Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko ketään jonka vauva vahingoittunut äidin tupakoinnista?

Vierailija
26.12.2011 |

Kysyn tätä siksi kun eräs tuttavani polttaa reilun askin päivässä. Välillä saattaa käydä kolme kertaa tunnin sisällä savukkeella.

Hän on polttanut koko raskauden, nyt on viimeiset kuukaudet menossa.

Pelottaa että vauva voi olla vaurioitunut tämän takia.

Minkälaisia vaurioita tiedätte tupakoinnista syntyneen, onko omakohtaisia kokemuksia lähipiiristä?

Kuinka äiti suhtautui asiaan tajuttuaan aiheuttamansa vahingon?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukulaisen lapset on varsinaisia jättiläisiä, joten ei välttämättä. Ei sillä, että mitenkään moista touhua puolustelisin..

t: ylempi vastaaja

Vierailija
42/59 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on pienikokoinen ja hänellä on oppimisvaikeuksia, koulun aloitus siirtyi vuodella. Lapsi on tyttäreni luokalla, joten nämä tiedän. En tunne heitä niin hyvin, että tietäisin, tiedostaako äiti mahdollisen yhteyden tupakointiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti poltteli 70-luvulla kaikessa rauhassa

Vierailija
44/59 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukeneeni jostain että tupakointi aiheuttaa huulihalkiota. Tietääkö kukaan tästä enempää?

Vierailija
45/59 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienikokoisuutta, ADHD, infektioherkkyys, oppimisvaikeudet, lapsettomuutta jne. Toisaalta ei se mikään automaatti ole vaan tupakointi lisää mahdollisuutta esimerkiksi oppimishäiriöihin. Esimerkiksi 50-60 -luvulle asti perheissä isät saattoi pienessä töllissä poltella sisällä jatkuvasti ja siellä oli vauvat ja odottavat äidit samassa tilassa. Ja terveitä noista tuli.

En tosiaan puolusta tupakointia odotusaikana, mutta mitään selvää kaavaa ei ole. Sehän on selvä, että siitä on haittaa, mutta miten se näkyy lapsen elämässä on täysin arvelua. Esimerkiksi mieheni äiti on 70-luvulla polttanut odotusaikana ja mies on 184cm, akateemisesti koulutettu, huippulahjakas jne. Ainoa juttu on, että lapsena oli korvakierteessä. Mistä sen tietää, tuliko tuo siitä?

Lisäksi nykyään vain typerykset enää tupakoi riskeistä johtuen odotusaikana, joten kuinka paljon ne oppimishäiriöt ja ADHD:t on sitä tupakkaa odotusaikana ja paljonko sitä, että vanhempien geenit on huonot. Ymmärtääkseni tarvitaan taipumus sen lisäksi, että saa sikiöaikaisen altistuksen.

Tulipa sekava kirjoitus, mutta ideani oli vain kirjoittaa, ettei mikään ole niin suoraviivaista, mutta miksipä ottaa riskiäää.?

Vierailija
46/59 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt oon työtön :(

Vierailija
47/59 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsensa oli tosi pienikokoinen. Rouva kertoili myös hyvin avoimesti tarinoita siitä, kuinka kyseisellä lapsella oli syntymän jälkeisinä kuukausina "keuhkojen kypsymättömyyttä" ja siitä seuranneita erilaisia komlikaatioita, mm. hengenahdistusta. Ei itse mitenkään harmitellut, että olikin tullut poltettua koko raskausaika, mutta kyllä minä kuulijana yhdistin nuo kaksi asiaa toisiinsa. Tuskin se tupakointi ainakaan auttoi lapsen asiaa. Sanotaanko niin, että osittain tuon takia mulle muodostui rouvasta sellainen kuva, että hän ei ehkä ollut ihan niitä terävimpiä kyniä penaalissa...

Vierailija
48/59 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme lasta. Yhtä odottaessani poltin välillä, en vaan päässyt kokonaan irti tupakasta. Tämä lapsi on pienempi kokoinen kuin kaksi muuta, joita odottaessani en polttanut ollenkaan.

Tämä pienikokoinen lapsi on nyt toisella luokalla koulussa. Mitään oppimisvaikeuksia ei ole. On erittäin hyvä ollut koulussa. Oppi mm. lukemaan 5-vuotiaana.

Kyllä se itseä aika ajoin kalvaa, että hän on pienikokoinen. Mutta toisaalta olen minäkin pienikokoinen. Joten en voi mennä sanomaan, että tupakointi on tähän syynä.

Vierailija
49/59 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai edes vähentämään jyrkästi. Ikää 24 ja jotenkin kauhean kypsymätön muutenkin vielä. Ärsyttää, kun haisee aina tuoreelle tupakalle (yrittäisi edes hiukan peitellä, joka kertoisi, että häpeää ja tajuaa tekevänsä väärin) ja miehensä kanssa röökaavat edelleen autossa. Heitinkin taannoin, että te joudutte sitten lopettamaan tuon autotupakoinnin pian... Katsoivat ihmeissään. Lisäsin, että siellä on vaikea polttaa, jos on vauva kyydissä. Oikein havahtuivat asiaan ja myönsivät sen. Minä en poliisiksi ala ja itsekin olen tupakkakoukussa ollut vuosia, mutta harmittaa silti.

