Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä laitoit tai sait Joulupuu keräyksestä Helsingissä

Vierailija
23.12.2011 |

Eli näin.

Saitko vai annoitko?

Kommentit (142)

Vierailija
121/142 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjan laitoin

Vierailija
122/142 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin kirjoja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/142 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija="Vierailija" time="26.12.2011 klo 20:53"]

Itse olen joka joulu kutonut sukkia, lapasia, vilttejä vauvoille, jotain pehmoeläimiä. Rahaa ei ole yhtään ylinmääräistä mutta jotenki olen halunnut auttaa. Nyt tuli paha mieli jos lahjojani on pidetty huonoina :/

[/quote]

Uskon että sun lahjat on ollut mieluisia :) Ne on tarpeellisia ja mä ainakin osasin jo pikkulapsena arvostaa käsinkudottuja villavaatteita! Sain joka joulu isotädiltäni villasukat tai villalapaset. Alussa ne oli vähän "höpsöjä", mutta sitten kun siihen tottui, odotti aina että millaisetkohan tänä vuonna saa. Kun isotäti sitten kuoli, jäin ihan "hunningolle" villasukkien suhteen. Rakastan villasukkia ja lapasia ylikaiken ja uskon, että tää "rakkaussuhde" syntyi juuri joululahjoista. Tiesi että joulu on tullut kun avasi tädin paketin ja veti villasukat jalkaan. Nykyään metsästän myyjäisistä jonkun itsekutomia villasukkia ja harmittelen etten koskaan vaivautunut koulussa opiskelemaan kutomista! (kun se täti huolehti sukkien saannista :D)

Tämä näkyy olevan vanhempi ketju, mutta kirjoitan silti. Meillä lapset saivat aina jouluna vanhoilta tädeiltä  kudotut villasukat ja paketissa oli myös joku pieni herkku.  Aikuiseksi tultuaan  poika alkoi kysellä miksi he eivät enää saa niitä kivoja sukkapaketteja! No, vanhat tädit olivat siirtyneet taivaaseen (uskoin niin, kun olivat  kilttejä ihmisiä) eikä kenelläkään enää muulla ole ollut kiinnostusta kutoa heitä varten.

Vierailija
124/142 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostellaas tätä nyt, kun keräys on taas alkanut/alkamassa.

Antajan roolissa kysyn,

mitä laittaa pakettiin pojalle 14-18 v? Lahjan arvo maks n. 50 e.

Saako tuolla rahalla mitään, mikä tuonikäistä aidosti ilahduttaisi, paitsi lahjakortteja, mutta kaipaisin siis ihan tavaraideoita nyt.

Aikaisempina vuosina olen laittanut paketteja pienemmille lapsille ja tytöille, koska heille on helpompi keksiä kivoja lahjoja pienemmällä n. 20-30 e budjetillakin, mutta nyt olisi vähän enemmän varaa niin ajattelin kohdistaa apuni pojille, jotka saattavat jäädä tällaisissa vähemmälle.

Eli poikien äidit, miksei pojatkin, jos joku ikäryhmään kuuluva tätä palstaa lukee, onko teineillänne budjettiini sopivia toiveita? (Meidän paikkakunnalla ei siis lue niissä joulupuulapuissa muuta kuin lapsi ja ikähaarukka.) Vai olisiko viisainta laittaa vaan koko summalla Mäkkärin lipukkeita?

Omassa nuoruudessa 50 e vastaavalla summalla sai jo ihan huikean joululahjan, mutta nykyään on niin hinnat kuin toiveet kasvaneet. Tai siltä ainakin tällaisesta täti-ihmisestä tuntuu.

Toivon asiallisia vastauksia, en mitään ilkeilyä tyyliin "kyllä köyhän pitäisi tyytyä siihen, mitä saa, vaikka se olisi vain reikäinen sukkapari tai käytetyt kalsarit". Ei tarvitse ja siksi haluaisin laittaa keräykseen jotain nuorille mieluisaa.

Vierailija
125/142 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viettääkö saajat edes joulua?

