Tunnetko ihmisiä, jotka ovat heikkolahjaisia, mutta eivät kuitenkaan kehitysvammaisia?
miten ovat selvinneet elämässään? käyvätkö töissä? Miten selviävät kotitöistä ja lasten kasvatuksesta jos heillä lapsia on?
Kommentit (4740)
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 21:35"]Osa koulujen "häiriköistä" on lievästi kehitysvammaisia tai heikkolahjaisia, diagnosoimattomia kylläkin.
[/quote]
Osittain totta. Mun koulussa oli heikkolahjaisen tai kehitysvammaisen oloinen "häirikkö", ei laitettu mihinkään tutkimuksiin, vaan häntä pidettiin vain hankalana. Ensimmäinen luokka hänellä meni istuen käytävällä huonon käytöksen vuoksi ja oppiminenkin oli vaikeaa. 2-9. luokka oli sitten pienluokassa. Tuo kyseinen poika luuli osaavansa asioita ja sanoi, että hän voi päästä lukioon, jos häntä vain kiinnostaa. Muutenkin sillä oli niin ihmejutut; huumori on pierutasoa, tilasi yläastelaisena edelleen koululaista ja kuunteli Rölli-musiikkia ja leikki Turtleseja :DD
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 23:18"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 21:35"]Osa koulujen "häiriköistä" on lievästi kehitysvammaisia tai heikkolahjaisia, diagnosoimattomia kylläkin.
[/quote]
Osittain totta. Mun koulussa oli heikkolahjaisen tai kehitysvammaisen oloinen "häirikkö", ei laitettu mihinkään tutkimuksiin, vaan häntä pidettiin vain hankalana. Ensimmäinen luokka hänellä meni istuen käytävällä huonon käytöksen vuoksi ja oppiminenkin oli vaikeaa. 2-9. luokka oli sitten pienluokassa. Tuo kyseinen poika luuli osaavansa asioita ja sanoi, että hän voi päästä lukioon, jos häntä vain kiinnostaa. Muutenkin sillä oli niin ihmejutut; huumori on pierutasoa, tilasi yläastelaisena edelleen koululaista ja kuunteli Rölli-musiikkia ja leikki Turtleseja :DD
[/quote]
Tosin tutkimuksiin hän pääsi, mutta oli vain epäammattimaisissa käsissä. Sai diagnoosiksi ADHD:n vaikka hänen vanhempien mielestä hänellä oli muutakin kuin ADHD.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 09:10"]Näitä äitinsä raskaudenaikaisen alkoholinkäytön takia "heikkolahjaisia" on yllättävän paljon. Kuinka tyhmä täytyy äidinkin olla, ettei osaa olla ottamatta alkoholia raskausaikana? Alkoholi on suurin lasten vammauttaja länsimaissa tutkimusten mukaan. Ja kyllähän sen huomaa. Vähäinenkin käyttö voi aiheuttaa esim. oppimisvaikeuksia lapselle, koska turvallista rajaa käytölle ei tiedetä, sitä ei ole olemassa.
[/quote]
Ärsyttävää on sitten se, että ne äidit, jotka joi vaan yhden pullon ja sitten sitä "hehkutetaan": "Mä join vaan yhen, eikä lapsellani ole mitään hätää!", mutta tuossa tapauksessa se oppimisvaikeus voi ilmetä koulun alkaessa. Liikajuominen sitten aiheuttaa FAS-oireyhtymän ja siihen päälle heikkolahjaisuus/kehitysvammaisuus.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 12:12"]
Mistä tiedän olenko heikkolahjainen?
[/quote]
Oletko käynyt kouluja? Heikkolahjaisena saisit todennäköisesti syrjäytyä rauhassa, sillä mihinkään tukitöihin tai eläkkeisiin ei ole oikeutta heikkolahjaisuuden perusteella. Kyllä näitä heikkolahjaisiksi itseään luulevia tai epäileviä löytyy paljonkin tästä ketjusta, vaikka tekstikin on selkeän hyvää suomen kieltä pilkkuineen ja yhdyssanoineen. Heikkolahjainen tarvitseepi siis reilusti mukautetun opetuksen perus- ja ammattikoulussa.
Heikkolahjainen ei ole kuitenkaan sellainen, mitä moni ihminen kuvittelee; selviää yksin ympäristöstä, sillä eihän häntä luokitella kehitysvammaiseksi. Kyllä heikkolahjainenkin tarvitsee tukea opetuksessa ja työelämässä, ja ehkäpä arkisissakin asioissa. Yksinkertaisista ja selkeistä tehtävistä he voivat selvitä. Heikkolahjainen asettuu kognitiivisa taitoja testaavissa testeissä kehitysvammaisen ja normaaliälyisen rajalle eli hän ei ole kehitysvammainen, eikä normaaliälyinenkään, vaan ns. rajatapaus.
