Tunnetko ihmisiä, jotka ovat heikkolahjaisia, mutta eivät kuitenkaan kehitysvammaisia?
miten ovat selvinneet elämässään? käyvätkö töissä? Miten selviävät kotitöistä ja lasten kasvatuksesta jos heillä lapsia on?
Kommentit (4732)
Minä olen saanut diagnoosin lievä kehitysvamma teini ikäisenä. Minusta kuitenkin tuntuu välillä että olen älykkäämpi kuin muut lievästi kehitysvammaiset mun ikäiset. Mutta paljon vähemmän älykäs kuin normaaliälyiset ihmiset. Tuntuu että kun olen muiden kehitysvammaisten seurassa siltä että kaikki on vähän yksinkertaisia. Sitten kun olen terveiden ihmisten kanssa minun on vaikea ymmärtää heidän juttuja kun he puhuvat liian vaikeasti. Ja minusta on sanottu esim eikö lanttu leikkaa tai miten et tämmöistä voi ymmärtää.
Mutta kehitysvamma diagnoosissa on hyviäkin puolia. Saa apua helpommin esim asumiseen. Ja heikkolahjaisuus pelkästään, ei saa työkyvyttömyyseläketta. En kykene työhön ainakaan tällä hetkellä. En osaa asioida lääkärissä tai tämmöisissä. Kaupassa osaan käydä yksin vain jos ostan 1-2 tuotetta. Rahan laskeminen tosi vaikeaa. En osaa laittaa ruokaa enkä lukea ohjeita sillä en ymmärrä niitä. Kun katson televisiota en ymmärrä mitä tapahtuu tai elokuvien juonet. Minusta asiat on monimutkaisia ja tuntuu että en pysy perässä missään terveiden ihmisten kanssa.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:21"]Minä itse, ainakin nuorisoterveystodistuksen mukaan, lisämaustettuna vielä matemaattiset oppimisvaikeudet, jotka hankaloittavat fysiikan, matematiikan ja kemian (nuista kahdesta edellä mainitusta olin mukautetussa opetuksessa) opiskelua, muista aineista selvisin huonosti tai hyvin. Kasin sain äidinkielestä, ruotsista, elämänkatsomustiedosta ja yhteiskuntaopista. Keskiarvo päättötodistuksessa oli 7,5. Ysejäkin mahtui myös joukkoon kolme, ysin sain kuvataiteesta, musiikista ja ilmaisutaidosta.
Tällä hetkellä opiskelen viimeistä vuotta tarjoilijaksi, ja työssäoppimisjaksot olen suorittanut hyvin tai kiitettävin arvosanoin. Kassatyöskentely onnistuu minulta hyvin ;) En ole siis väliinputoajaksi joutunut, kuten monet heikkolahjaiset tahtoo :( Olen myös ammattikoulussa onnistunut kehittämään englannin kielen taitojani, ja osaan ainakin ne perusjutut sekä asiakaspalveluenglannin, niitä minä tarvitsenkin. Opiskelen siis tavallisessa ammattikoulussa.
Itse tällä hetkellä asun omassa kämpässä, maksan laskut itse, eikä Kelan papereiden täyttäminen tai asioinnit tuota ongelmia, osaan siis varata lääkäriajat, asioida lääkärissä tai apteekissa itse.
[/quote]
Huolestuin susta, kirjoitat hyvää suomea ollaksesi heikkolahjainen. 7,5 on ok keskiarvoksi, jos sulla joitakin vahvuuksia on. Mitä jos sulla onkin joku neurologinen häiriö? Autismin kirjon häiriöt tulee ekana mieleen.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2012 klo 15:00"]on hyvät sosiaaliset valmiudet, joiden ansiosta lievää vammaisuutta ei helposti tajua. Teen hänen kanssaan hoitotyötä, joka tapahtuu parittain, ja siinä tulee usein tilanteita, joissa heikkolahjaisuus tulee eteen. Esim. hän unohtelee asioita, ei tiedä perusasioista vaikka on lähärikoulutus taustalla jne. Pääsi kuulemma koulusta läpi siipeilemällä muiden kustannuksella.
