Onko reilua? Ostamme kaikille suvun lapsille paketit ja saamme takaisin vain murto-osan
Eli suvussa on lapsia 18 joille kaikille ostamme lahjat. MUTTA; meillä on vain 1 lapsi ja muilla lapsia on kahdesta neljään.
Eli itse ostamme 18 lahjaa ja saamme takaisin vain 5 lahjaa...
Harmittaa, lapsellista, mutta harmittaa, joka vuosi joku lisääntyy ja taas saa ostaa lisää ja lisää saamatta itse kuitenkaan takaisin kuin sen yhden.
Kommentit (162)
Lahja voi olla ihan oikeasti halpakin ja silti kiva. Mikä olisi summa minkä voisit laittaa jos haluat edelleen ostaa 18 lahjaa? 5 euroa? Sen alle on aika vaikea löytää, mutta vitosella saa jo tuota värityskirjatasoa, mikä on ihan ok kun lapsia on tuollainen määrä. Nyt mammat listaamaan vitosen lahjoja ap:lle!
maalaisjärjen puutetta tässä avauksessa on...
Osta vaikka jouluaiheiset kirjat kaikille perheille, tai seurapelit. Ei kai perhelahjan tarvikaan olla sellainen, että siitä jokainen vaikka perheen neljästä lapsesta tykkää? Eivätköhän saa lahjoja vanhemmiltaankin?
että lahjan saaja siitä tykkää, olkoon sun mielestä kuin maalaisjärjen puutetta
ap
Ei todellakaan mitään järkeä ostaa kaikille suurperheen lapsille omaa lahjaa.
syyttäköön vaan itseään. Muut on viisaampia,eikä lähde tollaseen mukaan. Osta niilä rahoilla nicopetterilles lahjoja ja lopeta valittaminen.
muut osta keskenään tai muille mitään lahjoja? Jos ap ostat 18 lahjaa, niin joku näistä esim. kolmen lapsen perheestä ostaa sitten (hui kamalaa) vain 15 lahjaa + omille. Näin siis jos kaikki ovat sukua. Jos eivät, niin entäs jos se kolmen lapsen toinen vanhempi onkin vielä isomman suvun jäsen? Sittenhän se, hui kamalaa, joutuu ostamaan vaikkapa 20 lahjaa plus omille kolmelle.
Se että ap ei saa omilleen kuin yhden ei tarkoita sitä etteikö perheet ostaisi useammille.
Ja ei, en odota että 4 henkiseltä perheeltä saisin 4 lahjaa, en tietenkään. Mutta olisi kiva saada vaikka sitten joku hintavampi eikä värityskirjaa tms. itse ostan aina hyvät lahjat kaikille enkä mitään krääsää.
Mitäs ostat "hyvät lahjat", jos muutkaan eivät tee niin? Olet vain muita typerämpi. Saahan sitä ostaa, jos rahaa ja antamisen iloa riittää, mutta jose ei riitä ja silti ostat, olet vain yksiselitteisesti tyhmä. Sorry, mutta näin on.
keskenään eli kyseessä on miehen sisarukset ja minun sisarukset ja heidän lapsensa kuten jo aiemmin sanoin.
Tyypillistä av logiikkaa, MINÄ olen tyhmä kun en halua ostaa krääsää ja koitan ostaa lahjoja joista lahjan saaja pitää.
ap
ja veliraukka ostaa heille kaikille oman hyvän lahjan. Minä ostan vain yhden lahjan veljelle + kaikille omille lapsilleni + miehen siskojen lapsille joita on 12 yhteensä eli vähintään sen 17 pakettia. Ai kamalaa kuinka veljeni nyt kärsii vääryyttä, tarvii varmaan ostaa sille täksi jouluksi neljä pakettia -hahhahahhahha tuskin. Ei ehkä rahat riitä.
Get a life ap.
on kohteliasta ostaa lahja jos tiedän sellaisen saavan itsekkin. Harmi vain että minä ostan 4 ja saan yhden. Mutta eihän sellaista saa harmitella!
ap
Meillä on vaan jäänyt se tapa että lapsen serkuille ostetaan lahjat mutta alunalken kun tämä tapa luotiin kaikilla ei ollut niitä lapsia noin paljoa!
Osa heistä on kummilapsia joten on vähän pakko.
