Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko ihmisiä, jotka ovat heikkolahjaisia, mutta eivät kuitenkaan kehitysvammaisia?

Vierailija
04.04.2012 |

miten ovat selvinneet elämässään? käyvätkö töissä? Miten selviävät kotitöistä ja lasten kasvatuksesta jos heillä lapsia on?

Kommentit (4735)

Vierailija
841/4735 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tunnen. Yleensä he ovat koronan kieltävät änkyrät.

Vierailija
842/4735 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan tulevaisuudessa ei ole lääkäreitä yms ollenkaan. Eihän kovin moni nuori ees nykyään haaveile mistään uraputkesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/4735 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykylapsilla ja nuorilla on semmosta luovaa älyä.

Vierailija
844/4735 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykylapset ja nuoret on vaan erilaisia oppijoita

Lukihäiriöinen oppii eri lailla, se ei kerro mitään ihmisen älykkyysosamäärästä. Moni saattaa kuunnella musiikkia, juo Aalto-lasista tai katsoa elokuvaa tietämättä, että sen takana on voinut olla lukihäiriöinen ihminen. Esimerkkinä Walt Disney ja Alvar Aalto olivat lukihäiriöisiä.

Inhoan sanan "erikoislapsi" käyttöä, koska se vain lisää ennakkoluuloisuutta ja oletetaan, että kyseessä on kehitysvammainen tai häirikkö. Se olisi loukkaavaa minunlaista kohtaan, etenkin sana "heikkolahjainen" tai "kehitysvammainen". Itse vältän ko. sanaa, ja kerron suoraan matematiikassa olevan puutteita.

Vierailija
845/4735 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lukihäiriö on yleinen diagnoosi mikä näillä ns. Indigolapsilla on annettu.

Vierailija
846/4735 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla ei ole itellä ollut koskaan ongelmia lukemisen ja kirjoittamisen kanssa

Vierailija
847/4735 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olla Uuno Turhapuro

Vierailija
848/4735 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän diagnoosin Uuno saisi jos se oisi oikea henkilö? 😀

Vierailija
849/4735 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylivilkkaita ihmisiä on kumminkin ollut aina olemassa. Ja ennen ei oo diagnosoitu mitään ADHD:ta ja hyvin on ihmiset pärjänneet ilman lääkkeitä. Toki ymmärrän sen että monelle on helpotus kun saa sen ADHD diagnoosin ja lääkkeet.

Totta turiset. Jos ADHD on lievä ja henkilöllä on korkea älykkyysosamäärä sitä kompensoimassa, niin tämä ei ole ongelma. Mutta jos on vaikeampi ADHD ja oppimisvaikeuksia niin silloin on diagnoosi ja lääkkeet varmasti helpotus. ADHD-oireet voivat kadotakin kokonaan aikuisena, etenkin jos lievä tapaus.

Vierailija
850/4735 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukihäiriöinen oppii eri lailla, se ei kerro mitään ihmisen älykkyysosamäärästä. Moni saattaa kuunnella musiikkia, juo Aalto-lasista tai katsoa elokuvaa tietämättä, että sen takana on voinut olla lukihäiriöinen ihminen. Esimerkkinä Walt Disney ja Alvar Aalto olivat lukihäiriöisiä.

Inhoan sanan "erikoislapsi" käyttöä, koska se vain lisää ennakkoluuloisuutta ja oletetaan, että kyseessä on kehitysvammainen tai häirikkö. Se olisi loukkaavaa minunlaista kohtaan, etenkin sana "heikkolahjainen" tai "kehitysvammainen". Itse vältän ko. sanaa, ja kerron suoraan matematiikassa olevan puutteita.

Jos heikkolahjainen tai kehitysvammainen on loukkaava, niin mikä on sitten korrekti termi heikkolahjaiselle tai kehitysvammaiselle?

Erikoislapsista en ole kuullut puhuttavan, eiköhän erityislapsi ole nykyään se termi, joka langetetaaan kaiken "normaalista" poikkeavan ylle. En ole myöskään ikinä nähnyt, että ketään  erityiseksi lukihäiriön vuoksi tituleerattaisiin.

Vierailija
851/4735 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen. Se ruotsin greta ja eräs merentakainen presidentti tulee ensin mieleen. Vegaaneista ja antivaxx-hörhöistä puhumattakaan.

