Toipa anoppi sitten joululahjat...
En tiedä pitäisikö tässä nyt itkeä vai nauraa. Joo kiitollinen pitäisi lahjoista olla, mutta olen sanonut tänäkin vuona anopille useasti, että YKSI lahja per lapsi riittää jouluna. Anoppi antoi minulle lahjat ja kertoili samalla mitä paketeissa on.
3v poika
-stiga
-lego duplo polisiasema
-2x kirja
-pyjama
-autorata
3v tyttö
- nukkekoti
-stiga
-lego duplo iso kaupunki sairaala
-2x kirja
-pyjama
7v tyttö
-pyjama
-2x kirja
-nokia N9 puhelin (minusta todellakin liian kallis ja hieno kapine ekaluokkalaiselle)
11v tyttö
-pyjama
-2x kirja
-200e lahjakortti H&M.
-aidot ugit
Lisäksi lapsille yhteiseksi pari peliä Wii:hin.
Tämä sama toistuu joka vuosi, lahjoja tulee älyttömästä ja anoppi käyttää noihin rahaa ihan tolkuttommasti. Tulee itsellekin vaivaantunut ja kiusallinen olo kun ottan vastaa noin kalliita lahjoja. :( Mitä tekisin asian suhteen?
Kommentit (55)
Olisin kiitollinen ja mykistynyt :D
kun ei ole mitään rihkamaa. Ajatteles minkä kasan tolla rahalla ostais jotain halpaa ja hajoavaa. ;o)
Hieno anoppi sulla, älä vie antamiseniloa häneltä, kiität vaan kauniisti ja arvostat häntä
ja anoppi ostaa tytöille sukkahousut ja pojalle kalsarit.
Hmm..kummmankohan anopin lahjoihn olisin tyytyväisempi, kun me molemmat vanhemmat tienataan alle 2000€/kk.
Tasan ei käy onnenlahjat...
Olisko nin, että koskaan ei käy vaan se mitä anoppi ostaa tai tekee.
ap.ta vituttaa kun hänen oma äitinsä ei pysty ostamaan samanlaisia lahjoja. Nyt joutuu lapsille sanomaan, että ne on anopin ostamia, eikä hänen oman äitinsä.
Tästä se taitaa kiikastaa. Ap.lle ei kelpaisi mikään, mitä anoppi tekee.
Lastesi puolesta. Heillä on ihana mummi! Helpottaa varmaan jos ajattelet häntä lasten mummina etkä anoppina.
Mutta kun ostaa noin hyviä ja tarpeellisia juttuja... En keksinyt yhtään huonoa lahjaa tuosta listastasi. Miksi et vain antaisi hänen ilahduttaa lapsianne? Pääsette itse vähemmällä (voitte ostaa vaikka yhden kalliimman lahjan/lapsi ja loput rahat säästöön) ja voitte sitten ostaa anopille joululahjaksi vaikka matkan kylpylään tai suursiivouksen, jos kerran on aika säästeliäs.
Omakin anoppini tuhlaa rahaa lasteni lahjoihin, mutta valittaa niistä koko ajan, enkä oikein ymmärrä, miksi ostaa niin monta lahjaa, kun ei edes itse pidä niitä mieleisinä. Mutta kiitän aina kauniisti, onhan hienoa, että lapsilla on välittävä isovanhempi.
Hyviä lahjoja anoppisi osaa ostaa. Älä valita :)
No nyt ymmärrän, miksi niillä lapseni kavereilla on kamerakännyt, rikkaat sukulaiset ovat antaneet lahjoiksi. Ei tartte sun käyttää rahaa, paitsi ostaa jotain mitä tiedät lasten toivovan. He ovat hänen oman lapsensa lapsia. Vaikka he ovat sinun lapsiasi, anopilla on läheinen suhde heihin, sillä onhan hän heidän toisen vanhempansa kasvattanut. Tietysti on tylsää, jos ei kuuntele mitä sanot.
MIksi yksi lahja riittää? Monissa perheissä niitä tulee ainakin 10 tai yli ja meillä ihan itse ostin ja rahani niihin käytin, vaikka en yhtään rikas ole.
