Mopsi vai ranskanbuldoggi?
Kyseessä lapsiperhe (3 ja 6 vuotiaat). Asumme pienehkössä kerrostalo-osakkeessa. Kumpaa rotua suosittelisitte? Haluaisin vastauksia tähän kysymykseen, en moraalisaarnaa kyseisten rotujen sairauksista, kiitos.
Kommentit (49)
kuorsaa kovaa, mutta muuten ei kyllä ole hengitysongelmia
kuorsaaminen ON hengitysongelma...
jossa on laajasti silmätutkitut koirat takana.
Lisäksi 3 sukupolvessa 96% on polvitarkastettu hyvin tuloksin :)
T. Se heelerinpentua odottava
Tämä on sitä vastuullista koiran ottamista :) Jokaisessa rodussa on sairauksia, jos ottaa pennun vastuulliselta kasvattajalta, on parhaat mahdollisuudet onnistua.
Onnea tulevalle pennulle! Olet vastuuntuntoinen omistaja.
mutta olen hänen kanssaan samaa mieltä mopseista ja ranskiksista.
t. cockerin omistaja
t. cockerin omistaja
Eikös ne cockerit juuri meinattu kieltää sairauksiensa vuoksi...?
mutta olen hänen kanssaan samaa mieltä mopseista ja ranskiksista. t. cockerin omistaja
Kuten sanoin, joku osaa varmaan ehdottaa vieläkin sopivampaa ja terveempää rotua. Lähes kaikilla jaloistetuilla roduilla on jotain tyypillisiä terveysongelmia. Olennaisinta on ottaa terve koira tutkituista suvuista. Cockereista on olemassa myös käyttölinja.
Enkä ole kyllä kuullutkaan cockerien kieltämisestä. Sekoittaisitko nyt johonkin sharpeihin:D
Cockerien terveysongelmat ovat aika kaukana noiden tämänhetkisten muotikoirien ongelmista, ne kun eivät saa edes kunnolla henkeä.
t. cockerin omistaja
Se kielletyksi ehdotettu oli Cavalier Kingcharlesinspanieli.
- ei-cockerin omistaja
Ovat aivan ihania tyyppejä ja silti meille ei tämän viimeisen jälkeen tule enää yhtäkään mopsia juuri noiden ulkomuotoon liittyvien ongelmien takia....
Pieni kuono tekee sen, että hampaat ovat todella tiiviisti suussa ja keräävät helposti hammaskiveä, "lyttykuono" aiheuttaa hengitysongelmia sekä sen, että nenän yläpuolella oleva "kerppu" hankaa silmiä, jotka pigmentoituvat ja koira ei enää näe kunnolla....
Kuonoa ehdotttomasti mopseille lisää, naaman ruttuja pienemmiksi ja siinä maailman ihanin lapsiperheen koira :)
Omani oli täysin terve ja eli kymmenen vuotiaaksi. Koskaan ei ollut muuten sairas, paitsi kolmevuotiaana oli kahden päivän kestävä ripuli.
Luonteeltaan poika oli iloinen ja kaikkien kanssa toimeentuleva. Takkia pidettiin yllä jos mittari laski useampaan pakkasasteeseen. Hän rakasti lenkkejä, mutta kotona löhnötti kyljessä kiinni.
Se mopseissa on erilaista toisiin koiriin nähden, että heidän pylly pitää pestä (kuin vauvalla) ja pissavärkit myös. Se tuskin tuottanee ongelmia kun pientään rakastaa ja haluaa antaa hyvän elämän.
Mun pikkuiseni nukkui pois jo kuusi vuotta sitten, mutta ikävä on silti. Lapsetkin muistelevat vanhaa herraa kaiholla. Hankimme todennäköisesti vielä joskus toisen mopsin.
Herttiset hetket, mikä olisi sitten se oikea koiravalinta. Minulla on kokemusta chow chowsta, chiahuahuasta ja espanjan vesikoirasta. Tällä hetkellä on ns. chi chi, kiinan karvattoman koiran ja chihuahuan risteytys. Kaikilla on omat ongelmat, eniten tähän asti chow chowlla.
Olen kyllä sitä mieltä, että jalostus on mennyt liian pitkälle. Jotkut "tuomarit" päättävät että tämän yksilön nämä piirteet johtivat palkintoon ja lauma kasvattajia yrittää saadaa ko. piirteet esiin jalostuksella.
Siis, nyt olen valinnut sekarotuisen: haluan vain koiraystävän.
Jos kumpaan vaan rotuun päädyitte niin kannattaa varmaan varautua siihen ikävimpään vaihtoehtoon eli että saa sairaan lemmikin.... Siis vaikka kasvattaja oliskin hyvä ja pennun vanhemmat samoin. Tämä sitten helposti kustantaa samaa tien pari tonnia lisää pennun hinnan päälle jos pitää esim. lähteä hengitysteitä leikkauksella avartamaan, mikä on ainakin ranskiksilla nykypäivänä ihan yleinen toimenpide.
IItellä ollut yksi ranskis, maailmaan hauskin pikkubodari, joka olis halunnut osallistua kaikkeen. Sääli vaan että ahtaat hengitystiet esti ulkoilun kylmällä ja kuumalla. Kaikenlaisia muutakin kremppoja oli, joten luojan kiitos tajusin ottaa pennulle vakuutuksen joka korvasi osan ell kuluista.
Täysin tervettä rotua ei ole, mutta osa roduista on niin läpeensä sairaita että tervettä yksilöä on käytännössä mahdotonta löytää. Tämä johtuu siitä, että näissä roduissa juuri se tavoiteltu, ihanteellinen rakenne aiheuttaa vakavia ongelmia. Tällaisia rotuja ovat tämän ketjun aiheena olevien rotujen lisäksi mm. englannin bulldoggi ja cavalier. Esimerkiksi kultaisella noutajalla on huomattavan paljon allergiaa. Kukaan ei kuitenkaan pidä allergiaa tavoitteena, joten on ihan mahdollista löytää pentue, jonka allergiariski on _pyritty_ minimoimaan. Mutta mistäpä löydät mopsikasvattajan joka pyrkii välttämään mopsin näköisiä pentuja? Et mistään. Rotusuosituksia en keksi tähän hätään, mutta mene ap vaikka messariin tutustumaan rotuihin jos olet vielä näin monen vuoden jälkeenkin koiraa hankkimassa :)
Monet pystykorvat ovat hyvin terveitä, kuten lapinkoirat ja mittelspitz - niillä ei taida olla (juuri) ollenkaan rodulle tyypillisiä sairauksia. Nämä rodut eivät toki ole sitä, mitä Ap etsii.
Sopisiko Ap:lle esim. joku bichon? Ne ovat pieniä ja iloisia koiria, jotka tulevat toimeen lasten kanssa ja ovat helppoja kouluttaa. Ne eivät ole läheskään niin sairaita kuin mopsi tai ranskanbulldoggi. Toki turkin hoitaminen on työlästä.
Tulevana eläinlääkärinä mun on ehdottomasti sanottava, että ylijalostus on pahin laillinen eläinsuojelurikos mitä on.
Harkitse Bostoninterrieriä - varsin hauska otus ja melko terveitäkin sukulinjoja löytyy
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 23:32"]Harkitse Bostoninterrieriä - varsin hauska otus ja melko terveitäkin sukulinjoja löytyy
[/quote]
En ole löytänyt sukulinjaa jossa ei olisi lisääntymisongelmia ja etenkin synnytys ongelmia. Lisäksi terveystarkastuksia tehdään rodussa melko niukasti, joten terveystilanteesta ei ole juuri tietoa saatavilla. Bostoneilla on myös paljon allergiaa, josta ei kuitenkaan paljoa puhuta.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 23:32"]Harkitse Bostoninterrieriä - varsin hauska otus ja melko terveitäkin sukulinjoja löytyy
[/quote]
Nimenomaan löytyy ainoastaan "melko terveitä"
hyviä valintoja. Mukavahan se on lasten nähdä sairaita, vaikeasti hengittäviä, korisevia, pyörtyileviä lemmikkejä. Se se on koiravihaa, jos joku.