Vierailija
852/4735 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihmisen kyky tuntea empatiaa muita kohtaan on hyvin vähäinen, aiheuttaa se lapsenomaista toimintatapaa hyvänä esimerkkinä tämän kaltainen aloitus.

Eräs hyvin hyvin heikko itsetuntoinen ja persoonallisuushäiriöinen äiti-ihminen väitti, että erityislapsen äidillä on

myös sama diagnoosi kuin lapsellaan.

On ollut aivan sairaalloisen kateellinen erityislapsen äidistä monesta eri syystä.

Vierailija
853/4735 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ihmisen kyky tuntea empatiaa muita kohtaan on hyvin vähäinen, aiheuttaa se lapsenomaista toimintatapaa hyvänä esimerkkinä tämän kaltainen aloitus.

Eräs hyvin hyvin heikko itsetuntoinen ja persoonallisuushäiriöinen äiti-ihminen väitti, että erityislapsen äidillä on

On ollut aivan sairaalloisen kateellinen erityislapsen äidistä monesta eri syystä.

Jostain olen kuulut, että erityislapsia annetaan vain vahvoille ja fiksuille ihmisille.

Vierailija
854/4735 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain olen kuulut, että erityislapsia annetaan vain vahvoille ja fiksuille ihmisille.

Annetaan? 

Tämä on taas näitä latteuksia, joita hoetaan kun yritetään lohduttaa tai selvitä helvetillisestä tilanteesta.

Vierailija
855/4735 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän. Joskus ollut työkokeilussa, mutta muuten työtön. Oma-aloitteisuus heikko, ei oikein ymmärrä syy-seuraussuhteita. Esim. jos ostaa tukirahoilla telkkarin, niin sitten ei ole enää rahaa maksaa vuokraa. Tehnyt liudan lapsia ei-niin fiksujen naisten (äitejä 2), kaikki lapset enemmän tai vähemmän vammaisia. On vihainen, kun lastensuojelun kanssa joutuu tekemisiin, kun ihan hyvä isä hän on. Apukoulussa käynyt aikanaan, eikä ole oikein sielläkään pärjännyt. Ei oikein ymmärrä siivota kotia, ahtaasti asuvat, lapsia pajon ja koirankin ovat siihen hankkineet, huonolla hoidolla sekin.

Olen ollut pitkään sinkkuna, hän ystävällisenä miehenä on useampaan kertaan ehdottanut, että hän voisi ystävänpalveluksena siittää mulle lapsen tai useamman. On siis uskovainen ukkomies kyseessä. Ihan tosissaan on ollut, kun selittänyt kuinka hienoa olisi paljaalla touhata ilman ehkäisyä vieraan kanssa, kun vaimo ei enempää suostu lapsia tekemään, ja mies haluaisi vielä isäksi. Eli tällä perusteella hänellä on oikeus käydä vieraissa, varsinkin, kun ensisijaisesti olisi lasta tekemässä... En näe, että olisin ikinä niin epätoivoisesti vauvakuumeessa, että tuon miehen viallisia geenejä alkaisin monistamaan.

Miksi ihmeessä olet tuollaisen miehen kanssa tekemisissä? En katsoisi päinkään, jos olisi mahdollista.

Itse joudun olemaan heikkolahjaisen kanssa tekemisissä, kun on sukulainen ja ikäväkseni huomannut, että hermoni eivät enää tahdo millään kestää tyhmyyttä. Harkitsen edunvalvontaa, koska ei tämä ole häntäkään kohtaan oikein. Tyhmyyteen liittyvä itsepäisyys ja herkästi suuttuminen ovat vetäneet oman kärsivällisyyteni minimiin, mutta en tiedä mitä muutakaan tehdä kuin hoitaa asioita. Ei niitä asioita viranomaisetkaan kunnolla hoida, vaan jäisi heitteille ilman minua. Myönnän, että inhoan tätä ihmistä, joten olisi parempi hänelle asua hoitokodissa. Mutta kun sinne ei melkein normaali pääse, mutta yksinkään ei pärjää.

Vierailija
856/4735 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos heikkolahjainen tai kehitysvammainen on loukkaava, niin mikä on sitten korrekti termi heikkolahjaiselle tai kehitysvammaiselle?

Erikoislapsista en ole kuullut puhuttavan, eiköhän erityislapsi ole nykyään se termi, joka langetetaaan kaiken "normaalista" poikkeavan ylle. En ole myöskään ikinä nähnyt, että ketään  erityiseksi lukihäiriön vuoksi tituleerattaisiin.

