Kuka on kohtuuton...?
Kutsuin koko lähisuvun meille joulun viettoon. Tullessaan käly ilmoitti, että haluaa sitten lapsille "selvän joulun". Joo, olen samaa mieltä eikä meillä koskaan kukaan ole ollut humalassa lasten aikana, vaikka joskus viiniä tai saunaolutta otetaankin.
No, kahvin kanssa on perheessämme ollut iät ajat ollut tapana ottaa lasilliset punssia joulun kunniaksi. Katoin liköörilasit kahvipöytään (niihin mahtuu ehkän. 4 cl likööriä...) Käly muistutti "selvästä joulusta" ja jätimme sitten tuon kohtuuttoman ryyppäämisen väliin. Illalla lämmitin glögiä ja olisin halukkaille tarjonnut alkon glögiä (alkoholiton oli tietysti tarjolla). Taas käly puuttui tarjontaan ja naputti alkoholin tarjoamisesta lasten aikana. Illalle varattua cava-pulloa en sitten edes ottanut esille.
Olisiko lasten oikeus raittiiseen jouluun todellakin vaarantunut näistä tarjottavista? Omassa lapsuudenkodissani (ja siis vanhempani olivat nytkin paikalla) on aina aikuisille tarjottu "aikuisten juomia" enkä ikinä ole asiasta mitenkään kärsinyt. Nyt tuntuu, että minun jouluperinteeni (esim. se punssi) on kohtuutomia..?
Kommentit (158)
Mikset voinut noudattaa kälyn toivomusta? Hänellä on lienee ollut epämiellyttäviä kokemuksia aikuisten kännäilyistä ja halusi ihan järkevästi varmistaa, ettei hänen lastensa tarvitse kokea sellaista.
koska kenenkään ei ollut tarkoitus kännäillä, oli kälyn toive kohtuuton. Se, että hänellä on neuroottinen ja ahdistunut suhtautuminen, ei ole mikään syy terrorisoida loputtomiin muiden elämää. Eikä muiden tarvitse kaikissa pikku asioissa ottaa tällaista huomioon. Se, jos kälyä ahdistaa känniörinä, ei ole mikään syy jättää omaa ruokajuomaviiniä tai jouluglögiä väliin. Kälyn täytyy ikävistä kokemuksistaan huolimatta pystyä elämään normaalissa maailmassa normaalien ihmisten parissa.
Ajattele nyt, jos jollakin ihmisellä on traumoja mustikkametsältä, niin voisiko hän todella vaatia isäntäväkeä pidättäytymään marjojen tarjoilusta? Itse voi toki kieltäytyä, mutta jos muut haluavat syödä palan mustikkapiirakkaa, on aikuisen vieraan hyväksyttävä se, ja kenties hänelle voidaan varata vaikka omenapiirakkaa. Ihan samoin tässä käly voi juoda jotain alkoholitonta. Ehkä hänenkin olisi aika oppia, että vaikka joku ehkä on joskus vetänyt överit alkoholin kanssa, niin aina ei käy niin.
Mielestäni on rohkeaa kälyltä, että avaa suunsa raittiin joulun puolesta. Alkoholi/alkoholismi on ollut tabu entisajan Suomessa. Pisteet annan tässä kälylle.
Itseäni ainakin ärsyttää isäni käytös parin lasin viiniä jälkeen. Kamalan lapsuuden hänen snobbailevan viininjuonnin ja alkoholin vuoksi koin. Todellakin haluan lapsilleni raittiin joulun.
Yksi lasi punssia ei näytä vaaralliselta, mutta yllättävän monelle sekään määrä alkoholia ei sovi. Ja monella lähtee mopo käsistä.
Vaihtoehtona ensi jouluna käly jää omaan kotiinsa perheineen, jos teille ei käy raitis joulu.
todella harhaanjohtavaa puhua "raittiista joulusta". "Käly halusi lapsille raittiin joulun" ja "jos teille ei käy raitis joulu". RAITIS. Voi luoja. Selvästi ajatellaan ap:n mainitsemien juomien muuttavan joulun "alkoholijouluksi". Miten voi olla noin vainoharhaisia ja vääristyneitä käsityksiä?
Siis mikä pakko se on kaivaa sitä alkoa esille vaikka kysymys olisi vaan parista tai yhdestä? Opetelkaa olemaan ilman, jos tarttee vaan sen yhden, niin eikös se ole sama olla jo kokonaan ilman? Mua aina ihmetyttää miksi niidenkin, joilla ei ole mitään ongelmia, on nyt vaan pakko saada se yksi jossain juhlassa. Siitä naukustako se juhla on kiinni...
todella harhaanjohtavaa puhua "raittiista joulusta". "Käly halusi lapsille raittiin joulun" ja "jos teille ei käy raitis joulu". RAITIS. Voi luoja. Selvästi ajatellaan ap:n mainitsemien juomien muuttavan joulun "alkoholijouluksi". Miten voi olla noin vainoharhaisia ja vääristyneitä käsityksiä?
Samaa olen tässä ketjua lukiessani ihmetellyt... Mutta kai sen täytyy olla niin, että jollei ole elämässään sivistynyttä käyttöä nähnyt, niin sitä on vaikea uskoa olevan muidenkaan perheissä.
Eihän kukaan Suomessa juo humalahakuisesti? Siis maun vuoksihan täällä vain alkoholia juodaan.