[/quote] Ei kyllä niistä kokeista muiden siivillä pääse!noin muuten koulutus on "vaativaa"korkeintaan matikan ja kielten kohdalla.
Äitini on tällainen ihminen. Pystyy laskemaan vain plus- ja miinuslaskuja, kertotaulu jo täyttä hepreaa. Jos tämän eteen laittaa neljä eri kokoa olevaa kulhoa ja sanoo, että laita nämä sisäkkäin, niin visuaalinen hahmotuskyky ei yllä siihen. Joskus kun olin teini niin siivottiin keittiön kaappeja ja pyysin äitiäni siis tekemään näin, eikä siitä tullut mitään.
Tyttären näkökulmasta vaikeinta kuitenkin on ollut se, että äitini ei kykene käsittelemään tunteitaan tai mitenkään loogisesti arvioimaan itseään tai muita. Tunne-elämältään oli esimerkiksi todella mustasukkainen siitä, jos lapsena vietin aikaa muiden aikuisten kanssa, suhtautui muhun kuin johonkin nukkeen, joka on hänen, ja vain hänen, omansa. Kolmannella luokalla muistan havahtuneeni siihen, että mä olen meistä se älykkäämpi, keskustelutaitoisempi ja "aikuisempi".
Matkan varrella kuvioihin tuli myös mielenterveysongelmia, ja on nelikymppisestä asti ollut eläkkeellä. Sitä ennen kävi kyllä ammattikoulun (tosin ei päivääkään tehnyt ko. alan töitä), oli pitkiä aikoja työttömänä ja välillä teki töitä kotiapulaisena tai siivoajana. Nämäkin työt oli tosin äidilleni liian haastavia, sillä tämä ei yksinkertaisesti vain jotenkin näe sitä, mistä pitäisi siivota ja missä on likaista.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 00:00"]Hei! Miehet ovat olleet minulle julmia aina. Treffisivustolla olen törmännyt sellaisiin miehiin ,jotka ovat vaatineet päästä kotiani.Olen lopettanut kirjoittelun siinä vaiheessa. Pitäneet minua Huorana. Vallankäyttöä Huorittelu. Ovat nähneet heikkolahjaisuuteni kirjoitustaidostani.
[/quote]
Hyvä, että se kirjoittelu loppuu siihen. Missään nimessä ei pidä antaa omia yhteystietoja netissä. Jos haluaa tavata ihmisen, jonka kanssa on keskustellut esim. treffipalstalla, kannattaa järjestää tapaaminen julkisella paikalla ja ottaa vaikkapa kaveri mukaan.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 15:14"]
Miesystäväni tytär. Sosiaalisesti erittäin lahjakas, joten monikaan ei tajua, että kapasiteettia ei ole. Teki lapsen ja on nyt yh. Ei pysty pitämään rajoja lapselle, sastika että opettaisi uimaan, hiihtämään, pyöräilemään tai luistelemaan. On hyvin lihava itse. Me emme lapsen kasvatuksessa jaksa ja ehdi auttaa koska teemme pitkiä työpäiviä.
[/quote]
Kuinka pitkää päivää oikein teette? Kyllä se on miehesi velvollisuus auttaa lastaan jos on heikkolahjaisen maailmaan siittänyt. Kuulostat oikein pahalta äitipuolelta, jolla "ei ole aikaa auttaa". Siten varmaan jeesustelet täällä kaikkien lastensuojelutapausten äärellä. Jospa vaan auttaisit tätä lihavaa tytärpuoltasi..