Vierailija
126/142 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finnkinon liput

Vierailija
127/142 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin auttaa mieluummin lapsiliperheitä jotka EIVÄT jo nyt saa tulos. Minulla vanhemmille nyt lomautuksia ja keikkatöitä.

Vierailija
128/142 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka valvoo Joulupuu-keräystä? Ketkä valitsevat lahjoitusten saajat? Selvitetäänkö lahjoitusten saajien tulot ja varallisuus? Mistä lahjoittaja tietää, että lahja menee todellisille avuntarvitsijoille eikä huijareille?

Vierailija
129/142 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratinan joulupuussa poika toivoi PlayStationia joululahjaksi

Vierailija
130/142 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Finnkinon liput

Kiitos vinkistä!

Noita itsekin mietin, mutta lähin leffateatteri on naapurikaupungissa, eikä täällä julkiset kulje niin, että nuoret sinne ilman autokyytiä pääsisivät. Kaikille ei kai sekään ole mahdollinen, ja yritän miettiä noita lahjoja sen "pahimman" skenaarion mukaan.

Tiedän, ja toivon, ettei se Joulupuu-lahja olisi lapsen ainoa joululahja, mutta tavoitteena ostaa sitä mukaa, että saattaa mennä myös perheeseen, jossa oikeasti joudutaan valitsemaan lasten lahjojen ja jouluruokien välillä, noin esimerkiksi. Kaikilla kun ei välttämättä ole edes (osallistuvia) isovanhempia/kummeja/muita sukulaisia auttamassa.

Siksi siis toivoin lähinnä tavaralahjaideoita, jotka ihan millaisessa tilanteessa vain elävä nuori pystyisi hyödyntämään :) Vaatteita en halua laittaa, kun maku on niissä niin eri kaikilla ja kokokin voi mennä metsään kaikesta huolimatta.

Vierailija
131/142 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antajan roolissa kysyn,

Saako tuolla rahalla mitään, mikä tuonikäistä aidosti ilahduttaisi, paitsi lahjakortteja, mutta kaipaisin siis ihan tavaraideoita nyt.

Aikaisempina vuosina olen laittanut paketteja pienemmille lapsille ja tytöille, koska heille on helpompi keksiä kivoja lahjoja pienemmällä n. 20-30 e budjetillakin, mutta nyt olisi vähän enemmän varaa niin ajattelin kohdistaa apuni pojille, jotka saattavat jäädä tällaisissa vähemmälle.

Eli poikien äidit, miksei pojatkin, jos joku ikäryhmään kuuluva tätä palstaa lukee, onko teineillänne budjettiini sopivia toiveita? (Meidän paikkakunnalla ei siis lue niissä joulupuulapuissa muuta kuin lapsi ja ikähaarukka.) Vai olisiko viisainta laittaa vaan koko summalla Mäkkärin lipukkeita?

Omassa nuoruudessa 50 e vastaavalla summalla sai jo ihan huikean joululahjan, mutta nykyään on niin hinnat kuin toiveet kasvaneet. Tai siltä ainakin tällaisesta täti-ihmisestä tuntuu.

Toivon asiallisia vastauksia, en mitään ilkeilyä tyyliin "kyllä köyhän pitäisi tyytyä siihen, mitä saa, vaikka se olisi vain reikäinen sukkapari tai käytetyt kalsarit". Ei tarvitse ja siksi haluaisin laittaa keräykseen jotain nuorille mieluisaa.

Ollaan annettu jo useampi vuosi noille 15-17 -vuotiaille, kun he kuulemma saavat kaikkein vähiten näitä lahjoituksia.

Juttelin pari vuotta sitten yhden keräyksen järjestäjän kanssa, joka on myös ollut mukana näitä paketteja viemässä saajille, ja hän sanoi että tuon ikäisille mieluisia ovat esimerkiksi leffaliput, lahjakortit vaateliikkeisiin, Burger Kingiin tms. nuorten suosimiin ruokapaikkoihin.  Olen antanut työlle parina vuonna myös kampaamolahjakortin.

