä alunperin ei halunnutkaan, joutui sinne kuitenkin. En myöskään halua kärvistellä supistustuskissa jne.

- En sano että imetys olisi huono asia, sitä vain hehkutetaan suomessa liikaa. En koe luontevaksi sitä että joku muu roikkuisi rinnoillani. Omasta mielestäni rintani ovat seksiä varten, miestäni varten, vaikka näin ei "luoja" ole alkujaan luonutkaan. Itse koen sen jotenkin pervona että lapsi olisi sitten siinä kiinni.

- Mielestäni äitiys ei tarkoita naiseudesta luopumista, olen edelleen nainen vaikka olisin äiti. Siksi haluan säilyttää oman intimiteettini ja oman tilani, myös öisin.

- Läheisyyttä vauva saa varmasti tarpeeksi päivisin. Myös mieheni varmasti halisi vauvan melkein puhki.

- Mielestäni minulla on oikeus myös omaan aikaan, vaikka olisi lapsi. Siksi lapsella on myös isä joka tällöin hoitaa,

-ap

Olet kyllä ap aika pimee ellet vaan provoile. Synnytystavalla ei nyt ole niin merkitystä vauvan kannalta... Itsellä onnkaksi luomusynnytystä takana eikä alapää ole mitenkään tuhoutunut.. Onneksi oli pienet vauvat. Minusta synnytys oli hieno kokemus, jotenkin olen ylpeä siitä että kehoni toimi niinkuin on tarkoitettu. Kipu oli kova, muttei kestämätön, koska synnytykset olivat nopeat.

Oma kokemukseni mukaan perhepeti ja täysimetys on helpompi vaihtoehto kuin pulloruokinta+vauvan huudattaminen öisin. Tissi suuhun, niin vauva ei edes ehdi kunnolla herätä nälkään, ja me kaikki kolme, mies, minä ja vauva saamme nukkua paremmin. Esikoinen siirrettiin kaksivuotiaana omaan huoneeseen nukkumaan. Hommaa 180 cm tai leveämpi sänky, niin mahdutte, ellette ole ylipainoisia. Alussa vauvan vieressä nukkuminen voi olla sen verran jännittävää, ettei osaa kunnolla nukkua, mutta itse totuin siihen parissa viikossa. Imetyskään ei ollut minulle helppoa, esikoisen knassa se ei kunnolla onnistunut joten pullorumba tuli tutuksi. Meillä mies ei kunnolla herännyt vauvan itkuun, joten kyllä se olin minä joka äitiyshormoneissa heräsin helpommin ja hänet yölläkin syötin...vauva ehti aina itkeä ennenkuin pullon sai suuhun, ei hyvä. Kuopus on täysimetetty. Kieltämättä en minäkään siitä aluksi pitänyt, ja kaksi ekaa kuukautta oli jopa hieman kivuliaita, heruminen sattui, onneksi kipuilu loppui alkukuukausien jälkeen... Mutta silti, todella mukavaa verrattuna pulloruokintaan.

Sukupuolesta en jaksa edes mitään sanoa, muutakuin että toivon teille sydämestäni poikaa, on nimittäin hyvä, että vielä jokin asia löytyy mihin ihmisellä ei ole päätäntävaltaa.

Vierailija
118/198 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä raha on melko kehno tekosyy lykätä lapsenhankintaa. se tuntuu olevan nykymaailman ihanne, että ensin opiskellaan 10 vuotta hyvää ammattia ja ollaan ainakin 5vuotta työssä, jotta palkka kohoaa oikealle tasolleen. sitten voidaan vasta alkaa puhumaan lastenhankinnasta, eli reilusti yli 30vuotiaana.

kylllä niillä kaupanalan ihmisilläkin aiiika monella on lapsia ;) hui kauhea, vaikkei ansaitsekaan 5000€/kk! varmasti lapsilla kamala lapsuus.

ja yrittkää toki tyttölasta, kukapa sitä olisi tuomitsemaan, yrittäkää vaikka seepraa jos sellaisen haluatte :) mutta eipä kannata olla noin herkkänahkainen ihmisille, jotka ystävällisesti tuo esille, että ei tieteen valossa ole edes mahdollista "tehdä" jommankumman sukupuolen edustajaa, vaan se on arpaonnea =)

Vierailija
119/198 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia niin moneen suuntaan kuin kerkeevät.

Eli kun sinä lämmittelet niitä pullojasi vauvalle, miehesi on ehkä jo laittamassa uutta vauvaa aluilleen.

Sinun kuvitelmasi on kaukana totuudesta.Voit kuvitella pystyväsi suunnittelemaan koko tulevaisuuden, mutta niin harvoin elämässä käy.

Ole edes onnellinen jos yleensä tulet raskaaksi!

(tosin juttujesi perusteella tekisi hyvä odottaa vuosi jos toinenkin!).

Toivottavasti ainakin suhteenne kestää, jos siis oikeasti vauvan haluatte!

Vierailija
120/198 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka puhuit että saan varmaan helpon vauvan. En usko että on olemassa helppoja tai vaikeita vauvoja, vaan kyse on vanhempien kasvatuksesta ja vuorovaikutuksesta. Jos saan helpon vauvan, tiedän onnistuneemme, jos saan vaikean vauvan, tiedän että jotain meidän pitäisi tehdä toisin. -ap

Eli vauvan koliikki esimerkiksi on kiinni kasvatuksesta ja vuorovaikutuksesta.... tai synnytyksessä vammautuminen... tms...

Et todellakaan tiedä lapsiperheen arjesta mitään.