Joulupöytään EI KUULU makaronilaatikko eikä karjalanpaisti.
Kommentit (51)
Mutta ei tietenkään mikään lihamakaronilaatikko! Pelkkää makaronia ja sokerilla maustettua munamaitoa.
hyvää?ei ainakaan kuulosta siltä... :)
ja mitä ei. Sitäpaitsi kannattaisi tutustua eri alueiden perinneruokiin ennen kuin avautuu tänne.
Itse en karjalaisena ollut ennen sellaiseen törmännyt mutta hyvää on :)
aika moni jouluruoka on ihan älytön, mutta karjalanpaisti ykkönen
kyllä kuuluu meidän joulupöytään. Teenkin tänä vuonna oikein possuista paistia :) Kai joulupöytään saa laittaa mitä kukakin tykkää? Toki on ne tietyt ruuat mitkä mielletään jouluruuiksi. Meille minä teen:
-karjalanpaisti
-perunoita (jos kerkeän niin teen muussia)
-rosollia + kastiketta
-karjalanpiirakoita+ munavoita
-kylmäsavustettua lohta
-porkkana, lanttu- ja maksalaatikkoa
-juustoja
-kinkku
-vihreä salaatti
-sienisalaatin teen jos kerkeän
kuulu tääläkään, mutta jossakin päin Suomea ne kuuluu. Meillä kuuluu julupöytään poronkäristys ja keitetyt kielet, nekään eivät varmasti kuulu ihan jokaisen joulupöytään. Joten, antakaamme kaikkien joulupöytien kukkia :D!
Jouluna syödään jouluruokaa.
Lapsetkin oppii sitä syömään, kun ahkerasti tarjotaan.
vaan ns pitomakaronilaatikkoa, joka on ihan eri asia. Se tehdään niin, että makaroneja keitetään rasvaisessa maidossa ihan kypsäksi asti, jäähdytettään, ja laitetaan sekaan munia, suolaa ja voita. Sitten uuniin ja hyydytetään kiinteäksi ja kultakuoriseksi. Esim. Hämeen joillain seudulla normaali pitöruoka, jota ilman ei juhlita mitään isoa, ei edes joulua.
Juuri tällaista haluttaisiin tehdä, ei vaan tiedetä kuinka mun (karjalainen) mummoni sen valmsitaa. On NIIN hyvää, mehevää ja rasvaista :)
meillä on aina kuulunut karjalanpaisti joulupöytään. Samoin myös se makaroonilaatikko! Meillä äidin suku karjalasta ja sieltä varmaan tämäkin perinne otettu! En osaisi kuvitella joulupöytää ilman näitä!
maksalaatikko
perunat
minkäänlaiset kalat
makaronilaatikko
karjalanpaisti
karjalanpiirakat
rosolli
lihapullat
viini.
Meidän joulupöydässä on vain kinkku, peruna-, porkkana-, ja lanttulaatikot ja maitoa. Jälkkäriäkään ei ole, vaan syödään suklaakonvehteja. Repikääs siitä.
Ainakin karjalasta kotoisin oleville ja heidä n jälkeläisilleen. Makaronilaatikko ei toki kuulu, ei!
...ja meillä ei ikinä ole ollut karjalanpaistia jouluna. sehän on itsenäisyyspäivän ruoka! ettäs tiedätte :)
toinen on peruna, jo lapsena oli juhlaa kun jouluna ei ollut perunaa. arkenahan sitä oli joka päivä (70-luvulla).
- karjalanpaisti
- makaronilaatikko
- maksalaatikko
- kalaruoat
- karjalanpiirakat
- rosollin vaaleanpunainen kastike (tai ylipäätään mikään kastike)
- porkkanalaatikko
- keitetty peruna
Sen sijaan kuuluu mm.
- lihapullat
- poronkäristys
- rosolli ilman silliä, sipulia ja omenaa
- imellytetty perunalaatikko
- lanttulaatikko
- kinkkua
- kalkkunaa
- sienisalaatti
- perunasalaatti
- italiansalaatti
Mun anoppi on hämeestä ja siellä tarjotaan aina tuota makaronilaatikkoa. Itse en karjalaisena ollut ennen sellaiseen törmännyt mutta hyvää on :)
On tosiaan hyvää (lapsetkin tykkää), ja meillä on aina ollut sitä tarjolla jouluna. Äidin puolen suku on Etelä-Karjalasta mutta äidinisänäiti oli Hämeestä, joten sieltä se varmaan tulee :)
Italiassa syödään
Spaghetti con le vongole (spagettia simpukoiden kanssa), friteerattuja mustekaloja, ankeriasta, uunissa haudutettua kalaa ja lopuksi perinteisiä jouluherkkuja.
Joulupäivänä syödäänkin sitten lihaa, mm. täytettyä salvukukkoa.
Ei ole olemassa direktiiviä joulupöydänantimista.
vaan ns pitomakaronilaatikkoa, joka on ihan eri asia. Se tehdään niin, että makaroneja keitetään rasvaisessa maidossa ihan kypsäksi asti, jäähdytetään, ja laitetaan sekaan munia, suolaa ja voita. Sitten uuniin ja hyydytetään kiinteäksi ja kultakuoriseksi. Esim. Hämeen joillain seudulla normaali pitöruoka, jota ilman ei juhlita mitään isoa, ei edes joulua.
Juuri tällaista haluttaisiin tehdä, ei vaan tiedetä kuinka mun (karjalainen) mummoni sen valmsitaa. On NIIN hyvää, mehevää ja rasvaista :)
Suunnilleen suhteilla litra maitoa, 1.5 dl makaronia, 100g voita ja litraan sitä keitettyä sotkua sitten 2-3 munaa. Keittoaika voi olla jopa 40 minuuttia, ja kun maitoa keitetään, sitä pitää sekoittaa koko ajan.
Suhteet eivät siis ole kovin tarkkoja, jos maito tuntuu imeytyvän liiaksi, niin sitä lisää, jos makaronit eivät turpoa riittävästi, niitä lisää. Ja voita, mitä enemmän, sen parempi. Suolaa niin, että uuniin laittaessa on vähän liian suolaista, koska makaroni imee sitä paiston aikana.
Ja sitten paistetaan vajaassa 200 asteessa kunnes on hyytynyt ja kuori kaunis.
Jollakin mennyt joulustressi vähän yli.
Relaa vähän ap.
Mutta ei tietenkään mikään lihamakaronilaatikko! Pelkkää makaronia ja sokerilla maustettua munamaitoa.
onko toi sit hyvää?ei ainakaan kuulosta siltä... :)
Kaikki ei voi pitää kaikesta. Jos et tykännyt makaronivellistä, et tykkää tästäkään.
Me tehdään tuota laatikkoa myös muutoinkin kuin jouluna, on hyvää esim. lihapullien kanssa. Ja ei sarvimakaroneista vaan perinteisestä putkispagetista.
Jouluna syödään jouluruokaa. Lapsetkin oppii sitä syömään, kun ahkerasti tarjotaan.
Eli 4v on saanut elämänsä aikana 3 krt (tuskin söi niitä alle 1v), se on USEIN?
Ja minä olen saanut 30 krt... Kun ei meillä ainakaan rosollia, kinkkua ja laatikoita syödä muuten kuin jouluna. Itse en vielä kolmeenkymmeneen kertaan ole oppinut niistä tykkäämään...
minä olen Karjalan jälkeläinen, eikä ole koskaan ollut karjalanpaistia joulupöydässä. No, mummi teki ehkä enemmänkin suomenruotsalaisen joulupöydän (paljon kalaa). Ukki oli siis suomenruotsalainen.