Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka on kohtuuton...?

Vierailija
25.12.2011 |

Kutsuin koko lähisuvun meille joulun viettoon. Tullessaan käly ilmoitti, että haluaa sitten lapsille "selvän joulun". Joo, olen samaa mieltä eikä meillä koskaan kukaan ole ollut humalassa lasten aikana, vaikka joskus viiniä tai saunaolutta otetaankin.

No, kahvin kanssa on perheessämme ollut iät ajat ollut tapana ottaa lasilliset punssia joulun kunniaksi. Katoin liköörilasit kahvipöytään (niihin mahtuu ehkän. 4 cl likööriä...) Käly muistutti "selvästä joulusta" ja jätimme sitten tuon kohtuuttoman ryyppäämisen väliin. Illalla lämmitin glögiä ja olisin halukkaille tarjonnut alkon glögiä (alkoholiton oli tietysti tarjolla). Taas käly puuttui tarjontaan ja naputti alkoholin tarjoamisesta lasten aikana. Illalle varattua cava-pulloa en sitten edes ottanut esille.

Olisiko lasten oikeus raittiiseen jouluun todellakin vaarantunut näistä tarjottavista? Omassa lapsuudenkodissani (ja siis vanhempani olivat nytkin paikalla) on aina aikuisille tarjottu "aikuisten juomia" enkä ikinä ole asiasta mitenkään kärsinyt. Nyt tuntuu, että minun jouluperinteeni (esim. se punssi) on kohtuutomia..?

Kommentit (158)

Vierailija
101/158 |
25.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitten kuitenkin olet koko ajan kaivamassa viinaksia esiin. Ihan vähän tätä ja ihan vähän tätä ja hiukkasen tätä koska se on perinne. Taitaa käly jo tietää että perinteisesti porukka on kännissä kun ilta koittaa.

Vierailija
102/158 |
25.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan tillin tallon firman pikkujouluissa joten saattaa olla että joku apn luonakin olisi ollut. Hyvä näin en tajua mikä pakko sitä on ottaa alkoa ollenkaan lasten kanssa...

Jos sitä käytetään sivistyneesti, kuten esim. ap:n kohdalla olisi aivan selvästi käynyt. Lapset oppivat, että alkoholia käytetään juhlajuomana silloin tällöin eikä sitä tarvitse salailla tai kauhistella, vaan se on ihan luonnollinen asia aikuisten elämässä silloin tällöin, kohtuudella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/158 |
25.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tiedusteltava etukäteen mitä kylässä aiotaan tarjoilla, ja jäädä pois, jos niin ahdistaa.

Miksi ihmeessä suostuitte kälyn määräilyyn omassa kodissanne?

Ymmärtäisin, jos olisitte olleet heidän vierainaan, silloin olisi kohtuullinen vaatimus, mutta ei vieraat tuollaisia voi sanella.

T: lähes raitis äiti (tälle vuodelle meni alkoholia vain yksi lasi punkkua juurikin nyt jouluna :) )

Vierailija
104/158 |
25.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitten kuitenkin olet koko ajan kaivamassa viinaksia esiin. Ihan vähän tätä ja ihan vähän tätä ja hiukkasen tätä koska se on perinne. Taitaa käly jo tietää että perinteisesti porukka on kännissä kun ilta koittaa.

Tervetuloa Keski-Eurooppaan ja jos teidät kutsutaan kylään, niin kytätkääpä isäntäperheen viinaksia ja muistakaa huomauttaa niistä useamman kerran. Olisin mielelläni kärpäsenä katossa :D

Vierailija
105/158 |
25.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina keksitään joku syy miksi sitä pitää saada. Suorastaan paniikkikohtauksen paikka, jos joskus juhlisi selvinpäin. Kauheaa tekstiä saa kuulla jos ilmoittaa, että meillä ollaan selvinpäin niin joskus jopa vieraat suuttuneet. Joillekin kun on kerrottu, että meillä juhlitaan selvinpäin (joskus toki otetaan lasillinen, muttei silloin jos juhlitaan lastenkin kanssa) niin tuovat sen oman pullon kun ei pärjätä ilman. Ei ymmärretä sitä, että selvät juhlat on selvät juhlat. Ei siihen kuulu omatkaan pullot silloin. Ja hauskaa on selvinkinpäin. Nauru raikaa aamutunneille asti.

