Mitä sellaista teillä on joulupöydässä mitä luulette että kaikilla ei ole?
Mä aloitan: oon säästänyt purkin hanhenmaksaa, ja siitä tehdään pikkiriikkinen makupala aikuisille :)
Kommentit (74)
Uusia perunoita ( kesällä laitettu pakastimeen)
bataattilaatikko
palapaistia
lohimousse
härän sisäfilettä
lihapullia (huomasin, että aika harvinainen kuitenkin)
samoin paisti. Kermaista lohihyydykettä meillä näiden kahden lisäksi ko. listalta. No ei ole mousse, mutta sinnepäin.
-kampasimpukoita
-kokonainen hanhi
-mince meat piiraita ( ei siis minced meat)
-pastramia
-artisokkaa
-jätttapuja
-jouluvanukas (pudding)
Letkulla syötävää apteekin ravintoliuosta
- marinoituja pikkukantarelleja
- marinoituja artisokansydämiä
- marinoitua punasipulia
- paistettuja valkosipulinkynsiä
Itse pyydettyjä tammukoita,jotka itse myös savustan. Hirven keitettyä munuaista.
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka monella on punajuurilaatikkoa? Meillä se kuuluu ns. must-jouluruokiin.
Juu, meilläkin bataattilaatikkoa ollut jo vuosia. On niin helppokin tehdä kun bataatti "imeltynyt" ihan itsestään:)
Lihapullia on mieheni lapsuuskodissa, jotenkin minulle outo tapa.
Omassa lapsuuden kodissa taasen oli keitettyjä kananmunia smetanalla. Saattaa olla ettei kaikilla tätä ole ollut.
Maksalaattikkoa olen kuullut, että joillakin joskus saattanut olla. Omaan korvaan ja joulutunnelmaan kuulostaa niin hassulta, ettei meillä ole vahingossakaan. Olisiko joku rantasuomalainen tapa yms. sitten.
soijapullia
pastasalaattia
sahtia
punaviinicheddaria
mikä maksassa on niin erityisen hienoa. tai sisäelimissä ylipäätään. hyi oksu.
talkkunapuuroa tirripaistin kera riisipuuron sijaan jouluaattona. Kyllä on hyvää ja paljon terveellisempää kuin tuo iänikuinen riisi.
soijapullia
pastasalaattia
sahtia
punaviinicheddaria
...sehän kuuluu jouluun siinä missä muutkin laatikot: lanttu-, porkkana-, punajuurchevre- ja bataatti-. Kaksi viimeistä aika uusi traditio kyllä.
Aina joulupöydässä "erikoisuutena" Siskonmakkara keittoa rusinoiden kera. (rusinat siis korvaa keiton vihannekset). Tämä siis alkuruokana.
Tosin kaikki eivät ole omia.
Ruuista jos puhutaan, haudutettu punakaali.
_ siis onko teillä sit jotain muuta kinkun tilalla?
Siis savusaunassa itse savustettu.
Tekemiäni ihan tavallisia riisipiirakoitakin on mutta niistä en voi sanoa että vain mulla. Kun olen niitä tilauksesta muillekin tehnyt :)
Mikä siinä on lapsille sopimatonta? Kyllä meidän lapsetkin siitä tykkää.