Ei kyläpaikan emännälle aseteta minkäänlaisia vaatimuksia minkään asian suhteen, vaan mennään ihan emännän ehdoilla! olisit tehnyt selväksi, että meillä on tapana ottaa pienet liköörit joulun kunniaksi ja ne jotka eivät halua, eivät tietenkään ota, mutta ne jotka haluavat, voivat ottaa. Piste.
Ei se punssi maata kaada, mutta en ymmärrä miksei voisi olla joskus täysin alkoholittomastikin. Jos sen alkoholin poisjättäminen on jollekin ahdistuksen paikka niin voisi itse miettiä, että miksi..
meillä mies joi jouluna 2 olutta ja minä yhden siiderin ja 12 cl punkkua, kukaan ei kärsinyt taatusti
Nimimerkillä alkoholistien tytär joka todella nähnyt miten joulut pilataan ryyppäämällä
Jos heillä on ihan oikeasti ongelma?
Ei se punssi maata kaada, mutta en ymmärrä miksei voisi olla joskus täysin alkoholittomastikin. Jos sen alkoholin poisjättäminen on jollekin ahdistuksen paikka niin voisi itse miettiä, että miksi..
Niin, mutta miksi joku ahdistuu, jos joku haluaa ottaa sen liköörin? Eikö sitä kannattaisi miettiä? Jos ap:llä ei ole alkoholiongelmaa, niin miksei voisi ottaa sitä punssia ihan jouluperinteenä? ei kai kukaan lapsi nyt siitä ahdistu.
epähienoa alkaa vaatia jotain muuta, jos on paikalla kutsuttuna vieraana. Yksi lasillinen (tai vaikka kaksi tai kolmekin) ei vaaranna kenenkään lapsen henkeä tai terveyttä - ellei sitten kälyn mies ole alkoholisti joka lasillisen jälkeen ratkeaa ryyppäämään ja hakkaa vaimonsa illalla kotona...
Pitää kunnoittaa isäntäväen tapoja eikä alkaa vaatia tilalle jotain omia sovelluksiaan...
ihan tillin tallon firman pikkujouluissa joten saattaa olla että joku apn luonakin olisi ollut. Hyvä näin en tajua mikä pakko sitä on ottaa alkoa ollenkaan lasten kanssa...
kälysi on kohtuuton, paitsi jos on sellainen tilanne, että hän tai hänen puolisonsa on alkoholisti, jolle tilanne voisi olla liian vaikea. Sitäkään kun ei koskaan tiedä, lähisuvustakaan.
Miten suomalaislla on näin omituinen suhtautuminen täysin kohtuulliseen alkoholinkäyttöön?
mutta siinä menee raja mun mielestäni...mua ällöttää ihmiset jotka luulevat ettei heistä huomaa kun ovat humalassa...oks!
ensinäkin vieras ei määritä kyläpaikan sääntöjä vaan sopeutuu niihin - jos säännöt eivät miellytä niin vieras joko sopeutuu tai poistuu paikalta.
Toisekseen ymmärtäisin toiveen selvästä joulusta jos olisi vaarana ja tiedossa, että alkoholia vedetään kaksin käsin (en kyllä edes lähtisi moiseen joulun viettoon).
Nuo alkoholitarjottavat olisivat olleet ihan ok, sairaalloinen nollatoleranssin kyttääminen kertoo jo jonkinlaisista ongelmista.
Lapselle selvä joulu on itselleni itsestäänselvyys - ja mielestäni se tarkoittaa sitä, ettei yksikään aikuisista ole humalassa. Lasi punssia tai viiniä on ok, samoin lasillinen glögiä tms.
Olen ollut viimeksi humalassa toistakymmentä vuotta sitten, opiskeluaikojen bileissä. Perheen olen perustanut vasta opiskelujen jälkeen. Meillä nautitaan perhejuhlissa ja juhlapäivinä alkoholia, lasi viiniä ruuan kanssa tai skoolaus shampanjalla tms. Yksikään aikuisista ei ole koskaan ollut humalassa näissä juhlissa. MIhinkään aikuisten juhliin (jossa enemmän alkoholin käyttöä) minulla ei ole edes tarvetta, haluan viettää juhlapyhät ja juhlat lasteni seurassa.
Ja mielestäni parasta alkoholikasvatusta lapsille on se, että he suhtautuvat normaalisti ns. aikuisten juomiin - eivät peikkona eivätkä minään salaisuutena.
Itse en olisi välittänyt ap:n kälyn vaatimuksista vaan olisin tarjonnut sen mitä olin ajatellutkin.
Miten suomalaislla on näin omituinen suhtautuminen täysin kohtuulliseen alkoholinkäyttöön?
ihmetyttää aika montaa ihan Suomessakin asuvaa suomalaista. Aika harvalla täällä mielestäni on noin kumma suhtautuminen (tai sitten ei ole sattunut pahemmin tuttavapiiriin), mutta ne eräät ovat sitten sitäkin äänekkäämpiä.
en sitä että niiden perään alettais vielä vetäistä viinipullokin...no way!
Ei olisi pakko suklaatakaan syödä tai juoda edes kahvia. Sen sijaan tekisi niitä ruokia, joista tykkää, voisi syödä aina jotain maksalaatikkoa. Jos sinä et vielä omaan ikääsi mennessä ole tajunnut, miksi elämässä tehdään jotain muitakin kuin "pakollisia" asioita, niin sitten sinulla on varmaan vielä vähän opittavaa elämästä.