Vierailija
106/158 |
25.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en sitä että niiden perään alettais vielä vetäistä viinipullokin...no way!

kuten ap kirjoitti, eiköhän se tarkoita ainakin 6-8 aikuista. Jos tuo porukka vetäisi "koko viinipullon", siitähän ei riitä kuin 9-12 cl per henkilö. Riippuen aikavälistä millä nuo juodaan, ei tuosta välttämättä kukaan pysty olemaan humalassa. Jos kahvit juodaan esim. klo 16, glögit klo 19 ja viinipullo avataan klo 22, on edellinen annos poistunut elimistöstä jo ennen seuraavan juomista.

Vierailija
107/158 |
25.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa olla niin, et ap perheessä ne "yhdet" ei sitten jää niihin "yksiin". Eli ei se kai turhaan jarrutellut teitä. Tiesi varmaan mitä tuleman pitää jos niihin yksiin lähdetään

Vierailija
108/158 |
25.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärpäsestä härkäsen?

Onko se alkoholi jotenkin joulun sydän, jonka pois jättäminen on kohtuuttomuutta? Ehkä kannattaisi jättää asia omaan arvoonsa.

Vierailija
109/158 |
25.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun se ensimmäinen viinipullo avataan, lähdemme minä ja lapset kotiin, mies voi jäädä viettämään joulua. Niin teimme nytkin eli käytiin pöytään ja sitten kiitettiin kivasta illasta sen enempiä syömättä.

Minusta jos kutsuu lapsiperheen jouluksi luokseen, niin kunnioittaa lapsiperheen toivetta täysin alkoholittomasta tarjoilusta. Meidän kutsumisemme kun on vapaaehtoista. Kotona meillä oli kunnon joulupöytä valmiina, koska olin osannut ennakoida sen, että etukäteen esitettyyn pyyntöömme suhtauduttiin alentuvasti.

Omassa joulussaan jokainen aikuinen tehkööt niin kuin tahtoo, mutta minulle ja lapsilleni joulu on alkoholiton, vaikka se miten ahdistaisi ja suututtaisi muita. En ymmärrä, miksi joulu ilman alkoholia on jotenkin halveksittavampi kuin viinanhuuruinen juhla.

Vierailija
110/158 |
25.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo heti sisään tullessaan. Se kyllä kertoo siitä, että teillä on tapana nauttia alkoholia niin paljon, että hän oli sitä jo etukäteen murehtinut.

Eihän nuo sun luettelemat määrät mitenkään kohtuuttomia ole. Mutta ei silloin toisaalta myöskään voida puhua selvästä joulusta, jos joka välissä ollaan kattamassa likööreitä, glögejä ja viinejä pöytään. Ehkä puhut totta, ettei kukaan olisi niistä määristä tullut mihinkään vahvaan humalaan. Minun mielestäni selvänä oleminen tarkoittaa kuitenkin oikeasti selvänä olemista eikä pientä jatkuvaa naukkailua.

Sinä et nyt puhu asioista ihan niiden oikeilla nimillä.

Vierailija
111/158 |
25.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi joulu ilman alkoholia on jotenkin halveksittavampi kuin viinanhuuruinen juhla.

Eihän tuo ap:n kertoma ollut mikään "viinanhuuruinen". Mikä ihmeen vaikeus joillekin on tajuta, että alkoholia voi käyttää muutenkin kuin humaltumistarkoitukseen??

Tuo ap:n teksti voi hyvinkin olla provo, mutta kyllä tuollaisia tyyppejä on olemassa. Esim. erääs ystäväni helluntailainen puoliso on juuri tuollainen: hänestä alkoholiongelma on jopa se, jos ystäväni käy yhdellä kaljalla jonkun läheisen ystävän kanssa vaihtamassa kuulumisia :/

Vierailija
112/158 |
25.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksin käsin ja hän on siitä niin ahdistunut, ettei suo kenellekään yhtäkään alkoholiannosta lastensa ollessa paikalla. Tai sitten kälyllä itsellään tai veljelläsi on alko-ongelma ja käly pelkää juomisen riistäytyvän käsistä. Minulla on yksi setä, jolle ei voi edes yhtä annosta alkoholia antaa, hän menettää täysin kontrollin ja haluaa vain lisää. Hänen vaimonsa suhtautuu siksi tosi neuroottisesti sukujuhlien alkoholitarjoiluihin.