Nykyään kaikki niputetaan sanan "erikoislapsi" alle. On minulla dysfasiakin havaittu ollessani pieni ja aspergermaista käytöstä on myös minulla. Ja tuosta jälkimmäisestä aion ottaa lisää selvää näyttäessäni vihreää valoa epäilyille.

Minä kerron suoraan olevani dysfaatikko ja mahdollinen Asperger-piirteinen, enkä erikoislapsi saati - nuori. Samoin kuvailen serkkuaniakin, jolla on dysfasia, lukihäiriö ja adhd, sanan "erikoislapsi" sijaan. Pystyn ainakin avaamaan ihmisille oikeilla sanoilla edes vähän, mistä on kyse, sen sijaan, että alkaisin käyttämään kiertoilmaisuja.

Inhoan muutenkin poliittista korrektiutta ja jatkuva termien vaihtelu on mennyt joissain pitkälle. Ihan kuin se muuttaisi asiaa mihinkään suuntaan. Enemmän pitäisi puuttua ennakkoluuloihin, mitä varmasti moni saa kohdata heikkolahjaisuuden takia. Onko termien vaihtaminen muuttanut ihmisten asenteita? Tuo sana "heikkolahjainen" on mennyt ihan samaan kastiin kuuluisan n-sanan tai vaikkapa sanan "lihava" kanssa, mistä nykyään myös puhutaan kurvikkaina ja painorajoitteisina.

Vierailija
857/4735 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se oiskin parasta kun puhuttaisi vaan erikoislapsista ja eikä annettaisi mitään lukihäiriö yms diagnooseja.

Vierailija
858/4735 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annetaan? 

Tämä on taas näitä latteuksia, joita hoetaan kun yritetään lohduttaa tai selvitä helvetillisestä tilanteesta.

Kristinusko ei sovi kaikkien mielenterveydelle, etenkin jos ajattelee tunteilla. Juuri nuo kehitysvammaisen sikiön aborttia vastustavat ja "Erikoislapsia saa vain vahvat ihmiset" - mantraa hokevat ovat juurikin tyypillisiä kristittyjä, jotka tulee lässyttämään kaiken elämän olevan arvokasta. Ne ei kunnioita naisen itsemääräämisoikeutta näin isossa asiassa. Miettikää nyt pahasti kehitysvammaista, joka ei ymmärrä syömisen ja oksentamisen eroa ja tulehduskierteet tulevat tutuiksi. Noin pahasti kehitysvammaisen hengissä pitäminen on karmeaa rääkkäystä. Varmaan tuollainen huutaa sisäisesti armoa.

On aivan tabu puhua vaikeuksista lapsen, jolla on diagnoosi, kanssa perheessä. Erityisesti jos lapsella on kehitysvamman ohella liitännäissairauksia ja - vammoja, jotka vaatii jatkuvaa valvomista ja hoitoa, jolloin mahdolliset sisarukset jää vaille huomiota. Vanhemmat vain kiillottaa egoaan sillä kehitysvammaisella (en ole hirveämmin törmännyt tällaiseen käytökseen, jos kyseessä on lukihäiriöinen tai adhd-lapsi) lapsellaan ja hehkutetaan, kuinka se lapsi on perheen timantti. Rikkaushössötyksillä peitellään mahdollista tuskaa ja surua.

Eri asia, jos vaikkapa kouluun lähtiessä lapsi paljastuisi kehitysvammaiseksi tai vammautuisi onnettomuuden takia. Sitä tilannetta ei kukaan voi valita. Silloin vain on opittava elämään asian kanssa ja tehtävä parhaansa lapsensa vuoksi. Itse vain pitäisin peukkuja, että vamma olisi lievä jos jotain häikkää havaitaan, eikä olisi täysin elävä kuollut, joka ei ymmärrä maailmasta, ei osaa edes puhua, käydä vessassa ja syödä itse.

Vierailija
859/4735 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä lukihäiriö on vähä harhaanjohtava termi. Joillain saattaa olla diagnosoitu lukihäiriö vaikka niillä ei ole kun ongelmia kirjoittamisen kans,mutta lukeminen sujuu.

Vierailija
860/4735 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän pitäisi olla kirjoittamishäiriö erikseen kans.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi