Tunnetko ihmisiä, jotka ovat heikkolahjaisia, mutta eivät kuitenkaan kehitysvammaisia?
miten ovat selvinneet elämässään? käyvätkö töissä? Miten selviävät kotitöistä ja lasten kasvatuksesta jos heillä lapsia on?
Kommentit (4735)
Tylsää tylsää tylsää ja vielä kerran tylsää😀
Oishan mulla hommaa nimittäin riskit pitäs hoitaa mut kun on nii laiska immeinen nii ei jaksa😂
Lenkillekki vois mennä vielä mut kun ei huvita😀
Kun siihen lisää häikäilemättömyyden, niin voi pojat, yhtä helvettiä oli ne duunipäivät.
Kieltääköhän ne kohta lenkkeilynkin koronan takia😀 Se on kyllä joo liioittelua ei lenkillä voi saaha tartuntaa jos pysyy muista kaukana.
Työkaveri on kyllä tällainen. Ollut samassa firmassa, samassa duunissa nyt yli 15 vuotta.
Tehnyt siis käytännössä samaa duunia koko tuon ajan. Ei mitään itseohjautuvuutta vaikka pienessä työyhteisössä kyllä aika nopeasti alkaa hahmottamaan miten kaikki toimii. Jos joutuu tuuraamaan jossain hommassa, menee pasmat ihan sekasin.
Lapsia ei ole, oma hygienia vähän niin ja näin (haisee välillä voimakkaasti) ja elämänhallinta erityisesti omien raha-asioiden kanssa on aika huonoa. Turvautuu edelleen vanhempiensa rahalliseen tukeen, vaikka ikää jo melkein 50 vuotta. Ei mitään suodatusta omien asioiden kertomisessa muille, jolloin olemme oppineet että hänen kämppänsä on kuin himohamstraajien ohjelmasta ja terveys reistailee vähän väliä. Oli mm. sairaalassa hoitamattoman diabeteksen takia ja sai vakavan virtsatulehduksen vähän sen jälkeen. Oli treffeillä miehen kanssa, eikä löytänyt vessaa ajoissa ja pissasi housuunsa. Oli kuitenkin niin mukavaa että ei halunnut jättää treffejä kesken tämän vuoksi. (Tämäkin on hänen itsensä kertomaa...)
Hirveän hyväntahtoinen hän kyllä on, ei koskaan puhu toisista pahaa eikä juoruile. Uskoo käytännössä kaiken mitä hänelle sanotaan ilman minkäänlaista kyseenalaistamista siitä, voisiko asioissa olla jotain enemmän takana.
Kyllähän ihmisten on ainakin kaupassa käytävä.
Oijjoi oijjoi elämä on julmaa mun on pakko twerkkaa että saisin fyrkkaa😀
Ihmisillähän menee kesäkin pilalle jos Koronaa ei saada tapettua ennen kesää. Siinä tapauksessa pitää toivoa ainakin ettei tule kovin kuuma kesä.
En tupakoi enää, mutta tupakointini loppui juuri siihen, kun kävin keskellä yötä kaivamassa omasta tuhkiksesta puoliksipalaneen savukkeen. Tajusin vasta silloin, kuinka pohjalla olen.
Sano mitä sanot, mutta syyt polttamiseen ovat jotain muuta, kuin fyysinen riippuvuus. Poltat siksi, koska nautit siitä ja haluat nauttia elämästä mahdollisimman paljon. Kysy itseltäsi, nautitko maasta poimitun savukkeen polttamisesta!
Olen puhelin addikti ois kyl elämä tylsää jos ei ois Puhelinälyä olemassa
En, mutta itselläni on päinvastainen ongelma. Olen aika lahjakas monissa asioissa, mutta adhd-oireiden vuoksi mietin välillä, että ehkä olenkin myös lievästi kehitysvammainen.