Ja edelleen, pidän lahjojen antamisesta, mutta jos vaikka laskee 10e per lahja (ja kummilapsille vähän kalliimmat) niin se on yli 200e meidän joulusta pois.
En osaa katkaista "perinnettä" koska tiedän että sukulaiset kuitenkin ostavat meidän lapselle paketin. Enkä voi valikoida että jättäisin perheestä toiset lapset ilman, tietenkään!
Nyt vaan ensi vuonna se suu auki ja kerrot että tekee rahallisesti tiukkaa ostaa jokaiselle sisaruksien lapsille lahja, että voitaisko tehdä sellainen juttu että vain omille ja kummilapsille. Ja perustelet vielä sillä minkä meillekin kerroit, että 18lasta kertaa 10e on jo 180e. Tyhmiähän ne muut on, jos siitä suuttuvat.
Ja nykyään kun tuolla 10e:lla ei oikeastaan saa yhtään mitään kunnollista lahjaa, ellet sitten satu jostain alesta löytämään (ja kokonaan toinen juttu on, onko se lapselle mieluinen).
Meillä on sellainen tapa jo nyt että ostetaan vain omille ja kummilapsille lahjat. Meillä ei suvussa ole vielä paljon lapsia (ei mun eikä miehen puolelta) mutta kummilapsia itse kullakin on vaikka muille jaettavaksi. Meillä on "vain" 4 kummilasta, mun siskolla niitä on 8, miehen siskolla taitaa olla yli 10 kummilasta ja taas oli joku pyytänyt kummiksi. Älytöntä ostaa joka lapselle lahjoja.
Itseäni ainakin harmittaisi, jos joku ostaisi lapsilleni kasapäin kalliita lahjoja ja harmittelisi sitten, miten paljon niihin meni rahaa. Mieluummin ne krääsät tai ei lahjoja.
Yritä miettiä asiaa siltäkin kannalta.
keskenään eli kyseessä on miehen sisarukset ja minun sisarukset ja heidän lapsensa kuten jo aiemmin sanoin. Tyypillistä av logiikkaa, MINÄ olen tyhmä kun en halua ostaa krääsää ja koitan ostaa lahjoja joista lahjan saaja pitää. ap
kuinka ostat 18 lahjaa ja saatte itse yhden takaisin. Mitä odotit, että me kauhistellaan kuorossa kuinka kamalia sukulaisia sulla on?
Miten ois jos ap ostaisi vaikka ison karkkiboksin per perhe? Tai suklaarasian tai pari?
Eihän se olekaan reilua että ostat 18 lapselle lahjan, mutta enpä siksi ymmärrä että miksi teet niin. Lopetat vain. Tai ehdotat lasten vanhemmille, että lopetetaan lahjojen vaihtaminen. Älä tee asiasta niin vaikeaa!
kenellekkään ääneen!! Tämä on itseasiassa ensimmäinen vuosi jolloin havahduin tähän kun rahat on tiukemmassa...
Ja kukaan sukulaisperheistä ei ole lahjojaan vaatinut vaan tämä on ollut tapana jo iät ja ajat.
Taitaa olla paljon suurperheiden mammoja liikkeellä tänään joiden mukaan järjestely on vähintääkin kohtuullinen...
kaksi tapaa ratkaista asia. Joko ehdotat, että muut perheet ostavat enemmän lahjoja, jotta lapsesi saa heiltä 18 pakettia tai sitten vähennät lahjojen ostoa.
Vaikka kuinka arvostelet meidän vastauksia, niin muita vaihtoehtoja ei ole.
Minä valitsisin jälkimmäisen.
Jotenkin tuntuu, että ap: n olisi aika mennä töihin, hankkia harrastuksia tai muuten laajentaa elinpiiriä.
kenellekkään ääneen!! Tämä on itseasiassa ensimmäinen vuosi jolloin havahduin tähän kun rahat on tiukemmassa... Ja kukaan sukulaisperheistä ei ole lahjojaan vaatinut vaan tämä on ollut tapana jo iät ja ajat. Taitaa olla paljon suurperheiden mammoja liikkeellä tänään joiden mukaan järjestely on vähintääkin kohtuullinen...
varmaankaan perheissä joissa niitä ei ole jo kymmentä...