Tänä vuonna ajattelin laittaa S-ryhmän lahjakortit, kun ne käyvät niin monenlaisiin paikkoihin.  Mukaan myös suklaata, koska mielestäni se kuuluu jouluun.

Tavaroita tai vaatteita en osta, kun en tiedä saajasta yhtään mitään muuta kuin iän ja sukupuolen.

Esitinkin tälle järjestäjälle ehdotuksen, että ainakin osassa noita lappusia olisi ihan täsmätoiveita, niin halukkaat voisivat niitäkin toteuttaa.

Vierailija
132/142 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antajan roolissa kysyn,

Ollaan annettu jo useampi vuosi noille 15-17 -vuotiaille, kun he kuulemma saavat kaikkein vähiten näitä lahjoituksia.

Juttelin pari vuotta sitten yhden keräyksen järjestäjän kanssa, joka on myös ollut mukana näitä paketteja viemässä saajille, ja hän sanoi että tuon ikäisille mieluisia ovat esimerkiksi leffaliput, lahjakortit vaateliikkeisiin, Burger Kingiin tms. nuorten suosimiin ruokapaikkoihin.  Olen antanut työlle parina vuonna myös kampaamolahjakortin.

Tänä vuonna ajattelin laittaa S-ryhmän lahjakortit, kun ne käyvät niin monenlaisiin paikkoihin.  Mukaan myös suklaata, koska mielestäni se kuuluu jouluun.

Tavaroita tai vaatteita en osta, kun en tiedä saajasta yhtään mitään muuta kuin iän ja sukupuolen.

Esitinkin tälle järjestäjälle ehdotuksen, että ainakin osassa noita lappusia olisi ihan täsmätoiveita, niin halukkaat voisivat niitäkin toteuttaa.

Lisään vielä, että tuo 50€ on itselläkin ollut summa per lahja, noin suunnilleen.

Ja että nuorten suosimiin vaateliikkeisiin olen myös antanut lahjakortteja.

Vierailija
133/142 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antajan roolissa kysyn,

Lisään vielä, että tuo 50€ on itselläkin ollut summa per lahja, noin suunnilleen.

Kiitos sinulle!

Ehkä se on noilla lahjakorteilla plus jollain herkulla mentävä itsekin, voihan ne verkkokaupoissakin käyttää, jollei ole mahdollisuutta mennä isommalle paikkakunnalle shoppailemaan :)

Tästä päästään sitten seuraavaan kysymykseen, mistä nuoret nykyään ostaa vaatteensa?

Omassa lähipiirissä ei tuon ikäisiä nuoria ole ja trendit muuttuu nykyään niin nopeaan, että turha varmaan sillä mennä, mikä 5-10 vuotta sitten on ollut in. Vieläkö H&M on nuorten suosiossa vai pitäisikö lahjakortti olla johonkin "hienompaan" paikkaan. Toki sellaisesta ei saa kuin ehkä yhden tuotteen tuolla summalla...

En tajunnutkaan, että tämä näin haastavaa olisi :D Pienille lapsille on helppo ostaa lahjoja, lelu ilahduttaa saajaa satavarmasti, mutta tuntematon nuori onkin "hankala" kohde. Ei sinänsä ihme, että heille ei noissa keräyksissä niin paljon kerry ja siksi nuo täsmätoiveet olisikin hyviä, mutta täällä ei tänä vuonna ollut lapuissa muuta kuin ikähaarukka, eli antaja saa määrittää itse senkin, onko lahja suunnattu tytöksi vai pojaksi itsensä kokevalle.

Vierailija
134/142 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen osallistunut lahjan antajana. Olen yleensä hankkinut lahjan 3-11-vuotiaille. Olen itse hyödyntänyt omilta lapsiltani _käyttämättömiksi jääneitä_ tavaroita. Eli ei mitään leluja, joilla on leikitty, vaan sellaisia, joiota ovat esimerkiksi saaneet synttäri/joululahjaksi ja joissa on vaikkapa laput tallella tai kirjoja, joita ei ole kertaakaan luettu tai leluja/vaatteita/asusteita/ym., jotka ovat jääneet alkuperäispakettiin.

