Kuka on kohtuuton...?
Kutsuin koko lähisuvun meille joulun viettoon. Tullessaan käly ilmoitti, että haluaa sitten lapsille "selvän joulun". Joo, olen samaa mieltä eikä meillä koskaan kukaan ole ollut humalassa lasten aikana, vaikka joskus viiniä tai saunaolutta otetaankin.
No, kahvin kanssa on perheessämme ollut iät ajat ollut tapana ottaa lasilliset punssia joulun kunniaksi. Katoin liköörilasit kahvipöytään (niihin mahtuu ehkän. 4 cl likööriä...) Käly muistutti "selvästä joulusta" ja jätimme sitten tuon kohtuuttoman ryyppäämisen väliin. Illalla lämmitin glögiä ja olisin halukkaille tarjonnut alkon glögiä (alkoholiton oli tietysti tarjolla). Taas käly puuttui tarjontaan ja naputti alkoholin tarjoamisesta lasten aikana. Illalle varattua cava-pulloa en sitten edes ottanut esille.
Olisiko lasten oikeus raittiiseen jouluun todellakin vaarantunut näistä tarjottavista? Omassa lapsuudenkodissani (ja siis vanhempani olivat nytkin paikalla) on aina aikuisille tarjottu "aikuisten juomia" enkä ikinä ole asiasta mitenkään kärsinyt. Nyt tuntuu, että minun jouluperinteeni (esim. se punssi) on kohtuutomia..?
Kommentit (158)
3 annosta on musta paljon.
ei ole kovinkaan paljon. Se alkoholi ehtii poistua elimistöstä jo ennen seuraavaa annosta. Ja ottakaa myös ihmiset huomioon, että joulunahan syödään tosi paljon - sekin heikentää alkoholin vaikutusta.
Kyllä olisitte kitanneet alkoholia 3 otteeseen ja lasten nähden.
En käytä alkoholia ollenkaan ja 3 annosta ei ole alkoholiton joulu lapsille,
vaikka ette olisi kännissä olleetkaan.
Mulle nousisi joka annos päähän ja se kertoo jotain teidän alkoholin käytöstä.
jo heti sisään tullessaan. Se kyllä kertoo siitä, että teillä on tapana nauttia alkoholia niin paljon, että hän oli sitä jo etukäteen murehtinut.
Eihän nuo sun luettelemat määrät mitenkään kohtuuttomia ole. Mutta ei silloin toisaalta myöskään voida puhua selvästä joulusta, jos joka välissä ollaan kattamassa likööreitä, glögejä ja viinejä pöytään. Ehkä puhut totta, ettei kukaan olisi niistä määristä tullut mihinkään vahvaan humalaan. Minun mielestäni selvänä oleminen tarkoittaa kuitenkin oikeasti selvänä olemista eikä pientä jatkuvaa naukkailua.
Sinä et nyt puhu asioista ihan niiden oikeilla nimillä.
Tässä kirjoitetaan asiaa. Ei tuolla ole kyllä mitään tekemistä selvän joulun kanssa. Kyllä itse olisin tuosta määrästä jo pöpperössä, harvoin kun tulee maisteltua. Onko se tosiaan niin vaikeaa suomalaisille olla edes se yksi ilta ilman alkoholia, ilmeisesti sitten kai, kun täällä niin kovasti tuota puolustellaan. Että vasta kunnon ryyppääminen tarkoittaa joulua kännissä.
Mitäpä jos kälysi miehellä (veljelläsi??) karkaa mopo käsistä jo siitä YHDESTÄ? Eli yhden jälkeen on saatava toinen jne etc... Tai kälysi on joutunut kaikki joulut lapsuudessaan katsomaan, kuinka aikuiset juopottelee jouluisin?
Mitä haittaa lapsille on siitä, jos päivän mittaan aikuiset nauttivat muutaman annoksen; määrän, josta _ei_ tule humalaan?