[/quote]
Vaihdatte puhelinnumeroita ja pääset sinä auttamaan lihavaa heikkolahjaista lähimmäistäsi niin paljon kuin suinkin haluat. Ai ei kuulu sinulle vai? No ole sitten hiljaa.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 19:48"]Löytävätkö heikkolahjaiset paikan tästä yhteiskunnasta? [/quote] Eivät löydä, koska heikkolahjaisen kriteereillä työpaikan saaminen on vaikeaa, ja lievästi kehitysvammaiset pääsevät yksinkertaisiin ja rutiinomaisiin hommiin diagnoosin perusteella. Kela ja sosiaalitoimi eivät tunne sanaa "heikkolahjainen", eikä työkyvyttömyyseläkekään ole mahdollinen. Heikkolahjaisuutta ei luokitella sairaudeksi tai vammaisuudeksi, näin etsimien tietojeni mukaan. Jäävät siis väliinputoajiksi :(
[/quote]
No minkäs teet. Ei yhteiskuntakaan voi pitää yllä tyhmille varattua työpaikkareserviä. Kyllä sinä sen varmasti käsität.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 13:42"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 19:48"]Löytävätkö heikkolahjaiset paikan tästä yhteiskunnasta? [/quote] Eivät löydä, koska heikkolahjaisen kriteereillä työpaikan saaminen on vaikeaa, ja lievästi kehitysvammaiset pääsevät yksinkertaisiin ja rutiinomaisiin hommiin diagnoosin perusteella. Kela ja sosiaalitoimi eivät tunne sanaa "heikkolahjainen", eikä työkyvyttömyyseläkekään ole mahdollinen. Heikkolahjaisuutta ei luokitella sairaudeksi tai vammaisuudeksi, näin etsimien tietojeni mukaan. Jäävät siis väliinputoajiksi :(
[/quote]
No minkäs teet. Ei yhteiskuntakaan voi pitää yllä tyhmille varattua työpaikkareserviä. Kyllä sinä sen varmasti käsität.
[/quote]
Itse en ole heikkolahjainen, mutta ihmettelen kyllä, että miksi lievästi kehitysvammainen pääsee tekemään niitä yksinkertaisia ja rutiininomaisia hommia, mutta heikkolahjaisella ei ole oikeutta sellaiseen? Tässä suorittajayhteiskunnassa kun oikeasti sitä älyä arvostetaan, ei tässä maailmassa heikkolahjaiset selviä, kun heitä ei katsota kehitysvammaisiksi. Vaikeimmin kehitysvammainen saa enemmän tukea kuin syrjäytynyt (heikkolahjainen), mielestäni olisi oikeasti tärkeämpää tukea sitä syrjäytynyttä (oli sitten taustalla heikkolahjaisuutta tai muuta), kyllä jonkinlaista toimintakykyä heiltä löytyy, jos kerta lievästi kehitysvammainenkin pystyy tekemään töitä.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 13:42"]
[/quote]
[/quote]
Itse en ole heikkolahjainen, mutta ihmettelen kyllä, että miksi lievästi kehitysvammainen pääsee tekemään niitä yksinkertaisia ja rutiininomaisia hommia, mutta heikkolahjaisella ei ole oikeutta sellaiseen?
[/quote]
Saat vastauksen kysymykseesi, kun googlaat termin gaussin kellokäyrä.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:21"]Minä itse, ainakin nuorisoterveystodistuksen mukaan, lisämaustettuna vielä matemaattiset oppimisvaikeudet, jotka hankaloittavat fysiikan, matematiikan ja kemian (nuista kahdesta edellä mainitusta olin mukautetussa opetuksessa) opiskelua, muista aineista selvisin huonosti tai hyvin. Kasin sain äidinkielestä, ruotsista, elämänkatsomustiedosta ja yhteiskuntaopista. Keskiarvo päättötodistuksessa oli 7,5. Ysejäkin mahtui myös joukkoon kolme, ysin sain kuvataiteesta, musiikista ja ilmaisutaidosta.
Tällä hetkellä opiskelen viimeistä vuotta tarjoilijaksi, ja työssäoppimisjaksot olen suorittanut hyvin tai kiitettävin arvosanoin. Kassatyöskentely onnistuu minulta hyvin ;) En ole siis väliinputoajaksi joutunut, kuten monet heikkolahjaiset tahtoo :( Olen myös ammattikoulussa onnistunut kehittämään englannin kielen taitojani, ja osaan ainakin ne perusjutut sekä asiakaspalveluenglannin, niitä minä tarvitsenkin. Opiskelen siis tavallisessa ammattikoulussa.