27, oletpa oikea juhlatunnelman latistaja ja nipottaja. Miksi ihmeessä pitää marttyyrimäisesti lähteä kesken kaiken ruokapöydästä kotiin, jos vieraille kaadettaisiin hieman viiniä? Miksi ihmeessä? Mikä siinä yhdessä, kahdessa lasillisessa viiniä on niin ikävää, ettei kukaan voi seurassanne sellaista määrää ottaa? Vai onko sulla ikäviä alkoholistikokemuksia etkä usko, että ihmiset osaavat ottaa vain sen pari lasillista?

Vierailija
113/158 |
25.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä kälysi koki tarvetta ottaa selvä joulu puheeksi jo heti sisään tullessaan. Se kyllä kertoo siitä, että teillä on tapana nauttia alkoholia niin paljon, että hän oli sitä jo etukäteen murehtinut.

Se, että joku ahdasmielinen hyypiö kokee aiheeksi murehtia jonkun alkoholinkäyttöä, ei vielä tarkoita, että alkoholin käytössä olisi ongelmaa, hallitsemattomuutta tai humalahakuisuutta. Jokuhan voi kokea yhden ruokajuomaksi otetun, pienen lasillisen viiniäkin ongelmajuomisena.

Mutta ei silloin toisaalta myöskään voida puhua selvästä joulusta, jos joka välissä ollaan kattamassa likööreitä, glögejä ja viinejä pöytään. Ehkä puhut totta, ettei kukaan olisi niistä määristä tullut mihinkään vahvaan humalaan. Minun mielestäni selvänä oleminen tarkoittaa kuitenkin oikeasti selvänä olemista eikä pientä jatkuvaa naukkailua.

Sinä et nyt puhu asioista ihan niiden oikeilla nimillä.

Etkä sinäkään. Mainitut määrät ja lasilliset eivät ole mitään "naukkailua". Ja ei, ei niistä olisi tullut vahvaan humalaan - MUTTA tuskinpa edes lievään hiprakkaan! Jokainen, jolla on niin huono viinapää, että yksi muki glögiä vetää maton jalkojen alta voi jättää väliin tai ottaa juomansa miedompana.

Miksi ei muka voi puhua selvästä joulusta, jos juo hyvin niukasti alkoholia? Jos ihmiset eivät ole humalassa, he ovat yleisimpien määritelmien mukaan "selvin päin" ja voivat lain mukaan ajaa esim. autoa. Nuo mainitut juomat tosiaan juodaan niin pitkän ajan kuluessa, että kyse ei todellakaan ole mistään dokaamisesta.

On aika outoa, jos ajatellaan, että joku käly voi alkaa vahtia muiden juomisia noin tarkkaan. Entä, jos käly olisi kasvissyöjä - olisiko kaikkien mielestä ok, että hän vaatisi myös muilta pidättäytymistä lihasta ja kalasta jouluna?

Vierailija
114/158 |
25.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun se ensimmäinen viinipullo avataan, lähdemme minä ja lapset kotiin, mies voi jäädä viettämään joulua. Niin teimme nytkin eli käytiin pöytään ja sitten kiitettiin kivasta illasta sen enempiä syömättä.

Tuo on kyllä jo niin vahva loukkaus isäntäperhettä kohtaan, että ihme jos teidät kutsukaan enää koskaan! Siis jotain todella loukkaavaa pitäisi minulle tehdä, että kesken syönnin poistuisin ja vielä lasten kanssa. Korkeintaan söisimme pikaisesti ja lähtisimme sitten. Viinipullon avaamisesta humaltumiseen kuitenkin kuluu sen aikaa, että hyvin ehtii syödä.

