Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetko ihmisiä, jotka ovat heikkolahjaisia, mutta eivät kuitenkaan kehitysvammaisia?

Vierailija
04.04.2012 |

miten ovat selvinneet elämässään? käyvätkö töissä? Miten selviävät kotitöistä ja lasten kasvatuksesta jos heillä lapsia on?

Kommentit (4732)

Vierailija
81/4732 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aivan totaalisen surkea matematiikassa, epäilen että itselläni on ns. numerosokeus, jota voisi lukemieni artikkeleiden mukaan verrata lukihäiriöön. Minua ei ole testattu, koska kun itse olin koulussa, ei moisia termejä edes tiedetty. Sain kuitenkin paljon opettajilta anteeksi, koska olin muuten ihan ok koulussa, joissain aineissa oikeastaan erityisen hyvä. Niin ja olen kuitenkin onnistunut opiskelemaan kaksi korkeakoulututkintoa (luonnollisesti kummassakaan ei liiemmin matematiikkaa tarvita) ja saan todella hyvää palkkaa, asiat muutenkin ok. Oikeastaan kukaan tuttavistani ei edes tiedä, että olen ihan kehitysvammaisen tasolla matematiikassa.Jos on pitänyt joskus suorittaa joku yhteenlasku keskustelujen lomassa, esim. ystäväni kysyi leppoisasti ravintolassa laskun tultua, että jos maksaisin ruuista kolmasosan, kun hän on minulle vähän velkaa ja menin ihan paniikkiin, koska en yksinkertaisesti osaa laskea sitä nopeasi kokonaissummasta ja kuittasin vaan, että ei mitään pötypuheita, minähän olin hänet kutsunut ja että haluan maksaa kaiken! Puuh, se oli lähellä...

Että miten tämä 'heikkolahjaisuus' nyt sitten edes määritellään...

tämä ns. heikkolahjaisuuteni tällä elämän osa-alueella kun ei pahemmin mihinkään vaikuta

Vierailija
82/4732 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidin itseäni heikkolahjaisena vuosikymmeniä.

Hankin sairaseläkkeen, jonka turvin elin lokoisasti elämääni pitkään, kunnes tajusin että taidan olla vain perso helpolle elämälle.
Olen siis laiska ihminen.

Sitten kävin nelikymppisenä iltalukion ja jatkoin oikikseen.

Oikis sopi minulle hyvin sillä sielä pitää vain opiskella asioita ulkoa.

Olen hyvin älykäs ja sisäistän asiat nopeasti. Ulkoa opettelu on ollut minulle aina vaikeaa.

Säälin syvästi kehitysvammaisia ja minusta heille kuuluu samansuuruinen palkka, kuin normaaleille ihmisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/4732 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostan, kun löysin tämän Googlen kautta.. sain äskettäin AdhD-diagnoosin ja siihen liittyen papereitani penkoessa, löysin ala-asteen todistuksen johon opettaja kirjoittanut " Tiina (nimi muutettu heikkolahjainen?"

heikkolahjainen, tyhmä.. mikä on totuus? tiedän vain sen, että normaali en ole. kävin peruskoulun mukautetulla luokalla, koulun jälkeen oli lukuisia työkokeiluja kunnes sain eläkepäätöksen kaksivitosena.. älkää kysykö miten siinä onnistuin, olen vissiin niin toivoton tapaus :D ! osaan lukea, luen mielelläni. mutta matikkapäätä ei ole yhtään, enkä oikein  ymmärrä hallitse rahan käyttöä. kaikenmaailman lippujen ja lappujen täyttö on pahinta maailmassa, en myöskään oikein ymmärrä käyttöohjeita tai reseptejä... tosin tässäkin olen petrannut ja etsin netistä reseptejä, jotka eivät saa aivoja solmuun. moni laatikkoruoka esim. on todella yksinkertainen ! olen myös miestä ennakkoluulottomampi maustaja ja yllättävän usein onnistun kokeiluissani :D

niin, minulla on mies. pääasiallinen kokki, siivooja & Kelan tms lappusten täyttelijä taloudessamme...