Itse tällä hetkellä asun omassa kämpässä, maksan laskut itse, eikä Kelan papereiden täyttäminen tai asioinnit tuota ongelmia, osaan siis varata lääkäriajat, asioida lääkärissä tai apteekissa itse.
[/quote]
Et sinä mikään heikkolahjainen ole kirjoitustaitojesi perusteella, eivätkä he normiopetuksessa äikästä onnistu saamaan kasia, ei edes seiskan keskiarvoakaan normiopetuksesta! Kassatyöskentelyssäkään nämä heikkolahjaiset ei pärjää, vaan pitää olla rutiineja siinä hommassa, tyyliin aamulla kahvin keitto, voileipien valmistaminen jne.
Amiksessa yks luokkakaveri oli kyllä simppeli tapaus.
Kaavaopin tunnilla piti piirtää pitkä, suora viiva keskelle paperia, tää kysy et "häh, ai millai viiva?"
Ja näitä juttuja riittää.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2012 klo 14:55"]heikkolahjaisella. miten se määritellään, hidas ja ei tajuu kaikkea heti vai ettei pärjännyt koulussa ? vai mitä. Tunnen parikin tyyppiä joilla ei vaan koulu sujunut, kielet ja matikka eivät jääneet päähän ja juuri ja juuri rimaa hipoen pääsivät peruskoulusta läpi. Molemmat pärjänneet hyvin elämässä ja on lapsia (lahjakkaita)
[/quote]
Heikkolahjaiset asettuvat älyllistä suoriutumista mittaamista tutkimuksissa ns. normaaliälyisen ja kehitysvammaisen välille. Yleensä heille tehdään koulussa yksilöllistetty oppimissuunnitelma jota aiemmin kutsuttiin mukautuetuksi opetukseksi ja vielä aikaisemmin apukouluksi. Yksilöllistää voidaan joko yksi, muutama tai kaikki oppiaineet. Heidän, kuten kaikkien kykyprofiilit voivat olla hyvinkin erilaiset; toisissa asioissa pärjää paremmin kuin toisissa. Mietin noita tuntemiasi henkilöitä; aina ei ole ollut valmiuksia riittävästi tukea erilaisia oppipoika, tai joskus erityinen tuki on voinut hankaloitua vanhempien haluttomuudesta hyväksyä asiaa.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 12:11"]
Täällä palstalla itseäänkin luullaan jopa heikkolahjaiseksi, vaikka kirjoitustyylissä ei ole mitään vikaa! Oppimisvaikeudet (esim. matematiikan puolella) on vielä pienempi ongelma kuin heikkolahjaisuus, ja silloin on oikeasti suuria ongelmia hahmottamisessa ja oppimisessa. Vaikka heikkolahjaisena olisi käynyt erityisammattikoulun ja saanut sieltä ammatin, niin ei silti vapailla markkinoilla työllistyminen ole helppoa toisin kuin kehitysvammaisilla, jos heitä edes töihin otetaan. Siinä kasvaa syrjäytymisen riski, kun henkilö selviytyy rutiininomaisista, selkeistä ja helpoista hommista, kun taas kehitysvammaiset kyllä voi tehdä sellaisia hommia.
Heikkolahjaisuuden tunnistaa tästä
- normaalia väheisempi älykkyys 70-85
- ovat sinisilmäisiä
- eivät todellakaan kirjoita kielioppien mukaisesti, eivätkä osaa analysoida itseään, pilkut eivät ole paikallaan (tosin voihan lukihäiriöisellä olla näitä ongelmia, mutta analysoida varmasti osaa kirjoitusvirheistä huolimatta)
- luulevat olevansa älykköjä
- kurssien ja autokoulujen keskeytyksessä yms., yleisopetuksessa nelosia ja vitosia saaden syytetään opetuksen laatua tai luokan huonoa ilmapiiriä
- eivät hahmota rahaa
- jos oma vaatekoko on vaikkapa 38, niin kyseinen henkilö voikin sovittaa 44 kokoista paitaa ja sitten harmitellaan, että olipas se iso paita. Tulee sitten yllätyksenä, että vaatteissa on kokolaput.
