no niin, nyt se tuli meillekin.. "joulusota"
Olemme aiemmin vuorotelleet isovanhempien välillä jouluna, mutta koska en "kestä" anoppilan joulua (pahaa ruokaa, telkkarin tuijottelua+kälyn huonosti käyttäytyvät lapset) päätimme miehen kanssa jäädä tästä lähin omaan kotiin yhden lapsemme kanssa.
No niin, mieheni muuttikin mieltään, kun tajusi miten työlästä jouluruokien valmistaminen ja kaikki muut joulujutut ovat. Tänä vuonna olisi siis anopin "jouluvuoro". Mies perusteli vielä että, emme ole olleet koskaan lapsemme (1v.) kanssa hänen vanhemmillaan.
Nyt ärsyttää.. Eilen jo riitelimme asiasta ja teemme niin tai näin, kaikilla on paha mieli ja joku joutuu joustamaan. En olisi kuvitellut että minäkin alennun tähän joulunviettoriitelyyn..
Kommentit (22)
No, olen tässä kyllä varmasti ärsyttävä.. Viime jouluna meillä oli kaikilla hauskaa minun vanhempieni luona, mutta edellinen joulu, kun olin raskaana oli täysi painajainen. Kälyn lapset löivät nyrkillä mahaani ja se loppui vasta, kun nappasin toista hänen lastaan kädestä kiinni ja sanoin että "puraisen seuraavaa kättä, joka osuu vatsaani, onko selvä?!" Muiden paikalla olijoiden mukaan 3-, ja 6-vuotiaat lapset eivät voi ymmärtää ettei niin saa tehdä.
Koska en enää aio mennä anopille jouluksi, niin päätimme sitten miehen kanssa olla tästä lähin kotona. Koska minun vanhemmille ei sitten voi mennä, jos ei anopillekaan. Miehen äidille tulee paha mieli, jos ei mennä sinne.. vaikka kenelläkään ei ole edes kivaa.
Olen lisäksi sitä mieltä, että jos ollaan kotona, niin ei se ole pelkästään minun tehtäväni tehdä jouluruokia ja leivonnaisia, vaan kyllä ne yhdessä tehdään.. No, ei miestä enää huvita sellainen eikä halua kuustakaan meille "roskaamaan". GRRRRRR...
Olemme varmasti tosi lapsellisia ja typeriä, mutta sellaista se kai on aina, tämä jouluriitely. En suostu menemään anoppilaan, koska siellä on niin tyhmää, enkä varsinkaan viedä lastani sinne toisten kiusattavaksi. Mieheni taas ei halua mennä vanhempieni luokse, koska olimme siellä viime vuonna ja hänen äidilleen tulee paha mieli, jos menemme taas sinne. Kotiin hän ei halua jäädä, koska ei halua tehdä "hankalia" jouluruokia, ilmankaan ei halua olla. Minä voisin olla kotonakin, jos tekisimme yhdessä ruokia, koristeluja, kuusen ostot yms.
Mies ei halua mennä yksin anoppilaan, eikä varsinkaan kahdestaan lapsen kanssa, koska anoppilassa ei lapsivieraita mitenkään huomioida..
-ap
että siinä vaiheessa kun siirrytään kotijouluihin vaimo on se joka kaiken laittaa.miehistä ei ole siinä mihinkään. ja teistähän se kiinni on millaisen joulun haluatte viettää.ei joulussa mitään laittamista ole, jos ei tee sitä kuten anoppi. siivota tuskin tarvitsee (jos ei itseä sotku häiritse) ruoat saa kaikki valmiina kaupasta sen kun lämmittää ja kuusen voi laittaa jos haluaa...en ymmärrä mikä siinä on se työläisyyden leima joulussa.varsinkin jos teitä on vain miehesi ja sinä plus yksi 1v. joka ei vielä joulusta tajua mitään.
meillä mennään vielä vuorojoulusysteemillä ja tänä vuonna anoppilavuoro myös, en tule anopin kanssa juuri toimeen, mutta minusta ei ole mikään uhraus antaa miehelle joka toinen joulu omassa kodissa omien vanhempien kanssa ja samoin lapsillamme on oikeus molempien sukujen jouluun. en naputa asiasta koska ollut jo vuosia selkeä systeemi ja otan sen rennosti...eipähän tarvitse mitään laittaa ja saa vain olla(ja anopista yritän olla välittämättä) ja joka toinen joulu saan itse vastineeksi oman lapsuuden joulun vanhemmillani. minusta tässä joustossa myös saa itse jotain:) omaa joulua vietetään sitte vasta kun mummit ei jaksa enää jouluja järjestää, sit mun vuoro ja odotan sitäkin innolla.