Koen itse suurta tuskaa, että lapsillani on kaikkea liikaa ja toisilla ei mitään. Meillä tavarapaljouden aiheuttaa osa isovanhemmista ja muista sukulaisista, jotka kokevat, että lapsille pitää aina tuoda joku tuliainen tai lahja heidän tavatessaan. Lisäksi synttäreinä ja jouluina lahjoja tulee heiltä isoja määriä. Ja kyllä, tästä on yritetty sanoa nätisti ja vähän tiukemmin. Lahjojen määrää on saatu vähennettyä, mutta kyllä niitä edelleen tulee. Varsikin jos lapset ovat näiden sukulaisten luona vierailulla, he tulvat takaisin kotiin aina jotain uutta rojua mukanaan.

Ongelmana myös se, että lahjat eivät ole välttämättä kovinkaan mietittyjä ja jäävät siksi lapsilta käyttämättä..

No, vähän OT meni jaaritteluni.

Vierailija
135/142 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antajan roolissa kysyn,

Kiitos sinulle!

Ehkä se on noilla lahjakorteilla plus jollain herkulla mentävä itsekin, voihan ne verkkokaupoissakin käyttää, jollei ole mahdollisuutta mennä isommalle paikkakunnalle shoppailemaan :)

Tästä päästään sitten seuraavaan kysymykseen, mistä nuoret nykyään ostaa vaatteensa?

Omassa lähipiirissä ei tuon ikäisiä nuoria ole ja trendit muuttuu nykyään niin nopeaan, että turha varmaan sillä mennä, mikä 5-10 vuotta sitten on ollut in. Vieläkö H&M on nuorten suosiossa vai pitäisikö lahjakortti olla johonkin "hienompaan" paikkaan. Toki sellaisesta ei saa kuin ehkä yhden tuotteen tuolla summalla...

En tajunnutkaan, että tämä näin haastavaa olisi :D Pienille lapsille on helppo ostaa lahjoja, lelu ilahduttaa saajaa satavarmasti, mutta tuntematon nuori onkin "hankala" kohde. Ei sinänsä ihme, että heille ei noissa keräyksissä niin paljon kerry ja siksi nuo täsmätoiveet olisikin hyviä, mutta täällä ei tänä vuonna ollut lapuissa muuta kuin ikähaarukka, eli antaja saa määrittää itse senkin, onko lahja suunnattu tytöksi vai pojaksi itsensä kokevalle.

Itsellänikin on jo aikuiset lapset, joten kysyin parilta työkaverilta, joilla on tuon ikäistä nuorisoa.

H&M on kuulemma hyvä ja monipuolinen, olen ostanut tytölle myös Vero Modasta joskus.  Tytölle voisi myös alusvaateliikkeen lahjakortti olla kiva - taidankin ensi vuonna ostaa Funky Ladysta.

Vierailija
136/142 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lahjakorttien antajia mietitytä se, että tosi vähävaraisen perheen äiti tai isä saattaa viedä sen teinin lahjakortin, myydä sen ja ostaa itselleen viinaa, tupakkaa tai muuta turhaa? Ylipäätään että se teini ei koskaan pääse itse sinne vaatekaupoille, mäkkäriin tai leffaan?

Vierailija
137/142 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viettääkö saajat edes joulua?

Jos eivät vietä, niin lapsen saama pikku lahja voi olla osoitus suomalaisten hyvästä tahdosta joulun aikaan. Jotenkin on jäänyt mieleen, että tsunamin jälkeen jotkut paikalliset asukkaat antoivat ulkomaalaisten turistien käyttää heidän kännyköitään,niin  että nämä voivat soittaa kotimaahansa sukulaisille. Siitä  kerrottiin mediassa katastrofin jälkeen. Ne auttajat eivät varmaan olleet samaa uskontoa kuin turistit tai edes hyvätuloisia, mutta osoittivat humaania ystävällisyyttä.