"Onko se tosiaan niin vaikeaa suomalaisille olla edes se yksi ilta ilman alkoholia" -meillä alkoholia ei juuri tavallisina iltoina käytetä. Sen sijaan juhlissa kyllä otamme mielellämme lasilliset viiniä, sehän tekee päivällisestä juhlavamman.
"Oltais otettu vain 2 laisa viiniä ja 1 jälkkäripunssi.." Todellisuudessa kuitenkin ois tainnut mennä enemmän perinteisesti enemmän, mutta tyypillisesti vähätellään..
Haluan tietää, miksi suomalaisten juhliin kuuluu alkoholipakko? Miksi olisi aivan kamalaa kerrankin juhlia lastenkin kanssa täysin selvinpäin? Onko oikeasti iso osa kansasta niin alkoholiriippuvaisia, että juhlia käytetään tekosyynä viinan naukkailulle..
.
Mulle nousisi joka annos päähän ja se kertoo jotain teidän alkoholin käytöstä.
niin mitä se kertoo jonkun toisen alkoholin käytöstä?
Mulla esim. on massaa sen verran päällä, ettei 3 tai edes 5 annosta tunnu missään. Eri asia tietty jollain alle 50-kiloisella.
minä olin uuden työpaikan juhlissa selvinpäin koko illan, en tehnyt numeroa siitä ja meillä oli tosi hauskaa. Sain seuraavalla viikolla kutsun samalla porukalla järjestettäviin juhliin, mutta kun muille selvisi että en käytä alkoholia ollenkaan, kutsuni ei enää ollutkaan voimassa.
Miksi alkoholin nollakäyttö on niin iso ongelma suomessa?
Varmaan meni viiniä ruokapöydässä jo sen verran, että käly katsoi parhaaksi, ettei sitten punssia enää siihen päälle? Jos on tapana tarjota punssia ja alkohollista glögiä, usein on alkoholia jo aiemminkin ollut tarjolla ruoan kanssa.
Minusta aikuisten ei ole hyvä olla edes pienessä hiprakassa, jos lapset ovat läsnä. Jos juo päivällisellä tai illallisella jo pari lasia viiniä niin kyllä se saa siihen loppua, kahvipunssit alkavat viimeistään näkyä olemuksessa.
Kyllä olisitte kitanneet alkoholia 3 otteeseen ja lasten nähden. En käytä alkoholia ollenkaan ja 3 annosta ei ole alkoholiton joulu lapsille, vaikka ette olisi kännissä olleetkaan. Mulle nousisi joka annos päähän ja se kertoo jotain teidän alkoholin käytöstä.
esim. viinissä se on 1,2dl ja jos sen juo ruuan kanssa niin ei taatusti nouse päähän (ja jos nousee niin kannattaa harkita puolikasta annosta). Kyse ei siis ole mistään piripintaan täytetystä viinilasista vaan annoksesta viiniä. Jos myöhemmin illalla ottaa toisen annoksen ja vielä kolmannenkin niin ei siitä humalaan tule.
en todellakaan ymmärrä, miksi muiden juhlavieraiden vähäinen alkoholinkäyttö juhlissa voi joillekin olla niin hirvittävä asia, että sitä paheksutaan syvästi, lähdetään jopa kesken pois juhlista ja suurinpiirtein kuvitellaan viiniä juovien olevan alkoholiongelmaisia. Meidän perheessä esimerkiksi käytetään alkoholia hyvin harvoin. Viikonloppuna mies saattaa ottaa yhden oluen saunan jälkeen, tai otamme lasilliset viiniä illalla. Emme juo alkoholia edes viikottain. Emmekä aina juhlissakaan. Silti juhlissa mielestäni päivällisestä tekee juhlavamman ja hienomman, jos ruuan kanssa voi juoda lasillisen hyvää viiniä. Ei se juhla ole mikään tekosyy saada vetää viinaa, vaan viini maistuu hyvältä juhlaruuan kanssa ja sitä on mukava juoda. En tajua, mikä siitä tekee ongelman.