Vierailija
115/158 |
25.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun se ensimmäinen viinipullo avataan, lähdemme minä ja lapset kotiin, mies voi jäädä viettämään joulua. Niin teimme nytkin eli käytiin pöytään ja sitten kiitettiin kivasta illasta sen enempiä syömättä. Minusta jos kutsuu lapsiperheen jouluksi luokseen, niin kunnioittaa lapsiperheen toivetta täysin alkoholittomasta tarjoilusta. Meidän kutsumisemme kun on vapaaehtoista. Kotona meillä oli kunnon joulupöytä valmiina, koska olin osannut ennakoida sen, että etukäteen esitettyyn pyyntöömme suhtauduttiin alentuvasti. Omassa joulussaan jokainen aikuinen tehkööt niin kuin tahtoo, mutta minulle ja lapsilleni joulu on alkoholiton, vaikka se miten ahdistaisi ja suututtaisi muita. En ymmärrä, miksi joulu ilman alkoholia on jotenkin halveksittavampi kuin viinanhuuruinen juhla.

ap:n pitäisi hakea apua tuohon neuroottisuuteensa. Ymmärrän, että itse kieltäytyy siitä lasillisesta, mutta että vedetään marttyyriasenne päälle ja opetetaan lapsillekin sairaalloinen asenne. Huh.

Vierailija
116/158 |
25.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta jos kutsuu lapsiperheen jouluksi luokseen, niin kunnioittaa lapsiperheen toivetta täysin alkoholittomasta tarjoilusta. Meidän kutsumisemme kun on vapaaehtoista. Kotona meillä oli kunnon joulupöytä valmiina, koska olin osannut ennakoida sen, että etukäteen esitettyyn pyyntöömme suhtauduttiin alentuvasti.

Omassa joulussaan jokainen aikuinen tehkööt niin kuin tahtoo, mutta minulle ja lapsilleni joulu on alkoholiton, vaikka se miten ahdistaisi ja suututtaisi muita. En ymmärrä, miksi joulu ilman alkoholia on jotenkin halveksittavampi kuin viinanhuuruinen juhla.

lapsiaan altistaa viinapirulle niin on aika moukka jos ylipäänsä menee sinne kyläpaikaan ja sitten mielenosoituksellisesti poistuu paikalta...

Vierailija
117/158 |
25.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettavasi lapsillesi tällaisella käytöksellä? Että mennään kivoihin juhliin ja sitten äiti yhtäkkiä raahaakin heidät pois sieltä, mahdollisesti vielä kiukkuisena? Ei ole tuo sinunkaan suhtautumisesi ihan tervettä. Älkää sitten menkö ollenkaan, jos ette osaa kylässä käyttäytyä!

Vierailija
118/158 |
25.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää hysteerisesti vältellä alkolia, kuten esim. lakkiaiset, hääjuhlat.

Vierailija
119/158 |
25.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että annat lapsillesi sellaisen käsityksen, että alkoholin juominen on rappiollista dokaamista - ja sen myötä he itse eivät kykene ajattelemaan asiaa toisin ja näin ollen heille on vain kaksi vaihtoehtoa: täydellinen absolutismi tai humalahakuinen kännääminen.

Minusta jos kutsuu lapsiperheen jouluksi luokseen, niin kunnioittaa lapsiperheen toivetta täysin alkoholittomasta tarjoilusta.

Ymmärtäisin toiveen siitä, etteivät ihmiset joisi itseään humalaan tms, mutta miksi nimenomaan ALKOHOLITTOMUUS on tärkeää? Ja koskeeko se siis myös esim. kakkuja, jotka on kostutettu alkoholilla?

Kotona meillä oli kunnon joulupöytä valmiina, koska olin osannut ennakoida sen, että etukäteen esitettyyn pyyntöömme suhtauduttiin alentuvasti.

Miten siihen siis tarkalleen ottaen suhtauduttiin?

En minä usko sen ketään suututtavan tai ahdistavan. "Talo elää tavallaan, vieraat tulee (ja menee) ajallaan." Korkeintaan voi ihmetyttää, jos jopa ruokajuomana käytetty viini on jollekin ongelma - varsinkin, jos itselle ei kukaan tyrkytä sitä. Nimittäin sillä juoko ruuan kanssa viiniä vai maitoa ei ole mitään merkitystä - ruokajuomasta ei tulla känniin, käytös ei muutu, vireystila ei muutu...

Ja mikä on alkoholijuoman raja? Entä, jos joku ottaa ykkösolutta - onko sekin ongelma? Tai kotikaljaa, eikös siinäkin ole ihan ihan vähän alkoholia?

Vierailija
120/158 |
25.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 annosta on musta paljon.