lapsia meillä on kaksi, tervettä ja reipasta tapausta.  kumpaakin osaan hoitaa ilman että jonkin tarvitsisi vääntää rautalangasta tyyliin "vauva itkee, tee jotain". äitiys onkin antanut suuntaa & sisältöä elämälleni, ilman lapsia olisin luultavasti täysi kännissä kaikki päivät tai jotain.. olen suunnattoman ylpeä lapsistani ja toivon, että ovat saaneet enemmän isänsä geenejä ja vähemmän minun !

en hallitse nykyteknologiaa, olen ihan onneton kännyköiden & tietokoneiden kanssa. minulla on myös olematon suuntavaisto ja suurin osa tiedosta sujahtaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.  ystäväni tuntevat minut tälläisenä höttöpäänä eivätkä oikein osaa enää ihmetellä mitään :D

isäni on myös semmoinen höhlä ja äitini on aina ollut se joka maksaa laskut, laittaa ruokaa jne.. välillä mietin, että tä¨män täytyy olla perinnöllistä ! myös isän veli on melko yksinkertainen a serkullani (siis tämän setäni tyttärellä) on cp-vamma, asuu laitoksessa

oho, tulipa pitkä sepustus.. oikea romaani :D

Vierailija
84/4732 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden joka on lähihoitajana. Häneltä on otettu lapset huostaan koska ei pysty huolehtimaan heistä. Työpaikallakaan hän ei pärjännyt ja sopimusta ei siis jatkettu. Ei ollut kyvykäs vastaamaan muiden ihmisten hoidosta. esim. silmätippoja ei osannut laittaa, ei vaihtaa vaippaa saatika suihkuttaa. Myöskään roskia hän ei kertomansa mukaan osannut viedä. Nykyään hän on uudessa työpaikassa sijaisena, saa nähdä miten on mennyt...

Vierailija
85/4732 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvin tuolla näyttää pyyhkivän. Kateellisena olen vuosikaudet seurannut hänen elämäänsä; mies kun mies niin aina kaatuu. Tällä hetkellä yksi lapsi edellisestä suhteesta ja nyt yrittävät uuden miehensä kanssa ensimmäistä yhteistä lasta. Kihloissakin on tällä hetkellä (ollut monta kertaa ennenkin). Työtön ollut kyllä koko ikänsä, ei ole koulutusta. Kavereitakin on hirveästi. Vaihtaisin kyllä hänen kanssaan paikkaa vaikka heti.

Vierailija
86/4732 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäpuoleni ja velipuoleni. Äitini lienee normaaliälyinen, mutta kunnianhimoton.

Vierailija
87/4732 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 16:31"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 15:55"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2012 klo 21:45"]Onko kaikki apukoulua käyneet heikkolahjaisia?

[/quote]

Ei, sinne laitetaan normaaleja sekaan, ihan vaan kiintiöiden takia.

Vitun idiootti.

[/quote]

Entiseen apukouluun päätyi helposti esimerkiksi lukihäiriön takia. Myös perheen olosuhteet saattoivat aiheuttaa heikompaa suoriutumista koulussa. Kukahan on idiootti...

[/quote]

Apukouluun laitettiin menneinä vuosikymmeninä aivan väärinkin perustein. Esimerkki omasta kansakoulustani: Aivan normaaleja lapsia joutui apukouluun. Minulle jäi ajatus, että kansakoulun opettajalla oli silloin suuri valta siinä, kuka katsottiin apukoulutasoiseksi. Muistan myös erään isän ja äidin estäneen poikansa menon apukouluun. Ja ihan hyvin hän sitten suorittikin tavallisen kansakoulun ja edelleen peruskoulun, joksi koulu juuri siinä saumassa muuttui.

Jonkun testinkin muistan. Se tehtiin kaikille oppilaille. Piti ainakin lukea jotain ja vastailla kysymyksiin. Tuo testi seuloi myös esim. puheterapian tarpeessa olevia.  

Tämä kansakoulun opettaja oli myös oma opettajani ja hänestä jäi kuva aika mustavalkoajattelijasta. Ilmeisesti oli yksisilmäisesti pohtinut, että apukoulusta olisi hyötyä näille sinne osoitetuille oppilaille miettimättä ollankaan, minkä leiman apukoulu oppilaisiin laittoi. 

Vierailija
88/4732 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälin kaikkia vähälahjaisia... En itse selviäisi ollenkaan, enkä haluaisikaan selvitä, jos ÄO:ni olisi ollut alle 120... Viiltäisin varmana ranteeni auki... Sori, ei ollut tarkoitus mollata... Olen vaan liian herkkä ja empaattinen kyetäkseni käsittelemään tällaisia sisäisen minäni todellisuuksia suhteessa, annetun sympatian ja empatian lähteenä toimivaan fiktiiviseen "totuuteen".

Vierailija
89/4732 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse, ainakin nuorisoterveystodistuksen mukaan, lisämaustettuna vielä matemaattiset oppimisvaikeudet, jotka hankaloittavat fysiikan, matematiikan ja kemian (nuista kahdesta edellä mainitusta olin mukautetussa opetuksessa) opiskelua, muista aineista selvisin huonosti tai hyvin. Kasin sain äidinkielestä, ruotsista, elämänkatsomustiedosta ja yhteiskuntaopista. Keskiarvo päättötodistuksessa oli 7,5.  Ysejäkin mahtui myös joukkoon kolme, ysin sain kuvataiteesta, musiikista ja ilmaisutaidosta.

Tällä hetkellä opiskelen viimeistä vuotta tarjoilijaksi, ja työssäoppimisjaksot olen suorittanut hyvin tai kiitettävin arvosanoin. Kassatyöskentely onnistuu minulta hyvin ;) En ole siis väliinputoajaksi joutunut, kuten monet heikkolahjaiset tahtoo :( Olen myös ammattikoulussa onnistunut kehittämään englannin kielen taitojani, ja osaan ainakin ne perusjutut sekä asiakaspalveluenglannin, niitä minä tarvitsenkin. Opiskelen siis tavallisessa ammattikoulussa. 

Itse tällä hetkellä asun omassa kämpässä, maksan laskut itse, eikä Kelan papereiden täyttäminen tai asioinnit tuota ongelmia, osaan siis varata lääkäriajat, asioida lääkärissä tai apteekissa itse. 

Tunnen kyllä yhden heikkolahjaisen oloisen tytön, en tiedä onko edes, mutta itse luulen hänen olevan. Ei näy ulkoapäin, on ihan ns. normaalin näköinen, suurimmaksi osaksi oli pienluokassa, aina kun minulla oli matematiikkaa tai fysiikkaa kyseisessä luokassa. Tytölle oli vaikeaa kokeiden tekeminen, kun ei millään mikään jäänyt päähän ja kirjaakin sai käyttää apuna. Meinasi harjaantumisopetukseen joutua, jos olisi vain halunnut sinne, mutta ei suostunut tutustumisen jälkeen, koska siellä suurin oppilaista oli kehitysvammaisia. Tällä hetkellä tuo tyttö on eronnut miehestäänsä (en tiedä tuon miehen taustoja) ja muuttanut erilleen hänestä. Pärjää yksin, eikä ole mitään avustajia, jotka auttavat arjessa ja lomakeasioissa. Töitäkään ei ole tehnyt päivääkään, eikä opiskellut ammattia, koska on keskeyttänyt opiskeluja ja työpajassa työskentelyt lukuun ottamatta valmentavaa. Viimeksi tavatessani hänet kertoi hakevansa ammattikouluun, ja toivottavasti sitten kiinnostaakin!

Vierailija
90/4732 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2012 klo 22:22"]

Kävin ylä-asteen pari viimeistä vuotta "apukoulun" puolella. Syynä oli lintsaus, minulla oli hylättyjä kursseja niin paljon, että olisi ollut mahdotonta suorittaa hylättyjä ja samaan aikaan edetä normiluokan mukana uusia. Ylä-asteen jälkeen menin lukioon, jonka menin lähes kokonaan lukematta läpi. Kirjoituksiin vasta panostin ja kirjoitin L:n, E:n ja kolme M:aa. Lukion jälkeen luin itseni kandiksi ja sen jälkeen olen työskennellyt myymäläpäälliköksi. (Pidän enemmän fyysisestä työstä.) Minua on monessa yhteydessä sanottu kielellisesti, matemaattisesti ja liikunnallisesti lahjakkaaksi.
Olenko siis heikkolahjainen, kun olen ollut erityisluokalla?

[/quote] vaikutat olevan keskitasoa älykkäämpi

Vierailija
91/4732 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 17:48"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 17:39"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2012 klo 22:27"]

ja nykyään jopa vammaiset pyritään saamaan työelämään...

[/quote]

Vammaiset ylittävät itsensä työelämässä. Samoin moni ylittää itsensä esimerkiksi saavutettuaan ylitsepääsemättömän lääkiksen tai lentiksen (lentäjän tutkinnon). Molemmat ammatit ovat kuitenkin äärimmäisen vaikeita saavuttaa ja vastaavat ihmiselämästä.

Moni vammainenkin vastaa ihmiselämästä esimerkiksi ajaessaan bussia tai rekka-autoa. Silti palkka jää hyvin alhaiseksi, jos verrataan lentäjiin tai lääkäreihin.

[/quote]

No ei ainakaan lääkäriksi ole mitenkään ylivoimaisen vaikeaa päästä opiskelemaan :-O

[/quote] ellei fysiikka suju niin ihan mahdotonta päästä lääkikseen

Vierailija
92/4732 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen.
Minut

Vierailija
93/4732 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 12:56"]

Musta tuntuu, että aika moni ihminen on heikkolahjainen, ainakin itseeni verrattuna. En ole itsekään mikään ruudinkeksijä enkä kehu itseäni, mutta joskus mietin millainen elämän sisältö joillain ihmisillä on. Heillä ei ole mitään taitoa, mikä toisi sisältöä elämään(käsityöt, musiikki, kuvataide, puutarha...). He siis eivät TEE mitään vapaa-ajallaan ja työssäänkin ovat jossain kaupankassalla tms.

Onko sellaisen ihmisen elämä tyhjää?

[/quote] ihmnisillä on eri intressit, inhoon käsitöitä ja puutarhatyöt ne vasta tylsiä ovatkin jne

Vierailija
94/4732 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 16:57"]

Kokoomuksen tulisi kertoa näille heikkolahjaisille melkein kehitysvammaisille että olisitte menneet lääketieteelliseen tai kauppakorkeaan niin ette olisi niin vajukkeja luusereita ja yhteiskunnan rasittavia elättejä!

Jokainen kyllä pystyy mihin tahansa, kun oikein näkee vaivaa.

[/quote] ei pysty, kukin kykyjensä mukaan

Vierailija
95/4732 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikkolahjaisiksi määrittelen kaikki ne, jotka ovat eri mieltä kanssani. Ne, jotka ovat täysin eri mieltä kanssani, luokittelen jo kehitysvammaisiksi.

Vierailija
96/4732 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoinen joukko tämän palstan kirjoittajista osoittaa heikkolahjaisuuden piirteitä.

Vierailija
97/4732 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee mieleen yksi kouluaikainen kaveri, joka oli ehkä vähän muita hitaampi hoksaamaan, tai miten sen nyt selittäisi. Ei vaikka ymmärtänyt monimutkaisia vitsejä. Huumorintajua toki oli kunhan huumorinlaji oli sopiva eikä liian vaikea. Ei kylläkään missään arkiasioissa sinänsä mitenkään toivoton ollut tai ole tietääkseni (en ole vuosiin tavannut nyt), ja vaikkapa sellaisista asioista kuin ystävyys puhuttaessa puhui ihan viisaasti, ymmärsi elämää. Minulle vain jäi mielikuva, että joutui ehkä näkemään monien arkisten asioiden selvittelyssä vähän enemmän vaivaa kuin muut ja jäi muiden jalkoihin esim. nokkeluutta ja nopeaa hoksaamista vaativissa seurapeleissä.