Ei kellään voi olla noin mukavaa anoppia.
Ymmärrän kyllä ap:n tuskaa.
Olenko ainoa, jonka mielestä lapsille ei ole tarpeen ostaa kaikkea kallista vain siksi, että on rahaa?
Onko N9 ekaluokkalaiselle sopiva puhelin, jos sen ostaakin ökyrikas äiti?
Minusta lasten on hyvä oppia jotain rahan arvosta ja lahjoja ei tarvitse tulla jouluna niin kohtuuttomasti. Enhän minäkään osta niin paljon, kuin rahaa olisi. Ekaluokkalaiselle valittiin puhelin, joka on hyvä, käyttöön sopiva eikä ole kaverien silmissä kuitenkaan pröystäilevä (n. 100 euroa).
Surullista siis on se, että ap:n anopilla ei ole sosiaalisia taitoja, niin että osaisi suhteuttaa joululahjamäärät ja arvot perheen toiveiden mukaisiksi. Jos rahaa on, ja halua ostaa, niin minusta vanhempien kanssa olisi sovittava isommat hankinnat yhdessä.
Anoppi osti 5 1/2v pojalle itse himoitsemansa lintukirjan. Toissavuonna osti pulkan (jolla itse hilaa polttopuita liiteristä). On aina jännää jouluna nähdä, mitä anoppi olisi halunnut itse saada lahjaksi, sillä ne on paketoitu näennäisesti lahjaksi lapsenlapselle. Samahan tuo mulle on, ei lapsi yhtä lahjaa kaipaa. Onpahan jotain hauskaa jouluna :)
Jos mulla olisi rahaa noin, niin törsäisin noin itsekin lapsiin ja lapsenlapsiin!
Ymmärrän kyllä sinuakin, liika on liikaa ja silloin jo hieman kiusallista. Mutta jos olet sanonut että vähempikin riittää niin minkäs teet.
Voisiko anoppi laittaa osan joululahjarahoista esim. lasten harrastusmaksuihin tms. On totta, että esim. Nokia N9 on turhan hieno puhelin ekaluokkalaiselle.
Lasten ei ole hyvä saada kaikkea mitä keksivät pyytää. Sääli, että anoppi on päättänyt toteuttaa lastenlasten kaikki toiveet, myös ne älyttämät. Nehän tulevat jatkumaan..
Itse voi olla kiitollinen fiksuista isovanhemmista, jotka kysyvät lahjatoiveita meidän vanhempien kautta.
Ymmärrän kyllä ap:n tuskaa.
Olenko ainoa, jonka mielestä lapsille ei ole tarpeen ostaa kaikkea kallista vain siksi, että on rahaa?
Onko N9 ekaluokkalaiselle sopiva puhelin, jos sen ostaakin ökyrikas äiti?Minusta lasten on hyvä oppia jotain rahan arvosta ja lahjoja ei tarvitse tulla jouluna niin kohtuuttomasti. Enhän minäkään osta niin paljon, kuin rahaa olisi. Ekaluokkalaiselle valittiin puhelin, joka on hyvä, käyttöön sopiva eikä ole kaverien silmissä kuitenkaan pröystäilevä (n. 100 euroa).
Surullista siis on se, että ap:n anopilla ei ole sosiaalisia taitoja, niin että osaisi suhteuttaa joululahjamäärät ja arvot perheen toiveiden mukaisiksi. Jos rahaa on, ja halua ostaa, niin minusta vanhempien kanssa olisi sovittava isommat hankinnat yhdessä.
lahjojen suhteen haluamaasi suuntaan eli ostaisi niitä tarvittavia ja haluttavia lahjoja. Voitte itse jättää lahjojen oston vähemmälle koska lapset nyt jo saa hyvät lahjat.
Oma anoppini ostaa myös kalliita lahjoja mutta ainut ero ap:n on se ettei hänellä tosiaan liikaa rahaa käytettävissä. Säästää siis monessa muussa asiassa jotta saisi ostaa kalliit lahjat synttäreille ja jouluksi. Olemme yrittäneet puhua asiasta mutta luovuttaneet koska kuulema haluaa rahansa niin käyttää.