APUA 9-vuotiaan epärehellisen pojan kanssa!!!
Olen ihan jumissa ajatusteni kanssa, joten nyt kokeneet kasvattajat APUA!
Poikani kävi myymässä luokkansa hyväksi pipareita ja nameja naapureille.
Oli sitten käyttänyt osan myyntituloista kahden kaverinsa kanssa kaupassa karkkiin ja limuun. Poika tuli kotiin valehdellen, että rahat tippuivat rikki menneestä pussista ojaan, eivätkä enää löytyneet. Tarinassa oli niin paljon aukkoja, ettei tarvinnut kovinkaan sherlok olla tajutakseen, että poika valehtelee. Lopulta kertoikin käyneensä kaupassa ja tuhlanneensa itse rahoista n. 20 e.
Lisäksi aikani asiaa selviteltyä kävi ilmi myös se, että poika oli ottanut yhdestä myymästään karkkirasiasta karkin.
Mitä teen pojan kanssa??? En tiedä, miten rankaisen niin, ettei enää ikinä mitään vastaavaa tapahdu. Poika on myös jäänyt kiinni kotoa isän lompakosta varastamisesta aiemmin tämän syksyn aikana. Olen aivan neuvoton=(
Ajattelin mennä pojan kanssa selvittämään asian niiden ihmisten kanssa, joille oli myynyt avatun karkkirasian. Viemme uuden tilalle ja poika tietysti pyytää anteeksi. Mutta mitä muuta? Itse joudun tietysti maksamaan puuttuvat rahat omasta pussistani. Poika ei saa viikkorahaa, joten niistä en voi takaisinmaksua periä pojalta itseltään.
Kommentit (9)
välillä tuntuu, ettei poika ajattele lainkaan tekojensa seurauksia.
Kyllähän tuon ikäisen lapsen pitää jo tietää sekä käytännön että teorian tasolla oikean ja väärän ero, mutta EI!
Meillä on myös paljon asiasta viimeaikoina keskusteltu, tuntuu vaan että vaikka poika vaikuttaa siinä hetkessä katuvalta ja ymmärtävältä, niin kohta taas mokaa.
Mietin jo perheneuvolaan menoa, ennen kuin varastaa jotain suurempaa.
Ap
minkä takia lapsi varastaa rahaa? Koska se ei sitä muuten mistään saa. Ihan oikeasti, viikkoraha, esim 5 € olisi ihan paikallaan, että lapsella olisi oma raha, jolla voi sitten vaikka ostaa karkkia ja limua lähikaupasta, niin sen ei tarvitse varastaa.
Siis toki tuonikäisen "pitäisi tietää" jo ihan abstraktistikin - mutta rehellisesti sanottuna, monet aikuisetkaan eivät tajua, MIKSI oikeasti varastaminen tai bussipysäkin sotkeminen tai katuvalopylväinen piemiksi potkaiseminen ovat väärin. 9-vuotias lapsi ei ole poikkeuksellisen kehittymätön, jos abstrakti "väärä" ei hänelle vielä selkiinny käytännön konkretiaksi siitä, mitä väliä tällä tällä kertaa on.
Oletteko siis puhuneet esim siitä, että "me kaikki" maksamme kaupan hävikin, jos kaupasta varastetaan tavaraa? Ja että "koko luokka - siis myös hän itse ja kaikki kaverit" joutuvat maksamaan kassahävikin jos luokan rahastosta joku varastaa rahaa. Että kyseessä usein on jonkun elanto, ja vaikka karkkihyllyllä tuntuu, että kauppialla on "niin paljon", vähälläkin siitä on merkitys koska kauppias joutuu maksamaan kaiken, mikä hänelle myytäväksi tuodaan. Sama luokan kassassa: Luokka joutuu maksamaan kaikki karkkirasiat, vaikka joku varastaisikin muutaman hinnan välistä. Haluaisiko hän maksaa jonkun toisen luokkakaverin vastaavat karkkiostokset omalla työllään? Olisiko se oikein?
Puhukaa oikeasti konkreettisella tasolla siitä, mitä mistäkin seuraa ja kuka - oikea ihminen ja yksilö - kärsii.
että seuraavasta töllöilystä joutuisi itse leikkaamaan pleikkaristaan KAIKKI johdot poikki ja uuden sai vasta kun oli ITSE säästänyt rahaa ostokseen.
Töllöily tuli ja poika itkien leikkasi johdot poikki. Viikorahoistaan säästi sitten, mutta OPPI!
Juuri tarkistin partiolle tilitettävät rahat ja kaikki 44 euroa on jäljellä.
Poika ei van ymmärrä, että niitä rahoja ei esitellä kavereille.
Olen ylpeä pojastani, sillä hän on ollut pienenä ylivilkas ja häntä pidettiin adhd lapsena.
Vanhempien on seurattava, että rahat on tallella ja itse haluan pojan myyvän kalenterit yksin.
Lapsesi tarvitsisi jo hiukan omaa rahaa.
Juuri tarkistin partiolle tilitettävät rahat ja kaikki 44 euroa on jäljellä.
Poika ei van ymmärrä, että niitä rahoja ei esitellä kavereille.
Olen ylpeä pojastani, sillä hän on ollut pienenä ylivilkas ja häntä pidettiin adhd lapsena.
Vanhempien on seurattava, että rahat on tallella ja itse haluan pojan myyvän kalenterit yksin.
Lapsesi tarvitsisi jo hiukan omaa rahaa.
ylivilkkaus ja adhd eivät muuten mitenkään ole vastakkaisia rehellisyydelle. Mutta tottakai siitä silti voi olla ylpeä.
kun poika on vielä pieni.
Tuo on ehdottomasti hyvä juttu, että joutuu käymään pyytämässä anteeksi avatun karkkirasian saaneilta ja viemään uuden tilalle. Jos pojalla ei ole lainkaan omia rahoja ja sinä joudut korvaamaan varastetut rahat (+ tuon ylimääräisen karkkirasia), minusta olisi kohtuullista laittaa poika korvaamaan rahat esim. kotitöillä. Meillä lapsi joutuisi maksamaan varastamansa omista rahoistaan. Lisäksi laittaisin jonkin selkeän kotiarestiajan, esim. viikko-kaksi, jolloin ei saa tehdä mitään kivaa (ei pelikoneita, tietsikkaa, telkkaria, ei kavereita), vaan ollaan kotoa kouluu - koulusta kotiin - linjalla. Perusteluina isot rikkeet varastaminen ja valehteleminen!
Meillä on kaksi isompaa lasta kumpikin tehneet yhden ison hölmöilyn ekaluokkalaisina ja saaneet selkeät rangaistukset. Toinen sai "vain" kotiarestia valehtelusta ja toinen sai kotiarestia ja joutui siivoamaan aiheuttamansa sotkut + pyytämään anteeksi kohteilta. Minusta valehtelu on tosi iso juttu, ja se on hyvä saada lapsi ymmärtämään. Toisiin ihmisiin kohdistuva ilkivalta (johon tuo avattu karkkirasia voitaisiin laskea) on myös ehdoton ei-ei, ja hlökkohtainen anteeksipyyntö on niin iso juttu lapselle, että taatusti jää mieleen! Voin omasta kokemuksesta sanoa, että meillä on tepsinyt. Kumpikaan lapsi ei ole koskaan tehnyt vastaavia juttuja tuon yhden jälkeen ja ovat jo isoja.
Lisäksi suosittelisin, että juttelet asiasta kavereiden vanhempien kanssa; mikä on pojan kavereiden rooli ja tietävätkö heidän vanhempansa asiasta. Tsemppiä!
p.s. Itsestään selvä on, että pojan kanssa on kesuksteltava oikeasta ja väärästä. Lisäksi minäkin suosittelen lapselle jotakin viikkorahaa tms., jotta ei tarvitsisi varastaa saadakseen rahaa.
minkä takia lapsi varastaa rahaa? Koska se ei sitä muuten mistään saa. Ihan oikeasti, viikkoraha, esim 5 € olisi ihan paikallaan, että lapsella olisi oma raha, jolla voi sitten vaikka ostaa karkkia ja limua lähikaupasta, niin sen ei tarvitse varastaa.
koska hänellä on karkkipäivä ja saa myös silloin tällöin jotain muuta pientä (esim. jonkin pienen lelun tms.). Emme ole kokeneet tarpeelliseksi hänelle alkaa mm. tästä syystä viikkorahaa maksamaan. Myöskään hänen isommat sisaruksensa eivät ole saaneet viikkorahaa, eivätkä hekään ole sortuneet varasteluun!
Ap.
selityksiä löytyy, mutta aina kuitenkin totuus tulee ilmi. surettaa nämä tällaiset. tuntuu että poika ei aina ymmärrä tekojensa merkitystä, onko teillä sama?
me ollaan kovasti puhuttu lapsen kanssa siitä miksi on väärin varastaa pienintäkään asiaa, keneltäkään. ja miksi valehteleminen on väärin.
rauhallinen keskustelu on parempi ratkaisu kuin huutaminen.
meillä lapset saavat kotitöistä viikkorahaa, 20cnt askareesta. kerran poika oli lainannut kymmenen euroa eräältä kaverilta, ja joutui sitten tekemään 20cnt:n tehtäviä 50 kpl (50x0.20=10). koko kesä siihen meni, mutta oppi ainakin jotain.
nyt ei ole ollut vähään aikaan mitään.