Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetko ihmisiä, jotka ovat heikkolahjaisia, mutta eivät kuitenkaan kehitysvammaisia?

Vierailija
04.04.2012 |

miten ovat selvinneet elämässään? käyvätkö töissä? Miten selviävät kotitöistä ja lasten kasvatuksesta jos heillä lapsia on?

Kommentit (4732)

Vierailija
61/4732 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitettavasti, oma sukuni isän puolelta :( koko suku täunnä ihmisiä, jotka eivät ymmärrä eivätkä osaa, kaikki täytyy vääntää rautalangasta. suurimmalla osalla koulut jääneet kesken, on lukihäiriötä & ad/hd:tä & päihdeongelmaa. todella moni on eronnut & tehnyt  lisää lapsia aina uudelle kumppanilleen, jolloin viallinen geeni leviää etenpäin!

naiset eivät osaa kokata, eivätkä kyllä miehetkään. itse aloitin koulun vuoden myähässä kun en ollut 7-veenä "vielä valmis", omista lapsista molemmilla on ad/hd.

Vierailija
62/4732 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostetaanpa, "Helmin vanhemmat"..ketjun inspiroimana

eräs ystäväni.. mitä sanoisin ? ihana ihminen, mutta semmoinen lapsellinen kikattelija joka ei oikein osaa ottaa asioita vakavasti. ei hahmota ajankulua, ei osaa laskea. kävi peruskoulun erityiskoulussa, koulun jälkeen pääsi amikseen mutta se jäi kesken. on ollut töissä vaikka missä, nyt kirjastossa jossa pärjää jotenkuten. moni työpaikka kaatunut siihen, että tulee myöhässä tai ei osaa laskea esim. rahasta takaisin! autoa ei ole, kävi autokoulua muttei päässyt läpi.

sai aikusena adhd-diagnoosin, mutta uskon että tuossa on muutakin taustalla..

miehensä on normaali, käy töissä & hoitaa raha-asiat. lapsia on kolme, suloisia ja ihan terveeltä vaikuttavat. kodinhoitaja käy avustamassa siivouksessa, ruoka on pääasiassa eineksiä koska ystäväni ei ymmärrä  reseptejä. kerran olin kahvilla kun päätti tehdä  makaronilaatikkoa ja minä jouduin siinä sitten avustajaksi, kahvi sai jäähtyä kuppiin kun väänsin rautalangasta ehkä maailman yksinkertaisinta reseptiä!

mies tykkäisi kokata, muttei töiltään jaksa. käsittääkseni on käynyt jonkun ravintola-alan koulunkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/4732 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin asua yhden kanssa suurimman osan lapsuudestani ja teini-iästäni. Pelkään, että hänen pojastaan tulee yhtä yksinkertainen.

Vierailija
64/4732 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu, että aika moni ihminen on heikkolahjainen, ainakin itseeni verrattuna. En ole itsekään mikään ruudinkeksijä enkä kehu itseäni, mutta joskus mietin millainen elämän sisältö joillain ihmisillä on. Heillä ei ole mitään taitoa, mikä toisi sisältöä elämään(käsityöt, musiikki, kuvataide, puutarha...). He siis eivät TEE mitään vapaa-ajallaan ja työssäänkin ovat jossain kaupankassalla tms.

Onko sellaisen ihmisen elämä tyhjää?

Vierailija
65/4732 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2012 klo 23:09"]

Eräs kaverini. En oikeastaan tiedä onko hän varsinaisesti "heikkolahjainen", mutta hän on jotenkin... outo. Pärjäsi koulussa keskiverrosti, asuu avoliitossa ja pärjää ihan hyvin työssä ja elämässä muuten. Välillä vaan tuntuu että hänen logiikkansa on ihan eri planeetalta kuin muiden ihmisten. Hän on ikään kuin vähän vainoharhainen, sillä hän kuvittelee usein muiden ihmisten kuvittelevan hänestä jotain jonkin yhdentekevän kommentin tai eleen takia. Hän on irtisanoutunut ainakin kahdesta työpaikasta tämän takia. Hän on yltiösosiaalinen, mutta hienovarainen ei sitten yhtään, sanoo välillä liiankin suoraan omat ajatuksensa eikä ymmärrä, että muut saattavat loukkaantua. Ja hän itse loukkaantuu, jos hänelle puhuu hänen omalla tyylillään. Välillä kuvittelee liikoja itsestään ja sen takia joutuu kiusallisiin tilanteisiin. Hankki paimenkoiran kerrostalokaksioon, epäilen vahvasti ettei koira saa tarpeeksi liikuntaa. Lapsia hänellä ei onneksi ole. Sen verran tuuliviiri mielipiteissään ja teoissaan hän on, etten tiedä mitä lasten kasvatuksesta tulisi.