Spede Pasanen on hyvä tyyppi Spede Pasanen ei oo hyvä tyyppi😀
Vierailija kirjoitti:
Lskksks kirjoitti:
Monesti nämä ns älyköt lukiolaiset, insinöörit yms on niitä joilla ei suhteellisuuden tajua eikä ymmärrystä perus arkipäivän asioista
Sanoi hän perustuen absoluuttisesti ei mihinkään. Oppineisuus ja elämänhallinta kyllä kulkevat käsi kädessä tilastollisesti.
Mt-ongelmaisista ja mielisairasta löytyy jopa meitäkin älykkäämpiä ihmisiä. Esimerkkinä tuo Jokelan kouluampuja oli poikkeuksellisen älykäs, mitä hänen kirjoituksiaan luin. Harmi vain kun ei miettinyt vaihtoehdoksi valtiotieteiden lukemista ammuskelujen sijaan. Joskus olen lukenut, että älykkäämpiä on helpompi hallita mitä tulee SSRI-lääkkeiden käytön yhteyksistä koulusurmiin. Se sanonta pitänee osin paikkansa, ettei neroutta ole ilman hulluutta. Muutenkin nuolla monilla kuuluisuuksilla muusikoista taiteilijoihin on ollut ongelmia alkoholin tai huumeiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Lskksks kirjoitti:
Nyt sekoitetaan heikkolahjainen, kehitysvammainen yms Termit keskenään
Ei se ole heikkolahjaista jos käy amiksen tai on siivooja, kokki yms duunari
Jotkut tykkää erialan töistä kuin toiset
Monesti nämä ns älyköt lukiolaiset, insinöörit yms on niitä joilla ei suhteellisuuden tajua eikä ymmärrystä perus arkipäivän asioista
Ei kai kukaan ole sanonut, että amis tekisi kenestäkään heikkolahjaista tai, että kaikki tai edes suurin osa amiksista olisi heikkolahjaisia.
Fakta on silti se, että peruskoulun tai korkeintaan amiksen käyneiden joukossa on huomattavasti enemmän heikkolahjaisia kun korkeammin koulutetuissa. Tämä johtuu ihan vaan siitä, että oikeasti heikkolahjaiselle esim. lukio-opinnot ovat lähes tulkoon mahdottomat suorittaa. Puhumattakaan esim. yliopistosta.Ja toi sun viimenen kappale ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Vaikka toki koulutettujenkin joukkoon mahtuu ihmisiä, joilla ei maalaisjärki pelaa.
Ammattikoulussa käyminenkin on vain hankaloitunut. Nykyään siivoojakin tarvitsee tutkinnon ja pitää opetella eri kieliä. Toki siivoojienkin työ on vaihtelevaa enkä uskoisi ihan heikkolahjaisen pärjäävän sairaalasiivouksessa, joka on näinä aikoina todella tärkeää ja hyvin tarkkaa työtä. Sairaalassa ei riitä kerran viikossa imurointi ja moppaaminen, vaan siellä tasan tarkkaan desinfioidaan paikat ettei bakteerit tarttuisi sairaisiin ja vanhoihin ihmisiin.
Ammattikoulussa on erilaisia tutkintoja. Itse opiskelen kasvatus- ja ohjausalaa, koska matematiikkaan liittyvien oppimisongelmien takia lähihoitajaksi opiskelu olisi mahdottomuus. Suuntani olisi erityisnuorisotyö, johon opettajakin oli arvioinut minun sopivan. Tunnen kyllä yhden, joka on pystynyt lähihoitajaksi opiskelemaan peruskouluaikaisesta tähtimerkitetystä (yksilöllistetty) matematiikasta huolimatta, ja hakea kyllä saa, jos vain kykenee suoriutumaan samoilla ehdoilla. Jotain häikkää ammatillinen erityisopettaja huomasi minussa suorittaessani lukitestiä, jossa tulokset vaihteli surkeasta keskitasosta keskitasoon. Se sitten selvinee psykologilla, vaikka hieman pelottaa, että tuleeko sieltä tyhmän paperit.
UdjdjdkdllddödöpepdldmMsösös