Huono koulumenestys ei ole heikkolahjaisuutta, suuri osa on just näitä "ei vittu kiinnosta"-tyyppejä, mutta selviävät kuitenkin koulun ulkopuoleisesta elämästä. Voihan taustalla olla myös ADHD:tä tai lukihäiriötä, lukihäiriöinen kun ei menesty lukemalla ja ADHD-ihmiselle on vaikeaa opiskelu, kun siinä tahtoopi pinna palata ja kirjatkin lentää. Tytöillä ainakin ADHD:n diagnosointi viivästyy, vaikka olisikin koulussa ollut keskittymis- ja oppimisongelmia - tai sitten ongelmat alkaa lukiossa/ammattikoulussa. Näin itsellenikin kävi aloittaessani lukion, enkä pystynyt keskittymään. Yläasteeltakin selvisin 7,9 keskiarvolla ja lukiossa se laski 7,5 keskiarvoon.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 08:54"]
Opiskelin joskus ammatillisessa erityisoppilaitoksessa laitoshuoltajaksi, ja samalla luokalla oli nainen, joka sai heikkolahjaisuuden äitinsä raskausajan juomisesta. Olin kyseisen naisen työparina, kun hän ei yksin selvinnyt, tarvitsi siivoamiseen (aineet, koneet ja laitteet, osaapi kuitenkin sitten sen kohteen siivota) ja ruoanvalmistukseen (mittaaminen, desilitrat ja litratkin meni sekaisin!) apua. Sosiaalisia taitoja hänellä oli, joista sai "plussaa" työssäoppimisjaksoissa.
[/quote]
Erityisammattikouluissa on käytössä mukautetut arviointikriteerit (itselläni oli tosin tavalliset arviointikriteerit, kun eihän minulla kuitenkaan vikaa ole älyssä) ja tuo luokkatoverini käytti niitä. Siivoamisen ja ruoanlaiton kohdalla hän sai mukautetun kakkosen (normaali kakonenhan tarkoittaa, että tekee ohjeen mukaan), joka tarkoittaa, että tarvitsee tukea ja se tuen tarvehan pitää paikkansa, mutta hän kuitenkin pystyy siivoamaan kohteet ja tekemään ne ruoat, mutta pitää vaan sitten katsoa, että hommat sujuu hyvin, eikä ole mitään hätää. Itsehän en niitä mukautettuja arviointikriteejä halunnut, koska tuntui, että se olisi asioiden kaunistelemista, jos top-jaksot olisi mennyt ei-tähtimerkittyjä tyydyttäviä saaden, itse siis haluan ihan todellisuudessa pysyä.
Yläasteajoiltani muistan kolme tyttöä, jotka olivat aika lapsellisia (olisikohan sitten heikkolahjaisuus tai kehitysvammaisuus kysessä?), he olivat kavereita keskenään. Näitä tyttöjä yhdisti se, että heillä oli erityisopetuskirjat (matematiikan ainakin muistan, muista aineista en tarkalleen muista).
Talviliikuntapäivänä nuo tytöt leikki poneja huutaen: "MÄÄ OOON PONI!" metsässä juosten, heidän huutonsa oikeasti raikui metsän läpi, joten mäkin ja kaverinikin kuultiin ne :D Se lapsellisuus näkyi myös heidän pukeutumisessakin, oli Bratz-, Hello Kitty- ja Winx-paitaa. He myös jostain nukkekodeistakin puhui ja kerran joku nuista tytöistä taisi sanoa: "Katsokaa, hihihih millainen maitoparta (jotain tuon tyylistä ainakin).".
Nuo tytöt on joutuneet kiusaamisen kohteeksi juuri tuon lapsellisuudensa takia. Tosin oon itsekin joutunut kiusaamisen kohteeksi, vaikkei erityisyyteni (mulla on keskivaikea lukihäiriö) näy ulospäin, ja mulla on hyvät sosiaaliset taidotkin. Itse tarvitsen lukihäiriön takia aikaa kokeiden tekemiseen, ja kirjoista lukeminenkin tuottaa hankaluuksia, joten käytän sitten kuuntelemista ja keskustelua oppimistapanani. Peruskoulussa tarvitsin erityisopetusta matematiikkaan ja kieliin. Äidinkielestä sain seiskan, kun osasin kuitenkin kirjoittaa hyviä esitelmiä, mutta kirjoitusvirheistä sain sitten miinusta.