minusta vähän kuulostaa että olet itse aika itsekäs tossa jouluasiassa, te olette nyt miehesi ja lapsesi kanssa perhe ja perhe vaatii aina joustoa. joulu on teidän oma asia miten sen vietätte kuhan ette siitä keskenään tappele. ei tässä asiassa ole voittajia tai sitte on kaikki riippuu miten asiaa katsoo. ja miehesi taas nurisee lapsekkaasti laiskuuttaan(tosin oletteko yhdessä sopineet miten teidän joulu järjestetään, etkä sinä vain käskytä miestä siivoomaan)
joulun laittoon täällä kotona onneksi. En voisi kuvitella sellaista miestä puolisoksi joka ei haluaisi osallistua perheen yhteisiin juttuihin.
joka siellä kotona joulua haluaa viettää niin miksei sitten laita sitä joulua sinne?
suosikkiruokiasi ja lanseeraa viihdykettä lapsille? Ne kamalat kälyn lapsetkin voivat olla kamalia nimenomaan tekemisen puutteen vuoksi...
ei se ole mikään Kokki Kolmonen tai Leipuri Hiiva, eikä siitä ole askartelemaankaan.
Kuusen se käy kaatamassa ja lämmittää saunan. Minusta se on hyvä.
. minusta vähän kuulostaa että olet itse aika itsekäs tossa jouluasiassa, te olette nyt miehesi ja lapsesi kanssa perhe ja perhe vaatii aina joustoa...
Ap kertoi, että asiasta oli sovittu miehen kanssa yhdessä, jos et osannut lukea. (palstalla sisälukutaito on kyllä usein hukassa)
Miksi mies saisi perua sovitut asiat vain laiskuuttaan?
Jos sä kärvistelet jokatoinen joulu anoppilassa, ei kaikkien muiden tarvi näin tehdä.
Mä en veisi 1 vuotiasta anoppilaan jossa lasta ei mitenkään huomioitaisi ja vaarana olisi, että serkut muksii pientä.
Ei kaikkeen aina tarvi alistua.
suosikkiruokiasi ja lanseeraa viihdykettä lapsille? Ne kamalat kälyn lapsetkin voivat olla kamalia nimenomaan tekemisen puutteen vuoksi...
Ei anoppilassa keittiöön pääse kukaan muu kuin anoppi itse. ja appi saa leikata kinkusta vähintään sentin paksuisia viipaleita, ja muunlaiset eivät onnistu. ja kinkussa pitää tietenkin olla kunnon ihrakerros! Lisäksi on perinteistä lipeäkalaa, ja laatikoita.. Ruoka ei ole minulle kovin suuri ongelma, syön kotona hyvin ja lisäksi pöydässä on niin kova härdelli ettei kukaan ehdi kiinnittää huomiotani syömisiin.
Tietenkin voisin tehdä kotona kaikki jouluruuat ja mieheni voisi sillä aikaa lukea lehtiä.. näinhän monissa perheissa tehdäänkin. Meillä kyllä mieheni tekee ruokaa ja kotitöitä ihan siinä kuin minäkin. Hän ei ole vaan koskaan tehnyt mitään jouluruuista eikä ilmeisesti haluakaan tehdä. Mieheni niitä jouluruokia kaipaa.. kala-allergisena en tiedä kalaruuista mitään, enkä oikein voi niitä tehdäkään ja mieheni ei halua niitä tehdä, mutta haluaa tietynlaista "joulukalaa" kuitenkin.
Tiedän, että kenelle tahansa tutuistamme hävettäisi myöntää tämä "joulusotamme", kun periaatteessa olemme kaksi ihan normaalia aikuista ihmistä, jotka tekevät ruokaa ja kotipuuhia ihan iloisesti. Ehkä joulu ja perinteet tuovat sitten "pahimmat" puolet esiin. Siis anopilla keittiö on hänen omansa, eikä kenelläkään ole ollut ikinä sinne mitään asiaa. Eli mieheni ei ole koskaan tehnyt mitään jouluruokia, avustanut niiden teossa tai edes nähnyt niiden valmistamista.
Ei se joulun tekeminen nyt niiiin vaikeeta ole.