- jos pitäisi laittaa kattilaan 2 litraa vettä, mutta kyseinen henkilö sitten laittaakin 2 dl ja sitten ihmetellään, että mitenkäs sitä niin vähän on, piti olla enemmän!
[/quote]
Haista sinä paska!!! Vaatekoot mä tunnistan sua ja kaikkia muita paremmin täällä ihan varmasti. Mä tiedän mikä vaatekoko kenellekin menee mutta nää älykkäät ja paljon kouluja käyneet akateemiset ei vaan usko vaan ramppaa sovituskopissa edes takas koska ne yrittää aina ahtautua kokoon johon ne ei ikinä mahtuisi. Sama kengissä ja koon 40 jalka yrittää laittaa 36 väkisin jalkaa. Vittu mitä idiotteeja ootte oikeesti!!!
En tiedä, olenko vastannut tähän ketjuun aiemmin, voi olla että olenkin. Mutta poikani oli alaluokilla kielellisesti heikkolahjainen, muuten normaali. Mutta - ei ole sitä enää. N. kolmoisluokalla todettiin normaaliälyiseksi ja kypsäksi siirtoon normaaliin luokkaan. Yläasteelle asti meni, koska oli niin ujo. Ei ole ollut koskaan häirikkö, ainakaan koskaan ei ole sellaista palautetta tullut yhdeltäkään opettajalta.
217 muisti saman tien: Isälläni oli aikoinaan koneyrityksessään ahkera apumies, joka teki hommia kutsuttaessa ja sai palkkansa eläkkeen päälle. En häntä sanoisi kehitysvammaiseksi, mutta mm. lukemaan ei oppinut; nimensä osasi kirjoittaa. Asui kuitenkin itsenäisesti ja tarvitsi apua vain paperitöissä. Hän oli sitä ikäluokkaa, että ei tarvinnut käydä kansakoulua kokonaan, eli paljon isääni vanhempi. Oppi nopeasti isän neuvomat hommat, jotka toki olivat suht. yksinkertaisia huoltotöitä ja aputöitä.
Vaikka ihminen olisi erityisluokalla ja hänellä olisi mukautettu opetussuunnitelma, onko mahdollista että hänen älykkyysosamääränsä on ihan normaali?
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 16:26"]Vaikka ihminen olisi erityisluokalla ja hänellä olisi mukautettu opetussuunnitelma, onko mahdollista että hänen älykkyysosamääränsä on ihan normaali?
[/quote]
Taustallahan voi olla vaan pelkkää hahmotushäiriltä, joka ei älyyn vaikuta, ja siihen hahmotushäiriöön saa parhaiten tukea pienluokassa.
On olemassa myös autismi-, dysfasia- ja lukihäiriöluokkaa, tosin vähän, taitaa olla EMU-luokka kyseessä. EHA-luokassa on kehitysvammaiset ja luultavasti nämä heikkolahjaisetkin, jos erityiskoulua käyvät.
Itse olin ala-asteen enimmäkseen pienluokassa dysfasian takia, matematiikka oli ainoa mukautettu aine. Yläasteelle siirtyessä oli vain matematiikasta pienluokassa ja niistä muista lukuaineista, joissa ei ollut tähtimärkintää, arvosanat oli 6-8.
Teiniäiti bloggari Kissafani-95 ja Reijo!
itselläni tuottaa matematiikka suuria pulmia ja joskus leipoessa iskenyt paniikki, kun ohjeessa on tyyliin "5, 5 desiä vehnäjauhoja".. APUA! en kuitenkaan pidä itseäni tyhmänä tai "heikkolahjaisena"
Miesystäväni tytär. Sosiaalisesti erittäin lahjakas, joten monikaan ei tajua, että kapasiteettia ei ole. Teki lapsen ja on nyt yh. Ei pysty pitämään rajoja lapselle, sastika että opettaisi uimaan, hiihtämään, pyöräilemään tai luistelemaan. On hyvin lihava itse. Me emme lapsen kasvatuksessa jaksa ja ehdi auttaa koska teemme pitkiä työpäiviä.