Mun kotikaupungissa asuu tällanen 20v tyttö, joka on heikkolahjainen ja on uskossakin. Opiskelee vammaisammattikoulussa siivoojaksi :DD Hän siirtyi erityisopetuksen puolelle vasta ysillä koska opettajat eivät huolestuneet hänestä eikä sen takia tutkimuksiin laitettu.
Tiesitkö kun otit tosta suvusta miehen, että tällaiset tyhmyysgeenit ovat periytyviä?
Mieheni itse on fiksu ja kognitiivisilta taidoiltaan kaikin puolin täysin kehittynyt. Pienestä pitäen kannettu vastuu tietysti on tehnyt hänet jo nuoresta ikäistään kypsemmäksi, mutta täytyy vielä painottaa, että hän on pärjännyt elämässään huomattavasti keskivertokaveria paremmin.
Olen toki joskus ajatellut tätä periytymistä. Miehen elossa olevasta suvusta anoppi on ainoa tällainen heikkolahjainen, mutta sukutraditio kertoo, että isoisoisoäidillä olisi ollut samankaltaisia ominaisuuksia...
heikkolahjaisella. miten se määritellään, hidas ja ei tajuu kaikkea heti vai ettei pärjännyt koulussa ? vai mitä. Tunnen parikin tyyppiä joilla ei vaan koulu sujunut, kielet ja matikka eivät jääneet päähän ja juuri ja juuri rimaa hipoen pääsivät peruskoulusta läpi. Molemmat pärjänneet hyvin elämässä ja on lapsia (lahjakkaita)
ja ovat kyllä löytäneet itselleen sopivat ammatit ja käyvät töissä ja selviävät ihan ok elämässään.
on hyvät sosiaaliset valmiudet, joiden ansiosta lievää vammaisuutta ei helposti tajua. Teen hänen kanssaan hoitotyötä, joka tapahtuu parittain, ja siinä tulee usein tilanteita, joissa heikkolahjaisuus tulee eteen. Esim. hän unohtelee asioita, ei tiedä perusasioista vaikka on lähärikoulutus taustalla jne. Pääsi kuulemma koulusta läpi siipeilemällä muiden kustannuksella.
kauhea sanoa mutta sellaisia on useampikin suvussani; äitini, veljeni, serkkuni, enoni, tätini.. He ovat kaikki olleet "apukoulussa". Työelämässä he kyllä ovat, on siivoojia, tehdastyöntekijöitä ym.
Että siinä mielessä kai ovat pärjänneet ihan hyvin kun pystyvät elättämäään itsensä ja perheensä, tai ainakin osallistumaan elatukseen.
Vanha ketju, mutta nostan kun löytyi Googlen kautta. Tässä tällainen kysymys: Voiko älyllisesti heikkolahjainen olla esim. taiteellisesti lahjakas? Olen itse aina ollut taiteellisesti lahjakas, mutta muutoin epäilen omin älyllisiä kykyjäni: muut ihmiset ovat aina pitäneet minua jotenkin "yksinkertaisena" ja hyljeksineet tämän takia sosiaalisesti. Olen tutkinut kaikenlaista, mm. Aspergerin syndroomaa, mutta sekään ei aivan täsmää. Haluaisin ikäänkuin diagnosoida itseni, sillä olen tullut siihen pisteeseen elämässäni, jossa minun pitäisi selittää omille vanhemmilleni, miksi en ole onnistunut löytämään kumppania, ja hankkimaan lastenlapsia (painostus ja syyttely on kovaa). En voi sanoa heille syyksi, että muut ihmiset pitävät minua "yksinkertaisena". Tuo kuullostaa hassulta eikä taida edes pitää paikkaansa. Jos et löydä kumppania koska ihmiset pitävät sinua "yksinkertaisena" täytyy taustalla olla jokin oikea vajavuus. Mutta asperger se ei todennäkösesti ole. Voisiko olla älyllinen heikkolahjaisuus taiteellisella lahjakkuudella??? Tai lievä synnytyksestä aiheutunut aivovamma? Koin aikoinani rankan "imukuppisynnytyksen"...
Tunnen. Olen työskennellyt useammassa pankissa kyseisten henkilöiden kanssa.