Rehellisesti kun mietit, niin kumpi on kauheempaa: ruuan laitto, vai anopin luona oleminen?
Meillä ainakin ostetaan kaikki kaupasta! Laatikot, rosolli, kinkku (jonka mies mielellään paistaa). Riisipuuron ja sekametelisopan teen itse, samoin piparit ja tortut kaupan valmistaikinasta. En tiedä, miten helpommaksi voisi joulu tästä enää mennä. Kuusi on haettu Honkkarista.
Yksi ainoa lapsi ja aikaa.
Teette itse jotain tänä vuonna, ostatte loput, ensi vuonna kartutatte taitoja vähän lisää jne.
Ei se joulun tekeminen nyt niiiin vaikeeta ole.
Rehellisesti kun mietit, niin kumpi on kauheempaa: ruuan laitto, vai anopin luona oleminen?
tämähän olisi hyvä idea. Mutta en minä vaan taivu hyviin ideoihin. Minusta voisimme tehdä, kuten olimme aikoneet.. laittaa paistia ja kinkkua.. tehdä perunalaatikkoa, mies tehdä niitä joulukaloja.. No, tietenkin jos tekisin kaiken itse, ja kummankin "jouluherkkuja" voisimme olla kotona. Mutta en minä ajattele, että jouluruuat ovat jotenkin naisen tehtäviä ja mies voi olla tekemättä mitään. Kyllä minäkin keksin mukavampia tapoja käyttää aikaani, kun huhkia keittiössä.
Mutta ruuan tekeminen on kivempaa, kun anopilla oleminen. Miehenikin tietää sen, siksi hän varmaan ehdottaakin anoppilaan menoa, "kun ei me jakseta niitä ruokia tehdä" ja tarkoittaa siis että hän ei viitsi tehdä mitään ja minä en halua tehdä kaikkea yksin.
Voisin olla hyvin ilman jouluruokia. Miksei mieheni voi tehdä yksin jouluruokiaan, jos niitä kerran haluaa syödä? Yhtä lailla voisin ajatella niin..
Hyviä ehdotuksia on tullut. Kai minun täytyy jotenkin sitten antaa periksi. eihän tästä mitään tule. Riitely se ainakin pilaa koko joulun
-ap
Kun et enää mihinkään taivu, eikä mikään käy?
Lupaa miehellesi tehdä teille kunnollinen joulu. Sitten aattona vaan sanot, ettei sinua huvitakaan. Mutta anopillekaan älä suostu lähtemään.
Lupaa miehellesi tehdä teille kunnollinen joulu. Sitten aattona vaan sanot, ettei sinua huvitakaan. Mutta anopillekaan älä suostu lähtemään.
heheee.. tää olis oikeesti hyvä. :D
Ainoa vaan, että nyt olisi vuorossa mun vanhempien vuoro ja mun mies ei halua... Haluaisi omille vanhemmilleen, kun on lapsen ensimmäinen joulu... Mun mielestä on vaan epäreilua, kun viime vuonna jo oltiin miehen vanhemmilla! No, meillä yritetään aina löytää kompromissejä ja meillä se on se, että meen anopin kanssa tekemään perunalaatikkoa (en osaa, mun sukujuuret savossa, ei kuulu meidän perinteiseen joulupöytään), että mies saa sitä sitten mun vanhemmilla. Muutenkin me yritetään nyt jo vähän alkaa muokata omia jouluperinteitä vaikka vielä monta joulua varmaan vietetäänkin ns. valmiissa pöydässä eli jossain muualla. Mutta meillä joulun vietto on yhteistä aikaa ja me ei jakseta siitä riidellä. ehdotankin ap, että nyt vähän joustaisit tässä asiassa ja sano muuten sille miehelles, että jos joskus haluaa viettää joulua kotona, niin saa sit itsekin tehdä sen eteen jotain! Meillä mies hoitaa esim. kaikki lihat jouluksi...
Ap:n mies on takuulla perumassa sen takia, että on saanut läksytystä äidiltään...
Älä ap anna periksi, jos nyt annat saat aina olla juoksemassa sinne tänne miehesi pillin mukaan.
joustavuus on hyve, mutta oisko tosiaan aika loud ateidän oman perheen joulua, olemalla omassa kotona...voishan sen anopin kutsua sinne vaikka tapanina kahville ?
joku voi olla niin saamaton ettei viitsi mitään itse tehdä kivan joulun eteen? Miehen siis ei tarvitse joustaa?