Keskosena syntyminen ja koulukiusaaminen ovat voineet ehkä vaikuttaa lopputulokseen... En tiedä. Luulen että häntä kiusattiinkin juuri siksi, että hän on vähän kummallinen. Ei millään helposti määriteltävällä tavalla, mutta kuitenkin. Nykyään edelleen melko vaikeasti masentunut tapaus.

[/quote]

No eihän tässä ole mitään mikä viittaisi heikkolahjaisuuteen :-O

Vierailija
67/4732 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen itseni. Yläasteen todistuksessa keskiarvo oli aina kuutosen paikkeilla. Eteenkin matikka on aina ollu vaikeaa dyskalkulian takia. Oon ammatiltani perhepäivähoitaja, ja opiskellut myös kahdessa ei ammattiin valmistavassa koulussa. Lisäksi oon käyny erilaisia kursseja. Oon nykyään eläkkeellä vaikeiden sairauksieni takia.

Vierailija
68/4732 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliset taidot mulla on erittäin hyvät. Ystäviä on paljon. 146

Vierailija
69/4732 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 10:58"]

Opettajana tunnen useita. Heillä kaikilla on huono koulumenestys, mutta se ei yksin riitä. 90% heikosti koulussa menestyvistä on kuitenkin normaalijärkisiä. Sen sijaan ne 10% on näitä heikkolahjaisia. Siihen liittyy sellainen tietynlainen tyhmyys. Niillä ei leikkaa edes arkisissa asioissa, huumorintaju nolla jne. No, sen vaan huomaa.

[/quote]

Heikkolahjaisen tunnistaa tosiaan siitä ettei leikkaa kunnolla edes arkisissa asioissa. Minulla on alainen joka kykenee tekemään yksinkertaista, suorittavaa työtä joka toistuu samanlaisena päivästä toiseen. Jos työssä tulee jokin ongelmatilanne, hän tipahtaa kärryiltä ennen pitkää kun yrittää neuvoa. Vaikka toimintaohjeistus olisi kirjoitettu selkeästi paperille, mutta sisältää useamman kohdan (jotka voi mennä järjestyksessä), ei hän osaa noudattaa ohjetta.

Vierailija
70/4732 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen paljonkin ihmisiä jotka ovat heikkolahjaisia, mutta vain osassa elämän osa-alueita.

Vaikkapa  työkavereita, jotka pärjäävät työssään ok mutta ovat monella elämän osa-alueella huonosti menestyviä esim. eivät osaa käyttää tietokonetta (etsiä tietoa netistä yms, aina pitää sanoa joku osoite), käyttää tekstinkäsittelyohjelmaa, siirtää vaikka kuvaa puhelimesta koneelle. Sitten jossain vaiheessa saattaa paljastua, etteivät ole koskaan käyttäneet vaikkapa jotain ohjelmaa joka liittyy työhön. Jotkut tutut eivät osaa laittaa yhtään ruokaa (n. 30v naiset ja miehet) eli kananmunan keitto tuottaa jo ongelmia, eivät osaa ostaa vaikka uutta lamppua valaisimeen tai pölypusseja, eivät pysty pitämään asuntoaan siistinä. Ongelmia voi olla myös julkisilla kulkemisessa, jonka takia tekevät pidemmän työmatkan sekä monessa muussa arkipäivän asiassa.

En kyllä tiedä onko kyseessä vaan laiskuus tai tapa toimia eli teeskennellä pöljempää kuin onkaan jota toiset tekisivät asioita heidän puolestaa.

Vierailija
71/4732 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ennen tuntenut ainuttakaan "heikkolahjaista", mutta tämän ketjun luettuani, olen täysin varma, että heitä on olemassa. Ei niinkään ne, keistä kommentit kertovat, vaan itse kommentoijat (lukuunottamatta muutamaa kommentoijaa).

Vierailija
72/4732 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 16:31"]

En ennen tuntenut ainuttakaan "heikkolahjaista", mutta tämän ketjun luettuani, olen täysin varma, että heitä on olemassa. Ei niinkään ne, keistä kommentit kertovat, vaan itse kommentoijat (lukuunottamatta muutamaa kommentoijaa).

[/quote]

Tulihan se maailmaa syleilevä, kaikkia ymmärtävä, kukkahattutäti-kommentti sieltä vihdoin! Niin, me kaikki olemme omalla tavallamme älykkäitä, ne joilta puuttuu se käytännön äly ovat vahvoja sydämen sivistyksessä jne...

Vierailija
73/4732 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuksen tulisi kertoa näille heikkolahjaisille melkein kehitysvammaisille että olisitte menneet lääketieteelliseen tai kauppakorkeaan niin ette olisi niin vajukkeja luusereita ja yhteiskunnan rasittavia elättejä!

Jokainen kyllä pystyy mihin tahansa, kun oikein näkee vaivaa.