Vierailija
138/142 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka valvoo Joulupuu-keräystä? Ketkä valitsevat lahjoitusten saajat? Selvitetäänkö lahjoitusten saajien tulot ja varallisuus? Mistä lahjoittaja tietää, että lahja menee todellisille avuntarvitsijoille eikä huijareille?

Tämä kiinnostaa minuakin. Koska ihmisten härskiydellä ei ole mitään rajaa. Jos tätä ei valvota mitenkään niin veikkaan, että lahjoja saavat myös lapset joilla ei olisin niihin tarvetta. Ihmiset ovat ahneita ja käyttävät tätäkin hyväkseen.

Vierailija
139/142 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="23.12.2011 klo 18:31"]

Me annettiin 2-4 v tytölle paita ja pöksyt -yhdistelmä ja pojalle värityskirja ja kyniä. Nyt vähän harmittaa, että ylipäätään osallistuttiin. Ei ole omia lapsia niin vaikea oli käytettävissä olevilla varoilla löytää jotain järkevää ja niinhän näillä palstoilla nyt on jälkikäteen paljastunutkin, että aivan liian halvat oli nämä paketit. Olisin myös varmaankin jättänyt ostamatta, jos olisin tiennyt, että paketteja jaetaan joissakin kerhoissa tulotasosta riippumatta. Roskiin menevät meidän lahjat. No, ensimmäinen ja viimeinen kerta kun osallistuimme.

Minä vein paketin, jossa oli hajuvesi, puuteri, huulipuna, kasvovesi, kaulakoru, muki, muistikirja ja vaaleanpunaisia lyijykyniä. Ja tosiaan ärsyttää, jos lahja ei mene sitä tarvitsevalle vaan jossain kerhossa jaellaan ihan kenelle vaan. Itse kuvittelin, että lahjani olisi jollekin lapselle se ainoa joululahja.

eli ainoa syy antaa lahja on se että saa tuntea itsensä jalomieliseksi kun joku lapsiparka saa vain yhden ja ainoan lahjan ja se on sinun antamasi? 

Monia keräyksiä mainostetaan vuodesta toiseen, että anna jollekin lapselle "ainoa" lahja. Se on vähän harhaanjohtavaa. Yleensä lapset saavat jotakin myös kotona tai laitoksessa. Mutta vähävaraisessa perheessä lapsen saama joululahja voi olla  vain suklaalevy tms. Keräysten tarkoituksena on, että lapset saavat ylimääräisen lahjan - jollekin juuri se lahja voi olla joulun kohokohta. Jos vanhemmilla on elämässä vaikeuksia,  niin tuntemattoman henkilön kaunis ajatus voi ilahduttaa  vanhempiakin. Lapset usein puhuvat saaduista lahjoista kavereille joulun jälkeen. On kivampi, jos voi kertoa, että on saanut lahjoja.

Vierailija
140/142 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kiinnostaa minuakin. Koska ihmisten härskiydellä ei ole mitään rajaa. Jos tätä ei valvota mitenkään niin veikkaan, että lahjoja saavat myös lapset joilla ei olisin niihin tarvetta. Ihmiset ovat ahneita ja käyttävät tätäkin hyväkseen.

Joulupuu-keräys oli alunperin Nuorkauppakamarin käyttämä virallinen keräysnimi. Tämän keräyksen lahjat menevät sossun ja lastensuojelun asiakkaille,  joten lahjojen saajat ovat oikeasti avun tarpeessa. Jos joku lapsi on laitoshoidossa,  niin hänellä on ollut elämässä vaikeuksia, joten  minusta on hyvä tukea tällaisia alaikäisiä ylimääräisellä lahjalla. Se tuo myös lapsille enemmän kodin tuntua, sillä vanhempien luona  asuvat lapset saavat usein sukulaisilta jotain,  mikä ei ole ihan nappiin juuri sille lapselle. -Jotkut muut avustusten kerääjät ovat alkaneet myös käyttää joulupuu-nimeä,  heidän lahjojensa saajien elämäntilanne ei ole tiedossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi