Onko reilua? Ostamme kaikille suvun lapsille paketit ja saamme takaisin vain murto-osan
Eli suvussa on lapsia 18 joille kaikille ostamme lahjat. MUTTA; meillä on vain 1 lapsi ja muilla lapsia on kahdesta neljään.
Eli itse ostamme 18 lahjaa ja saamme takaisin vain 5 lahjaa...
Harmittaa, lapsellista, mutta harmittaa, joka vuosi joku lisääntyy ja taas saa ostaa lisää ja lisää saamatta itse kuitenkaan takaisin kuin sen yhden.
Kommentit (162)
mulla on kaksi lasta ja olen yh. Mulle ei tuota mitään vaikeutta todeta sisarusteni kanssa, että lahjotaan vain kummilapset. Mä en oikein tajua tota sun suurperheajatusta: pitäisikö ison lapsimäärän jotenkin vaikuttaa siihen, että sun lapsi saisi parempia lahjoja? Eikö se pikemminkin ole päinvastoin: omien lasten lahjoihin menee sen verran rahaa, ettei ole enää varaa ostaa sisarusten muksuille parasta?
Sä et ap nyt edelleenkään tunnu tajuavan, että tämä ongelma on vain ja ainoastaan sun päässäsi. Jos susta on vaikeaa ehdottaa lahjojen rajaamista vain kummilapsiin, älä sitten tee sitä. Mutta älä siinä tapauksessa myöskään valita, kun menee lahjoihin niin paljon rahaa.
Sen toki myönnän, että on harmillista, jos itse satsaa lahjojen laatuun ja saa tilalle krääsää. Ilmeisesti sun sisaruksilla ei ole samoja vaatimuksia ostamiensa lahjojen suhteen, tai sitten niitäkin ärsyttää koko lahjarumba ja menevät siitä, mistä aita on matalin. Sä et kuitenkaan voi vaikuttaa kuin omaan toimintaasi. Et voi asettaa sisarustesi ostamille lahjoille laatuvaatimuksia.
Siispä vielä kerran: joko sä lopetat lahjomisen tai sitten jatkat samaan malliin, mutta lopetat valittamisen.
Mun mielestä se nyt vaan on vaikeaa että miten sanon ettei lahjoja enää ostettaisi että aion muistaa enää vain kummilapset. Hassua tässä vielä on se että yhden veljeni perheen kanssa olemee todella läheiset eli heidän lapsensa käy meillä viikottain ja yksikään näistä ei ole kummilapsi. Tuntuisi pahalta olla ostamatta näille lapsille mitään, mutta jos vedän rajan kummilapsiin näin tässä käy. Hassua miten paljon tämä aihe on herättänyt ilkeitä kommentteja.. mietin vain miksi? En ymmärrä miten minä olen nyt jotenkin idiootti nillittäjä jonka pitää hankkia elämä.. Selvästikään suurperheen äidit ei ole ajatelleet asioita yhden lapsen kannalta ap
Eikö tuosta vihjeestä pitäisi jo pikkuhiljaa tajuta että sukulaiset eivät ole kiinnostuneita lahjanvaihdosta? En minäkään alkaisi suvun jokaiselle serkun kersalle ja kummin kaimalle ostamaan lahjoja, kaikilla ei ole edes varaa siihen. Käyttäisit sinäkin 18 lahjaan (siis 18??? mitä ihmettä?) sijoittamasi rahat omaan lapseesi ja mieheesi.
mulla on kaksi lasta ja olen yh. Mulle ei tuota mitään vaikeutta todeta sisarusteni kanssa, että lahjotaan vain kummilapset. Mä en oikein tajua tota sun suurperheajatusta: pitäisikö ison lapsimäärän jotenkin vaikuttaa siihen, että sun lapsi saisi parempia lahjoja? Eikö se pikemminkin ole päinvastoin: omien lasten lahjoihin menee sen verran rahaa, ettei ole enää varaa ostaa sisarusten muksuille parasta?
Sä et ap nyt edelleenkään tunnu tajuavan, että tämä ongelma on vain ja ainoastaan sun päässäsi. Jos susta on vaikeaa ehdottaa lahjojen rajaamista vain kummilapsiin, älä sitten tee sitä. Mutta älä siinä tapauksessa myöskään valita, kun menee lahjoihin niin paljon rahaa.
Sen toki myönnän, että on harmillista, jos itse satsaa lahjojen laatuun ja saa tilalle krääsää. Ilmeisesti sun sisaruksilla ei ole samoja vaatimuksia ostamiensa lahjojen suhteen, tai sitten niitäkin ärsyttää koko lahjarumba ja menevät siitä, mistä aita on matalin. Sä et kuitenkaan voi vaikuttaa kuin omaan toimintaasi. Et voi asettaa sisarustesi ostamille lahjoille laatuvaatimuksia.
Siispä vielä kerran: joko sä lopetat lahjomisen tai sitten jatkat samaan malliin, mutta lopetat valittamisen.
Mun mielestä se nyt vaan on vaikeaa että miten sanon ettei lahjoja enää ostettaisi että aion muistaa enää vain kummilapset. Hassua tässä vielä on se että yhden veljeni perheen kanssa olemee todella läheiset eli heidän lapsensa käy meillä viikottain ja yksikään näistä ei ole kummilapsi. Tuntuisi pahalta olla ostamatta näille lapsille mitään, mutta jos vedän rajan kummilapsiin näin tässä käy. Hassua miten paljon tämä aihe on herättänyt ilkeitä kommentteja.. mietin vain miksi? En ymmärrä miten minä olen nyt jotenkin idiootti nillittäjä jonka pitää hankkia elämä.. Selvästikään suurperheen äidit ei ole ajatelleet asioita yhden lapsen kannalta ap
pitäskö teilläki si vaikka lisääntyä??
Eiköhän tuo ole selvä vihje että lahjoja ei vaihdeta jos ei kerran takaisin lahjoja tule.
En minä ainakaan osta. Ostan tasan tarkkaan omille ja kummilapsille.
Ja ei, meillä ei enää lisäännytä :) Ja en nyt tietenkään kenenkään lisääntymistä pahoittele, mutta jouluna sen aina huomaa kerralla omassa kukkarossa. Ja ei siinä mitään jos saisi edes liki saman määrän takaisin mutta ei.
Ja ei, meillä ei enää lisäännytä :) Ja en nyt tietenkään kenenkään lisääntymistä pahoittele, mutta jouluna sen aina huomaa kerralla omassa kukkarossa. Ja ei siinä mitään jos saisi edes liki saman määrän takaisin mutta ei.
MIKSI sä ostat koko suvun mukuloille lahjoja? Miksi?
ei osteta ollenkaan toisillemme. Älytöntä lahjojen keskenään vaihtoa.
Voi itku ja hampaiden kiristys! :D Onko kaikki 18 lasta todella läheisiä, esim. sisarustesi lapsia? En minäkään noin montaa lahjaa viitsisi ostella, onneksi minulla ja miehelläni onkin pienet suvut!
Mutta leikki sikseen; itse tekisin niin, että ostaisin kunkin perheen lapsille yhteisen lahjan, esim. pelin. Käviskös semmoinen?
ostetaan lahjat mutta alunalken kun tämä tapa luotiin kaikilla ei ollut niitä lapsia noin paljoa!
Osa heistä on kummilapsia joten on vähän pakko.
Ja edelleen, pidän lahjojen antamisesta, mutta jos vaikka laskee 10e per lahja (ja kummilapsille vähän kalliimmat) niin se on yli 200e meidän joulusta pois.
En osaa katkaista "perinnettä" koska tiedän että sukulaiset kuitenkin ostavat meidän lapselle paketin. Enkä voi valikoida että jättäisin perheestä toiset lapset ilman, tietenkään!
Kokeileppa seuraavana jouluna. Maailma ei kaadukaan. Sä oot nyt jäänyt velvollisuuskoukkuun eikä tuossa ole mitään joulumieltä.
Hänestä on väärin, että jos hän ostaa vaikka siskonsa kolmelle lapselle kullekin lahjan, tuo sisko ostaa vain yhden lahjan ap:n ainokaiselle, ja se on ap:lle kovin vaikeaa.
Meidän lapsilla 10 serkkua. Emme osta lahjaa kenellekään heistä. Muistamme jokaista perhettä jollain tavalla, kuten itsetehtyjä karkkeja tms. Yhdellä suvun perheistä on sama käytäntö kuin meillä, loput antavat lahjan lapsillemme halutessaan mutta emmehän voi sitä kieltääkään.
Kaikilla suvun lapsilla on kuitenkin omat vanhemmat ja lisäksi mummeja/kummeja/muita ystäviä, joilta todennäköisesti saa lahjan. Tuskin vanhemmatkaan ilahtuvat jokavuotisesta krääsävuoresta vain siksi, että on pakko ostaa ja antaa "jotakin".
Hankimme lahjan kummilapselle ja omille lapsille. Emme siis miehen kanssa osta lahjoja edes toisillemme. Tämä tapa alkoi tiukkoina vuosina mutta jäi elämään, emmekä ylipäätään ole mitään vailla.
lapsille 18 lahjaa ja itse saamme muutaman. Se on minulle vaikeaa koska rahanmeno on hurja toisten lasten lahjoihin.
Eli jokainen perhe joiden lapsia lahjot ostaa myös paketin sinun lapsellesi? Vai onko joku perhe joiden lapsille ostat lahjat mutta he eivät osta sinun lapsellesi, ymmärrän jos se harmittaa mutta jos kaikki perheet ostavat sen yhden paketin lapsellesi niin minusta ihan ok. Et voi olettaa että joku kahden lapsen äiti ostaa tasavertaisuuden nimissä sinun lapsellesikin kaksi lahjaa. Itse tietysti olet myös päättänyt lahjoja ostaa.