Peruskoulusta hän selvisi 'ihan hyvin', oli tunnollinen ja kiltti oppilas. Mutta lukiossa tuli raja vastaan, vaikka oli tunnollinen oppilas. Vaihtoi ammattikouluun. Joka taas meni ihan ok, mutta on ollut paljon työttömänä aikuisena. Opiskeltu ala ei kai ollut hänelle mitenkään erityisen innostava ja kiinnostava edes, mutta kiltisti senkin koulun kävi. Joskus ei vain löydy niin innostavaa ja sopivaa alaa, johon myös pääsisi opiskelemaan ja selviäisi opinnoista eikä olisi muitakaan esteitä alalle. Lapsistaan varmasti pystyy ihan hyvin pitämään huolta ja käytännön elämässä selviämään, vaikka joskus tarvitsisi apua Kelan lomakkeiden kanssa eikä olisi kuuminta hottia työmarkkinoilla.

Vierailija
98/4732 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani on useiden testien mukaan heikkolahjainen, ikää hänellä 21 vuotta.

Hänet diagnosoitiin tänä vuonna, josta on ihan suurta taistelua ollutkin. Vuonna -01 hän sai diagnoosin vaikea ADHD, vaikka mielestämme hänellä oli muutakin kuin ADHD. Oli pyynnöstämme lasten neurologisella poliklinikalla vuonna -05, mutta sieltäkin tuli se sama diagnoosi ADHD. 3-9 luokka kokonaan mukautetussa opetuksessa ja sen jälkeen erityisammattikouluun vuodeksi valmentavalle, kiinteistönhuoltajaksi valmistui viime vuonna.

Asui ensimmäisen vuoden koulun asuntolassa, mutta sai potkut alkoholin käytön ja rahan lainaamisen takia, pääsi toisena vuonna takaisin asuntolaan ja potkut tuli samoista syistä.

Suoriutuu yksinkertaisista ja selkeistä tehtävistä, ja näillä ominaisuuksilla onkin vaikea työllistyä. En tiedä, miten auttaisin poikaa. Hän jää todennäköisesti väliinputoajaksi, mutta mihinkään eläkkeisiin tai tuettuihin töihinkään ei ole oikeutettu.

Tyttöystävä on pojalla, joka on myös erityisnuori.

Vierailija
99/4732 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2012 klo 23:09"]Eräs kaverini. En oikeastaan tiedä onko hän varsinaisesti "heikkolahjainen", mutta hän on jotenkin... outo. Pärjäsi koulussa keskiverrosti, asuu avoliitossa ja pärjää ihan hyvin työssä ja elämässä muuten. Välillä vaan tuntuu että hänen logiikkansa on ihan eri planeetalta kuin muiden ihmisten. Hän on ikään kuin vähän vainoharhainen, sillä hän kuvittelee usein muiden ihmisten kuvittelevan hänestä jotain jonkin yhdentekevän kommentin tai eleen takia. Hän on irtisanoutunut ainakin kahdesta työpaikasta tämän takia. Hän on yltiösosiaalinen, mutta hienovarainen ei sitten yhtään, sanoo välillä liiankin suoraan omat ajatuksensa eikä ymmärrä, että muut saattavat loukkaantua. Ja hän itse loukkaantuu, jos hänelle puhuu hänen omalla tyylillään. Välillä kuvittelee liikoja itsestään ja sen takia joutuu kiusallisiin tilanteisiin. Hankki paimenkoiran kerrostalokaksioon, epäilen vahvasti ettei koira saa tarpeeksi liikuntaa. Lapsia hänellä ei onneksi ole. Sen verran tuuliviiri mielipiteissään ja teoissaan hän on, etten tiedä mitä lasten kasvatuksesta tulisi.

Keskosena syntyminen ja koulukiusaaminen ovat voineet ehkä vaikuttaa lopputulokseen... En tiedä. Luulen että häntä kiusattiinkin juuri siksi, että hän on vähän kummallinen. Ei millään helposti määriteltävällä tavalla, mutta kuitenkin. Nykyään edelleen melko vaikeasti masentunut tapaus.
[/quote
Asperger,mielenterveysongelmia esim. Kaksisuuntainen mielialahäiriö?

Vierailija
100/4732 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Big Brotherin katsojat. Tosin on joukossa myös oikeita kehareitakin.