Vierailija
74/4732 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi sukulainen luultavasti ainakin vähän, ja hänen suvussaan kulkee paljon erilaisia oppimishäiriöitä. Sukulainen pärjää tavallaan hyvin elämässä mutta joskus huomaan että hoksottimet ei ihan toimi niinkun pitäisi, ja arkisten asioiden hoitaminen on hänelle vaikeaa, mutta taas toisaalta ei. Luulen että osa liittyy juuri johonkin sosiaalisten tilanteiden kammoonkin. Joskus kuitenkin tulee sellaisia kommentteja että ihmettelen mitä siellä päässä liikkuu :D

Mutta niin ihmettelen joskus itsestänikin. Olen monta kertaa pähkäillyt kauan jotain ilmiselvää asiaa, esim. miten joku toimii, pitäisi koota tms. Ja töissä minäkin otan paineita siitä että kaikki pitäisi oppia ekalla kerralla etten vaan olisi tyhmä kuten sukuni. Ja tosiaan, sellainen hitaus tuntuu ärsyttävän niitä temperamenttisia ja nopeita henkilöitä.

Minulla on kuitenkin yliopistotutkinto ja kykenen hyvin luovaan ja abstraktiin ajatteluun, joskus vaan tuntuu pätkivän vähän ja lamppu syttyy hitaasti, varsinkin jos on jotain yksinkertaisia juttuja. Voin analysoida jotain teorioita esseissä loistavin arvosanoin yms. mutta sitten ihmetellä jotain palikkatestejä. Vai onkohan se sittenkin sitä jännittämistä? Joskus töissä mietin että nuo pitää minua varmaan ihan tyhmänä, samalla tavalla kun pidän joskus sukulaistani.

Vierailija
75/4732 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 22:15"]

Mammasivuston monilisääntyjät. Tyhmät, rahattomat, mutta lisääntyä pitää ja täyttää maa, vaikka mitään rahkeita ei ole - ei taloudellisia, ei kasvatustaitoja eikä -kykyjä. 

Terveisin veronmaksajaraataja

[/quote]

ALvin jälkeen kaikki ovat olleet veronmaksajia.

Vierailija
76/4732 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lähenpääkin kokemusta ap Ddddddd? No ihan muute vainnnnn kyysyyn.

Vierailija
77/4732 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2012 klo 22:27"]

ja nykyään jopa vammaiset pyritään saamaan työelämään...

[/quote]

Vammaiset ylittävät itsensä työelämässä. Samoin moni ylittää itsensä esimerkiksi saavutettuaan ylitsepääsemättömän lääkiksen tai lentiksen (lentäjän tutkinnon). Molemmat ammatit ovat kuitenkin äärimmäisen vaikeita saavuttaa ja vastaavat ihmiselämästä.

Moni vammainenkin vastaa ihmiselämästä esimerkiksi ajaessaan bussia tai rekka-autoa. Silti palkka jää hyvin alhaiseksi, jos verrataan lentäjiin tai lääkäreihin.

Vierailija
78/4732 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Ihan hyvin hänellä taitaa mennä. Töitä on riittänyt ja on ahkera. Lapsia ei ole, on vapaaehtoisesti lapseton. Jotkut asiat elämässään ovat vähän holtittomalla tolalla, mutta ei ainakaan vedä muita siihen mukaan. Pääosin kuitenkin vissiin hyvin menee.

Vierailija
79/4732 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 17:39"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2012 klo 22:27"]

ja nykyään jopa vammaiset pyritään saamaan työelämään...

[/quote]

Vammaiset ylittävät itsensä työelämässä. Samoin moni ylittää itsensä esimerkiksi saavutettuaan ylitsepääsemättömän lääkiksen tai lentiksen (lentäjän tutkinnon). Molemmat ammatit ovat kuitenkin äärimmäisen vaikeita saavuttaa ja vastaavat ihmiselämästä.

Moni vammainenkin vastaa ihmiselämästä esimerkiksi ajaessaan bussia tai rekka-autoa. Silti palkka jää hyvin alhaiseksi, jos verrataan lentäjiin tai lääkäreihin.

[/quote]

No ei ainakaan lääkäriksi ole mitenkään ylivoimaisen vaikeaa päästä opiskelemaan :-O

Vierailija
80/4732 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 16:44"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 16:31"]

[/quote]

Tulihan se maailmaa syleilevä, kaikkia ymmärtävä, kukkahattutäti-kommentti sieltä vihdoin! Niin, me kaikki olemme omalla tavallamme älykkäitä, ne joilta puuttuu se käytännön äly ovat vahvoja sydämen sivistyksessä jne...

[/quote]

Nonniih, niinhän me kaikki ollaan jollain tapaa hyviä ja arvokkaita, ihan omina itsenämme. Kaikissa meissä on jotain hyvää. Nämä hiukan erilaiset ihmiset voivat opettaa meille kaikille jotain hyvää. Kaikkea hyvää meille kaikille!