44
mutta sitten kuitenkin olet koko ajan kaivamassa viinaksia esiin. Ihan vähän tätä ja ihan vähän tätä ja hiukkasen tätä koska se on perinne. Taitaa käly jo tietää että perinteisesti porukka on kännissä kun ilta koittaa.
Entäs jos joku vieraista ois käyttäny hieman hasista tai jotain vahvempaa? Kai sitä nyt ois voinu pikkasen juhlan kunniaksi ottaa rentouttavaa ja virkistävää?
esim. viinissä se on 1,2dl ja jos sen juo ruuan kanssa niin ei taatusti nouse päähän (ja jos nousee niin kannattaa harkita puolikasta annosta). Kyse ei siis ole mistään piripintaan täytetystä viinilasista vaan annoksesta viiniä. Jos myöhemmin illalla ottaa toisen annoksen ja vielä kolmannenkin niin ei siitä humalaan tule.
Mä join jouluna seurustelun lomassa kolmen ihmisen kanssa yhden kolmenvartin viinipullon, virallisista annoksista en tiedä, mitä olivat, mutta ei siitä määrästä tulee humalaan, ei edes hiprakkaan.
olimme kutsuneet 2 läheistä perhettä viettämään meille vuoden vaihtumista. Seurue koostui läheisistä ihmisistä, yhteensä (meidän perhe mukaan lukien) siis 8 aikuista ja toistakymmentä lasta.
Olimme varanneet seuraavasti alkoholillista juotavaa: pullo shampanjaa tervetuliasimaljaksi (1dl per nenä), pullo punkkua ruuan kanssa (1dl per nenä) ja pullo shampanjaa vuoden vaihtuessa (1dl per nenä). Vieraat tulivat klo 17 aikaan, silloin siis nostettiin malja. Pöytään käytiin klo 20 aikaan, silloin siis 1dl viiniä. Toinen shampanjapullo avattiin vuoden vaihtuessa. JOs nyt ajatellaan noita kellonaikoja ja nautittuja määriä niin tuo nautittu määrä ehti palaa elimistössä ennen seuraavana desin nauttimista. Kukaan ei ollut humalassa, ei edes hiprakassa. Sekä aikuisilla että lapsilla oli hauskaa - paitsi että yhden ystävän vaimo oli vaisu illan, marmatti raittiista uudesta vuodesta - joi kuitenkin tarjotut lasilliset.
Seuraavana päivänä laittoi vielä viestin, että kuinka pettynyt oli kun emme tarjonneet lapsille raitista juhlaa.
Aikamoista ylireagointia.
Joitakin häiritsee se, että alkoholia on läsnä samanaikaisesti kuin lapsetkin ovat läsnä. Minusta se on ihan ok, ja jos joku näin haluaa juhlissa toimittavan. Minulle alkoholi ole niin pyhä lehmä ettenkö voisi siitä luopua ja järjestää juhlat, missä lasten aikana ei juoda alkoholia. Juhlavia ja maukkaita, alkoholittomia juomia voi valmistaa itse eikä juhlien juhlavuus siitä kärsi.
Miten suomalaislla on näin omituinen suhtautuminen täysin kohtuulliseen alkoholinkäyttöön?
on unohtunut pohjoismaalainen/arktinen alkoholikulttuuri. Ja napakasti kirjoitat "suomalaista" aivan kuin et kuuluisi joukkoon.
Ei se raja kuule suomalaisuudessa mene, kaikenlaisia ihmisia on kaikkialla.
t. ulkosuomalainen, kannissa kuin kaki vaikka keskieurooppaisten kanssa joulua vietan.
Voisi verrata siihen, että kasvissyöjäperheenä haluaisin kaiken lihan jouluaterialta pois.
En kehtaisi :)
siitä, että edes itsetehtyä vappusimaa ei voi juoda.
Kai tuo alkoholin välttelijä on joku provo, joka on kyllä saanut ihan hyvää keskustelua aikaiseksi tänne.