Ovatko heidän kumppaninsakin heikkolahjaisia? Mietin tässä vain, että jos heikkolahjainen voi yleensä löytää ns. normaalin kumppanin, niin heikkolahjaisuus ei silloin todennäköisesti johda sosiaaliseen hyljeksintään.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 11:16"]En usko, että tuossa tyhmyydessä on kyse pelkästä älyllisestä vajavaisuudesta. Onhan niitä olemassa superälykkäitä autisteja ja aspergereitakin, jotka ovat "pimeitä", vaikka todistukset ja cv:t osoittaisivat muuta. Oma keittiöpsykologinen selitykseni on se, että tyhmyyteen liittyisi myös sosiaalista ja tunteiden hallintaan liittyvää kyvyttömyyttä.
-unikko
[/quote]
Mitä tarkoitat tällä että, autistit ja aspergerit ovat "pimeitä"? On totta, että esim. nuorison keskuudessa heitä usein tällä nimellä haukutaan, mutta minusta vaikutat hieman jo valveutuneemmalta. Viittaatko heidän sosiaaliseen kömpelyyteensä? Vaiko vetäytymiseensä ja tic-liikkeisiin, esim. kehon heijaamiseen? Aika hassua muuten, eikö olekin: monia autisteja, myös lieviä sellaisia, hyljeksitään täysinä tolloina, vaikka he ovat superälykkäistä, kun taas heikkolajaiset, jotka siis ovat vähemmän älykkäitä, yleensä hyväksytään. Kuinka voi olla mahdollista, että ihminen näin pitkälle määrittelee toisen ihmisen älyn vain sosiaalisen käyttäytymisen perusteella? Eikö se itsessään ole tyhmää tai ainakin äärettömän alkukantaista?
Mun bestis. Mainiosti menee. Amiksen selvisi läpi, kun autoin matikassa. Ihana ihminen muuten. Vaikka koulussa lähes kaikki lukuunottamatta käsitöitä ja kuvaamataitoa oli vaikeaa, niin sosiaalinen älykkyystaso ja tilannetaju on hyvä.
Hei! Olen heikkolahjainen nainen.Kävin mukautetun peruskoulun. Olisin jäänyt luokalleni,jos olisin ollut yleisopetuksessa.Koulu oli minulle tosi vaikeaa. Olen ikätovereistani 1 1/2 vuotta jäljessä kehityksessä. Vanhemmilleni oli vaikeaa hyväksyä heikkolahjaisuuttani.Itse en hyväksy heikkolahjaisuuttani.Kärsin heikkolahjaisuudestani. Minut on adoptoitu.Biologinen äitini käytti mielenterveyslääkkeitä raskaana ollessaan.Minulla oli syntyessäni hapenpuute.Se voi olla siitä tullut se heikkolahjaisuus minulle.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:15"]
Olenkohan heikkolahjainen, kun töissä mua neuvotaan kuin pikkulasta ja jatkuvasti multa kysytään, että muistithan ihan varmasti, mitä teet jne. Olen muutenkin niin tyhmä. En osaa kirjoittaa englantia, mutta ymmärrän sitä luettuna ja kuunneltuna paremmin, tämä sama ongelma oli peruskoulussakin. Peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo oli 7. Olin todennäköisesti vihattu ollessani koululainen, sillä kukaan ei halunnut olla kanssani, vaikka yritin olla kuinka kiltti, kohtelias ja ystävällinen. Tunsin myös olevani pihalla muiden tyttöjen jutuista, kun en bilettänyt tai käyttänyt päihteitä. Äiti kertoi, että olin joskus levoton ja hermostunut, ja välillä rasittava.
Edellisessä työpaikassa en osannut keskittyä, ja olin silloin muissa ajatuksissa, jonka seurauksena muisti katkesi. Minulla oli muuten englannin tunneillakin sama ongelma, kun englannin kirjoittaminen oli vaikeaa, en voinut keskittyäkään. Kokeisiin lukeminenkin oli vaikeaa, sillä luin vain vähän, enkä jaksanut ja rupesin tekemään muuta, joka ei liittynyt ko. aineeseen. Tällä hetkellä olen nuori aikuinen, joka hakee stimulaatiota työstä, seksistä, alkoholista tai pelikoneista riippuen mielialasta. Masennuin joskus ammattikouluaikoina, koska pelkäsin, etten ikinä löydä sitä suosikkityötä, missä tällä hetkellä olen, mutta kamalaa on sitten se, että mua neuvotaan kuin pikkulasta. Tuntuu, etten saisi tehdä töitä rauhassa ilman, että työtoveri tai pomo tulee neuvomaan ja kysymään, että muistinko varmasti.
[/quote]
Mulle tulee enemmän joku neurologinen sairaus kuvailustasi mieleen, joko lievä autismi tai ADD tai vaikka molemmat. Heikkolahjainen et voi olla, sillä analyyttisesti ja syvällisesti mietit.