Vierailija
50/59 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ymmärrä. kuinka voi polttaa tietäen että oma vauva. joka kehittyy. kun ne äidit ei välitä omasta vauvastaan, eikö ne tajua että joutuu sitten hoitamaan omaa lastaan jota on itse tehnyt sairaaksi. Miksi pitäisi tupakoida, kun tietää että on oma vauva ottamassa sitä. Itse olen tupakoinut 15-23v. Nyt olen 2v "kuivilla" ja lopetin ihan itseni takia. Aluksi se oli "aikuisen merkki ja kuten kaverit", en hengittänyt sisään, kuitenkin 20+ siitä kehittyi ihan oikea addiktio, ja melkein joka päiväinen. Urheilua harrastavat tietävät kuinka inhottavaa on se että on jokin mitä ei pysty kontrolloimaan haluamansa mukaan. Olen myös lopettanut monta kertaa, "tupakan lopettaminen on helppoa, itse lopetin sata kertaa" näin mark twain kertoi, onneksi lopetin pahan keuhkoputkitulehduksen jälkeen, inhalaattorin käyttö laittoi miettimään miksi saastuttaisin keuhkojani. useita ystäviäni en saa lopettaamaan millään. en tiedä, mistä johtuu. mutta että kun yksinkin pystyy lopettamaan, niin oman vauvan kanssa ei?

Vierailija
51/59 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun lapsuudessa oli tavallista että raskaana olevat naiset poltti tupakkaa, sitä ei kyseenalaistettu kuin vasta vuosikymmenen puolivälissä

Vierailija
52/59 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai pelkää ennenaikaisuutta, niin kerro vaikka, että tupakoivien äitien lapset ovat usein todella itkuisia ja on paljon hankalampaa hoitaa vieroitusoireista kärsivää vauvaa. Tuntuu, että pitää olla tosi konkreettisia esimerkkejä.

Vierailija
53/59 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti poltti kun odotti minua ja sisartani...ollaan molemmat synnytty keskosina ja meinattu kuolla mutta jäätiin kuitenkin henkiin...olaan hyvin pienikokoisia ja meillä molemmilla on astma ja erilaisia allergioita...meidän pikkusisko jota odottaessaan äitimme ei enää polttanut on normaali kaikin puolin...

Vierailija
54/59 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysy siltä 24 veeltä että haluaisiko että oma äiti olisi tehnyt hänelle näin, ja kuinka he jos haluavat pilata oman elimistön niin miksi haluavat tehdä omalle vauvalleen saman, tai haluaisiko hän nähdä itsensä aiheuttaman kehitysvamman kun vauva syntyy.

Vierailija
55/59 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokaisella lapsella on astma ja allergioita...

Vierailija
56/59 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden aikainen tupakointi voi aiheuttaa keskenmenon,ennenaikaisen synnytyksen (14% ennenaikaisista synnytyksistä johtuu äidin tupakoinnista),lapsen alhaisen syntymäpainon (hapen saannin vähyyden vuoksi,kätkytkuoleman

Vierailija
57/59 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden aikana tupakoivat äidin lapsella on suuri mahdollisuus syntyä syntymävian kanssa. naiset harvoin tietävät, kuinka suuri merkitys äidin tupakoinnilla on lapsen terveyteen. Tutkijat analysoivat yhteensä 172 tutkimusta, jotka tutkivat tupakoinnin yhteyttä lasten syntymävikoihin.

Suurimpiin riskeihin kuuluvat epämuodostuneet tai puuttuvat raajat (25 % todennäköisempää), kieli- tai kitalakihalkio (28 % todennäköisempää), kallon vauriot (33 % todennäköisempää), kampurajalat (28 % todennäköisempää) ja silmän vauriot (25 % todennäköisempää). Kaikkein suurin riski on kuitenkin gastroskiisin riskin nouseminen 50 %. Gastroskiisi on ns. vatsahalkio, jonka takia osa suolistosta on vatsaontelon ulkopuolella.

Naisen tulisi lopettaa tupakointi tullessaan raskaaksi (tai aikaisemmin) estääkseen nämä riskit. Tutkijat ehdottavatkin, että näiden tutkimustulosten valossa naisille tulisi entistä selvemmin kertoa, minkälaisia vaikutuksia heidän nikotiiniriippuvuudellaan voi olla lapseen.

Vierailija
58/59 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myöskään raskausaikana ja alkoholia en ole ottanu yhtään raskaana ollessa ja silti vanhimmalla pojalla on vaikeaksi todettu lukivaikeus. Eli tulee niitä oppimisvaikeuksia ilman tupakkaakin.

Mutta varmasti tupakka on haitallista sikiölle, kun se on sille polttajallekin. Onhan se nyt itsestään selvää jos nikotiinia ja häkää vedetään sisuksiin.

Vierailija
59/59 |
26.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkujeni äiti poltti kaikkien raskauksien aikana. Serkkuni ovat kaikki jääneet lyhyiksi, vaikka vanhemmat ovat ihan normaalinmittaisia, jopa keskivertoa pidempiä. Ovat myös keskittymisongelmaisia olleet aina.

Serkku itse poltti kaikkien raskauksiensa aikana. 1 meni kesken, 3 syntyi. Kaikki 3 ovat hyvin allergisia ja yhdellä oli elimellinen vika syntyessään. Kaikki lyhyitä ja keskittymiskyvyttömiä. Koulunaloittanut pääsi heti ekana syksynä ns tarkkikselle. Ei toki sillä nimellä enää, mutta en nyt muista mikä erityisluokka se nykyään on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi